Author |
Topic |
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/09/24 : 19:48:34
|
Köpa begagnad vinyl är en helt annan sak tycker jag dock. Där har vi ju lite känsla i det fysiska mediet.
Men när det gäller digitala format så tycker jag det ligger väldigt mycket i det som skrivs i artikeln jag länkade till. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
lindome
Member
1054 Posts |
Posted - 2013/09/24 : 19:51:39
|
Dof: Du ska jobba på dagarna! Inte ränna runt i butiker:)
Skämt åsido, jag kommer nog närmare en dator lösning också. Bråttom är det dock inte och skivor är mycket roligare än datorer:) |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/09/24 : 19:56:44
|
Köpa begagnad vinyl är en helt annan sak tycker jag dock. Där har vi ju lite känsla i det fysiska mediet.
Men när det gäller digitala format så tycker jag det ligger väldigt mycket i det som skrivs i artikeln jag länkade till. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Klas
Member
188 Posts |
Posted - 2013/09/24 : 20:49:42
|
När jag spelar upp ifrån dator har jag så svårt att lyssna på ett helt album, är hela tiden där och ska byta, lite tråkigt då jag egentligen gillar att lyssna på hela album..
Edit: Köper fortfarande skivor, tycker det känns konstigt att köpa en skiva som inte "finns" :]
Mvh Klas |
www.noiseoferror.se www.youtube.com/noiseoferror |
Edited by - Klas on 2013/09/24 20:51:59 |
|
|
Jojje66
100.000-klubben
381 Posts |
Posted - 2013/09/24 : 22:26:50
|
Här packades i princip alla CDs ner i kartonger för ca 7 år sedan och har där fått stanna. Att hitta på dem via app. i telefonen eller på surfplattan går alldeles utmärkt för mig. Tiden då jag satt och fingrade på ett konvolut som jag grottade ner mig i upphörde ungefär samtidigt som jag började köpa CDskivor. Har på senare tid spelat mer och mer LP utan att egentligen fundera så mycket varför, men helt klart har själva konvolutkänslan med saken att göra. Köpte för en tid sedan en LP som gåva till styvdottern. En av hennes älsklingsskivor med Bon Iver. Lyckan i hennes anlete när hon fick plocka bort omslagsplasten, spela skivan och för första gången bekanta sig med ett eget skivomslag motiverade med råge hela investeringen. "Åh. En riktig skiva". |
|
|
MatsE
Member
626 Posts |
Posted - 2013/09/24 : 22:47:50
|
Rippa cd-skivor är inget för mig. Även om det är bit-perfect så ger jag mig sjutton på att om något år så kommer det ngt nytt rippningstjosan som gör att alla skall rippa om sin gamla samling. Det var ju inte sååå perfect tidigare trots allt.
Sedan kraschar alla hårddiskar förr eller senare och det skall vara säkerhetskopior på kopiorna, på kopiorna, på kopiorna....
Numera köper jag endast cd-skivor jag verkligen vill ha, gärna specialutgåvor med intressant material bifogat. En skiva med fodral är i bästa fall ett slags konstverk. En tanke att förmedla en helhet.
Upptäcka ny musik gör jag på Spotify och det jag verkligen vill ha köper jag på cd. Vinyl blir det främst äldre inspelningar, även om jag köpt Willie Nile´s och Walter Trout´s senaste som vinyl. Fina omslag på dessa.
Men vi är alla olika och vad bra att det finns valfrihet. Vad gäller Spotify så har jag inte något problem med dålig ljudkvalité med min dac. Paul Simons Graceland köpte jag som första utgåva på Cd och den låter bättre på Spottan. Inte lika bra som min vinylutgåva men om man inte gör direkta A - B jämförelser och spelar med moderat volym så är det inget jag tänker på/lider av.
En annan sak som var bra med Spottan var att efter jag gjort ett uppehåll med tjänsten (via brev att jag ville inte vara kvar som kund) och sedan ett halvår senare köpte betalversionen igen så fanns alla spellistor kvar. |
"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman |
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2013/09/25 : 08:45:50
|
Visst kan en cd vara dyr, som artikeln skriver, men samtidigt går det inte att jmf med en dvd film. Hur ofta ser man om en film ett par gånger i veckan? Däremot spelar jag lätt samma skiva om och om igen under en ganska lång period. Vidare finns det många bolag som ger ut mycket bra musik för en ringa peng , typ Naxos, Brilliant mfl, som ofta har mycket bra ljud och fina musikaliska inspelningar! Köpte nyligen nya Sly & family stone boxen "Higher" och gladdes åt en snygg utgåva med bok och mycket bra ljud ( 4cd+bok för 450 kr) . Den skulle jag inte vilja ha på fil!
