Author |
Topic |
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/07/12 : 12:11:49
|
Hej alla! Jag skulle behöva en snabbkurs i ämnet mediaspelare... Gärna rekommendationer om vad som är bra och varför de är bra. Vad är Air-play t ex och är det något som är omistligt?
Har blivit föreslagen D-Link boxee...men hur är den ljudmässigt? Finns det andra som är bättre för ungefär dom pengarna?
Jag säger upp mitt Boxer abonnemang inom kort och har tänkt titta på TV via nätet framöver, typ Netflix, lyssna på digitalradio och kanske även surfa via mediaspelaren och TV'n om det går att koppla ett trådlöst tangentbord till mediaspelaren...
Jag har redan försökt koppla min laptop till TV'n via HDMI kabel. Bilden är ok, men inget ljud. Om jag dessutom har DVD spelaren ansluten till TV'n med HDMI kabel samtidigt med laptopen uppstår ett tjutande missljud i högtalarna, ungefär som från en gammal MV radio, mellan två stationer... Rycker jag ur DVD spelaren blir det tyst igen.
Tacksam för alla förslag!!! |
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2013/07/12 : 12:34:32
|
quote: lyssna på digitalradio
Koppla laptop med usb (alt firewire) till ett studio interface och vidare ut till slutsteg alt volymkontroll, alt optiskt till en kul dac man gillar ljudet från. Ang mediaspelare i datormiljö så föredrar jag J.River men Foobar har enkla och roliga plugins. Asio eller Wasapi drivrutiner beroende på vad datorn klarar. |
Edited by - Passerati on 2013/07/12 12:35:32 |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2013/07/12 : 13:13:27
|
Enda problemet med Boxeen som jag ser det ær att det inte har digitalutgång. Den låter inte sæmre æn en vanlig dvd-spelare iaf.
Førutem det så ær den fantastisk. Den nya digitala revolutionen ær små billiga høgpresterande och designade pryttlar. Kolla in om nya Ouya kan vara något før dig. Jag tænker iaf skaffa en.
/Pontus |
Du når oss på Lazy Boy hær:
sales@lazyboyaudio.no
https://www.facebook.com/lazyboyaudio/
http://www.lazyboyaudio.no/ |
|
|
Johan4130
Member
469 Posts |
Posted - 2013/07/12 : 13:15:07
|
Hur mycket får det hela kosta?
En HTPC brukar ju på sikt vara mycket mer versatil än en mediaspelare. Tycker de flesta mediaspelarna kommer till korta på någon punkt.
edit: Skulle akta mig för en Boxee. Billig ja och funkar till det mesta men själv tyckte jag att den inte var så trevlig att använda. Finns mer dåliga omdömen än bra omdömen om man får tro användarbetygen online. Säkert bra för sitt pris men jag skulle nog sikta lite högre. Å andra sidan är det mest gnällspikarna som ger betyg. ;) |
Edited by - Johan4130 on 2013/07/12 13:16:54 |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/07/12 : 13:16:37
|
Helst skulle jag vilja slippa ha med laptopen i ekvationen... Dels för att den segar ofta och fläkten är irriterande, dels för att jag inte får med nåt ljud via HDMI kabeln, bara tjut och oljud, så jag tänkte hitta en lösning utan laptop.
Därför tänkte jag något typ, D-Link Boxee, WD, Philips, LG, eller liknande med WiFi. Fast WiFi kanske inte ger lika bra ljud och bild som med nätverkskabel... Jag vill ju ha bra bild och ännu bättre ljudkvalitet.
