HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 återvändsgränd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2013/09/24 :  20:35:32  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag har nu funderat fram och tillbaka. Massor med gånger. Utan någon superbra lösning eller idé. Hade varit bra med lite input, hjälp med att tänka....jag är själv slut på möjligheter.

Eftersom jag inte är särskilt aktiv längre på forumet så är det troligt många som inte har en aning vad jag har. En Snabb genomgång säger: Burmester 956 II slutsteg, 011 försteg, 113 DAC, Transparent ref kablage samt Tidal Piano Cera golvare. En absolut fantastisk anläggning. Jag är 'hemma' och har njutit många timmar. Det är alltså inte där problemet ligger.

Men, alltihopa ligger omsorgsfullt inpackat och är magasinerat. (snyft)

Anledningen är att jag (hela familjen klart) har flyttat tillbaka till Spanien (där jag bott många år tidigare) och i första skedet var det inte praktiskt möjligt att ta med anläggningen (renovering) och dessutom gav det mig tid och möjlighet att se om där fanns en naturlig placering och plats.
Jag tycker mig inte se det. TYVÄRR. Vårt nya boende är mycket trevligt och vi trivs otroligt bra, men det är ett stort nerköp när det gäller ljudåtergivning. Betydligt mindre yta, glas, marmor....usch....

Hade jag börjat från början med ambition om god ljudåtergivning så hade jag tittat på de bästa integrerade som finns på marknaden och en liten audiofilstativare. Den integrerade skulle helst haft DAC också för att ett totalminimalistiskt system. MEN, det som är jobbigt är att jag redan har en grym grym grym anläggning och jag VILL inte byta eller sälja.

Med den inställningen att jag inte vill göra mig av med min Burmester rigg och de underbart upplösta Tidalerna - tycker ni att jag helt enkelt ska vänta med alla beslut? Komma mer in i det nya livet, nya boendet och helt enkelt se audiofilin återkomma i livet lite längre fram? Eller hur resonerar man?

Min gissning är att vi stannar i detta boende i minst ett par år, troligen längre. Och det är tveksamt att min magasinerade drömanläggning fungerar här......

Detta är alltså skitsvårt!! Svamlar jag för mycket eller förstår ni vad jag menar.....?

Artphotography

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2013/09/24 :  20:50:17  Show Profile Send pix a Private Message
Kanske bytlåna anläggning med någon under ett par år?
Naturligtvis krävs en hel del ömsesidig tilltro(och kanske skriva ett avtal), men kan man bytlånas hus så varför inte

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

DavidS
Member

390 Posts

Posted - 2013/09/24 :  20:52:37  Show Profile Send DavidS a Private Message
Jäklar vad svårt. Du kommer varken ta din anläggning till Spanien eller sälja av den? Om du känner dig hemma med den anläggningen och inte blir hindrad att skaffa en mindre anläggning till det nya boendet vore det väl bra att låta den stå kvar tills du har användning för den igen.

Hur känner du när du tänker på din anläggning som magasinerad?
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2013/09/24 :  21:01:20  Show Profile Send byZan a Private Message
Tjena!

Det låter grått i allt det soliga.
Har inte dina förutsättningar helt klart för mig men kan ett tips vara akustikreglering?
Om inte så kanske det blir svårt att få till det med dina grejer. Då är det kanske byte eller sälja som gäller? Usch vad tråkigt det sista lät!

Fundera ett tag så kanske det helt plötsligt dyker upp en lösning. Tror att det kan komma mer direkta tips än mina från dina vänner på forumet.

Låter härligt förövrigt.