:-) |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/09/25 : 10:16:20
|
Såna utgåvor är ju kul. Jag fick en bok om Göteborgs Symfoniorkester och Neeme Järvi av en vän i somras där det ingick ett par CD med musikexempel. Den håller jag på och läser nu och det är mycket troligt att jag köper de bästa albumen på fil via http://www.eclassical.com/orchestras/gothenburg-symphony-orchestra/ (Oj vad lätt det gick att bläddra fram allt av GSO)
Man kan söka på bolag också, du nämner Naxos: http://www.eclassical.com/labels/naxos/ Här har vi BIS utgivningar: http://www.eclassical.com/labels/bis/ Och här Harmonia Mundi, ofta grymma inspelningar: http://www.eclassical.com/harmonia-mundi/
Den andra siten jag länkade till har ett projekt där man lägger över masterband på högupplöst fil. De har inte eClassicals enorma utbud men väldigt speciella grejer. Kammarmusik, jag har de flesta här i 24/192-format: http://www.highdeftapetransfers.com/chamber-music-c63.php Stravinskyinspelningen längst ner är helt häpnadsväckande bra. Det är ändå taget 1956!
De här siterna har förresten aldrig slut i lager, de har öppet dygnet runt och extremt snabba leveranstider...
Jag har mer och mer återgått dit mitt hifiintresse kom ifrån en gång på 70-talet, klassiskt. Men jag är säker på att det finns liknande siter för populärmusik - tipsa gärna! |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2013/09/25 : 12:13:21
|
Jag har gått så långt att jag inte ens köper skivor (vinyl & cd) på nätet längre. Jag går hellre till min lokala skivhandlare och betalar lite extra för att butiken skall vara kvar. Det han inte har hemma plockar han hem. Känslan som infinner sig vid bläddring i skivbackar (nytt och/eller begagnat) går aldrig att få på nätet.
Ju äldre jag blir desto analogare har jag blivit. Nu är det mest vinyl och rullband som snurrar hemma trots att hela cd-samlingen finns på en server i matkällaren.
Edit: stavning |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
Edited by - Vox on 2013/09/25 16:23:32 |
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2013/09/25 : 12:26:03
|
Ett annat problem med all form av e-handel, oavsett format, är att du måste veta vad du letar efter. En fysisk butik har ett "eget" urval som jag kan välja mellan. En bra skivhandel har ju koll på utgåvor, artister mm, det är hans jobb att kunna. Jag har fått mycket tips genom åren av bra handlare och därmed upptäckt mycket bra musik. Så jag är lite som vox. jag köper mer än gärna i fysisk butik, även om jag också handlar en del på nätet. Jag som bor i Stockholm har ju många handlare kvar ( faktiskt en handlare som säljer klassikt ) och det är ju en fördel om man vill handla IRL. |
|
|
Sondek
Member
378 Posts |
Posted - 2013/09/26 : 20:20:21
|
Tror att det här handlar en hel del om datormognad/vana. Blir det för krångligt så blir man less och frustrerad. Personligen så lyssnar jag aktivt 40% på vinyl, 40% på FLAC via JRIVER och ca 20% på Spotify i form av bakgrundsmusik eller för att jag vill utforska nytt.
På internet kan man få tips på artister via en massa olika källor så som forum, Bloggar, Wikisidor o.s.v. Även via musiktjänster så som Spotify och den där Norska varianten
Fast å ena sidan förtar inte det känslan av att gå in i en riktigt bra vinyl butik och bläddra i backarna. Ofta drivs ju dessa entusiastbutiker av väldigt kunniga personer.
Men för att knyta an till trådens tema så finns det enligt min högst personliga åsikt ingen anledning att köpa musik på CD format om det går att få den musiken via nedladdning. Det vill säja om kvaliten motsvarar minst CD eller högre upplösning. Däremot har jag full förståelse för dom som handlar konserter på Bluray för det är en annan femma
|
Bättre och bättre dag för dag :-) |
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2013/10/10 : 10:08:49
|
quote: Jag köper CD mest för att den musik jag gillar finns bara på det mediet och dels så att artisten skall få betalt och kunna spela in nya skivor som kan köpa.
Micke
Ja hualigen, det vore ju för hemskt om inte Justin Bieber skulle kunna ha råd att resa i ett eget jetplan p.g.a att någon laddat ner hans musik... Nä jag laddar bara ner högupplöst musik man betalar för, men det är billigare än en cd. |
Skeptiker |
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2013/10/10 : 12:43:43
|
Ungarna i dag använder nästan inte fysiska medier utan det som gäller är spotify, Youtube, filer mm. Dotterns CD börjar sjunga på sista versen. Funderar på en annan lösning. Finns det något smidigt sätt att streama ljudet trådlöst mellan hennes dator och hennes stereoanläggning????? |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2013/10/10 : 17:18:14
|
Hittade en pryl på Kell o Co Bluetooth Musikmottagare 4.0. Kan det vara något? |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2013/10/10 : 17:41:06
|
Jag är väl en gammal stofil då jag inte kan släppa greppet om de analoga medierna, cd får väl räknas som analog annars får man väl inte skivan på plats .
Jag lånade ett helt datorsystem av en hifikompis när han bytte upp sig, det var väldigt enkelt att använda och så men det hela slutade med att jag lämnade tillbaka allt efter 14 dagar bara för att jag saknade att bläddra bland skivorna.