Det pratas också om "Easy share", DLNA, "Air play" och annat som jag inte har nån koll på alls... |
Edited by - paradigm on 2013/07/12 13:18:54 |
|
|
Johan4130
Member
469 Posts |
Posted - 2013/07/12 : 13:24:54
|
Air play, DLNA osv brukar avse att det är enkelt att streama filer från din dator till en mediaspelare. |
|
|
Wader
Member
460 Posts |
Posted - 2013/07/12 : 14:35:56
|
Jag har en Vortexbox, alltså en stationär dator som står i ett annat rum. där ligger all musik och film. Musiken spelas via en Squeezebox och filmen visas via en boxee. 2st 2TB hårddiskar. Moderkortet är billigt typ 700 kr. Möjligheten finns att spela upp musik via ljudkort med inbyggd dac.
Programvaran är gratis och ett mycket aktivt forum för problemlösning. |
Dancing in the shadows of my memories. |
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2013/07/12 : 14:54:29
|
Kolla på Rikomagic mini pc sticka, finns på Komplett.se, den gör allt det du önskar. |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/07/12 : 15:13:48
|
Tack! Jag måste erkänna att det här är en vit fläck på kartan för mig... Vortexbox... måste man ha en sån också inkopplad mellan bredbandsmodemet och t ex en boxee, eller funkar det att ha boxee direkt ansluten till modemet via WiFi eller nätverkskabel? och vilken anslutning är isf att föredra? Jag vill helst undvika sladdar på golvet, men vill ännu hellre ha så bra ljud och bild som möjligt... Annars när det gäller ljud och musik, är jag fortfarande mest "old shool" och vill helst stoppa in en CD skiva, eller spela vinyl. Men samtidigt känner jag att jag vill lära mig om nymodigheterna som streamad TV, film och musik.
"So far" lutar det mest åt en boxee för Streamad TV och film med Netflix och Fb/youtube, om ingen protesterar...
Ingen som har nån idé varför jag inte får med nåt ljud från laptopen till TV'n med HDMI och varför det tjuter i högtalarna när jag kopplar in DVD spelaren med HDMI??? |
|
|
Johan4130
Member
469 Posts |
Posted - 2013/07/12 : 16:12:42
|
paradigm, jag har protesterat. Läs gärna mina inlägg så tar vi vidare diskussion :) |
|
|
R1 T
Member
589 Posts |
Posted - 2013/07/12 : 17:18:17
|
Jag har provat lite olika HTPC, squeezbox, nu kör jag Air play från min Ipad och en apple TV modul.
Air play är det som har varit enklast och fungerat bäst. Jag har tillgång till allt jag behöver, musik via Spotify, Itunes eller min server, Tv via internet (playkanalerna), film från netflix eller Itunes.
Med vänlig hälsning Åke |
Örebro |
|
|
DavidS
Member
390 Posts |
Posted - 2013/07/12 : 17:44:26
|
Boxee Box har digitalutgång. I alla fall min.
Mitt tips är en HTPC, eller en mac mini. Så man slipper bli besviken. |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/07/12 : 18:24:45
|
Jag röstar också för en htpc. Gärna med flashdisk som gör den tystare och snabbare. Linux om du vill ha en ny fritidssysselsättning , annars något annat operativ. Det är mycket enklare att hålla liv i en htpc än en sluten mediaspelare, hårdvaran går också att uppgradera om man vill.
Vad gäller ljudet via hdmi kan det ibland vara så enkelt att man glömt säga till datorn att skicka ut ljudet på hdmiutgången, default kan det vara någon optisk utgång som är aktiv. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2013/07/12 : 20:23:41
|
Ooops - skamvrån för mig!
Var tvungen att be min flickvän skicka en bild för att bekräfta.
Boxeen har ju optisk ut. Då är det ju givet. Bara att prova med en vettig optisk kabel då om du har en DAC som tar optiskt in.
Så slipper du bygga HTPC. För övrigt ät jag helt med dig när det gäller att hålla det så enkelt som möjligt.
