HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD-ns död
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/24 :  09:51:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message

Här finns en tänkvärd artikel:
http://www.tubecad.com/2013/09/blog0271.htm
Om CDn en bit ner på sidan.

Själv köper jag aldrig en enda CD nuförtiden. Sällan i alla fall.
Våra CD ligger i flyttlådor på vinden, musiken på hårddisken.
Däremot köper jag ofta nerladdningar på http://www.eclassical.com/
och på http://www.highdeftapetransfers.com/
Där får jag högre kvalitet till lägre pris och slipper rippa en
CD att stuva undan i flyttlåda på vinden.

Hur gör ni?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/09/24 :  10:15:53  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Eftersom jag tycker att ägandet av själva skivan är minst lika viktigt som dess innehåll så kommer jag att fortsätta att köpa skivor så länge det bara går.
Fast jag föredrar vinyl framför CD.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2013/09/24 10:17:04
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2013/09/24 :  10:24:21  Show Profile Send ninja a Private Message
Jag sålde min CDP, flyttade allt till dator, körde allt (digital) från dator i några månader och för några dagar sen, köpte jag CDP igen
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8630 Posts

Posted - 2013/09/24 :  10:25:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Köper cd och rippar till hårddisk.
Edit:Spelar upp med JR Mediacenter.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2013/09/24 11:41:46
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2013/09/24 :  10:36:33  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag använder cd-skivor, dels finns all musik där överskådligt framför ögonen, dessutom vet jag snabbt vad som finns på skivorna tack vare omslagen.
Jag är dock positiv till att man kan köpa loss enskilda spår om man tex inte är intresserad av ett helt album.

Jag är positiv till den tillgängligheten och kan tänka mig en sådan lösning parallellt med cd,n.

Bara jag slipper mekanisk koppling mellan dator och stereo, det funkar inte praktiskt.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2013/09/24 :  10:40:25  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Eftersom jag tycker att ägandet av själva skivan är minst lika viktigt som dess innehåll så kommer jag att fortsätta att köpa skivor så länge det bara går.
Fast jag föredrar vinyl framför CD.

Samma här.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2013/09/24 :  11:00:20  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Got that!!

Något popcornhourliknande vore ju praktiskt och inte så dyrt, skulle passa mig parallellt med cd-samlingen kom jag på.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/24 :  11:21:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag använder cd-skivor, dels finns all musik där överskådligt framför ögonen, dessutom vet jag snabbt vad som finns på skivorna tack vare omslagen.
Lustigt. Jag tycker jag får mycket bättre översikt på min musik när den finns i datorn. Men då har jag vant mig vid J Rivers gränssnitt där jag har alla artister i ett fönster, albumen i ett annat fönster och alla låtar i sista fönstret. (Allt på samma skärm) Att hitta en låt går på en bråkdel av tiden. Dessutom finns ett sökfunktion ifall man bara vet en del av en låttitel eller liknande.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2013/09/24 :  11:39:53  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Ja, om man har ett snyggt bibliotek så.
Men du måste ju iaf ha tillgång till dataskärmen för att se, det är den biten jag ogillar.
Att vara databeroende varje gång man vill spela något.

Edited by - Goldfinger on 2013/09/24 11:41:52
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8630 Posts

Posted - 2013/09/24 :  11:50:16  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja annars är man ju CD spelare beroende..

Learning by burning..
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2013/09/24 :  12:13:51  Show Profile Send CC a Private Message
Köper fortfarande gärna plastbitar (ägandet?) men rippar dem till min "server" efter konstens alla regler och streamar med Squeezebox till anläggningen. Plastbitarna får stå i hyllan för påseende om jag känner för att titta på dem...

Smidigt e de i alla fall. Använder nästan aldrig datorn när jag lyssnar/letar musik utan nyttjar antingen Squeezeboxens egna fjärrkontroll eller min mobiltelefon som fjärr...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/09/24 :  12:36:11  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Gillar den där glansiga skivan. Hela idén med ett fysiskt medium är ju SÅ BRA!!! Nedladdat eller rippat på en hårddisk känns så 'volatilt' på något sätt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/24 :  13:02:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mobilen som fjärr, javisst det har jag också om jag vill men jag tycker bättre om en större skärm.

Tycker det är intressant att vi tänker så olika angående att ha ett fysiskt medium. Själv är jag mycket nöjd att slippa
den hanteringen, det enda som egentligen är intressant för mig är att den musik jag vill lyssna på kommer ur högtalarna.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2681 Posts

Posted - 2013/09/24 :  13:42:01  Show Profile Send Imperial a Private Message
Det händer att jag köper cd skivor då och då men nu för tiden så rippar jag cd å kör via JRMC.
Jag har aldrig lyssnat så mycket på musik sedan jag fick igång min dator.
Datorn går för jämnan här även när jag sover.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2013/09/24 :  15:25:45  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:

Samma här. Vill helst slippa en meckig dator i anläggning
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/09/24 :  15:25:55  Show Profile Send Snutten a Private Message
Gått över till att spela enbart datafiler, både rippat från CD och nedladdat. Köper inga cd-skivor längre utan laddar ned istället.
Det är rätt beroendeframkallande att ladda ned och kunna lyssna direkt, och så finns ju en hel del högupplöst i bättre kvalité än CD.

