HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 mest överskattade högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2013/07/20 :  05:49:18  Show Profile Send Fimax a Private Message
Skulle vara intressant att få veta foummedlemmarnas åsikter om vilken "renommerad" högtalare är mest överskattad. Typ i 10000kr-klassen.

Typ kollegan på jobbet säger; jag köpte ett par xxxxxxxx högtalare igår, fy fan vad bra, och ni tänker "stackars sate, där blev han vilseledd.."

B&O? Designen kostar mest??
Bose?
Ngt svensk hypad högtalare som mer eller mindre byggd med standard komponenter förpackad i högglans?

Ska vara renommerade/kända högtalare, inte lurendrihögtalare från en lastbil.

/filip

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/07/20 :  07:35:32  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Intelligent Sound IS Double 12 passar nog bra i den kategorin. För mig är det en Proson högtalare som dom har köpt in och vad mer dom har gjort med den det vet jag inte för några 100.000:- är den absolut inte värd anser jag.
http://www.intelligentsound.se/sv.html/produkter-hogtalare-is-double-12

Musik är livet
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2013/07/20 :  12:56:09  Show Profile Send Passerati a Private Message
Martin Logan, enbart pga att basdelen ytterst påtagligt ej hängt med panelen på ett minst sagt plågsamt sätt.
Blir bättre och bättre vad det verkar dock, vilket såklart är bra. Hoppas de lyckas till slut på modeller runt hundra.

Hög WAF när man kan titta på utsikten genom högtalarna ligger på plussidan.
Att de sedan ser dyra ut tycker säkert många är bra, när det ska bjudas hem folk.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2013/07/20 :  13:00:38  Show Profile Send Leif B a Private Message
Alla INO högtalare är överskattade..
Alldeles på tok för högt pris till vad man får.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2013/07/20 :  13:15:47  Show Profile Send jonasz a Private Message
Håller med om ML, att de inte kombinerat panelerna med dipolbasar är ett mysterium, låter ju horribelt som det är nu...

Annars låter det mesta med bredbandare apa tycker jag.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2013/07/20 :  13:26:39  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Leif B
Alla INO högtalare är överskattade..
Alldeles på tok för högt pris till vad man får.

Omedelbar Troll-varning, eller vad baserar du ditt uttalande på Leif B?
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2013/07/20 :  13:30:24  Show Profile Send Leif B a Private Message
Att dom är för dyra till vad dom presterar.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2013/07/20 :  13:53:50  Show Profile Send Leif B a Private Message
Tycker även att Burmester och Mårtens högtalare är alltför dyra.
Visst, de är väl bra men helt galet för höga priser.

Edited by - Leif B on 2013/07/20 13:54:18
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2013/07/20 :  15:08:16  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Tycker att det stämmer bra i fallet Burmester. Ino har jag dock vad jag kan komma på inte hört.Har samma upplevelse om Martin Logan, dvs att de inte fått till basen på ett bra sätt. Dock så är jag inte riktigt av samma uppfattning som Leif B när det gäller Mårten Design.mvhKristofer
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2013/07/20 :  16:14:15  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Viennas högtalare blev hypade för 5-7 år sedan. Jag lyssnade på ett par olika av deras golvare och återgivningen kunde aldrig motivera priset tyckte jag.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/07/20 :  16:20:04  Show Profile Send Snutten a Private Message
Audiovectors enklare modeller är väl inte så roliga, men jag vet inte om de är överskattade. De mer påkostade modellerna har jag inte lyssnat på.
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/07/20 :  18:24:50  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Ville bara påminna om att trådskaparen frågade efter högtalare i 10kkr-klassen. :)
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2013/07/20 :  18:26:48  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Ok då Johan - Vienna Mozart som den læt då var alldeles før tråkig!

/P

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/07/20 :  20:22:37  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Då är vi alla lite fel på det när det gäller priset.
Hade lånat hem ett par Mirage Omni 550 för några år sen då jag jagade efter ett par högtalare i just 10.000 kronors klassen. Dom lät verkligen inget vidare hemma hos mig. Testade med flera olika placeringar men det lät fortfarande skit om dom. Sen var lådorna också skrämmande lätta. Lät riktigt ihåligt när man knackade på dom.

Musik är livet
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/07/20 :  20:39:55  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tyvärr är det nog så att har man en budget på endast 10' är det ett bra skäl att bygga själv, så mycket bättre för de pengarna.

Edited by - Snutten on 2013/07/20 20:40:13
Go to Top of Page

MatsE
Member

626 Posts

Posted - 2013/07/20 :  20:52:55  Show Profile Send MatsE a Private Message

Dali Icon 6 fick mycket bra kritik i olika tester. Not my cup of tea!

