HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mediaspelare!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/08/03 :  11:26:02  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag inser att jag måste sätta mig på skolbänken, för att bättre förstå vad det handlar om här...

Boxee nämndes... men är inte den också Android baserad, med samma begränsningar som jag tidigare beskrivit? 4000 för en begagnad Lynx, är ju fortfarande en ansenlig summa... och vad är det för anslutningar/kontakter på lynxkortet?

Hur ansluts en HTPC till TVn, är det HDMI, eller nätverkskabel som gäller?

Jag tänker att om man ska kunna tillgodogöra sig den höga ljudkvalitén på Lynxkortet, måste väl TVs ljudkretsar vara högklassiga också för att inte ljudet ska degradera, eller spelar det ingen roll!?

Jag har ett par äldre desktop PC med Crative Audigy 2 cs ljudkort... En med XP och en med Vista. Är det bara blaha blaha i sammanhanget? Eller skulle man kunna göra nåt av dom för att testa?

Edited by - paradigm on 2013/08/03 11:33:33
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/08/03 :  11:39:38  Show Profile Send HerrD a Private Message
Lynx two b har 6 xlr ut och 2 in. Används bara till stereon, 1 par. Sedan tar man enklast ut bild och ev ljud till tv med hdmi från moderkortet eller ett separat grafikkort om man är lite onödigt nördig. Sen sköter pc'n all uppspelning oavsett om man kollar på tv, film eller vill lyssna på musik. Finns en uppsjö av program för det, jag kör Foobar2000 till musik, vlc för film, browser för svtplay osv...

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/08/03 :  14:52:19  Show Profile Send paradigm a Private Message
Tack för tipsen!!! Har redan laddat ner vlc och foobar till min laptop. Ska testa där och se hur det fungerar...
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/08/03 :  15:01:16  Show Profile Send HerrD a Private Message
vlc är ganska rakt på. Foobar2000 kräver dock lite mera pyssel och konfiguration med olika plugin men är härligt lättviktigt och fritt från trams.
Edit: du kan testa med dina äldre pc, man behöver inga monsterprestanda för att spela musik. Film kan vara lite mera krävande.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2013/08/03 15:02:45
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/08/03 :  15:38:44  Show Profile Send paradigm a Private Message
Tusen tack för dina synpunkter!!!
Tänkte börja med laptopen och se hur det fungerar. Jag har redan också laddat ner en del plugins som jag tyckte verkar vara användbara... Har du nån plugin som du tycker är omistlig som jag kanske missat? Så här långt verkar Foobar vara helt ok dock. Spelar just nu Billy Joel som jag konverterat till till CD format.
kanske inte det sista i frekvensomfång, upplösning och dynamik, men helt ok efter omständigheterna. När jag lyssnat färdigt, är det dags att se om jag kan streama ner nåt i filmväg, för att se om det fungerar bättre än när jag ser genom Rikomagic stickan... Fortsättning följer...
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2013/08/03 :  15:50:38  Show Profile Send Wader a Private Message
http://www.vortexbox.co.uk/

Lite info om programvaran.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=772950

Moderkortet jag kör det på plus lite hårddiskar. Man kan ladda ner programvaran (gratis) och köra den, programvaran är extremt lite prestandaberoende. Man behöver verkligen inte vara linuxnörd för att installera och köra systemet, jag är det inte.

STOR fördel att man inte behöver hosta upp 10k för att prova lite, har man bara en äldre pc som bara står så kan man prova. Programvaran är som sagt helt gratis och uppdateringar likaså. Gratis support via forumet av ett gäng entusiaster.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/08/03 :  16:07:23  Show Profile Send HerrD a Private Message
Den här börjar jag med: http://www.foobar2000.org/components/view/foo_facets

Sen är det bara att lägga intressanta plugin i components-mappen och starta om foobar2k och leka lite. Testade t.ex. någon x-feed för hörlurslyssning som jag hittade på något annat ställe på nätet. Minskade den bekanta "ihuvudetkänslan" vid hörlurslyssning.

