Author |
Topic |
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2013/07/22 : 14:14:03
|
Lyssnade på BOSE igår det var inget vidare . Starkt tillräckligt och utomhus på en båt. Men som sagt bra lät det inte.
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
nisseW
Member
531 Posts |
Posted - 2013/07/22 : 14:37:16
|
Jag tycker att Sonos högtalare presterar ett ganska mediokert ljud.
|
|
|
jari
RödaTråden vinnare
4459 Posts |
Posted - 2013/07/22 : 14:43:12
|
quote: Innan den här tråden glöms bort så har nog hela marknaden av högtalare gåtts igenom när "alla" har räknat upp sådant som man själv inte gillar, liksom. Är ju en viss skillnad på att nämna sådant som man inte gillar själv och högtalare som är "allt för dyra" i förhållande till ljudkvaliten som man får för pengen. Och till sist så är många där ute super nöjda med sådant som man själv aldrig skulle släppa innanför dörren dvs. till sist så handlar det om smak.
+1 |
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2013/07/23 : 00:50:39
|
quote:
Helt klart INO, aldrig förstått hypen/kulten runt dessa. quote:
+2 |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2013/07/23 : 07:52:13
|
Märklig frågeställning..
Högtalare skiljer sig ju ganska mycket mellan olika tillverkare då de flesta har olika ideal.
Sen är det ju inte bara ljudet som är den stora faktorn hos alla tillverkare.. många bygger ju på konceptet finess.. T.ex. B&O och sonos, där användarvänlighet och design är en stor del av produkten, att jämföra dessa med andra och bara kolla på ljudkvalitén blir ju helt omöjligt...
Eftersom alla "dyrhögtalare" som nämnts fortfarande har en kundkrets så kan dom ju inte vara helt överskattade, då hade ju ingen köpt..
De där e lite som att säga att den lokala pizzerian i byn har bäst mat, för man får mycket mat som smakar bra för lite peng. Medans den 5-stjärniga resturangen är överskattad då man visst får lite godare mat men till ett mycket högre pris, när man ändå bara tycker om pizza.
2 olika produkter som är tillverkade subjektivt kan aldrig jämföras på ett sådant sätt..
|
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2013/07/23 : 11:38:46
|
Nu är det några år sedan jag lyssnade på KEF-högtalare, så de kan eventuellt ha förbättrat mellanmodellerna med uni-Q element samt flera baselement sedan dess. De jag minns hade basarna i en bandpasslåda som tidsmässigt inte alls hängde med de övre registren som kom från koaxialelementet. Jag stod inte ut med att lyssna på rytmisk musik med basgångar (dvs. all vanlig pop,rock mm.) på dem. De minsta modellerna med endast Uni-Q elementet var "vältajmade" och helt ok i mina öron. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2013/07/23 : 14:34:44
|
Peak Consult får min röst, otroligt överprissatta. |
|
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2013/07/24 : 21:00:46
|
B&W hade en 2vägs jubileumsmodell för två tre år sedan som lät bra trist. Gillade B&W DM6 och 801. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2013/07/24 : 21:58:50
|
Om ni nu säger att ni lyssnat på en högtalare som lät trist, är ni säkra på att det var högtalaren som var boven? Det är ju alltid ett helt system man lyssnar på. Hade ni koll på de andra delarna i systemet? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2013/07/24 : 22:24:10
|
Och akustiken.
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2013/07/27 : 16:38:10
|
Akustiken kan man ju alltid klaga på, men jag brukar mestadels bestämma mig för hur något låter efter att ha hört nämnda högtalare i flera olika sammanhang.mvhKristofer |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2013/07/27 : 20:08:14
|
De flesta högtalarna som konstrueras låter bra med rätt elektronik. Dåligt in ger dåligt ut. Som sagt svårt att döma bort något utan att höra dom i olika miljöer. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2013/07/27 : 22:02:11
|
Olika miljöer ger just olika ljud och innan man hört en högtalare i flera miljöer så är det solklart lättare att komma fram till hur den presterar. När jag går på mässa så tar jag intrycken med en stor nypa salt då man inte kan dra stora slutsatser av det. Om inte annat så kan man ju se ibland på beg marknaden att folk köpt nya högtalare som de sedan säljer 3 månader senare. Stor risk för att personen fastnat för ljudet i butiken och sedan blev det mindre kul där hemma av någon anledning. Är man i köptagen så ger ofta hembesök hos andra ägare av det man är intresserad av, en hel del input innan köpet. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/07/27 : 23:09:16
|
Kloka ord FBK! Har man inte varit med själv och ställt ut på en mässa inser man kanske inte hur marigt det kan vara. Jag minns med fasa vilka bekymmer vi hade sist på Stockholmsmässan. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2013/07/28 : 08:26:29
|
Förutom det jag skrev om att jag aldrig anser mig ha fått någon bra uppfattning om hur en högtalare låter förrän jag hört den i flera olika sammanhang så skulle jag aldrig köpa något i högtalarväg förrän jag kunnat testa hemma i min kända hemmiljö.För det är framförallt där man har störst möjlighet att kontrollera placering av högtalarna samt övrig möblering.
Man kan uppenbarligen komma långt redan genom att man ser till att möblera på ett bra sätt med mattor på golven osv vilket gav resultat när Sladd var här hemma och mätte upp mitt rum vi tillfälle efter att jag köpt mina QRS Supernova.
Jag behövde i princip inte göra något alls.Fick dock en skiva i Dacrohn att lägga framför tv:n när jag skall "finlyssna" vilket visade sig ge större resultat än jag trodde från början.
