Author |
Topic |
gilgo
Member
130 Posts |
Posted - 2013/07/31 : 10:51:46
|
Jag har lite problem med några REJÄLA rumsmoder. Högtalarna kompletteras i botten av en sub. Tyvärr? spelar högtalarna ned till den lägsta rumsmoden på ca 45Hz(och förbi en bit). Det finns 2 till på ca 75Hz och 100Hz om jag inte minns fel. Jag har varit inne på miniDSP spåret men vet inte riktigt om det är en bra ide för annat än subben. För 1000kr kan ju knappast DAC:en var av högsta kvalitet, stor risk att det låter bättre i basen men sämre på allt annat? Alternativet där är väl att bara köra den till subben men då har jag kvar alla rumsmoder. Det bästa vore väl om man delade av högtalarna vid 100Hz och körde miniDSP på subben. Men hur gör man det på ett bra och kostnadseffektivt sätt? Det har bränts för mycket pengar detta året så budgeten för detta är minimal. Semestrar, renoveringar, prylar...
Setup enligt signatur. |
Cambridge EVO 150 Audiophysic Tempo 5 2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0 |
Edited by - gilgo on 2013/07/31 11:06:18 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/07/31 : 11:14:46
|
Ser bara en tänkbar lösning, basabsorbenter av gjutrör. Det finns ett flertal trådar med uträkningsscheman för exakta längder och sådant här på hififorum. Googla på "basabsorbent gjutrör hififorum.nu" skall du se att du hittar dem!
För övrigt har vi lika högtalare, och för mig löste de problemet med rumsmoderna! (Mittrum härjar med runt 25-28Hz och så vidare)
Vh Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
gilgo
Member
130 Posts |
Posted - 2013/07/31 : 11:31:09
|
Problemet är väl att dom blir väldigt stora och inte accepteras av någon annan än mig. Hon var så glad när jag bytte högtalare och oops... en sub och snart en till. Ett stort gjutrör lär inte gå.
Hur stora blev dina rör? Kan nämna det och se vad som händer. Hjälm på innan bara ;) |
Edited by - gilgo on 2013/07/31 11:33:39 |
|
|
gilgo
Member
130 Posts |
Posted - 2013/07/31 : 12:15:57
|
En helt annan ide slog mig precis. Kan man inte helt enkelt plugga basporten på högtalarna och på så sätt höja f3? Då kanske jag (om jag har tur) åtminstone missar den första rumsmoden och således kan koncentrera mig på subben? |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/07/31 : 12:41:10
|
Oj, jag uttrycker mig oklart! Genom att använda mina Tempo 5 så undvek jag mina basproblem istället. Hade Dali 40 tidigare...
Jag är nästan säker på att mina rör skulle bli 147cm för att minska mina problemfrekvenser tidigare, tor det var 250mm rör då... Har sett dem draperade med tapet och de behöver inte alls bli speciellt iögonenfallande eller fula.
Finns ett kalkylblad också, i .xls format här på forumet som ger dig uträkningarna. Har du mätt rummet eller kört med tonsvep så du vet ganska exakt var du har problemen?
Vh Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
gilgo
Member
130 Posts |
Posted - 2013/07/31 : 12:46:11
|
Jag har kört tonsvep. Så det är inte lika exakt/bra som med mätmic naturligtvis. Men det ger mig iaf en fingervisning om vart problemfrekvenserna finns. Nivån vet jag naturligtvis inte då men det låter MYCKET.
Verkar som länken till excel filen är nere... |
Edited by - gilgo on 2013/07/31 12:53:35 |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2013/07/31 : 13:43:49
|
Plugga basportarna, sätt en konding avstämd till 100hz mellan för och slutsteg och skaffa sedan en minidsp eller ännu hellre en antimode 8033 till subben. Kommer bli kalas! |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
gilgo
Member
130 Posts |
Posted - 2013/07/31 : 14:42:49
|
Pluggade precis basportarna. Kombinerat med lite rattande på subben så låter det klart bättre. Förut har jag inte fått till det p.g.a. att högtalarna haft en sån rejäl puckel vid 40Hz. Den är nu klart snällare med pluggade portar. Mycket mer nivå nedåt 20hz men utan lika tydlig puckel.