/byZan

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2013/09/24 21:02:43
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/09/24 :  21:45:45  Show Profile Send HerrD a Private Message
En enkel och riktigt välljudande lösning är Genelec dsp modeller och dämpmaterial. Tänk 8260a digitalt matat från pc. Alternativt en mindre variant i hel hembio för hela familjen. Se till att även skaffa glm för rumskorrigering. Jag skulle även lånat ut hemanläggningen till en musikälskare i Sverige som jag litar på. Lycka till och stressa inte fram ett beslut, då kan det lätt bli fel.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Bow
Starting Member

35 Posts

Posted - 2013/09/24 :  21:52:18  Show Profile Send Bow a Private Message
Ta med "Burmäster" riggen till Spanien och köp ett par coola stativare.
Sen kan du väl magasinera/sälja/byta Tidal ? Surt läge

/Bow
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2013/09/24 :  21:59:19  Show Profile Send Dof a Private Message
Burmäster DACen har väl USB? Installera Dirac rumskorrektion på datorn sen spelar det ingen roll med mindre yta, glas och marmor :-)

Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2013/09/24 :  22:42:27  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tack för lite input! Jag behöver det...

Förhastat beslut blir det inte, det är sant. Samtidigt måste jag komma på något käckt som fungerar för eller senare.

Jag känner bara att efter en väldigt lång hifiresa (det började på 80 talet) så har jag slutligen landat med en komplett anläggning där 'allt stämmer' för mig.

Och då.....maganiserar man den......

Artphotography
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2013/09/25 :  08:51:30  Show Profile Send lindome a Private Message
Bara att flytta hem igen mao
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2013/09/25 :  09:23:38  Show Profile Send ninja a Private Message
Varför inte köra i hemmet där du bor nu? Visst, inte den bästa förutsättningen och placeringen men jag är övertygat att det kommer att fungera.
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2013/09/25 :  17:56:03  Show Profile Send Jojje66 a Private Message
Du skriver att ni gissningsvis kommer att stanna i detta boende ytterligare några år. Kan det kanske vara ett alternativ att skaffa sig en lite enklare anläggning under tiden fram tills du kan utnyttja din nuvarande anläggning igen. Aktiva monitorer med rumskorrigering som HerrD är inne på skulle tex. kunna vara en lösning. Det finns gott om enklare grejer som kanske inte kan matcha din Burmästerrigg men kanske går att leva med ett par år i alla fall. Det blir en till liten Hifiresa som kan vara skoj men framför allt ett mycket kärt återseende när väl den dagen kommer. Bara en tanke.
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2013/09/27 :  07:46:12  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Vänta, jag kommer ner så löser vi det över ett par middagar.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2013/09/27 :  08:08:12  Show Profile Send oliver a Private Message
Magasinera...det gjorde jag i 4 år, tyvärr var det väl så att jag knappt lyssnade på musik under tiden eftersom jag tyckte att det mesta lät skit helt enkelt.Men nu så använder jag min anläggning igen lite omgjord/ uppgraderad. Det blev inte riktigt lika bra p.g.a mycket mindre/ dåligt aukustik rum. Men väl värt väntan ändå, köpa nåt istället för under tiden skulle jag nog tyckt vara att slänga bort pengarna. När man hållit på ett tag så blir man kräsen tyvärr. :-)

Skeptiker
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2013/10/01 :  21:53:00  Show Profile Send lars a Private Message
Hade jag varit du, hade jag tagit ner grejerna till Spanien och provat. Om det inte blev bra hade jag skaffat ett par bra stativare och låtit Tidalarna vänta tills bättre hus köps. Det finns många bra stativare idag. Att sälja rubbet är inte kul med tanke på de låga begpriserna. Elektroniken borde ju inte vara något problem utan det är väl högtalarna som inte får plats. Alternativet är att du finlyssnar via bra hörlurar.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2013/10/02 :  12:16:15  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
TACK alla för input. Det är väldigt hjälpfullt. Micke! klart vi spånar fram en bra lösning över en god middag och rödvin i kroppen!

Jag har faktiskt en idé!!!!!

Eftersom jag inte vill sälja min underbara anläggning och därmed inte ta ett förhastat beslut så tänker jag såhär:

Jag tar ner min Burmester 113 DAC + Transparent ref kablage. Jag har ett par Fostex Sigma 168 bredbandare i garderoben, jag sätter dessa i en öppen baffel - kan ju göras med väldigt litet fotavtryck (och tufft). Funkar ju dessutom enkelt att ta med på nästa flygtur...

Investeringen som måste till, men som är blygsam är att köpa en liten hybridintegrerad typ Roth (som jag hört hos Micke) för 3-4 000kr. Sigmorna är ju lättdrivna så det borde inte vara ett problem.

