HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 LIVSLÄNGD PÅ LASERN ! 1000 timmar. MÖJLIGT ???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Black Rob
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/02/11 :  23:30:55  Show Profile Send Black Rob a Private Message
Min Sony som jag köpte i höstas. En 735:a kostade runt 7-8000 när den var ny har jag förstått. Men nu hittade jag den demad till et bra pris i en Expertbutik och slog till. Tro fan att inte den la av för 2 veckor sedan. Skivorna gick bra ibland och ibland inte helt oberoende av skiva. Den kunde fungera ena gången och andra gången inte, mkr frustrerande. Som tur var fick jag ett års garanti på den så jag hoppas verkligen att dom byter laser på den.

Läste på någon sida om att Sony fått byta alla lasrar på första generationen PS2:or för att dom var kassa. Vet inte om det stämmer men om det är så så är det skam. Har även hört på andra håll att Sony haft problem med laserarna på en del modeller.

Tråkigt att läsa om sådana här saker.

It´s all about credibilty

http://blackrob.minhembio.com
Go to Top of Page

Black Rob
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/02/19 :  01:00:48  Show Profile Send Black Rob a Private Message
Jaha då fick jag tillbaka min DVD idag och mkt riktigt hade dom bytt laser på den och en del annat också. Dom hade fått någon felindikering från lasern att nåt var snett. Nu har jag kört den några timmar och det verkar funka hur bra som helst. Min HDCD kodade Dire Straits CD funkar som den ska nu, vilket den inte gjorde innan jag lämnade in den. Jag är jättenöjd nu.

It´s all about credibilty

http://blackrob.minhembio.com
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2003/02/19 :  18:56:00  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Livslängden på en laser kan variera väldigt mycket, beroende på lasern i sig och i vilken miljö den hanteras, en CD-laser bör ha mycket mer än 1000 timmar, men inte alltid, jag hade på jobbet två exakt likadana CD:s, köpta samtidigt den ena lade av för två år sen, den andra tuffar på som vanligt, bägge har stått & gått bredvid varandra med samma förutsättningar..
En vanlig grej som man bör undvika speciellt nu vintertid är att när man köpt sin nya CD på OnOff eller var man nu handlar..så skall man inte köra igång den på studs, utan vänta till den har samma temperatur som rummet, det kan lägga sig en im-hinna över laserlinsen och man slår på CD:n då kan det hända olustigheter..
Undvika att köra brända skivor är bra, när CD:n läser brända skivor får den i de flesta fall jobba i högsta effektläget för att få en tillräcklig reflektion för att kunna läsa skivan, mycket beroende på att brända skivor har ett snålt tilltaget reflektionsskikt och att dom är gjorda för att bära data, inte audio, förmodligen därför det finns dedikerade audio-cdrom.. 8-)
..usch ont i pekfingret nu..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

SPe
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/02/19 :  19:12:51  Show Profile Send SPe a Private Message
Vet inte om jag är helt ute och cyklar nu men har för mig då jag läste CD teknik 1900 bortglömt att arbetstemperaturen har betydelse för laserns livslängd.
Ponera en livslängd på 10 000h i 20 grader skulle förkorta den till 1000h om man dubblade temperaturen till 40 grader. Detta har jag följt allt sedan dess och har och kommer säkert aldrig att ha en CD placerad ovanför en förstärkare tex. Detta var i teknikens barndom och utvecklingen har ju gått framåt sedan dess men jag har alldrig hört något annat.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2003/02/19 :  19:25:09  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
->SPe
du är nog inte ute o cyklar alls!
lustigt men sant att värme påverkar de flesta komponenter negativt, tillverkarna rekommenderar tillochmed att man placerar apparaterna med gott om luft uppåt neråt och åt sidorna för att apparaten skall hålla så länge som möjligt.
värme är en bov att räkna med:
Lasern får kortare livslängd
Kondensatorer torkar ut (elyter)
Motståndens egenbrus ökar
även kiselkomponenter som transistorer och dioder påverkas negativt av värme (livstidsmässigt..)
fast det är nog varken praktiskt eller hifimässigt att flytta in grejerna i den lokala ICA-handlarens kylrum.

Go to Top of Page

SPe
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/02/19 :  19:49:19  Show Profile Send SPe a Private Message
Joda att all elektronik åldras är känt, det som var intressant var att skillnaden i livslängd på en laser var så stor med tämligen små skillnader i temperatur. Kyla komponenter är intressant, jag byggde en gång en mottagareförstärkare för högfrekvent där jag kylde den aktiva elektroniken med peltierellement för att minska brufaktorn. Eller kan man använda flytande kväve
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2003/02/19 :  20:09:48  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
->SPe
är du ham? signal?

Go to Top of Page

SPe
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/02/19 :  20:13:29  Show Profile Send SPe a Private Message
7THS själv då???????

Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2003/02/19 :  20:25:29  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
6XUN QTH Halmstad CEPT2:a

Go to Top of Page

SPe
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/02/19 :  21:54:27  Show Profile Send SPe a Private Message
Kul att det finns fler lika galna individer här
Har en del bekanta på västsidan ESG, EAN, PGP, 7ECM men ingen i Halmstad tror jag.
Tyvär obefintlig aktivitet nuförtiden, jobbar för mycket och familj.
Detta är ju lite off topic så disskussionen med kortlivade lasrar får väl fortsätta.
Väl mött mr.
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/02/19 :  22:00:50  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag hadde själv problem med lasern efter 3 år vilket är ganska kort vid ett antal sökningar på nätet om livslängd o sådant på lasrar så verkar lasern myckt känslig för överspänning och detta sker så kortas livs längden avsevärt. Det är ju knappast ngt man kan påverka själv men kanske om man har otur med fel toleranser på nyckel komponenter alternativt spikar eller skräp på nätet kan detta kanske hända. Ngn kanske vet mer och kan bekräfta detta.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2003/02/19 :  22:21:13  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
nuförtiden kan det säkert vara så att en del mindre nogräknade tillverkare höjer matningsspänningen lasern för att den skall orka läsa hembrända CD-ROM eftersom det finns en marknad som gärna vill ha den möjligheten, mina spekulationer bara..
vad gäller nätspänningens spikar tvivlar jag på att dom letar sig hela vägen fram till lasern.. spänningen är ju reglerad både 2 och 3ggr innan den når dit.

Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2003/02/20 :  05:17:09  Show Profile Send pekka a Private Message
Lasern på min första CD (Philips CD100) fungerar fortfarande.
Inköpsår var 1983-84 tror jag.
//PEKKA
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/02/20 :  09:20:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Att ha sin CD/DVD ovan på förstärkare/Slutsteg kan förkorta livslängden på CDn/DVDn avsevärt. Värme är en faktor som inte alla tänker på.

(Min första SONY CD, snurrrade i 11 år innan den fin "grå starr")

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000