Author |
Topic |
Staffan
Member
714 Posts |
Posted - 2013/10/14 : 19:48:45
|
Hej,
Jag sålde all min "tung-hifi" för snart 2 år sedan men börjar få ett uppdämt behov av att lyssna på musik igen. Funderar dock på hörlurar denna gång. Behöver något att spela cd-skivor på + hörlursförstärkare + hörlurar. Har haft Sennheiser HD600 och HD650 tidigare men tyckte inte om dessa. Kom gärna med förslag.Prisnivå? Ingen aning vad som krävs för att man ska bli nöjd.
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2013/10/14 : 20:30:09
|
Vad var det du inte gillade med dessa lurar? Vad hade du för hörlursförstärkare? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Staffan
Member
714 Posts |
Posted - 2013/10/15 : 07:27:40
|
Jag använde bara den inbyggda i McIntosh C2300 försteget. Saknade närvarokänsla(gåshud)och tyckte att dom var obekväma.
|
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2013/10/15 : 08:46:01
|
AKG? |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2013/10/15 : 12:39:54
|
Mitt tips är om du kan hitta ett par elektrostater. Tex STAX med en förstärkare. Har du tur får du ett par gamla i en kombo för några tusenlappar. Kanske inte snyggaste lurarna, men det är ju inte det som ska bedömmas av den som lyssnar :-) |
Edited by - Stormen on 2013/10/15 12:45:24 |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2013/10/15 : 12:46:50
|
Min uppfattning är att Sennheiserlurarna är mycket bekväma. Andra jag har testat är mer obekväma och det är svårare att glömma bort att de sitter på huvudet. Men det kan kanske variera från person till person. Det är svårt att veta vad du menar med närvarokänsla och vad som ger dig gåshud. Det hade varit lättare att få grepp om vad du eftersträvar om du beskrivit vad du ogillade i form av exempelvis "för avrullat i diskanten", "inte tillräckligt djup i basen", "tillbakadraget mellanregister" o.s.v. Du måste nog ialla fall upp i prisklass för att få mer. Jag har gått från HD600 till Denon AH-D7000. Den kostade 10.000:- Det krävdes för att jag skulle uppleva ett ordentligt lyft. Men det är möjligt att det finns lurar i lägre prisklass med en annan balans i ljudet som passar dig bättre. Det är svårt att säga när vi inte riktigt vet vad det är du eftersträvar. Självklart har också hörlursförstärkaren en avgörande betydelse.
|
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2013/10/15 : 12:48:02
|
HD600 kan låta tråkig med fel hörlursförstärkare. |
|
|
Tobba
Member
116 Posts |
Posted - 2013/10/15 : 15:47:14
|
Hej,
Jag tycker du ska prova Ergo modell 2, finns hos Audio Concept. Jag är inne på mitt andra par nu och jag kan inte ha vanliga lurar som sitter åt mot öronen längre. Jag tycker HD650 låter burkigt och dom är obekväma.
Tobbe i Sundsvall |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/10/15 : 16:00:21
|
Jag provade mina AH-D7000 på en McIntosh förförstärkare (C48? C2300?) men tyckte verkligen de lät skräp under de förutsättningarna... Låter det vara osagt vad orsaken var, men de fungerar strålande hemmavid, med dedikerad hörlursförstärkare. (Både rörbaserade och SS) Förresten fungerar AH-D7000 mycket bra även på portabla enheter, de är lättdrivna och lågimpediva.
HD-650 har jag ett par och de har vissa eftersträvansvärda egenskaper, men de är inte mitt förstaval, för all slags musik...
VH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
Edited by - AlfaGTV on 2013/10/15 16:00:58 |
|
|
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2013/10/16 : 13:03:34
|
Testa Audio Technica ATH-W1000X eller ATH-W5000, dessa är lite speciella i passformen - så antingen gillar man dem eller så hatar man dem. Har själv W1000X och är riktigt nöjd, skulle rekommendera någon form av hörlursförstärkare med rördrivning och utgångstrafo tex. Woo Audio eller Yamamoto, då dessa lurar är lite mer åt det detaljerade hållet än varma. |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
Edited by - RobertH on 2013/10/16 14:41:18 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2013/10/16 : 18:39:42
|
Jag har själv gått samma väg och mina upplevelser är att lyssna med hörlurar är en annan känsla av flera anledningar. Dels därför att bas uppfattas så VÄLDIGT annorlunda dels därför att hörlurar inte alls verkar ha samma ljudideal som högtalare. Upplevd rak frekvensgång (det betyder ganska krokig mätmässigt) verkar inte vara målet alls för flera tillverkare.