jonasz: Hur funkar det med konding på lågnivå? Påverkar det kvaliteten på ljudet? Fas? Något annat? |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2013/07/31 : 16:15:34
|
Nä det påverkar inte mer än någon annanstans i signalvägen vare sig det är i försteg, slutsteg eller högtalare. Dessutom har en kondensator i denna applikation ett så litet värde så du kan köpa en riktig "dyrkonding" för sinnesrons skull utan att bli fattig på kuppen. |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
gilgo
Member
130 Posts |
Posted - 2013/07/31 : 16:20:12
|
Då kommer naturligtvis följdfrågor. Hur räknar jag ut vilken storlek? Någon speciell typ? Kopplar man den parallelt? |
|
|
gilgo
Member
130 Posts |
Posted - 2013/07/31 : 19:00:44
|
Nu känns många skivor "tunna" i basen. Beror nog på att jag vänjt mig vid baspuckeln. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2013/08/01 : 07:25:20
|
Kvartsvågsrör (gjutrör) fungerar riktigt bra och en gång sänkte jag en puckel med 9db med 3 rör. Taget ur huvudet så bör ett rör för 45 hz ca 2 meter långt. Dom kan både stå upp eller ligga ner, ibland har jag fått bäst resultat när dom står i hörn, andra när dom har varit närmare lyssningspositionen.
Men innan du ens tänker på det så se om du kan justera din lyssningsposition. #189; met fram/bak gör långt mer en vad man tror. Jag ska ha .xls arket liggande på nån dator där hemma, ska kolla. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
gilgo
Member
130 Posts |
Posted - 2013/08/01 : 08:23:16
|
Tyvärr helkört att flytta högtalare eller lyssningsposition. Det är öppen planlösning men fönster, trappa, kök m.m. gör att det bara funkar på ett ställe.
Det vore kanon om du hade excelarket. Då kan jag ta fram dimensioner och försöka övertala. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2013/08/01 : 09:31:29
|
Jag hör av mig senare idag/kväll. Ang position, bara luta dig fram en bit o kolla vad det gör. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2013/08/01 : 19:11:37
|
Vad då "rumsmoder"? Har jag aldrig hört talas om, rumsnoder vet jag å andra sidan vad det.MvhKristofer |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2013/08/01 : 19:34:17
|
Det går ju alltid att släcka ut rumsmod:erna mha fler basmoduler utplacerade i hörnen t.ex. och att dela dem ordentligt mot frontarna vid en inte så låg frekvens utan snarare 70-100Hz som du själv är inne på. Finns ju fina receivrar som klarar detta.
Om man ska vara minimalistisk i sin purism så kanske redan en sub är ett rejält frånsteg från den vägen. I min värld brukar en ensam lågt delad subwoofer sällan spela ens samma låt som övriga anläggningen. |
|
|
gilgo
Member
130 Posts |
Posted - 2013/08/01 : 20:48:21
|
whiskyman: Det fanns ingen frågeställning om felstavningar el. dyl. Båda "stavningarna" används både i svenska och engelska. Om du har något relaterat till frågeställningen att tillföra är du välkommen med feedback. I annat fall kan du väl vänligen undvika fler inlägg i tråden.
marens: Det kommer komma en till sub. Men hur stor kan skillnaden bli(hur långt är ett snöre?)? På något konstigt vis har jag fått ett motvilligt ok på det ;) Men någon reciever kommer aldrig hitta hit, jag gillar inte dom dära hembiomonstrena med 10000 funktioner. Aldrig att en sådan kan låta lika bra som en 2-kanals förstärkare för samma pengar. Däremot har jag börjat kika på stereoförstärkare/försteg med dac, hp filter m.m. Inget som ligger i planeringen den närmaste tiden men framöver kanske.
Jag upplever inte alls att suben inte hänger med eller på något vis inte spelar med. Som det är nu noterar man den inte alls innan man stänger av den. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2013/08/01 : 21:50:50
|
Ja, vi har alla våra preferenser. Receiver är ju iofs inte så dumt i sig då det mesta hänger på inbyggda D/A:n och i viss mån volymkontrollen då det mesta sköts i den digitala domänen. Dessa har sedan 10 år tillbaka blivit riktigt bra generellt även i lägre prisklasser. En elegant lösning ur systemsynpunkt och pris-/prestandamässigt men om det inte känns som ett alternativ är det ingen idé för mig att tjata om det.
Påverkan från en lågt delad sub ska man kanske inte överdriva heller då den inte får ljuda så starkt med normal musik.
Skillnaden med fler basmoduler (minst 2) när det gäller rumskoppling är dock rätt så avgörande om de själva får hantera hela subbasområdet. För varje ledd på rummet man täcker in blir man av med resonanserna mellan de väggarna. En del har tom basmoduler uppe i taket. På länden i rummet kanske är det minst problematiska så därför passar det oftast bäst att spela på längden i rummet och placera basmoduler på samma kortsida som huvudhögtalarna.
