Author |
Topic |
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/03/22 : 11:10:06
|
Jag spelar med full kraft ner till c:a 17 Hz och våldsamt skräckinjagande konutslag, med mina W15GTi och W12GTi i avstämda basreflexlådor. Annars har jag ju mina 2235'or som är avstämda till 23 Hz och de är ju, i sig inte kattskit, men det är ändå en brutal skillnad om subbarna är på eller inte.
|
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/03/22 : 11:55:12
|
Medan jag kan till fullo uppskatta draget och känslan av en rejäl rigg som pumpar fram musik har jag dock fortfarande inte hört ngn sådan anläggning som kan spela musik bra, detaljerat och vackert vid nattlyssningen då man inte vill störa vare sig hund, fru, barn eller grannar... Men hoppet lever!
Fast å andra sidan, besitter man ngn form av empati för sina grannar, ska man nog inte ha Bernt's "datorhögtalare"
Drömmar om "allt i ett" kommer alltid grusas av kompromisser, så även valet mellan en delikat stativare eller ett horn i "NoFrills-klass".
VH /Mikael |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2013/03/22 : 12:04:36
|
quote: Medan jag kan till fullo uppskatta draget och känslan av en rejäl rigg som pumpar fram musik har jag dock fortfarande inte hört ngn sådan anläggning som kan spela musik bra, detaljerat och vackert vid nattlyssningen då man inte vill störa vare sig hund, fru, barn eller grannar... Men hoppet lever!
Nej jycken vill man ju inte störa . Oftast är det väl rummet som är begränsningen för ett riktigt baskapabelt system. Även om de under optimala förhållanden kan spela bra bas så blir det tyvärr oftast bumligt och överlastat i de flesta rum. |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/03/22 : 13:02:40
|
Visst är det väldigt ofta så att stora högtalare upplevs som bumliga. Men bumligheten kan ju orsakas på olika sätt. Dels kan det förstås bero på högtalarna i sig, dels på ogynnsamma akustiska faktorer, men också på dåligt anpassad kringutrustning.
Så, stort och bra, är ju inte på något vis synonymer med varandra.
Jag kan därför med gott samvete säga, att det är ganska många med högt ställda krav som lyssnat på mina skapelser, men ingen, förutom en gång i början när de var nya och jag hade fått ett fasfel till ena 2" drivern i UltraDrivern och inte hade hunnit akustikpreparera mitt lilla lyssningsrum. Men efter det har ingen någonsin beskrivit dom som bumliga. Däremot har ord som, driv, kraft, pondus, närvaro, upplösning, imponerande, mångsidighet, detaljrikedom, trovärdiga, fasriktighet, holografi och homogenitet använts.
Utseendemässigt är de kanske inte allas kopp te, men ljudmässigt tar de inte stryk av något jag hittills lyssnat på och det är gott nog åt mig och här är det heller ingen jag stör med min musik, utom möjligen mössen som brukar flytta in varje vinter.. |
Edited by - paradigm on 2013/03/22 13:15:53 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2013/03/22 : 17:23:57
|
Hej Rolle, jag tycker att det verkar vara ungefär samma högtalare och slutsteg som du hade när jag var hemma hos dig senast. Som jag minns det så hade vi ungefär samma drag och djup i båda våra anläggningar. Har det nu hänt något ytterligare som gör din anläggning ännu bättre? Till AlfaGTV. Min anläggning låter väldigt bra även vid låg nivå. Det som händer är att lufttrycket i rummet inte är lika högt. Men jag föredrar att spela starkt eftersom jag gillar den"live"känsla som man kan få. Jag tänker speciellt på B.Britten Michael Stern - Kansas City Symphony från Reference Recording-RR-120. En riktigt omskakande höjdare om man nu har tillräckligt bra högtalare. |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/03/22 : 18:33:10
|
gcs, jag hoppas få tillfälle att lyssna till din anläggning ngn gång framöver! Det vore fantastiskt att få till alla delar, för alla tillfällen! Om det dessutom går att ordna med högtalare som inte ser ut som baja-majjor vore det förträffligt!
