HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Terminator och/eller JPC?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/02/18 :  22:13:35  Show Profile Send redestad a Private Message
Har funderingar kring användandet av en störskyddstrafo, typ Terminator, till CD och försteg. Vad jag förstår så filtrerar de bort högfrekventa störningar på nätet till gagn för ljudet. Om jag förstått det rätt så är det även vad Jorma JPC 2,5 nätkabel gör. Jag fick även information av Golden Age att dessa två inte ska kombineras, typ kaka på kaka. Någon som kan förklara närmare?

Har någon erfarenhet av detta och vad som i era fall fungerat bäst. Om kabeln ger samma effekt som nämnd trafo verkar man ju kunna spara en slant och köpa nätkablarna. Samt den kanske viktigaste frågan; vilka ljudmässiga vinster fick ni som provat någon eller båda av dessa produkter? Åsikter och tips önskas, så berätta för en undrande!

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/02/18 :  22:24:54  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Kom ihåg att ingen nätkabel är "inteligent".

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/02/19 :  01:11:50  Show Profile Send redestad a Private Message
Hm tror inte jag blev mycket klokare av det där, utveckla gärna.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/19 :  04:14:58  Show Profile Send n00b a Private Message
Tror inte du kan jämföra en störskyddstrafo och ett par nätkablar faktiskt. Vet inte hur mycket ett par kablar filtrera heller, antagligen inte alls (om det inte är någons klump på dom). Om du bara skall driva cd:en så tror jag inte ett filter är så dyrt då den itne behöver så mycket kräm

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2003/02/19 :  08:23:54  Show Profile Send ayayay a Private Message
Satsa på en Terminator. Det är ju trotts allt en stor skillnad på en aktiv filtrering och en passiv.

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/19 :  09:32:01  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
I just min anläggning är resultatet efter en hel dags testande följande: (gäller till CD-spelaren)

Sämst Standard nätkabel
bättre JPC
Bäst Terminator 0,3 med standardkabel upp till CD-spelaren

Att koppla in Terminatorn med en JPC från den upp till spelaren gav inget extra utan blev klart sämre än med T0,3 och standardkabel inkopplad. Så något knas blev det i min anläggning.

I övrigt får man vad man betalar för. JPC använder jag till slutstegen, de är klart prisvärda. Men de gör inte samma nytta som en Terminator.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/02/19 :  09:41:28  Show Profile Send Brosk a Private Message
Har testat exakt som sladd och håller med helt och fullt.
T0.3-an kan göra makalösa förbättringar, jag har hört flera exempel med egna öron i bra anläggningar och det är sanslöst. Ngn A-B -jämförelse är inte nödvändig. Har även en JPC-kabel på slutsteget där förbättringen är liknande men betydligt beskedligare. Terminatorn borde få mer spridning!!
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/02/19 :  16:19:46  Show Profile Send redestad a Private Message
Tackar för era svar. Dock skulle det vara bra om ni kunde precisera vilka hörbara positiva effekter ni upplevt och om i fall det har medfört något negativt (bortsett från priset), väsnande fläktar, återhållen dynamik etc?.
Speciellt vore det intressant om Brosk kunde sätta ord på de "makalösa förbättringarna", låter ju mycket lovande men berätta vad du upplevt i de olika anläggningarna.

ayayay: Jag är novis på området så förklara gärna skillnade mellan aktiv och passiv filtrering.

Ha det bra!
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/02/19 :  16:23:36  Show Profile Send redestad a Private Message
Förresten, har ni bara CDn kopplad till Terminatorn? Har själv funderat på att koppla både CD och försteg till en 0.3a för bästa effekt. 0.3an skulle ju klara det utan problem men finns några nackdelar med detta. Kommentarer...
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/02/19 :  22:29:52  Show Profile Send Brosk a Private Message
Jag kopplade in hela listen och det första jag märkte var att tv-bilden blev bättre. Radion roligare att lyssna på.
Ljudet i stereon blev mer transparant, mer dynamiskt i hela frekvensregistret samt mer utsträckt i diskant och bas. Jag kan nu lyssna på halva volymen utan att förlora ngn information. Ljudets grundkaraktär ändrades dock inte, det bara plockades fram betydligt bättre.
Men smaken är som baken, en del har mycket och en del lite.
Du måste lyssna i din egen rigg. En del har inte märkt ngn skillnad alls. Det begriper jag faktiskt inte. Kanske har de så bra elektronik eller bra ström att den inte behövs.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/02/19 :  22:43:57  Show Profile Send Gebex a Private Message
Hur mycket kostar T0.3? Jag hittade ingen info om detta p Golden ages hemsida.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/20 :  00:26:16  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Gebex

Det är Olle på Hificonsult som tillverkar dom, så Hificonsult kan vara bättre att söka dom på

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/20 :  00:48:03  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Är det bara jag som undrar om Herr Mårtensson gillar Arnold, eller om han bara kallar dem Terminator för att de ska terminera spänningsproblem?

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

wolfman
Member

220 Posts

Posted - 2003/02/20 :  09:22:48  Show Profile  Visit wolfman's Homepage Send wolfman a Private Message
quote:
Originally posted by Gebex

Enligt http://www.hificonsult.se/pdf/terminator.pdf
kostar den 6995:-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000