Att lägga tid och energi på dator när du får allt i ett litet och ganska tilltalande paket med enklare mediaspelare kan väl kännas lite onödigt? |
Du når oss på Lazy Boy hær:
sales@lazyboyaudio.no
https://www.facebook.com/lazyboyaudio/
http://www.lazyboyaudio.no/ |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/07/13 : 00:07:50
|
"Air play" har jag nog ingen användning av eftersom jag inte har någon sådan avspelare. När det gäller recensioner på Boxee, har jag väl läst närmare 30 och bara sett nån enstaka som varit negativ, men skulle gärna läsa fler om du har nån länk. Att ständigt ha en hel dator/HTPC igång, skulle jag helst vilja undvika, särskilt som en mediaspelare kan funka utan dator i bakgrunden. Först vill jag nog testa mig fram med en så enkel lösning som möjligt för att bli varm i kläderna och köra in mig på tekniken. Känner jag att det fattas något i funktionalitet och kvalitet, kan jag ju alltid byta upp mig senare... Läste i nån recension ang. Boxee att det inte längre kommer några uppdateringar och då kan man väl misstänka att den snart utgår ur sortimentet...
Tittade på Rikomagic Android Quad Core MK802IV och den verkar ju vara ett väldigt lovande alternativ, med möjlighet att ansluta trådlös mus och tangentbord. Dessutom till ungefär samma pris som en boxee, fast utan mus och större tangentbord, om jag har uppfattat det rätt. Är det inte också så att Rikomagic torde vara nån generation nyare och därmed snabbare!? Man får hoppas att det redan från början finns appar för Netflix, Fb, m fl och att det kommer uppgraderingar i programvaran och buggfixar till den. En dum fråga bara... blir fjärrkontrollen överflödig med externt tangentbord? Hur är det med ljudkvaliten på Rikomagic, jämfört med andra mediaspelare och hur snabb och stabil den är? Nån som har en uppfattning om det? Hur angeläget är det med den separata nätdelen?
|
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/07/13 : 00:45:47
|
Hur säger jag till datorn att skicka med lite ljud också med bilden?
Nu lutar det allt mer åt en Rikomagic, fast det är en sak som jag saknar på den och det är möjligheten att tappa ljudsignalen analogt, eller digitalt till mitt Denon DAP 2500A försteg som klarar digital signal in.... Nån som har förslag på hur det kan lösas? |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/07/13 : 10:22:17
|
Om du har windows så hittar du det under kontrollpanenlen, ljud osv. Sätt hdmi som default. Man kan få leta runt lite, beror nog också på vilken version av windows du har. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2013/07/13 : 10:54:57
|
Jag har en Rikomagic generation 3, det finns två USB in/ut på den, där har jag kopplat in trådlös mus samt hårddisk med musikfiler. Eftersom jag kör allt via en Denon biostärkare så är det väldigt enkelt att bara plugga in stickan i en ledig HDMI, då får man bild och ljud den vägen, kvalitetsmässigt så saknar jag ingenting i bild eller ljudväg, allt funkar. Har alltid kört med extern spänningsmatning till både sticka och hårddisk utan problem, dock har flera bekanta som kör med stickan direkt i tv:n och det kan lagga om man råkar stänga av tv:n mitt i en uppdatering av stickan. I stort är det en Androidtelefon utan telefonen, de Appar man vill ha ner går via Appstore och är oftast gratis, Netflix, Spotify, Tv appar och så vidare, det finns nästan allt. I det fall man inte har en biostärkare med HDMI så hade jag haft stickan i tv:n matad med extern spänning, en USB till trådlös mus, samt den andra USB kopplad till en DAC för ljudet via extern förstärkare. |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/07/13 : 12:52:09
|
Tack för alla tipsen, alla snälla klompisar!!! :-)
Jag har Windows 7 och jag gick in i kontrollpanelen och där fanns redan min TV, men trots att jag satte den som default och trots att det redan stod att HDMI är aktiverad, får jag inget ljud i TV'n. TV'n är reklamerad, så jag får väl avvakta och se om reparatören hittar nåt fel...