Min egen kompromiss-anläggning gör för tillfället att jag spelar massor av musik och jag trivs med ljudet! Jag använder mycket smäckra Audio Physic men har valt PA-slutsteg istället och jag tror alla som varit här kan skriva under på att det finns oväntat mycket pondus i ljudet! Jo, jag saknar vissa delar som ett bra hifi-slutsteg kan bidra med, men det är min kompromiss...
Med vänlig hälsning, Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/03/22 : 19:14:18
|
Sånär som på balanserat försteg och lite småtweak, har det inte hänt så mkt med själva anläggningen. Det stora, är att jag nu har ett mer än dubbelt så stort musikrum, med brutet tak, som gör att musiken kan blomma ut på ett helt nytt sätt, plus att jag nu har en mkt större sweetspot. Nu finns det också plats för musik och effekter, utanför högtalarna. |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/03/22 : 19:29:17
|
gcs: har skickat pm till dig angående lyssning. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
Johan4130
Member
469 Posts |
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/03/22 : 23:58:22
|
Jo, det är ju klart som korvspad.. om HiFiklubben säger att storleken inte spelar nån roll, så måste det ju vara sant.. Dom har säkert hittat nåt kryphål i fysikens lagar, som jag inte känner till.. Det är sannerligen på tiden att nån revolutionerar HiFi världen.. ;-) |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2013/03/23 : 01:01:13
|
Sådana artiklar i den vanliga pressen och den s.k fackpressen är enligt min mening inte mycket att ha. Musik ska spelas med stora högtalare, allt annat är en kompromiss. Inte ens mina Genelec 8260a är tillräckligt bra även om det låter bra för att vara så pass "små" som de ändå är. Trots allt tycker ändå många att Genelec 8260a är alldeles för stora för att uppfylla WAF. Högtalarna gräver djupt ner men saknar ändå den kraft och pondus som stora högtalare kan ge. |
|
|
JonFo
Member
218 Posts |
Posted - 2013/03/23 : 06:12:40
|
Fast samtidigt som loudnesswar och annat har drivit musikupplevelsen i vad vi på det här forumet tycker är en negativ riktning vill jag påstå att det aldrig varit lättare eller billigare än nu att få bra ljud. I alla fall i den meningen att även relativt enkla anläggningar låter bra. Jämför en dåliga paketanläggning med dålig vinylspelare och kasettdäck som var normen förr mot en anläggning med tex. en smartphone och en docka med aktiva högtalare så tror jag att de flesta skulle tycka att det senare är himlen i jämförelse med det tidigare.
Att gemene man föredrar små och osynliga ljudanläggningar är väl heller knappast något nytt?
# Jon |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/03/23 : 08:58:46
|
Vad tror du Jon, det är som gör att gemene man föredrar en liten och helst osynlig anläggning? Och är det verkligen så att de föredrar en kraftigt begränsad ljudupplevelse?
Kan det inte vara så, att gemene man aldrig har fått möjligheten att lyssna till en fullödig återgivning och därför heller inte har något att jämföra med till utbudet i butikerna? Jag har ju svårt tänka mig att det enkom är en ekonomisk fråga, då uppenbarligen, många glatt lägger mer pengar på små stativare än jag lagt ut på hela min anläggning... |
|
|
JonFo
Member
218 Posts |
Posted - 2013/03/23 : 14:48:47
|
Samma mekanismer som gör att man väljer kläder som följer ett mode istället för vad som är praktiskt. Jag tror också att de som gör det valet tycker att ljudet är tillräckligt bra, särskilt för de pengar de lägger, även om de skulle få jämföra med en riktig hifi anläggning.