Edited by - Snutten on 2013/09/24 15:27:36
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/24 :  15:54:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
och så finns ju en hel del högupplöst i bättre kvalité än CD
Precis, och billigt är det också tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2013/09/24 :  17:08:54  Show Profile Send garmen a Private Message
har aldrig handlat en "mp3:a" i hela mitt liv :D, köper enbart cd och vinyl. finns ju gott om begagnat affärer i Göteborg, men sen handlar jag absolut mest på http://www.discogs.com har talat varmt om detta forum förut å gör det igen.

där man kan hitta riktigt mycket roligt till galet låga priser. sen är det alltid den där tråkiga frakten som kan sticka iväg när man handlar från utlandet. men man kan ju köpa cd/vinyl från 10 cent. det är inte bara köp å sälj utan ett trevligt forum för musik. kolla gärna in det.

ifall det finns något intresse så hittar ni min skivsamling -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/24 :  17:17:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
MP3 är något helt annat, det är inte det jag är intresserad av.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2013/09/24 17:18:19
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8630 Posts

Posted - 2013/09/24 :  17:23:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Finns någon site där man kan köpa höguplöst hårdrock?

Learning by burning..
Go to Top of Page

Tompa-T
Member

301 Posts

Posted - 2013/09/24 :  18:39:53  Show Profile Send Tompa-T a Private Message
Jag sällar mig till opethic, hans åsikt stämmer väl in med min.
Jag gillar att ha skivorna i min ägo, både vinyl å cd, att ta på, läsa på, sortera, osv, min skivsamling är en stor del av min hifi å musik hobby.

//-- Tompa-T --

HIFI & Musik nörd :-)
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2013/09/24 :  18:40:47  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag köper CD mest för att den musik jag gillar finns bara på det mediet och dels så att artisten skall få betalt och kunna spela in nya skivor som kan köpa.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2013/09/24 :  18:48:22  Show Profile Send Bland a Private Message
För mig blir det cd och lp. Det är enklare så. Jag gillar inte heller det där med skärmar till allt. Och musik är ju så mycket mer än högupplösta filer, med perfekt ljud. Hur många bra skivor finns det inte för någon tia, som många har glömt bort? Många! Sedan tycker jag att cd mediet är oförskämt dåligt rykte idag. Så jävla illa låter det inte om man kör på en schyst cd-spelare. Min lector låter hur bra som helst!

Sedan är det faktiskt kul att köpa skivor i en affär. Prata lite med ägaren, få lite tips och ha lite kul. Hur ku är det att köpa en fil?

Edited by - Bland on 2013/09/24 18:52:33
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/09/24 :  19:00:15  Show Profile Send Snutten a Private Message
Micke Y: självklart betalar vi för de nedladdade filerna, ingen skillnad mot att köpa en cd-skiva eller vinyl.
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2013/09/24 :  19:07:15  Show Profile Send Dof a Private Message
Håller med Bernt 100%. Har lagt allt på en Mac Mini sen två år tillbaka. Först med ITunes och Amarra och sen i våras med JRiver. Överlägsen överskådlighet och smidigt handhavande. Har kört USB på en Cullen modifierad PS-Audio från 2007. Låter suveränt. Har prövat några andra Dacar men ingen som varit bättre. Var dock hos Stefan på Akkelis idag och lånade hem en T+A Dac 8 och efter några timmars lyssnande så nu lutar nu det åt ett byte.....

Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905
Go to Top of Page

ulfn
Member

210 Posts

Posted - 2013/09/24 :  19:45:40  Show Profile Send ulfn a Private Message
Jag har rippat alla CD och spelar än så länge via trådlöst nätverk/Squeezebox 3/Musical Fidelity X-DAC V3/Trafomatic Experience Two.
Tycker det är skönt att slippa hantera själva skivan och sällar mig till de som tycker CD:n har spelat ut sin roll vid uppspelningen av musiken.

Kan dessutom skapa spellistor för olika tillfällen och ändamål, eller lyssna på en specifik CD, allt efter dagens smak, som avgörs av humör, spellust och tillgänglig tid.

Men tycker det är en del av kulturen runt musiken, att kunna läsa den mer eller mindre omfattande texten som (oftast) bifogas CD:n när jag har den som "plastbit" i motsats till enbart som bit (byte?).
Har inget exempel just nu, eftersom jag inte är hemma vid min CD-samling.

Detta hindrar inte att jag är beredd att köpa musik som nerladdning - har gjort det vid några tillfällen - och kommer fortsätta leta efter sådana möjligheter.

Ulf

Edited by - ulfn on 2013/09/24 19:48:05
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000