Author |
Topic |
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2013/07/15 : 14:07:12
|
Anledningen till att en del datorer inte skickar ljud via HDMI är helt enkelt för att dom inte kan! Vi har 4 olika laptop's hemma och alla skickar ut ljud utom en.
Angående mediaspelare så vill jag slå ett slag för Mede8er, har själv 3 st och dom är kanon. Spelar upp alla format och klarar även att streama HD material trådlöst även om kabel är att föredra naturligtvis. Boxee är ju också bra, men det är en utgående modell som det som tidigare nämnts inte kommer några uppdateringar till. Detta gör att jag inte skulle köpa en sån. |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
Johan4130
Member
469 Posts |
Posted - 2013/07/15 : 17:33:39
|
Känns lite lattjo att en dator med HDMI inte kan skicka ljud. Har svårt att acceptera det. HDMI är ju på licens och jag tror inte att man kan få HDMI utan ljud.
Tom. mitt grafikkort med HDMI kan skicka ljud. |
|
|
DavidS
Member
390 Posts |
Posted - 2013/07/15 : 18:26:06
|
Jag har en dator som kan skicka ljud från DVI till HDMI på TV'n! Det ni! :-) |
|
|
Johan4130
Member
469 Posts |
Posted - 2013/07/15 : 19:48:48
|
Oj, det måste vara ovanligt. Fräckt! :) |
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2013/07/15 : 20:29:29
|
quote: Jag har en dator som kan skicka ljud från DVI till HDMI på TV'n! Det ni! :-)
Har ett ljud i min anläggning som skickar mig till himlen. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
Edited by - Figge on 2013/07/19 12:07:25 |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/07/15 : 21:24:36
|
Det är vanligt att skicka hdmi över en dvikontakt. Skillnaden ligger i protokollet, inte i kontakten. Transmittern och receivern förhandlar om vilken standard dom ska prata över. Inget mystiskt således, inkludera eller exkludera audiopaketen. Så var det i alla fall enligt standarden när jag jobbade med en hdmiasic för så där en åtta år sen. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/07/17 : 19:33:29
|
I kontrollpanelen under ljud finns TV'n listad med egenskaper: information om styrenhet: 2- High Definition Audio Device och information om uttag, HDMI Digitalt uttag. Enheten fungerar korrekt.
Säger inte det att det borde följa med ljud i HDMI kabeln!? |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/07/19 : 07:10:40
|
Jo, det borde fungera. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2013/07/19 : 11:35:43
|
om du högerklickar på hdmi-enheten och sen väljer sätt som standard för ljud typ. Vad händer då? |
|
|
softishman
Member
602 Posts |
Posted - 2013/07/19 : 12:21:16
|
Mediaspelare - Raspberry Pi med XBMC Lagring - NAS Fjärr - Ipad med XBMC remote
Fungerar klockrent!!! |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/07/19 : 18:43:27
|
Finns inget att högerklicka, annat än själva TV'n och där går det bara att inaktivera den...
Har idag fått hem Rikomagic 802 IV och håller på att försöka lära mig hur den fungerar ihop med Logitech trådlösa tangentbord. Den vill inte skriva ä och ö och inte heller @. Då måste jag använda det virtuella tangentbordet. Annars verkar den klart imponerande. Fast jag är inte helt nöjd med ljudkvaliten fån SR digitala utsändningar och inte heller lugna favoriter som jag hunnit testa än så länge. Får se om jag hittar bättre appar för musik. Nästa vecka får jag hem mkt snabbare bredband(sbolaget). Nuvarande 8Mbit från boxer, räcker inte för att streama HD. |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/07/21 : 13:22:43
|
Har hunnit lyssna på lite musik genom mediaspelaren och de klipp som varit av god ljudkvalitet har verkligen varit njutbara! Så, det finns inget att anmärka där. Dessvärre finns det många klipp med klart sämre inspelningskvalitet, som man snabbt stänger ner. Sen har det även hänt några ggr att klipp stängt ner av sig självt, så att jag måst starta appen/klippet på nytt. Misstänker att den senaste Android versionen 4.2.2 Jelly Bean fortfarande har en del buggar som behöver rättas till. Men så länge det spelas högvalitativ musik, d v s oftast jazz, låter det riktigt bra!!! Att lyssna på radio, är dock inte lika roligt, pga dålig ljudkvalitet. Återstår dock att se om snabbare bredband kan ge högre ljudkvalitet där... Fast det lär knappast råda bot på problemet med all komprimering som förekommer i dagens musik som spelas i radion...