------
Får man ingen information om att uppdatering pågår på stickan!? Tyvärr har mitt försteg ingen HDMI kontakt, så jag får lov att sätta stickan i TV'n och hoppas att TV'n kan skicka ljudet vidare till utgående Toslink och på det sättet få ljudet till ljudanläggningen... Eller om det inte funkar, kan man då ta ut ljudet från USB och via nån slags adapter ansluta till koax digital in på försteget????
Jag vet inte om jag riktigt fattade vad ett extra Micro SD kort används till på Rikomagic, om det är för lagring av data, eller om det används som extra RAM minne, eller både och...
|
Edited by - paradigm on 2013/07/13 13:01:23 |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/07/13 : 15:33:36
|
Har läst lite och sett ett videoklipp där det framkom att den senaste jelly bean 4.2.2 är buggig, att Netflix inte funkar och att den senaste quad versionen IV, dessutom har färre tillbehör än IIIS och dessutom kostar nästan hälften, så jag börjar fundera på om jag ska köpa ver. IIIS istället...
Vad tycker ni som känner till Rikomagic??? |
|
|
Johan4130
Member
469 Posts |
Posted - 2013/07/13 : 17:51:18
|
Intel "nuc" htpc kostar 2300 plus nån hundring för hårddisk. Argument att inte vilja ha en hel dator igång är inte längre ett hållbart argument när datorna är nästan lika små som en mediaspelare. Såg att Rikomagic får 5 av 10 i snitt på Prisjakt. En htpc har ju support tills den går sönder i princip. Jag röstar fortfarande för htpc trots den något ökade kostnaden. :) |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/07/13 : 18:14:07
|
Den äldre modellen IIIS får 7 i omdöme. De allra flesta har satt 9-10, några har satt 1-3 för att den hackar. Något som jag misstänker beror på svag signal och dålig strömförsörjning från TV'n. Nån klagade på supporten, men vem har inte anledning att klaga på supporten, oavsett vad man köpt!? Trean kostar ju bara 400 och då har man tillgång till hur många appar som helst... Fyrans sämre betyg kan nog bero på ovan nämnda buggar/brister.
|
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/07/13 : 20:56:42
|
Nu kunde jag inte hålla mig längre... Beställde en ver. IV, ett trådlöst Logitech tangentbord med touchpad, ett micro SD 32Gb, samt en laptop cooler, när byxorna ändå var nere, som man säger... Så nu får jag bunkra upp med popcorn och några pilsner när paketet kommer om några dagar.
Skulle det visa sig att det inte fungerar som förväntat, får jag väl se mig om efter nåt annat och då kanske jag bättre vet vad det är jag behöver, resp. inte behöver...
Samtidigt vill jag tacka för alla tips och förslag!!! Det har varit både lärorikt och värdefullt. |
|
|
Johan4130
Member
469 Posts |
Posted - 2013/07/13 : 21:05:56
|
Grattis till köpet - blir nog kanonbra! Skriv gärna lite om hur det blev, skulle haft nåt billigt och enkelt till sovrummet. :) |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/07/14 : 01:06:06
|
Jag hoppas det blir bra iaf! Jag återkommer med en lägesrapport senare. |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2013/07/14 : 12:17:26
|
Jag skulle vilja säga att jellybean inte är buggigt som sådant utan flyter på bra!
Däremot kan det säkert finna enstaka app som inte är anpassad för jellybean och då kan det klart bugga :)
Men så är det alltid oavsett operativ. Så fort det släpps nytt så finns där alltid appar som kan strula fram tills de är fixade för det nya operativet.
Vill du sen streama musik hyfsat smidigt med mkt bra ljudkvalité så rekommenderar jag en st ipad mini och en airportexpress. Jag kör en ipad 4 och appletv och streamar musik trådlöst via nätverksserver eller främst spotify! Spotify är verkligen en av mina bästa investeringar. Ljudmässigt har jag stundtals svårt att skilja en bra platta på spotify gentemot flac på min server. Låter helt enkelt kanonbra :D |
|
|
Topic |
|