De bäesta jag hört är tveklöst Audeze LCD3 men de är grymt dyra så det blev ett par Mr Speakers istället. 80 procent ljud till 30 procent av priset. https://www.mrspeakers.com/index.php?route=common/home
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Staffan
Member
714 Posts |
Posted - 2013/10/16 : 19:10:14
|
Mycket tacksam för alla förslag ! Sitter och läser tester på föreslagna lurar. Känns som man snabbt är tillbaka i samma djungel som övrig hifi men väldigt skönt att slippa rummets påverkan. Ni som provat både öppna och slutna lurar är det per automatik ljudmässig skillnad?
|
|
|
Tobba
Member
116 Posts |
Posted - 2013/10/16 : 19:36:02
|
Jag tycker du ska sluta att läsa tester, besök Audio Concept och prova Ergo 2, det blir säkert ovant i början. Men ge dom en chans, jag tror inte du blir besviken. (dyrt är inte alltid bättre)
Tobbe |
|
|
Staffan
Member
714 Posts |
Posted - 2013/10/16 : 20:13:22
|
Självklart vill jag testa men svårt att få tiden att räcka till (110 mil t/r).
|
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/10/16 : 22:08:05
|
Skillnad mellan slutna och öppna, ja! Visst är det skillnader, men det är fel att döma bort alla öppna lurar som basfattiga, likväl som det är fel att säga att slutna lurar är "instängda"!
Jag lyssnar mest på lurar på kvällen, till sängs, och tycker det är där de flesta låter allra bäst. Jag behöver nog mera stillhet runt mig med lurar på knoppen än med högtalare!
Just nu spelar jag med Hifiman HE-300 (öppna dynamiska) och Denon AH-D2000(slutna dynamiska) och båda skänker mig en massa musikglädje. (har även ett par Sennheiser HD-650 och ett par Denon AH-D7000)
Om jag skulle välja bort alla utom ett par tor jag faktiskt att jag behöll Denon AH-D2000!
vh Micke |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2013/10/17 : 08:04:14
|
Jag har lyssnat på en del av de föreslagna lurarna här.
HD600/650 har en speciell karaktär. HD800 är mera linjära och detaljerade men också avsevärt mycket dyrare. Jag upplever de som relativt lätta att driva men gillar bra förstärkare(som allting annat ). Jag tycker de är bekväma i längden(alla tre).
Audeze LCD3 är väldigt varma i ljudet och väldigt bastunga på ett uppskattat sätt. Lite tunga och obekväma(för mig). Kräver enormt mycket av förstärkaren. Jag provade tillsammans med Lehmann och den orkade inte. Balanserad signal till Aurelis(¤1800) gjorde att de här lurarna började sjunga.
Sen lyssnade jag på ett gäng stax-lurar och det var det som det slutade med i slutändan |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2013/10/17 : 08:09:18
|
Jag lyssnade även på Ergo AMT som finns på audio concept. Det var verkligen inte i min smak. Kändes som man tog ett par högtalare och satte i en ställning. Ljudet kändes väldigt obalanserat och skrikigt. Galet tunga för huvuvet.