När man väl kommer igång och experimenterar med foobar är den trevlig, steget att börja kan dock kännas stort men det är inte så svårt.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

DavidS
Member

390 Posts

Posted - 2013/08/03 :  16:20:09  Show Profile Send DavidS a Private Message
Boxee Box är väl baserad på XBMC (Xbox Media Center)? Har jag för mig i alla fall.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/08/03 :  17:26:08  Show Profile Send paradigm a Private Message
Tusen tack för alla tips och förslag!!!

Några frågor som dyker upp... "Vortexbox": Kan man köra mjukvaran på vilken PC som helst, eller måste man ha en burk från Vortexbox, med varierande prislapp? Moderkortet ASUS C8HM70-I/HDMI, Intel Celeron 847: Vad har man för nytta av PCI platsen, om den redan har ljud och bild? Eller är det om man vill ha/behöver bättre grafik? Måste man ha DDR3 RAM, eller funkar DDR2 också? Det stod inget om det. Passar moderkortet i en lite äldre Desktop speldator, som har S-ATA och räcker ett Radeon grafikkort?
Om jag behåller moderkortet i min speldator och då måste koppla datorn till TV'n med nätverkskabel, eftersom PC'n inte har HDMI, hur funkar det? Räcker det för HD och funkar det öht?

Denna plugin hade jag missat!

Jag vet inte, det kan vara så, jag hade bara för mig att den kör Android...

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/08/03 :  17:47:38  Show Profile Send HerrD a Private Message
Jag skulle ta den enkla vägen: köp ett billigt grafikkort om moderkortet saknar hdmi. Gjorde en blixtsnabb sökning och hittade flera för ca 250kr, pci-express varianten då.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/08/03 :  19:16:15  Show Profile Send paradigm a Private Message
Var det nåt sånt här du menar?

http://www.konsumentguiden.se/dator/grafikkort/pci-express/his_radeon_hd_5450_silence_gddr3_1gb_pcie-p-da2ad0e2-0319-c419-c9bf-4bc1c57b72fd.html
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/08/03 :  19:51:04  Show Profile Send paradigm a Private Message
Eller sån:

http://www.dustinhome.se/product/5010638380/asus-geforce-gt-610-1gb-ddr3-pci-e-vga-dvi-hdmi-silent/
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/08/03 :  20:03:20  Show Profile Send HerrD a Private Message
Vilket som helst egentligen, så billigt som möjligt. Det ställs inga speciella krav om man bara vill spela upp färdigt material. Värre är det om det ska rendera 3D grafik i realtid för något modernt spel.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2013/08/03 :  20:15:24  Show Profile Send Wader a Private Message
I princip vilken gammal dator som helst duger att prova med. Jag kör med vga porten på kortet. Programgrundvaran är ju linux så den är helt textbaserad. Vortexbox har ett grafiskt gränssnitt men det kräver verkligen precis ingenting av grafikkortet.

PCI porten kan man ju kanske använda till ett ljudkort med inbyggs dac, programvaran har egen inbyggdspelare men jag kör squeezebox. Logitech har en app som man laddar ner till sin telefon, det finns en till som heter squeezecommander som jag kör.

Programvaran laddas hem och bränns ner på en skiva som .iso fil, sen är det bara att stoppa i den burk man tänkte använda och köra installationen. Du ansluter skärm och tangentbord en gång och det är när du installerar. Min burk står på 24/7.

Jag påstår inte på något sätt att detta ska vara bäst men med tanke på prestanda så vete tusan.

Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2013/08/03 :  20:26:45  Show Profile Send Wader a Private Message
Vilka begränsningar i boxee'n upplever ni? Min fungerar väldigt bra. Vad är det som saknas? I min boxee pekar jag på vortexboxen och filmbiblioteket sedan listar den upp allt men dvdomslag och allt, spelar upp film helt laggfritt, det finns en hel drös med appar typ youtube, netflix med mera som också fungerar riktigt bra. Alla playkanaler som jag har tillgång till fungera bra.