Kan inte det vara en trevlig start?
Och givetvis köra musik via macbooken......

Artphotography
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/10/02 :  12:38:17  Show Profile Send HerrD a Private Message
Burmäster: Det låter som en mycket trevlig start! Se det som ett forskande i enklare lösningar, bygg en egen rörförstärkare till bredbandaren! Utforska och ha kul! Kanske lite rumskorrigering via dator? Det perfekta ljudet har du hemma och det väntar på dig där så tillåt dig att ha lite kul.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2013/10/02 12:38:39
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2013/10/22 :  20:33:12  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
En mycket tänkvärd tråd ur många många synpunkter.

Jag har tänkt så mycket vidare kring detta, att jag inte längre vet vad som härrör direkt från tråden och vad som är mina egna existentiella funderingar

En sak imponerar särskilt på mig: Massor av klyftiga, kreativa och mogna gensvar från så många personer!

Häckar i exil. Känner igen mig. Mina grejor är antagligen något mindre värda i pengar, men väl valda.

Det jag finner särskilt talande här är att jag känner igen mig så väl i upplevelsen att musik-lyssning ibland får anstå. Man blir verkligen kräsnare och kräsnare.

För ett par veckor sedan var jag på pseudo-opera i staden jag bor i. Tanten som på-annonserade allt från Metropolitan i direktsändningen var påstridig i att hävda att Eugen Onegin av Pusjkin (hur vi nu stavar det hos oss) i själva verket är en roman. Hon fattade inte ens när Gergiev berättade om sin barndom i sovjetiskt skolväsende där de lärde sig utantill rad för rad. En roman? Kom igen. Det är naturligtvis en oerhört subtil rysk förolämpning levererad på en skol-engelska som han uppbarligen behärskar ypperligt. Anna Netrebko åldras som vi alla och lär ska byta genre (Wagner?)

Vad enda in i glödheta korrigerar paddan min svenska stavning för? OBS! Ta bort den funktionen om det är forums fel, eller jag bara drar, typ!

Vad som höll på att driva mig från vettet var en sannolikt sovande eller berusad polsk ljud-tekniker som la ut hela rasket i bio-lokalen! Mycket pengar, JBL och Dolby var nedlagt i investeringsfasen, lika bra som hemma, minst. (Mycket folk på alla musikaliska evenemang här. Skolflickor klädda som mormor, eller finare. Galanta damer i afton-toalett, artiga herrar som knäpper för många knappar i kavajen.) Och allt detta, märk väl, VIRTUELLT

Vet inte hur satellit-leveransen går till, men många bitar blir det!
Och så: fasansfull distorsion i diskanten! Och ingen i hela lokalen utom jag som HÖR detta! Är de döva typ eller?

Tanten i vars sällskap jag befann mig ogillade starkt mina påpekanden till personalen på polsk pidgin! Så GÖR man bara inte här, typ!

Det var bra ensamt....
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2013/10/22 :  21:50:44  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Redaktionellt ber jag någon moderator korrigera 'enda in i' till 'ända in i' varefter man lämpligen helt enkelt avlägsnar DETTA inlägg (idem)

Stefan

Hej Stefan, testa att klicka på så skall du se att du inte behöver hjälp av admin/mods för att ändra.

Vänligen Per/Pac

Zory
Polen
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2013/10/23 :  19:46:41  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Jag tar ner min Burmester 113 DAC + Transparent ref kablage. Jag har ett par Fostex Sigma 168 bredbandare i garderoben, jag sätter dessa i en öppen baffel - kan ju göras med väldigt litet fotavtryck (och tufft). Funkar ju dessutom enkelt att ta med på nästa flygtur...

Jag trodde i all min enfald att du hade tagit med allt ner men så var det inte.

Med fostex elementet kan du få till det rätt bra men en bas behöver du allt, det finns en hel del att hitta på nätet.

Jag var på hifimässa i helgen och då var det en som demade lite prylar med streamad media via en mac det som slog mig var att den programvara han hade lät bra Audirvana tror jag att det var plus en sladd från Nordöst som gjorde susen.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000