HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 OBALANSERAT
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/02/08 :  18:57:44  Show Profile Send poman a Private Message
Jag hävdar att vanliga förstärkare som är förnuftigt gjorda är lika bra som balanserade eller bättre eller vad tror ni om det.

m.v.h/PO

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/02/08 :  19:04:15  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Jag håller med. De ljudskillnader man hör mellan obalanserad utrustning och balanserad beror nog inte på överföringssättet i sig utan andra saker. I alla fall när man ska överföra ljud 38 cm (ej 15 meter)

Det är min teori. Men jag säger inte att den stämmer, för jag har inte gjort några närmare jämförelser...

Edited by - zvenzzon on 2003/02/08 19:07:44
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/02/08 :  22:10:22  Show Profile Send drgreen a Private Message
jag hävdar att rörförstärkare som är förnuftigt gjorda är lika bra eller bättre än transistor förstärkare och att förnuftigt gjorda multibits da omvandlare är lika bra eller bättre än en bits omvandlare eller att förnuftigt gjorda svarta förstärkare är lika bra eller bättre än silvriga förstärkare.....bättre hur???what´s your point?
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/02/08 :  22:10:50  Show Profile Send marcus a Private Message
Vadå "vanliga" förstärkare?
Förstärkare som har balanserade utgångar har ju obalanserade också.
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/02/08 :  22:15:14  Show Profile Send marcus a Private Message
Jag tycker förnuftigt gjorda vanliga TV-apparater som har antennutgång är bättre än de som har Scart.
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/02/08 :  22:27:43  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Jag tror att poman syftade på HIFI-förstärkare för hemmabruk när han skrev "vanliga förstärkare" (ej PA -dito)
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/02/08 :  22:59:08  Show Profile Send marcus a Private Message
Onödigt att säga att förstärkaren är bättre, det har ju inget med att göra huruvida det är
bättre med balanserade eller obalanserade ut/ingångar.
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/02/09 :  02:26:37  Show Profile Send poman a Private Message
Precis vad jag menar!
Det brukar sägas att balanserade konstruktioner är bättre än obalanserde jag menar att man kan säkert göra alldels utmärkta lika välljudande som låter lika bra eller rent av bättre än en sådan.
Jag skulle har skrivit så från början beklagar, hoppas ni förstår vad jag menar.

m.v.h/PO

quote:
Originally posted by zvenzzon

Jag tror att poman syftade på HIFI-förstärkare för hemmabruk när han skrev "vanliga förstärkare" (ej PA -dito)




Edited by - poman on 2003/02/09 02:42:31
Go to Top of Page

swoppe
Member

110 Posts

Posted - 2003/02/09 :  02:39:18  Show Profile Send swoppe a Private Message
Hej! Har en Thule IA60 och en Thule CD150E på hemlåning och jag har suttigt halva dagen och bara växlat mellan balanserat och obalanserat och jag tycker att skillnaden är mycket liten, kanske är det så att ljud-bilden blir bredare när man använder ballabserat (tycker jag)...

Allt som allt tycker jag att skillnade var nästan försumbar.
Om jag nu skulle äga nämda förstärkare och cd så skulle jag trotsallt använda dom balanserade utgångarna, mästadels för att ljudbilden blev bredare.

Natt med er!

För svaret på den eviga frågan om livet, universum och allting:
perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/02/09 :  10:45:47  Show Profile Send poman a Private Message
Hej swoppe!
Det är inte alltid man hör skillnaden så tydligt.
Det är därför jag har denna fråga ute om var ni andra tror om det.

/PO




quote:
Originally posted by swoppe

Hej! Har en Thule IA60 och en Thule CD150E på hemlåning och jag har suttigt halva dagen och bara växlat mellan balanserat och obalanserat och jag tycker att skillnaden är mycket liten, kanske är det så att ljud-bilden blir bredare när man använder ballabserat (tycker jag)...

Allt som allt tycker jag att skillnade var nästan försumbar.
Om jag nu skulle äga nämda förstärkare och cd så skulle jag trotsallt använda dom balanserade utgångarna, mästadels för att ljudbilden blev bredare.

Natt med er!

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2003/02/09 :  12:19:23  Show Profile Send markih a Private Message
Instämmer.

markih
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000