HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Järnspikars MDS...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/02/08 :  23:07:23  Show Profile Send luminous a Private Message
Godkväll alla musikälskare (apparatnissar iaf)! Först tänkte jag snacka lite skit om MDS...

De verkar inte ha så kunnig personal på MDS. Jag hade problem med en subwoofer som jag hade köpt där, och efter att ha frågat ut mig lite så kom killen där fram till att jag måste ha spelat sönder min bas genom att använda en stereoförstärkare för att driva de två talspolarna i den. Talspolarna kunde visst få olika signaler och så skulle de "slita sönder" elementet genom att motarbeta varandra
Nu har jag äntligen kommit på att det var totalt skitsnack eftersom eventuella skillnader i signalerna bara tar ut varandra! (ex om en spole har rätt polaritet och den andra är kopplad ur fas så släcker magnetfälten ut varandra och inga krafter påverkar elementet). Så om det var någon annan än jag som inte visste det innan så vet ni det nu! (läste lite på Adire Audios hemsida) Sedan fick jag betala 300 spänn för att få den lagad, fastän jag hade garanti kvar (frakt, hette det). Det fortsatte dock att krångla så det blev 200 spänn till för ett nytt element. Jag tyckte det var överkomligt eftersom jag trodde att det var jag som hade pajat elementet. Nu fungerar det dock. Men inte ska man väl få betala något när man har garanti kvar?

Jaja, till den riktiga frågan! Vad är en parametrisk EQ? (apprå på Ultracurve) Vad är det som skiljer från en "vanlig" EQ?

MVH | Life's too short for bad sound

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/02/09 :  01:32:54  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
quote:
Originally posted by luminous

Godkväll alla musikälskare (apparatnissar iaf)! Först tänkte jag snacka lite skit om MDS...

De verkar inte ha så kunnig personal på MDS. Jag hade problem med en subwoofer som jag hade köpt där, och efter att ha frågat ut mig lite så kom killen där fram till att jag måste ha spelat sönder min bas genom att använda en stereoförstärkare för att driva de två talspolarna i den. Talspolarna kunde visst få olika signaler och så skulle de "slita sönder" elementet genom att motarbeta varandra
Nu har jag äntligen kommit på att det var totalt skitsnack eftersom eventuella skillnader i signalerna bara tar ut varandra! (ex om en spole har rätt polaritet och den andra är kopplad ur fas så släcker magnetfälten ut varandra och inga krafter påverkar elementet). Så om det var någon annan än jag som inte visste det innan så vet ni det nu! (läste lite på Adire Audios hemsida) Sedan fick jag betala 300 spänn för att få den lagad, fastän jag hade garanti kvar (frakt, hette det). Det fortsatte dock att krångla så det blev 200 spänn till för ett nytt element. Jag tyckte det var överkomligt eftersom jag trodde att det var jag som hade pajat elementet. Nu fungerar det dock. Men inte ska man väl få betala något när man har garanti kvar?

Jaja, till den riktiga frågan! Vad är en parametrisk EQ? (apprå på Ultracurve) Vad är det som skiljer från en "vanlig" EQ?


Helruttet !
Om det inte var ditt fel som du antyder, och du har garanti.
Behandlar MDS sina kunder så, ska de absolut bojkottas !
Stå på dig och kräv ersättning för dina utlägg.
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/02/09 :  12:08:41  Show Profile Send luminous a Private Message
Tack för medhållet! Men är det ingen som kan svara på vad en Parametrisk Equalizer är för något???

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/09 :  12:33:27  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Det är en eq som har ställbar frekvens samt ställbart q-värde. Man kan alltså vrida in lämplig frekvens och justera hur stort område som ska inbegripas runt denna frekvens ungefär.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000