Author |
Topic |
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2013/07/17 : 12:41:46
|
Hur ofta eller vilken intervall ska man justera/kontrollera Bias på en entaktare ?
Gissar att det beror på antal användningstimmar, men ett riktmått tar jag tacksamt emot.
Min förstärkare har enbart ett 2A3/40W rör. Det är ganska enkelt med en skruvmejsel. Det finns en lysdiod som indikerar rätt nivå.( just slockna )
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2013/07/17 : 13:47:23
|
En gång om året för den moderate? efter behag för den nervöse ? När klangbilden känns annorlunda för den spirituelle. En gjört nä dä nöe fel, för bonnförnuftet.
Själv petar jag lite på det när den står upponer på mitt labb-bord, vilket är med lagom ojämna intervaller någon gång om året.
PS, jag hålls inte alls ansvarig om mina svar är otydliga :-) |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2013/07/25 : 12:26:46
|
Jag förutsätter att den ska varmkörd vid detta tillfälle. Rätt eller fel ??
MVH Lech |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2013/07/25 : 14:20:52
|
mmm ,, aha Du är uppmärksam som vanligt Lech ;-) Jag får väl skylla på nybliven småbarnsförälder och att det där geggiga i huvudet är om möjligt ännu mera fördunklat så här i sömnbriststider. Det svaret jag gav var lite på skoj, men jag tror att justera in det en ång om året kan vara lämpligt, då är man verkligen på den säkra sidan. En del stärkare går i 10-15 år o det felar bra någon decimal på biasjustering etc.
ja just det, den ska vara riktigt varmkörd o belastning på in o utgång om man ska vara riktigt säker på att få det rätt. På candelan så kortsluter man ingången när man mäter, men har för mig om att man mera korrekt kanske ska ha 400K eller annat passande man har i lådorna hemma. Jag har ingen überkoll på detta eller kan konstruera rörsteg utan för bara vidare vad jag lärt mig av andra. Funderar på om man skulle montera en liten Vu meter på fronten som alltid ger bias spänningen i displayen, eller tex vid knapptryckning. Men det är ju kanske lite overkill, men det finns säkert rörförstärkare genom åren som tillverkats med spännande analoga mätare på ? en liten lysdiod är ju såklart inte helt fel den heller. |
Edited by - Stormen on 2013/07/25 15:03:54 |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2013/07/25 : 16:31:34
|
Tack ! MVH Lech |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/07/25 : 16:40:12
|
quote: Funderar på om man skulle montera en liten Vu meter på fronten som alltid ger bias spänningen i displayen, eller tex vid knapptryckning. Men det är ju kanske lite overkill, men det finns säkert rörförstärkare genom åren som tillverkats med spännande analoga mätare på ?
Jodå, sånt förekommer emellanåt. Här är ett exempel: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=lOF6bKJLe9U Så enkelt är det oftast inte.
På en entaktare är det ofta autobias utan justering. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2013/07/25 16:41:33 |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2013/07/25 : 18:06:35
|
Ja du Bernt, Det är en JJ skapelse som antagligen är konstruerad på Jesus tid. Lysdiod till trots för ändamålet.
'Du har lyssnat på den....
MVH Lech |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/07/25 : 18:17:00
|
Visst har jag det, det var skoj! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2013/08/26 : 11:08:49
|
Hej. Hur ofta man ska justera förspänningen (bias) beror väl dels på hur den matningen är utförd (konponenter som kan åldras etc) samt på hur rädd man är om sina slutrör. Ett åldrande rör kan påverka förspänningen och i värsta fall komma in i en självdestruktiv process pga galleremission. Att "då och då" övervaka bias, eller själva anodströmmen, är inte fel. En del professionella förstärkare har ett instrumen där man lätt kan välja att kontrollera vissa viktiga spänningar och det har man ju där av en anledning, s.a.s. Mvh |
|
|
|
Topic |
|