HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audio Analogue Paganini
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/02/06 :  18:50:37  Show Profile Send poman a Private Message
Hej!

Jag är ute efter en ny CD-spelare min nuvarande är Primare D20 mkII är
sugen på nya Audio Analogue Paganini spelaren är det något ha.

m.v.h/PO

Edited by - poman on 2003/02/06 22:27:08

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/02/07 :  07:13:13  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag tycker att du skall behålla Primaren i så fall. AA är en välbyggd lite "gosig" spelare. Detaljer och tydlighet saknas i för hög utsträckning för att jag skall rekommendera den i prisklassen.

Titta mer då på nya Primare, SATcdfix, Naim, Linn, Arcam, Musical fidelity, Cyrus mm

Ut och lyssna med dig

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/02/07 :  09:48:01  Show Profile Send poman a Private Message
Du har nog alldels rätt i det.
Det finns nog bättre i den prisklassen
Har en ny D30.2 som jag kan få för 7000 imellan för min D20.


/PO

quote:
Originally posted by Dan Brickman

Jag tycker att du skall behålla Primaren i så fall. AA är en välbyggd lite "gosig" spelare. Detaljer och tydlighet saknas i för hög utsträckning för att jag skall rekommendera den i prisklassen.

Titta mer då på nya Primare, SATcdfix, Naim, Linn, Arcam, Musical fidelity, Cyrus mm

Ut och lyssna med dig

Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/02/07 :  10:25:46  Show Profile Send Per100 a Private Message
Jag och en bekant körde ett A/B test mellan nad s500 och nyare versionen av paganinin. Det var mycket litet skillnad på ljudet mellan de båda.
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/02/07 :  12:28:58  Show Profile Send poman a Private Message
Hej Per100!

Nad gör mycket bra kompetenta grejer.
Jag har haft en del Nad genom åren.
Man får mycket för pengarna.

/PO



Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/02/07 :  13:30:50  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Sitter själv också i bryderier kring cd spelar köp.
Jag tänkte försöka hamna under 500o kronor, men jag tycker det är ett klurigt prissegment
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/02/07 :  15:08:51  Show Profile Send poman a Private Message
Då borde kanske Nad och Denon vara nåt eller Marantz, med andra ord det
är det ett getingbo i den prisklassen finns en hel del andra också.
Precis som för mej att hitta något som man blir nöjd med.
Ska man har något riktigt bra kostar det.

quote:
Originally posted by millenniumking

Sitter själv också i bryderier kring cd spelar köp.
Jag tänkte försöka hamna under 5000 kronor, men jag tycker det är ett klurigt prissegment



Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/02/07 :  16:23:37  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Håller med, det är ett riktigt getingbo...
Och mängder av helt skiftande åsikter från alla möjliga håll!
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/02/07 :  16:25:44  Show Profile Send millenniumking a Private Message
De flesta förslagen är dock ljusår bättre än min Technics SL-PG5 som jag nu kör med. Den håller inte alls standarden gentemot de övriga delarna i mitt enkla system... Vet inte varför jag ens har den över huvud taget!
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/02/08 :  15:54:50  Show Profile Send binmarv a Private Message
Jag ville bara beblanda mig i debatten. Om någon känner till Audio Analogue så är det väl jag. Visserligen är väl kanske jag inte opartisk men det jag skriver har faktiskt inget med min egen annons att göra. Jag säljer min Paganini för att köpa en Maestro om det nu skulle vara någon som undrar.

Då jag först skulle köpa cd-spelare så tittade jag främst i prisklassen 12-15.000 kronor. Jag valde i huvudsak mellan tre spelare. S.A.T cd-fix, Arcam cd82 och Audio Analogue, Paganini. Valet beror mycket på vilka högtalare och förstärkare man kör på, men det säger ju sig själv. Jag valde hela kombinationer av samma märke för enkelhetens pch ljudkaraktärens skull.

S.A.T spelade otroligt dynamiskt med fingertoppar och djupbas. Arcam spelade något skojigare, men kunde tendera att bli lite för glad och lite för på. Audio Analogue hade testets bästa mellanregister och spelade allra jämnast. Kanske inte lika dynamiskt som S.A.T eller med samma driv som i Arcam, men Paganinin målade upp ett vackert landskap och jag föll helt klart för det soundet. Någon skrev att den inte spelade så detaljerat, men det är helt fel. Jag läste även att den är lite mer åt det softa hållet och det är till viss del sant. Den är väldigt varm och "mysig". Något som personligen tilltalade mig. Lyssnar man mycket på punk osv kanske S.A.T är ett bättre val. Jag måste väl berätta att jag har ett par Audiovector Avantgarde och till dessa passar den ypperligt.