Grado SR-60 är ett par jag lyssnat på. Har även hört en annan modell men båda tycker jag har för ljust ljud. Ligger utanpå öronen så de blir obekväma efter ett tag. |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2013/10/18 : 21:02:55
|
Så, nu är jag en ägare av Sennheiser HD800 också. Lyckliga jag? Man kan väl säga att Denon AH-D7000 är lite mer utlevande och färgstark. Men visst låter det bra. Jag upplever inte att HD800 skulle vara ett omusikaliskt dissektionsinstrument. Låter ledig och naturlig. Den kommer säkert också att bara bli bättre med lite inspelning. Denon-luren är ju förresten utgången och ersatt av.... Jag har ingen koll.
|
|
|
e-robban
Member
331 Posts |
Posted - 2013/10/18 : 21:19:52
|
Jag håller på att spela in mina nya hd650 för tillfället. Är total newbee på head-fi, det låter hyffsat bra å är kul att lyssna men än så länge ligger lurarna rätt långt efter storstereon i upplevelse. |
"Just sit back and enjoy the magic of rock!" |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2013/10/22 : 19:09:41
|
Gjorde lite samma resa även jag; sålde av min anläggning då jag mer eller mindre tröttnade helt. Men efter nåt år så började funderingarna komma kring att varför inte skaffa en enklare hörlursanläggning så man kunde damma av sin musiksamling. Kloka tankar såklart, ångrar det verkligen inte idag
Av det jag lyssnat på så skulle jag nog rekommendera en provlyssning av Sennheiser HD800, svårt att tänka mig att de kan uppfattas som obekväma åtminstone. Och onekligen mycket bra hörlurar på köpet. Däremot så fastnade jag inte helt för dem, vilket jag själv blev förvånad över. Trodde verkligen att det skulle vara de hörlurar som skulle passa mig perfekt. Jag kan dock utan problem förstå att många andra tycker om dem. Istället så fick jag upp ögonen/öronen för Audeze LCD-2. Passar säkert inte alla heller, men mig passar de helt strålande. I mitt fall det absolut bästa jag hört i hörlursväg. Har nog aldrig lyssnat på så mycket musik sen jag köpte dem för ett halvår sen. Kommer sitta nöjd med dem lång tid framöver (eller tills jag gör det förmodligen stora misstaget att lyssna på LCD-3:an).
|
kabelskitsnackare
|
|
|
Staffan
Member
714 Posts |
Posted - 2013/10/22 : 20:10:36
|
Jag läste någonstans där man testade HD800 och tyckte att man kunde jämföra dom med Wilson-högtalare.Det tyckte jag lät avskräckande efter att ha levt med Wilson ett tag.Jag vill inte råka ut för sibilansproblem.Jag gillar dock stort/öppet/klart ljud men är känlsig för skarpt/vasst ljud.Har haft ett flertal av Martin Logans lite större modeller och varit ganska nöjd men saknat lite attack/dynamik.
|
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2013/10/23 : 09:50:39
|
Jag tror att den enda sibilans du kommer mötas av är troligen pga hörlursförstärkaren inte riktigt hänger med. Jag upplevde dem som väldigt neutrala och lite framåt, precis tvärtom mot HD600/650. Sibilans är nog ett större problem med grado-lurar som har en ljusare karaktär. Det stora, öppna och klara ljudet får du annars med ett par elektrostater. Det är en märkbar skillnad även mot HD800 som är väldigt detaljerade. |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2013/10/23 : 22:48:31
|
Upplever ingen vasshet med HD800 Direkt ur kartongen lät ljudet lite ansträngt. Har fått spela kontinuerligt sedan i fredags och det ansträngda ljudet är helt borta. Inspelning är viktigt. |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/10/24 : 07:45:34
|
Jag tog med mig mina Hifiman HE-300 till jobbet stället då jag inte var helt såld på deras ljud. Där ansluts de till en väldigt basic hörlursstärkare vid namn Edifier HA-11. Den i sin tur matas av en gammal HRT MusicStreamer + som är häktad på en dator med musik i 320Kb AAC.
Och jag blev väldigt förvånad, jag upplever dem som riktigt välljudande där, medan hemma hade de vissa egensksper som var svåra att acceptera i längden.
Nåväl, vad vill jag ha sagt med detta då? Jo, matchning är minst lika viktigt som när du matchar högtalar till ditt rum och din förstärkare! Oxh det återknyter till mina tidigare dåliga erfarenheter av McIntosh försteg och Denon AH-D7000...
Många kombos blir det att testa! VH Micke |
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2013/10/25 : 16:49:46
|
Ingen som har erfarenhet av Stax Srs2170/3170/4170, är lite sugen på någon av dessa |
|
|
Topic |
|