# Jon |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/03/23 : 15:32:15
|
Mode, absolut! Mode och WAF, helt klart är det så. Men ska vi bara se på och tiga still, när det snart inte går att köpa en välproducerad dynamisk skiva och inte heller högtalare som förmår ruska om våra sinnen.. och inte heller är det småpotatis man betalar för det som erbjuds med falsk marknadsföring och som grädde på moset, SKA gå sönder så snart garantin gått ut. Men säg då till kunden att det är status man får, när man står där och lyssnar till alla tjusiga säljargument.. men lova inte, som HiFi klubben m fl gör, att storleken inte har nån betydelse.. För som på andra områden har storleken visst en betydelse.. ;-)
Skämt åsido, nånstans måste vi väl säga ifrån för bövelen. |
|
|
Tomas.PEO
100.000-klubben
277 Posts |
Posted - 2013/03/23 : 18:41:50
|
Nu kan jag inte hålla truten längre.
quote: Kan det inte vara så, att gemene man aldrig har fått möjligheten att lyssna till en fullödig återgivning
Jag har ägt/lyssnat på flera anläggningar med "fullödig återgivning", men jag skulle inte ens leka med tanken att släpa in högtalare i storlek som en bajamaja för det. Och det har absolut inte med WAF att göra, hon skulle nog acceptera det om jag hade fått en sådan idé.
Så upphetsad blir jag inte längre över att det går att spela ner till 17Hz, det var häftigt en gång i tiden.
För många år sedan var bostaden fylld av hemsnickrade obehandlade spånskivemonster, bestyckade med element i storlek som parabolantenner.
Visst f_n lät det imponerande, till och med riktigt bra (tyckte jag då), mycket dynamik, imponerande frekvensgång, hög upplösning (dock inte i basen) och en herrans massa "umpf". Det gick att spela så plomberna lossnade, men hifi var det definitivt inte.
Du har tydligen lyckats bättre, verkar det som.
quote: Jag har ju svårt tänka mig att det enkom är en ekonomisk fråga
För min del är det definitivt INTE en ekonomisk fråga, jag (och många med mig) prioriterar bevisligen helt andra upplevelser/kvalitéer än du gör.
Smaken är som baken... Alla tycker inte att en Hummer ger den ultimata körupplevelsen heller, trots all kraft.
quote: och inte heller är det småpotatis man betalar för det som erbjuds med falsk marknadsföring och som grädde på moset, SKA gå sönder så snart garantin gått ut
Du köper tydligen fel prylar och på fel ställe.
quote: Själv har jag fem hembioförstärkare, med bara ett par tre år på nacken i High end klassen, varav fyra är trasiga! Det är H/K, Marantz, NAD, DENON, och Sony.
Frugan undrar om du "kopplar rätt"?
Varken H/K, Marantz, NAD, DENON, eller Sony är väl något som jag anser tillhör "High end klassen". (kanske vad det gäller TV-förstärkare, jag har ingen koll på det ämnet, jag leker bara med 2-kanal)
Köp kvalitetsprodukter så håller det oftast. Det kostar lite mer i inköp, men du slipper reta dig på att det går sönder, och det blir garanterat billigare i längden. (fem förstärkare ett par tre år låter inte som en vidare bra affär)
Man brukar få vad man betalar för, sägs det.
Man kan inte förvänta sig att en leksak från ett "Happy Meal" ska hålla i all evighet. Jag håller verkligen med dig om att det är tråkigt när nästan nya prylar går sönder, jag råkar ut för det hela tiden med allt från dragkedjor till telefoner.
quote: Om man sen behöver prata med någon, så hittar man i bästa fall en fjunig tonåring som inte kan ett jota om någonting, men väl lärt sig rablba en massa floskler och vilseledande säljargument!
Jag vet inte vilka butiker du besöker, men jag känner inte igen din beskrivning alls. De butiker som jag besöker har väldigt kompetent och serviceinriktad personal, och med hög klass på produkterna de säljer. Jag är alltså inte på MediaMarkt eller Elgiganten och letar Hifi.
Vad jag kan förstå, utifrån dina tidigare inlägg, så lär du inte hålla med mig om många av mina åsikter, men de är lika mycket värda som dina.