Lycka till !

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/02/09 :  00:08:51  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Det är lite lustigt att Audio Analogue alltid får den stämpeln att produkterna är varma , mysiga och softa. Jag har alltid velat testa en AA spelare mot andra i ett blindtest, men ännu inte fått möjligheten. Skulle vara intressant.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/02/09 :  10:27:22  Show Profile Send binmarv a Private Message
Jag fick möjligheten och det var otroligt kul. Det är bara att boka tid hos några välsorterade återförsäljare. Starka rekomendationer till Ljudmakarn i Stockholm. De är otroligt serviceminded och bryr sig nästan mer om kunderna än att sälja hifi. I Göteborg går mina rekomendationer till Ågrens hifi. De arbetar enligt samma principer som Ljudmakarn. En upplevelse man inte glömmer. Sen är ju alltid smaken olika. Jag vill ha inlevelse och känsla. Därför passade AA mig bäst, andra följer andra kriterier.
quote:
Originally posted by Thomas A

Det är lite lustigt att Audio Analogue alltid får den stämpeln att produkterna är varma , mysiga och softa. Jag har alltid velat testa en AA spelare mot andra i ett blindtest, men ännu inte fått möjligheten. Skulle vara intressant.

T


Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/02/09 :  10:30:35  Show Profile Send binmarv a Private Message
Ursäkta mitt dubbelinlägg. Jag är ny på sidan men gammal i gemet. Vämligen ha överseende...

/Martin

Ingen fara på taket...
Timbre

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/02/09 :  10:33:44  Show Profile Send poman a Private Message
Det vill jag också ha, plus att finns värme inte allt för analytisk.
man ska kunna lyssna på sämre spelningar utan och vrida sej av smärta
att det låter hemsk.

/PO

quote:
Originally posted by binmarv

Jag fick möjligheten och det var otroligt kul. Det är bara att boka tid hos några välsorterade återförsäljare. Starka rekomendationer till Ljudmakarn i Stockholm. De är otroligt serviceminded och bryr sig nästan mer om kunderna än att sälja hifi. I Göteborg går mina rekomendationer till Ågrens hifi. De arbetar enligt samma principer som Ljudmakarn. En upplevelse man inte glömmer. Sen är ju alltid smaken olika. Jag ville ha inlevelse och känsla. Därför passade AA mig bäst, andra följer andra kriterier.
quote:
Originally posted by Thomas A

Det är lite lustigt att Audio Analogue alltid får den stämpeln att produkterna är varma , mysiga och softa. Jag har alltid velat testa en AA spelare mot andra i ett blindtest, men ännu inte fått möjligheten. Skulle vara intressant.

T



Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2003/02/09 :  10:38:53  Show Profile Send Robis a Private Message
Jag har lyssnat in mig på Paganini´n och det enda som saknas för
att jag ska bestämma mig till 100% är ett hemlån. Härlig spelare!

Tyvärr () så står dock inköpet av en ny skivspelare överst på listan just nu...


Jag har levt med en Primare V-20 under ett års tid och utan att ha
jämfört så tror jag att Primare D-20 och V-20 har likande klangideal.

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/09 :  10:43:16  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Då borde kanske Nad och Denon vara nåt eller Marantz, med andra ord det
är det ett getingbo i den prisklassen finns en hel del andra också.


Jag har ingen erfarenhet av NADs eller Marantz spelare men Denon har jag testat några av. Denon-spelare skiljer sig mellan varandra minst lika mycket som två spelare av olika märken. När jag testat har en Denon-spelare varit mer olik sin Denon-brorsa än andra spelare från andra tillverkare när jag testat flera spelare på en gång. Jag kan därmed inte säga att Denon har en viss ljudkvalitet så där rakt upp och ner. Dock är deras bästa spelare bland det bästa jag testat enligt min smak. Dom sämre är inte roliga alls om man jämför med vad som finns i övrigt. Denon verkar vara rena slump-generatorn. Jag håller det inte för omöjligt att det är vanligt detta med stor spridning även hos andra tillverkare. jag har inte testat tillräckligt mycket för att kunna uttala mig om det tyvär.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/02/09 :  10:49:36  Show Profile Send poman a Private Message
Hej Robis!

Skulle nog också tänka mej att dom ligger ganska nära varandra.

/PO

quote:
Originally posted by Robis

Jag har lyssnat in mig på Paganini´n och det enda som saknas för
att jag ska bestämma mig till 100% är ett hemlån. Härlig spelare!

Tyvärr () så står dock inköpet av en ny skivspelare överst på listan just nu...


Jag har levt med en Primare V-20 under ett års tid och utan att ha
jämfört så tror jag att Primare D-20 och V-20 har likande klangideal.



Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000