Jag har däremot lyssnat på både Vienna och Marten på olika mässor och de har varit behållningen där. En Revel för c:a 100.000 för rätt länge sedan imponerade mer än B & W flaggskepp trots att de berättade hur många timmar de var polerade för hand.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/07/20 :  20:59:58  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Håller med om Dali och lägger till Klipsch RF 82. Kanonfina betyg båda två men absolut inget för mig.
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2013/07/20 :  22:15:32  Show Profile Send sopwith a Private Message
Varför skulle man tänka stackars vilseledda sate om någon som har gjort ett val som denne är nöjd med?, vad är liksom syftet med det?, oavsett vad saken gäller så har vi två saker vi bestämmer själva över i livet, våra val är ett av dom.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2013/07/20 :  22:46:45  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Ville bara påminna om att trådskaparen frågade efter högtalare i 10kkr-klassen. :)"

Jo visst så var det ju men inom den prisnivån har jag faktiskt numera inga åsikter. Har lämnat det kostnadsläget för rätt så länge sedan.MvhKristofer
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/07/20 :  23:55:08  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
sopwith: Det är en sak att tanka tanken och en sak att säga det till personen. Att tänka tanken tyder väl på att man är kapabel till ett kritiskt tänkande vilket är bra.
Men man säger det naturligtvis inte till personen. Det är ju dessutom en subjektiv bedömning vilket du var inne på. Det lät naturligtvis bra för personen i fråga så man har inte mycket att komma med genom att tycka till om själva köpet.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2013/07/21 :  00:20:32  Show Profile Send FBK a Private Message
Innan den här tråden glöms bort så har nog hela marknaden av högtalare gåtts igenom när "alla" har räknat upp sådant som man själv inte gillar, liksom.
Är ju en viss skillnad på att nämna sådant som man inte gillar själv och högtalare som är "allt för dyra" i förhållande till ljudkvaliten som man får för pengen.
Och till sist så är många där ute super nöjda med sådant som man själv aldrig skulle släppa innanför dörren dvs. till sist så handlar det om smak.

Ps. Och enda svar jag har annars är att det finns högtalare som kostar ett par hundra tusen och uppåt som är tveksamt prissatta i förhållande till vad man får, men de hittar nog ägare ändå som blir lyckliga.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2013/07/21 :  10:08:14  Show Profile Send Leif B a Private Message
Det mesta runt 10 k är relativt prisvärt. Men som någon säger så handlar det väl mest om tycke och smak i slutändan.
Tror musiksmaken även avgör valet av högtalare. Om en högtalaretillverkare har sin instegsmodell på 10k så är de ju inte alltid så bra att välja den. Stora volymer av tillverkning kan ge ett bättre pris/kvalité förhållande. De som gör få högtalare ger i regel dålig kvalité för en högre kostnad.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2013/07/21 :  12:13:42  Show Profile Send Goldfinger a Private Message

Den här är nog det mest icke prisvärda jag lyssnat på, uppfyller inte alls de krav jag har på en bra högtalare, visst finns det fler men den här kostade 100 000kr x 4.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Mr_Dan
Starting Member

6 Posts

Posted - 2013/07/21 :  16:35:20  Show Profile Send Mr_Dan a Private Message
Wing Zero: Jag undrar vad du grundar din värdering ang Intelligent Sound Double 12. Är det den faktiska prestandan som du inte gillar eller är det känslan av att köpa en moddad lågbudget högtalare till ett ofördelaktigt pris? Mvh
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/07/21 :  17:06:45  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Mr Dan: Visst kan man modda något så det blir mycket bättre än originalet och det tycker jag själv är riktigt kul att göra sådant. Vet som sagt inte exakt vad som har gjorts med dom men jag vet är det där är en grundkonstruktion från Proson som dom sålde för 4 år sen för ca 4000kr. Jag har jättesvårt att se vart dom andra 96.000:- ska vara i den konstruktionen då. Även om jag har läst på något ställe att dom ska vara aktiva så har jag fortfarande svårt att se det. Har däremot inte hört på dom som sagt men kan tänka mig att dom låter helt okej men för mig är det fortfarande Proson i mina ögon. Vet du vad exakt som har gjorts med dom? Hade gärna velat veta det då där tråkigt nog finns väldigt lite information om dom.

Musik är livet
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2013/07/22 :  13:46:07  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Helt klart INO, aldrig förstått hypen/kulten runt dessa.
Sen är det väl lite så att dte jag tycker är överprisat/dåligt. Det är ju min smak. Annars alla B&O massa pengar för något medelmåttigt.
Som sagt alla har vi våra egna referenser.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000