Det börjar bli för mycket text nu, orkar jag "lägga mig i" en gång till så har jag en lika stor laddning på lager.
/Tomas
|
Vinyl, one of the four building blocks of the universe.
min anläggning ser du här |
Edited by - Tomas.PEO on 2013/03/23 19:38:37 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2013/03/23 : 19:12:47
|
Det gick en TV-dokumentär för några månader sedan där man beskrev hur industrin bygger in en begränsad hållbarhet i sina produkter. Detta för att vi ständigt ska förnya oss med att köpa nya Iphon eller nya datorer och allt annat. Detta rimmar väldigt dåligt med våra miljötankar. I kväll kl.20:30 är det Earth houre. Glöm inte att stänga av din steriå i en hel timma. |
|
|
Tomas.PEO
100.000-klubben
277 Posts |
Posted - 2013/03/23 : 19:49:14
|
quote: Det gick en TV-dokumentär för några månader sedan där man beskrev hur industrin bygger in en begränsad hållbarhet i sina produkter.
Jag misstänker att du menar "Glödlampskonspirationen". Helt klart en tankeställare.
/Tomas |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2013/03/23 : 21:17:45
|
quote: Jag misstänker att du menar "Glödlampskonspirationen".
Precis så var det. Men det gäller även andra produkter som t.ex brödrostar eller vattenkokare som inte går att ta isär för att kunna laga. När det gäller hifi så är det ofta så att plastprylar går sönder som sedan inte går att ersätta med nya. Det här gäller kanske produkter som mera vänder sig till vanliga konsumenter. Fjärrkontroller är en typisk produkt som ofta krånglar till förtret för exempelvis mig och kanske andra. Hur många här har inte knäckt högtalarelement? Sådant händer nästan inte när man har kvalitets element från t.ex JBL eller kanske också Beyma. |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2013/03/23 : 21:57:12
|
Tomas.PEO Är man "vuxen" om man inte gillar 17Hz toner? Tycker det är ett krav att en fullöding anläggning kan spela hela frekvensregistret, inte vill vi väl ha högtalare som tröttnar vid 10kHz?
Att sedan dina högtalare inte hade någon definition eller upplösning vid dessa frekvenser är ju en helt annan femma.
|
You'll Never Walk Alone... |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/03/23 : 22:51:56
|
@Tomas.PEO Du får förstås ha en annan åsikt och den är förstås lika mkt värd, du får givetvis också välja högtalare som begränsar möjligheten att reproducera det som finns på skivan och jag kan ju bara beklaga att dina stora högtalare inte nådde ända fram. Men jag hoppas att du inte avsiktligt försöker få mig framstå som en klåpare, när du antyder att jag kanske inte är förmögen att ens koppla ihop grejorna.
Sen har du nog missat att det mesta jag och andra skrivit här, är generaliseringar, där vi pratar om ungdomars möjligheter att få lyssna till fullödiga högtalare och att gemene man blir snuvad på konfekten.
När det gäller begränsa livslängden på produkter, är det dessvärre så att det drabbar kvalitetsmärken i lika hög utsträckning som de enklare. Detta oskick har också fått ett namn och går under beteckningen, Planned obsolescense och jag vet inte vilket som är värst, att det idag förekommer i alla branscher, eller att det fått ett namn!?
