HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 mest överskattade högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2013/08/03 :  16:31:09  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Dynaudio 42. Tråkiga och odetaljerade.
De flesta små högtalare som distar för snabbt.

Ino är förbannat bra, även om många vill ha mer liv i diskanten. Det är bara vissa Canton som jag tycker har samma kontroll och djup i basen.

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/08/05 :  07:36:08  Show Profile Send Adagio a Private Message
Vilken tråkig inställning! Tycker iaf jag. Överskattad av vem? Du? Jag? Recensenter? Majoriteten? Minoriteten? Marknaden? Eller vad då?
Min första tanke var "nja Bose eller vissa B&O" men sen tänkte jag " men dom fyller iaf sin funktion för den som köpt dom" alltså är dom ju inte överskattade. Vidare började jag fundera med syftet med tråden? Det blir ju lätt många trampade tår och diametralt olika åsikter om samma märke, konflikt. Talar vi om komponentval, materialkostnad? Eller om presterat ljud, i vilken miljö, med vilken kringutrustning som några redan varit inne på?
Överprisatta kanske? Dock inte lika svårt som överskattad, för man kan ju estimera komponent/material/arbetskostnad. Håll dock i minnet utvecklingskostnader. Något som jag anser inte kan motivera jättehöga priser. Om kocken inte kan få till maten förrän 7e försöket ska väl jag som gäst inte behöva betala mer för det? Dock tillkommer en vinstmarginal i minst två led och moms som bortfaller, att ta fram paketering är mycket dyrare än många inser, något som blir kännbart i små serier. Njae med dessa insikter tycker jag och tror att tillverkarna i många fall hittat rätt prisnivå på sina produkter annars skulle de inte sälja något. Det är för lätt för oss konsumenter att inte se hela kedjan.
Vissa tillverkare har skippat några led och säljer direkt, vilket ger mer avkastning men mindre marknad/exponering. Tex ino har ju lyckats med detta koncept.
Jag har ingen inblick i dessa högtalare men de har specialbeställda element enl tillverkarens specar, något som brukar bli dyrare. Dock inget unikt i högtalarvärden Iofs.
De säljs utan emballage och fördyrande led, ibland vad jag förstår i kitform. De skulle enl min formel bli tre ggr dyrare om de gick via ett grossistled och ett handlarled också.
Om detta gör dom prisvärda eller dyra är ju upp till marknaden att avgöra. Jag har ingen åsikt.
Bara lite att tänka på,
Men bland gemene man, mannen på gatan, skulle jag nog nominera B&O som mest överskattad, inte för att de de gör är dåligt utan för att det finns en övertro bland vanligt folk att B&O är det bästa som går att få för pengar. Det vet ju vi som är insatta i problematiken att de inte är, det finns ju hur mycket som helst att välja på.
Om jag nu ska bidra med något i den här tråden.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2013/08/05 07:37:37
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2013/08/05 :  08:31:57  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Bra skrivet!

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/08/05 :  09:21:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
+1

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2013/08/05 :  09:34:21  Show Profile Send byZan a Private Message
+2
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/08/05 :  10:20:58  Show Profile Send HerrD a Private Message
+1, kunde inte ha sagt det bättre själv.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2013/08/05 :  12:54:03  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Vi kan ju moralisera hur mycket som helst øver trådskaparens åsikt, men huruvida hans/hennes instællning till høgtalare ær upp till dig att sætta dig øver eller bedømma ær helt ovidkommande. Om du inte gillar tråden kan du væl helt enkelt låta den vara?

Men - det du skriver gællande viljan att betala før utvecklingskostnader ær spænnande. Det ær ju just utvecklingstiden/ingenjørsnivån som ær det som gør att den upplyste konsumenten kommer betala før en produkt som dær finns många alternativ till. Att inte vilja betala før delar av utvecklingarbetet ær att førsøka snuva produktutvecklaren på sin løn.

Så - om du inte kan ta betalt før utvecklingskostnaden på din produkt så ær kanske affærsidèn osund? Givetvis med tanke på hur många produkter du vill/kan sælja. Om du sen driver føretag med kalkylerad førlust på en del av dina produkter før att kunna sælja andra delar av sortimentet till høgre vinst så ær det ju en annan sak. Tror att många av oss småføretagare ska skilja på hobby och arbete.

Och jag vågar påstå att æven i HIFI-branschen finns det føretag som førsøker få mer betalt æn produkten tål om den jæmførs med liknande alternativ. Men det ær ju bara att gratulera om de lyckas?