Hänger inte riktigt med i kritiken men blir gärna informerad.

Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/08/03 :  20:34:43  Show Profile Send paradigm a Private Message
OK, tack!!! Men om jag vill streama film från t ex Netflix också, räcker 300kr grafikkortet till ändå? Tänkte då använda TV'n som enda skärm... Fungerar det ok, tänkte jag isf uppgradera från Vista till Windows 7, eller 8... Körde Linux (Red Hat och Ubuntu) på en burk för många år sedan, men blev aldrig riktigt vän med dom...
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/08/03 :  21:02:54  Show Profile Send HerrD a Private Message
Ja, det ska räcka. Grafikkortet processar egentligen ingenting vid en sådan uppspelning. Det blir bara en ompaketering av data till hdmi protokollet. Vissa spelare kan nyttja gpu'n som accelerator men då blir det överkurs.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/08/03 :  21:11:34  Show Profile Send paradigm a Private Message
Du som har boxee, kanske kan tala om ifall den är Android baserad, eller inte... Min Android baserade Rikomagic laggar och tappar bort saker, buffrar och droppar stup i ett.
Genom laptopen, är det inga såna problem...
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/08/03 :  21:16:33  Show Profile Send paradigm a Private Message
Kanon, då är ju det enda jag behöver, ett grafikkort med HDMI utgång... Ska se om jag hittar nåt för 250 pix... Då kanske Vista också räcker som OP...
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/08/03 :  22:27:50  Show Profile Send paradigm a Private Message
Webhallen har den här: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/161577-sapphire_radeon_hd_5450_1gb_passive för 239kr.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/08/04 :  06:39:09  Show Profile Send HerrD a Private Message
Här finns ett test: http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews/28559-sapphire-radeon-hd-5450-512mb-ddr3-review.html

Det blir bra, förutsatt att du har kikat i burken och har en ledig pci-e plats förstås.

Edit: såg att det var ett test för 512 varianten men du får en hint om vad det kan.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2013/08/04 06:40:12
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/08/04 :  08:32:38  Show Profile Send paradigm a Private Message
Stort tack för länken till recensionen!!!

Emellertid får jag skämmas lite... För när jag plockade fram den minst gamla burken med Vista, för att se om det finns plats för ett sånt grafikkort, såg jag att det på det befintliga grafikkortet redan finns en HDMI kontakt och det visar sig vara följande grafikkort...
http://shop.compless.com/index.php?p=utforska&artid=41070

Kanske att jag skulle ha kollat upp det här när jag började fundera kring allt det här... med eftertankens kranka blekhet...

Så nu ska jag bara blåsa bort lite damm, lite försiktigt med tryckluft och stoppa tillbaka kortet... och hoppas att inte fläktarna stör för mkt, för då blir det iaf grafikkortet utan fläkt...
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/08/04 :  09:03:16  Show Profile Send HerrD a Private Message
He, he påminner mig om när jag letade i butiker efter ett firewirekort. Kom hem besviken utan att ha hittat ett bara för att upptäcka att moderkortet redan hade firewire. Så du är i gott sällskap

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/08/04 :  09:30:11  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
OBS!!!!

Om du ska få ut hackfri bild på dina högupplösta filmer (typ bd) så går det INTE INTE INTE att ta vilken grafikkort som helst.

Kör man senaste processor-modell från Intel så har man kommit riktigt nära (man skall titta på integrerade grafikkretsen HD5000 eller högre för att det ska bli bra).
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2013/08/04 :  10:52:43  Show Profile Send sopwith a Private Message
Rikomagicen skall inte lagga, om den gör det så kan det kanske bero på att det är för långt mellan trådlös router/Rikomagic eller att man inte kör med extern nätdel.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000