Det har slagit mig, att för tusen år sedan höll saker i tusen år, för hundra år sedan höll höll det mesta i c:a hundra år, för tio år sedan höll det producerade i ungefär tio år och idag är det meningen att skräpet ska gå sönder så snart garantin gått ut.. Sett förstås som en grov generalisering, men ändå en klar fingervisning på själva tendensen över en ohållbar utveckling.. Det här är dock ett ämne för en annan tråd.. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2013/03/23 : 22:52:53
|
Det handlar inte om att bli imponerad eller inte av 17Hz. Men faktum är att det finns många digitala inspelningar som har frekvenser under 17Hz och ner till <4Hz med intill full nivå. Jag måste säga att om man inte har hört så låga frekvenser, då saknar man dom inte. Men om man har möjligheten att få med frekvenser under 20Hz, då vill man säkert inte vara utan de allra lägsta frekvenserna eftersom dom fyller ut ljudbilden på ett mycket positivt sätt. Det finns bra högklassig hifi men den är oftast väldigt dyr. De flesta konsumenterna får i första hand den design som dom vill och kan betala för och i andra hand kommer ljudet. |
Edited by - gcs on 2013/03/23 23:00:56 |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
Posted - 2013/03/23 : 23:27:15
|
Om någon vill höra på musik utan begränsning, så be om att få göra ett besök hos gcs, jag har aldrig hört något liknande/bättre. Jag har bra ljud hemma, men kommer inte i närheten av hans dynamik och klipp i ljudet. |
Jävligt nöjd Tannoyägare! Mer membranyta åt folket! Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066
|
|
|
Tomas.PEO
100.000-klubben
277 Posts |
Posted - 2013/03/24 : 07:52:41
|
quote: Är man "vuxen" om man inte gillar 17Hz toner
Jag kan inte minnas att jag skrivit, eller ens tänkt, att det skulle vara "barnsligt" att att gilla 17 Hz toner. Den tolkningen får stå för dig.
quote: Tycker det är ett krav att en fullöding anläggning kan spela hela frekvensregistret, inte vill vi väl ha högtalare som tröttnar vid 10kHz?
Dina krav angående en anläggnings minimumkapacitet sätter du, och jag sätter mina.
Vad jag menade med min text var att kraven är individuella och de kan ändra sig med tiden.
Förr ansåg jag att det behövdes en hästkraft/kg för att MC-åkningen skulle vara fulländad, den uppfattningen är nu mer reviderad.
Vi (åtminstånde jag) ställer olika krav vid olika tider i livet. Det som var viktigt för 10 år sedan, är kanske "peanuts" idag.
Hade mina, (nästan kriminellt) små högtalare presterat ljudtryck ner till 17 Hz hade jag definitivt inte sagt nej. Jag gillar lågfrekventa signaler, men nu för tiden är jag inte beredd att "go all the way" för att få till det. De högtalare jag spelar på uppfyller mina krav. JAG kräver inte återgivningsförmåga ner till 17Hz för att kunna njuta av musik, och njuter gör jag.
quote: Att sedan dina högtalare inte hade någon definition eller upplösning vid dessa frekvenser är ju en helt annan femma.
Ja, det var synd att jag aldrig lyckades. Kanske hade jag haft en annan uppfattning idag om så hade skett. Vem vet.
quote: Men jag hoppas att du inte avsiktligt försöker få mig framstå som en klåpare, när du antyder att jag kanske inte är förmögen att ens koppla ihop grejorna.
Jag ber så mycket om ursäkt, det var absolut inte min mening att framställa dig som klåpare när jag citerade frugans kommentar. Förlåt. (hon ber också om ursäkt)
quote: Men faktum är att det finns många digitala inspelningar som har frekvenser under 17Hz och ner till <4Hz med intill full nivå
Jag kan tänka mig att det är en fantastisk upplevelse att lyssna på en sådan inspelning, om resten av ljudet håller hifi klass.
Nu lägger jag ner min del av diskussionen, bevisligen saknar jag förmågan att uttrycka mina tankar och värderingar i text utan risk för irriterande missuppfattningar.
Har jag trampat någon mer på tårna, så ber jag om ursäkt.
/Tomas
|
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/03/24 : 08:24:53
|
Du avgör själv, om och när du vill skriva något.
Men nog tycker jag att du försöker antyda att det är en slags mognadsprocess du genomgått och att det skulle vara något ungdomligt att gilla umpf och något man förhoppningsvis växer ifrån och sen låter du påskina att en stor, baskapabel högtalare inte skulle vara förenlig med HiFi och välljud, baserat på ett allt för tunt underlag. Det är vare sig rättvist, eller snyggt.
Ursäkt godtagen. |
|
|
Topic |
|