Sjælv æter jag hellre min Wallenbergare på ett stælle jag vet provat sina råvaror och lagt pengar på rætt kock och utrustning før det ger mig den kvalitet jag førvæntar mig.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2013/08/05 :  16:15:52  Show Profile Send jonasz a Private Message
Självklart ska utvecklingskostnad räknas in i priset. En smartphone kostar inte många öre att tillverka, däremot utveckla, detsamma måste ju gälla högtalare fast i mindre grad då det oftast är beprövad teknik som används.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/08/05 :  16:21:21  Show Profile Send Adagio a Private Message
Absolut bra kockar och bra råvaror, nu ska ju vi som konsumenter kanske inte dra hela lasset när köksmästaren beslutat sig för att skapa en helt ny unik rätt, tycker jag iaf.
Sen kan man ju ifrågasätta om det är rätt att ta fullpris för en rätt som herr Mannerström skrivit receptet till och sedan prefabriceras på löpande band för att sedan värmas i micro. (Har Iofs provat SJ/Mannerströms mat på X2 och tyckte det var gott prisvärt tom jämfört med en del andra dagens man fått betala för) dock skulle jag hellre njutit av Mannerströms mat på någon av hans egna krogar.
Jag dämmer inte trådskaparen men tycker kanske att det känns lite spekulerande, som jag skrev. Jag försökte också få alla att tänka lite längre än att bara tycka till om en produkt man i bästa fall hört en gång och dåmtyckt att den inte motsvarat ens förväntningar.
Om du tänker på mina skapelser skulle jag aldrig kunna ta betalt för de första årens förbrukning av material och tid. Hur skulle det gå till? Då måste jag på förhand beräkna volymen och på hur lång tid det skulle ta innan produkten ge vinst.
Nej jag får se det som en personlig utveckling och en investering i ev kommande vinster. Hur det går får framtiden utvisa.
Det är lätt att bara slänga ur sig ett tyckande och är det välgrundat så är det en åsikt man har rätt till. Ibland slinter dock tungan eller i detta fall tummen och jag bara uppmanar till lite eftertanke.
Visst kanske jag var lite hård mot trådskaparen men jag ville liksom veta vad han/hon varför inte hen var ute efter.

Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2013/08/05 :  19:29:35  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Adagio - Hrm, jag ska nog be om ursäkt för mitt inlägg då det var väl aggressivt i sin framtoning. Jag har absolut inget emot dina produkter, inte heller har jag med ditt sätt att driva företagande att göra. Ett övertramp av mig och ett som jag själv skulle bli rätt sur över om det hända mig. Sorry.

Har också haft turen att avnjuta Mannerströms Wallenbergare av en av hans tidigare lärlingar med rårörda lingon och heminlagd saltgurka. Ärligen så tror jag att jag kunde betalat dubbelt upp. Undrar vad det säger om min prismedvenhet.. :)

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/08/05 :  20:55:08  Show Profile Send Adagio a Private Message
Självklart ska man ha betalt för sina utvecklingskostnader. Men, det går inte motivera ett påslag på tex 100 000kr och hänvisa till utvecklingskostnader om produkten inte levererar därefter.
Om man räknar på timpenningen när jag tillverkar mina produkter kan den te sig hög, men då räknar jag in en viss del av utveckling, hemsida/reklam marknadsföring mässkostnader mm. Men man kan ju inte lägga ner en eon av tid på en produkt och sedan ta ut det i kostnad, jo man kan om man är ett större företag, då kan man i förväg budgetera framtagandes av en ny model mm. Det kan inte jag på samma sätt.
Så är det med det. Mina priser grundar jag på materialkostnad och arbetstid i huvudsak, givetvis även prestanda. Nu faller det sig ofta så att ju mer komplex konstruktion/mer och dyrare material och tid hittills givet bättre och bättre resultat. Dock anser jag att dyrare inte alltid är det samma som bättre ljud. Det handlar ofta om smak och preferenser samt matchning.
Nu tangerar vi dock OT och hoppas det är OK.
Man bör ju i förväg försöka bestämma vad utvecklingen får kosta. Vad material/tid får kosta och sedan sätta en prislapp som ska konkurera med produkter i samma prisklass.
Sen är det marknaden som ger betyget. Överskattat eller överprisatt, det märks väl på försäljningen och responsen.

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/08/05 :  20:58:10  Show Profile Send Adagio a Private Message
Blev så sugen på wallenbergare efter ditt inlägg att det blev det ikväll, gott!