Separata för/slutsteg med delningsfilter/dsp mellan är ju en variant men det ökar antalet apparater drastiskt och blir därför många gånger dyrare och mindre prisvärt än receiveralternativet. |
|
|
Johan4130
Member
469 Posts |
Posted - 2013/08/01 : 23:49:53
|
@marens: Finns det alltså recievers man kan ställa frekvens per kanal och få ut bra ljud? Har du lust att tipsa? Kanske finns någon som trådskaparen kan testa i dennes närområde och inse att ljudet är bra nog (för övrigt mycket intresserad själv)? |
|
|
e-robban
Member
331 Posts |
Posted - 2013/08/02 : 09:36:57
|
Skramla ihop till en antimode? Appliceras på både bas o frontar. problemet löst. |
"Just sit back and enjoy the magic of rock!" |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2013/08/02 : 09:41:35
|
Är inte säker på precis vad du menar med ställa in frekvens per kanal? Normalt sett ställer man in en delningsfrekvens för subutgången och övriga kanaler delas då av vid samma frekvens (om receivern är vettig) när de sätts till small i inställningarna. Jag brukar inte gå runt och lyssna på de senaste receivrarna då det skulle bli ett heltidsjobb, men min uppfattning är att de generellt är bra idag. En kompis köpte en Marantz som default hade någon ljudförstörande dynamisk eq inställd (!). Ljudet blev helt kasst vilket är rätt anmärkningsvärt. Är man bara noga med att stänga av sådant så låter den bra som försteg. Ett viktigt tips kanske om man tänker utvärdera en receiver generellt. |
|
|
gilgo
Member
130 Posts |
Posted - 2013/08/02 : 09:54:28
|
e-robban: Jag är lite inne på det spåret också. Det finns så många vägar att gå så jag blir bara snurrig :) Men funktionsmässigt blir det inte bättre än miniDSP om jag inte kör 2st. En för att räta ut basen och en för att HP-filtrera dom andra högtalarna.
Marens: Aha, du tänkte det som försteg. Det verkar ju vettigare än att ha den som integrerad förstärkare. Min avoga inställning till dom beror mycket på att jag har svårt att se hur 7st slutsteg för en viss summa ens kan spela hälften så bra som 2st för samma peng. Men varför inte en ren av processor då? |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2013/08/02 : 10:14:47
|
Jag använder min receiver som integrerad förstärkare och slutstegen i den är bra, den är iofs 7 år någonting men har pre-out och 7 slutsteg. Den låg på 4000kr ny när jag köpte den. Det där med vad man får för pengarna är inte alltid så enkelt. En 2-kanalare i lågvolym kan lätt bli utkonkurrerad av en högvolymreceiver för samma pris. Man får vad man betalar för, men man vet inte exakt vad man betalar för, det är så mycket mer än elfa-styckpriset på de ingående komponenterna. Tillverkningskostnad är en annan viktig del och det kanske inte finns samma motiv att få ner den för en 2-kanalare då de riktar sig till en annan kundkategori som ser ett lägre pris som något negativt i sig. Min fördom mot 2-kanalshifi är att de ofta lägger väldigt mycket krut på utsidan av apparaterna: tjocka frästa aluminiumlådor och lyxiga oljedämpade svarvade volymrattar, flashiga VU-mätare och feta högtalarkontakter. Jag tror inte de gör det på bekostnad av ljudet, men det ökar den bedömda prisklassen på apparaten.
En ren AV-processor minskar drastiskt volymen och hamnar därför i en helt annan prisdivision. I stort sett får man slutstegen på köpet.
Jag skulle iaf provat en Denon AVR-2313 som verkar ha gott om funktioner som 7-kanals pre out och Airplay mm.
edit: Kan tillägga att jag bytte från en Rotel RA-02 och upplevde ingen försämring av ljudet alls. Roteln låg på 6500kr och hade mindre än halva effekten/kanal. Har inte funderat på att gå tillbaks till 2-kanal sedan dess. |
Edited by - marens on 2013/08/02 10:38:42 |
|
|
e-robban
Member
331 Posts |
Posted - 2013/08/02 : 21:04:07
|
Antimode 2.0 planar ut förstärkningar både på frontar o sub. alltså en maskin. men jag kanske missförstår ditt problem :/ |
|
|
gilgo
Member
130 Posts |
Posted - 2013/08/02 : 21:38:03
|
e-robban: Jag vill plana ut frekvensgången men bara i basområdet. Undviker helst att blanda in en extra a/d-d/a omvandling på de vanliga högtalarna. Så helst vill jag på något vis köra hp-filter på högtalarna så dom spelar till 80-100Hz. Där under får subben ta vid och den skall planas ut eftersom det är vid 45, 75 och 100Hz problemen finns. Jag inbillar mig att man inte märker extra a/d-d/a omvandlingar i basen. |
|
|
e-robban
Member
331 Posts |
Posted - 2013/08/02 : 22:15:48
|
Aha. då är jag med på noterna :) |
|
|