Kollar just nu på Diana Krall Live In Rio 2008 och det är svårt att höra nån skillnad mot DVD'n. Inte ens hennes "S" ljud skär sig mer än de brukar/ska. :-) |
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2013/07/21 : 15:25:06
|
kul att höra att du låter hyffsat nöjd, men som sagt för dom pengarna så finns det inte mycket att anmärka på det lilla kraftpaketet. Iom att jag hemma kör med Rikomagicen i bioreceivern så fixar den fram riktigt bra bild och ljud :-) |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/07/21 : 15:43:15
|
Hur styr du stickan? Jag köpte ett Logitech trådlöst tangentbord, som jag emellertid irriterar mig på för att det inte går att skriva ö & ä och inte heller @, utan måste skriva det med det virtuella tangentbordet, som inte alltid poppar upp automatiskt. Sen har jag märkt att bara vissa sidor accepterar två fingrar scroll på touch-paden...men det kanske blir bättre med tiden. |
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2013/07/21 : 22:11:16
|
Jag styr med en trådlös mus och använder bara det virtuella tangentbordet som poppar upp, har för mig att man kan ställa in å,ä,ö i någon meny, kolla i Settings och language&settings. |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/07/21 : 23:07:44
|
Den är inställd på svenska, men jag har även testat systemspråk och nåt som heter PINYIN, men det går inte att skriva ö och ä, men å funkar. Däremot inte @... Får ringa Webhallen, kanske nåt fel på tangentbordet... |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/07/24 : 10:10:01
|
Jag gick på uppmaning från Webhallen, in på Logitech's hemsida för att hämta drivrutiner för Android, men döm om min förvåning när jag upptäckte att det inte finns några drivrutiner för Android så att man kan skriva å, ä och ö, samt @... Ännu mer förvånad blev jag därefter över Logitech's svar på min fråga, där de skrev att de inte kommer att erbjuda drivrutiner för Android till nämnda tangentbord, men föreslår ett annat tangentbord K810 som fungerar med Android för tusen spänn, men som däremot inte har nån touchpad... Logitech verkar inte förstå behovet av touchpad om man bekvämt vill styra en mediaspelare från soffan... och inte verkar de förstå att det här är en mkt snabbt växande marknad... Eller så är de helt enkelt inte intresserade av att kunna fylla detta snabbt växande marknadssegment...
Sen står hoppet till att Sveriges Radio, tillsammans med andra apptillverkare, tar fram appar som gör det möjligt att välja ljudkvalitet efter bredbandshastighet, för som det är nu finns bara låg ljudkvalitet och det är ju inte bättre än en transistorradio från sextiotalet... |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/07/29 : 11:35:16
|
My bad... Det går att ändra ljudkvalitet i SR appen...
Inte säker på att Logitech är intresserade att ta fram en Android drivrutin, så jag får väl hoppas att Android tar fram en uppgradering som inkluderar PC HID drivrutin... |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/08/02 : 21:14:57
|
Nu har jag använt mediaspelaren några veckor, men jag vet inte om jag tycker att systemet med Androidbaserade mediaspelare som ansluts till TV'n, är riktigt färdigutvecklad... Appar som krånglar och hänger sig, samt helt och hållet försvinner från skrivbordet, webläsare som det inte går att att installera Flash på, för att den inte är Androidkompatibel, tangentbord som inte fungerar korrekt med Android, musikappar som inte streamar obehindrat trots 20Mb/s i bredbandet, likaså med SvT play, halvdålig WiFi mottagning, m.m.
Får hoppas att det kommer med tiden...
|
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/08/02 : 21:43:48
|
En tyst htpc med ett lynx two b, styrd via remote desktop på android platta funkar kalas här hemma. Dessutom kan man surfa rätt på artistinfo om man blir nyfiken. En underbar lösning som jag nog aldrig kommer släppa. Synd att Androidbaserade mediaspelare inte är mogna än, verkade som en tilltalande lösning. |
Richard P. Feynman |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/08/03 : 08:40:45
|
Om det inte kommer uppgraderingar och fixar till Android rätt snart, kommer jag nog se mig om efter en HTPC, eller styra TV'n via min laptop, trots att jag helst inte vill ha nåt fläktkylt som mediaspelare.
Vad är det för speciellt omistligt med Lynx kortet, som motiverar ett pris på 8000 pistoler? |
|
|
Wader
Member
460 Posts |
Posted - 2013/08/03 : 09:33:09
|
Vortexboxen står på vårt interna nätverk, likaså gör squeezeboxen och boxee'n. Jag kör trådbundet men möjligheten att köra trådlöst finns. Vi har 3 st gigabitswitchar i huset, en router med trådlös möjlighet och internet via adsl. Spotify finns inbyggt i vortexboxen tillsamms med lastfm och en hel massa mer. All musiklyssning styrs via en app i min androidtelefon och det fungerat helt klanderfritt. All min musik är rippat i flacformat. Vill man så går det bra att sätta i ett ljudkort med inbyggd dac i vortexboxen, då slipper man squeezeboxen. Som jag tidigare nämnt så är forumet otroligt aktivt med listor på kompatibel utrustning.
Squeezeboxen är kopplad till en hegel dac och vidare till stereon. Boxee'n är kopplad till tv'n via hdmi-kabel och ljudkablar till försteget på stereon. Film visas på tv'n och ljudet kan köras ut på 2 kanals stereon.
Möjligheten finns att bygga på fler lyssningsenheter om man skulle vilja det. |
Dancing in the shadows of my memories. |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/08/03 : 09:47:16
|
Köper man lynx begagnat så får man det för under fyra tusen, det ger väldigt bra ljud för pengarna. Bland det bästa jag testat. |
Richard P. Feynman |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/08/03 : 10:25:32
|
Jag kör också lynx two B i HTPC och har gjort i drygt fem år. Ser ingen anledning att byta och har sålt av allt annat i digitalväg. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Topic |
|