Men jag skulle även tro att det blir extra marigt att ställa upp högtalare på mässor mycket pga att det både är okända rum samt stora kala ytor med risk för hårda reflexer.MvhKristofer |
Edited by - whiskyman on 2013/07/28 08:30:07 |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2013/07/28 : 09:42:00
|
Det är stor skillnad på ljudet vid olika mått i rummet. Bredd djup och höjd påverkar en hel del. Väggarnas material gör väldigt mycket skillnad. Betong eller gipsväggar är som natt och dag.
Det blir ofta helt annat resultat om man bara skiftar rum. På min övervåning har jag t.ex. snedtak och där släcks reflexerna ut. Väldigt positivt. Jag själv föredrar att spela på tvären i rummet än att spela på längden. Blir med utrymme till sidoväggen och det anser jag positivt. Ljudet för andas så att säga.
|
Edited by - Leif B on 2013/07/28 09:45:28 |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2013/07/28 : 10:49:34
|
quote: B&W hade en 2vägs jubileumsmodell för två tre år sedan som lät bra trist. Gillade B&W DM6 och 801.
F*n och jag som har ett par Om du nu menar B&W Signatur Diamond? Om inte så tror jag att de ändå är mycket dyrare än de 10000kr högtalare som trådskaparen valt att fråga om.
DrBoar - det hade varit roligt om du hade fått lyssna på mina B&W Signatur Diamond här hos mig. Kul att du gillade 801:orna, det har jag också gjort vid ett tillfälle av många
Nu tycker jag att man aldrig ska dissa något som vid något eller kanske t o m några tillfällen inte passade ens ljudideal, isf skulle jag kunna skriva hur många exempel på högtalare som låtit "skit" i mina öron vid just det tillfället och det hade då kanske blivit någon form av ett facit för någon.
Jag tycker såsom många andra här skriver - att hänsyn skall tas till miljön de står i, rum, elektronik, akustik, hemma på sin egen kammare o s v.
/byZan
|
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2013/07/28 : 11:05:59
|
Skulle jag köpa bostad idag, då tar jag med Room analyzer och mäter tänkt lyssningsrum innan köp. |
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2013/07/28 : 17:04:15
|
Någon menade att det var en märklig frågeställning. Tycker inte jag. De flesta, om man inte är med i ngn "märkeshögtalarsekt", med bra kunskaper torde kunna bedöma om en högtalare är övervärderad eller inte. Jag menade inte om de faller trådsvararna i smaken, utan mer om de ingående komponenterna/konstruktionen är långt ifrån priset som begärs.
|
/filip
|
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2013/07/28 : 18:50:53
|
Klart att du inte håller med, du startade ju tråden med en annan vinkel, sen så behöver man inte hålla med utan kan lugnt ha sin egen uppfattning. Hifi och prisvärdhet kan säkert diskuteras i oändlighet tex kablar, design, nisch und so weiter.
|
|
|
PärR
Member
212 Posts |
Posted - 2013/07/30 : 19:38:48
|
Intressant tråd. Har själv ägt ett 20 tal olika högtalare, allt från horn till elektrostater. Mitt svar på frågan är att det är svårt att hitta överskattade högtalare i 10.000:- klassen. (Vad man nu menar med överskattning förvisso) Man måste upp BETYDLIGT högre på prisskillnad för att prata överskattning enl min mening... Tror de flesta på detta forum äger högtalare för runt 10.000 och således matchande elektronik därtill , vilket gör diskussionen om överskattning än svårare.
Håller dock med flera tidigare inlägg om att Ino är överskattade. Läste för länge sedan på ett annat Fortum att dom spelade som mina, vilket jag var tvungen att undersöka. Sagt och gjort, och jag kan säga att jag fortfarande sitter trygg. Nu kostar inte Ino heller 10.000 förvisso utan betydligt mer, precis som mina. Jag tolkar det mera som inlägget gjorde gällande att Ino (trots högre prisnivå) var överskattade
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2013/07/30 : 21:56:56
|
Inte för att jag äger Ino men nog är jag ganska säker på att de uppför sig bättre än väldigt mycket (och dyrare) sett som högtalare betraktad, sen får man väl tycka vad man vill om det ljud de förmedlar. Jag vet inte vad man kan begära av tråden men nog vore det lite intressantare om det i möjligaste mån kunde redovisas för vad man anser vara dåligt med en speciell konstruktion. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
Edited by - Goldfinger on 2013/07/30 22:18:47 |
|
|
Nightx
Member
175 Posts |
Posted - 2013/07/30 : 22:54:19
|
först och främst får jag väl börja med att säga att detta är en konstig tråd och här kommer säkert alla högtalare som existerar nämnas minst en gång pga olika smak för min egen del så går nog alla superdetaljerade högtalare bort oavsett prisklass.
men om vi leker med tanken att det gäller hela prissegmentet så är jag nog mest allergisk mot Focal, KEF
sedan vill jag faktiskt försvara vienna lite, alla jag hört har varit helt underbara.. alltid lugn o skön spelstil faktiskt ett av dom bästa alternativen när det kommer till tung musik, då dom inte är lika kräsna på inspelningarna som många andra och har en väldigt lugn diskant.
var och testade det mesta innan förra bytet och mitt val föll på Vienna Bethoven Baby Grand :)
|
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2013/08/02 : 12:39:05
|
Visst har smaken en stor betydelse framförallt som det talats om här tidigare när man kommer klart över 10 000:- för ett högtalarpar.Dock kan man ibland hitta högtalare dock klart över 10 000 som låter rejält bättre än flera gånger mer kostsamma konstruktioner.För vid en viss kostnadsnivå så tenderar pris/prestanda att plana ut och detta torde gälla de flesta konstruktörer av högtalare.MvhKristofer |
|
|
Topic |
|