Go to Top of Page

MatsE
Member

626 Posts

Posted - 2013/08/05 :  20:59:17  Show Profile Send MatsE a Private Message
Varför inte återgå till topic. Tyck till om Ni anser att en högtalare som har hyllats av press, kompisar, gud fader och som du var mkt intresserad av inte höll måttet. Er egen subjektiva åsikt mottages med intresse.

En högtalare för 10.000 som du inte ids släpa hem, testa med all möjlig elektronik, kablar och bygga om hela vardagsrummet för att den eventuellt kan låta lite bättre.

Personligen struntar jag i utvecklingskostnaden för en högtalare för 10.000. Jag vill ha det bästa jag kan få i en viss prisklass.

Sluta hacka, anklaga och misstänkliggöra trådskaparen.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/08/06 :  12:18:25  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Oj.. jag kom på en bra!
Dynaudio Focus 220 (inte mkII). Jag köpte dessa som tur var på rea för ca 14000 och inte för 25-30 som de fläckvis kostade i vanliga fall.
Detta var ett av mina blindköp, dessbättre fick jag tillbaka pengarna när jag sålde.
De är tungdrivna och med en bas som inte alls matchar resten av registret. Basen fixades till (nya filter??) med nya modellen mkII som jag köpte senare (också på rea). Har svårt att motivera ordinarie prislappen på 30000 spänn. Jag betalade 20000:- och det är lite mer rimligt.
Här borde utvecklingspengen inte spela med i priset eftersom Focus 220 funnits på marknaden i hundra år, minst.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2013/08/06 :  19:27:17  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Har Iofs provat SJ/Mannerströms mat på X2 och tyckte det var gott prisvärt tom jämfört med en del andra dagens man fått betala för"

Vad roligt att höra. Jag jobbade nyligen på just LunchExpress och pakterade dessa lådor. Så som sagt trevligt att du tyckte om maten.Nu blev detta ju dock offtopic, men det är alltid glädjande att höra positiva åsikter. MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2013/08/07 17:05:32
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2013/08/08 :  16:00:34  Show Profile Send Fimax a Private Message

Överprissatt ????????????????????

Det var faktiskt det som jag var mer var ute efter!!

Nu kan ni ju tycka till igen....

/filip

Go to Top of Page

maal
Member

803 Posts

Posted - 2013/08/10 :  06:48:09  Show Profile Send maal a Private Message
quote:
Annars låter det mesta med bredbandare apa tycker jag.

Vilka högtalare syftar du på, jonasz? Fabrikat, modell, pris...?

DIY och rör.

Edited by - maal on 2013/08/10 06:51:24
Go to Top of Page

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2013/08/10 :  10:46:15  Show Profile Send DrBoar a Private Message
Lowther har jag hört flera gånger, inte låtit bra någon gång. Fostex samma sak, Philips 9710 samma sak. Men sedan har man Voxativ som låter fantasiskt bra. Lowther har en skränighet som jag finner tröttande, att de har haft leveransproblem och kvalitetsproblem genom åren gör det hela än värre.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2013/08/10 :  13:09:03  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Vilken tråkig inställning! Tycker iaf jag. Överskattad av vem? Du? Jag? Recensenter? Majoriteten? Minoriteten? Marknaden? Eller vad då?

Det här är väl klart subjektivt, dvs vi har alla olika smak och uppfattningar om hur saker bör och skall låta.Så svaret torde ju bli av vem som helst.mvhKristofer
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2013/08/10 :  14:47:02  Show Profile Send jonasz a Private Message
quote:
Vilka högtalare syftar du på, jonasz? Fabrikat, modell, pris...?

Har aldrig oavsett märke och prislapp hört någon bredbandare som låtit tillfredsställande. Då har jag inte hört allt förståss, inte Seas 8" t ex. Tycker de låter tutigt och grynigt i toppen men det kanske finns undantag?

Hörlurar med bredbandselement låter ju fint förståss!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2013/08/14 :  15:14:47  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Apropå bredbandare så har jag hört den nya högtalaren Cajo på Ljudprodukter i Malmö. Den använder bredbandaren Fostex FE168EZ å låter fantastiskt bra. En ny innovativ konstruktion som tar tillvara bredbandarns fördelar å fixar till olägenheterna. Nu är den ju inte precis överskattad utan snarast UNDERSKATTAD för det är inte så många som hört den än. Apropå bredbandare alltså.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000