Bara en sådan sak som att hitta en skiva som man inte har hört på ett tag är väldigt spännande, att leta på en skärm gav mig inte samma känsla tyvärr.
För att svara på frågan om cd-n är död är nog rätt obefogat det finns mängder av cd-skivor så mediet kommer att finnas kvar även själva spelaren kommer att finnas kvar men i vilken form är svårt att sia om.
Se bara på skivspelaren, det fanns de som garvade åt mig när jag höll på med detta under tiden som cd:dominerade . Men idag är det mer seriöst än någonsin vi kommer att hamna även där med cd:n.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2013/10/10 : 19:09:09
|
Vinylmediet är härligt. Dessa stora konvolut där hela låttexter ryms.
Hittade en second hand butik i Norsborg där de tar en tia för en skiva. Där kan man köpa ett gäng skivor på känn. Utan att veta om de stannar kvar i hyllan efter provlyssning.
Verkar komma in nya skivor några gånger i veckan. Både CD och vinyl. |
Edited by - Bardis on 2013/10/10 19:13:02 |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2013/10/10 : 21:22:15
|
Nedladdning är inte dumt, inga skivor att hantera och inget mekaniskt som krånglar. |
|
|
e-robban
Member
331 Posts |
Posted - 2013/10/11 : 13:06:05
|
Tackvare saker som Bluenote å wimp-hifi så verkar det som tiden börjar bli mogen för ett paradigmskifte men jag valde att skjuta upp det lite till genom att beställa en bunt cds igår. Inga konfigurationer av olika enheter som ska samverka. Inga abbonemang. Inga extra utgifter. Inget krångel. Bara skivan på släden och musik. |
"Just sit back and enjoy the magic of rock!" |
|
|
Dof
Member
105 Posts |
Posted - 2013/10/11 : 17:00:19
|
Hos mig har CD varit död ett tag enligt tidigare inlägg. Dock så har de rippats en del då och då. Nu är jag med WiMP HiFi sen en vecka tilllbaka så nu är CD både död och begraven. R.I.P |
Spelar hos mig: Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905 |
|
|
everwake
Member
268 Posts |
Posted - 2013/10/11 : 17:20:43
|
köper fortfarande cd-skivor trots att jag endast spelat upp från dator de senaste 8 åren, när jag sålde min sista cd-spelare.
cd-skivar har man till att rippa i från eftersom de flesta utgivare likställer digital nerladdning med itunes =(
Inte ens nisch-musiker verkar förstått det stora i digital distribution, beställde nyligen cd-skivor från USA till en totalkostnad om 240kr styck (inkl. frakt, tull moms) bara för att det inte fanns något högupplöst nerladdningsalternativ. |
|
|
Wader
Member
460 Posts |
Posted - 2013/10/14 : 16:53:50
|
All min musik ligger på en vortexbox, där ligger ju spotify också, spelas upp via en squeezebox>hegel hd10>försteg. Har länge gått och funderat på en skivspelare då jag fick ärva en herrejösses massa lp skivor med klassisk musik av min far. CD spelaren är sedan länge såld men skivorna har jag kvar, dock nerpackade. |
Dancing in the shadows of my memories. |
Edited by - Wader on 2013/10/16 05:50:26 |
|
|
Junepe
100.000-klubben
614 Posts |
Posted - 2013/10/16 : 22:17:39
|
All min musik ligger på bordet, hyllorna, golvet eller på fönsterbrädet. Death Metal evening här i skogen. Kall glögg i vinglas. Smakar som en fjunig Luciarock 1989! Alla är förstapressar. Dom har gett mig hundratusen liter i tanken.
Skivor i fysisk form byter plats i min vy, läser och begrundar. Jag älskar att begagnad hyllorna svämmar över av CD. Känns som när man letade vinyl mellan 95-02.
Senaste köpen LIARS i bokutgåva för 59:- , ladda hem den om ni kan!
Tack och lov kommer inte CD dööööööö för det finns i sådana mängder att köpa så det räcker och blir över i ett par generation till! Det är pressat så mycket konstig som gud vet när detta kommer gå att hitta/downloada på alla lagliga varianter av piratebay.
Bara mina två kronor i det hela!
((( Junepe )))
|
¿?¿ JUNEPE ¿?¿ |
|
|
e-robban
Member
331 Posts |
Posted - 2013/10/17 : 07:28:57
|
Junepe: låter trevligt det där. det går liksom inte att romantisera en spellista på samma sätt;) ni som är av motsatt åsikt kan ju se det hela som en utmaning...beskriv hur mysigt det är med digital upppelning! |
"Just sit back and enjoy the magic of rock!" |
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2013/10/17 : 09:01:55
|
Undrar hur bilindustrin tänker göra i framtiden? Min nästa bil kanske inte har någon CD monterad. Bildesigers gnuggar händerna när de bara behöver få plats med en AUX-ingång på mittkonsollen. Redan i dag använder jag mobilen ganska mycker som musikbärare till billjudet. |
|
|
Topic |
|