HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dödsruna över HIFI!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/03/24 :  08:48:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Äh, vad är det för tjafs?
Jag håller fullständigt med dig Thomas.PEO... Och jag tycker även att du, paradigm, kan sluta skriva oss på näsan vad som är bra återgivning.

Och, att köra sönder fyra hembio-receivers inom ett par år, det luktar klåp eller riktigt usel karma!
Eller möjligen den gamla åkomman "anal magnetism"! ...

Vh /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2013/03/24 :  10:10:57  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag håller också med om att det skrivs lite för mycket på näsan vad andra skall tycka. Jag har svårt att uppröras över att en del väljer mindre högtalare, det kan mycket väl vara ett lämpligt val beroende på rum och lyssningsvanor.

Jag tyckte det stora HiFi-intresset försvann i mitten av 80-talet ungefär och sedan dess har det inte hämtat sig även om det istället poppat upp ett visst intresse för hembio istället men det är för mig en annan sport. Att HiFi´n dog på 80-talet berodde på ändrade lyssningsvanor och andra apparater som tilldrog sig folks intresse. Freestyle och annat portabelt ljud och även bilstereo gjorde att folk lyssnade mindre och mindre aktivt på musik i hemmiljö och det är klart att intresset för traditionell HiFi då minskar. Det andra skälet var nog att de yngre intresserade sig mer för datorer än stereo-apparater. Efter detta har HiFi sett annorlunda ut. Satsningarna har skett på att göra så smått och billigt som möjligt eller så stort och dyrt som möjligt. Marknaden för HiFi som ger hög kvalitet för "rimliga" summor verkar ha försvunnit och detta beror inte på illasinnade branschaktörer utan på bristande konsumentintresse.

De senaste åren har ointresset för hemmalyssning med kvalitetsgrejor tilll förmån för lyssning överallt och i olämpliga miljöer medfört att det blivit ett "loudness war", väldigt tråkigt för oss som vill lyssna på kvalitetsinspelningar på kvalitetsanläggningar men min känsla är att det faktiskt rör sig sakta åt rätt håll. Ganska många nya utgivningar har blivit lite mer dynamiska men svensk mainstream-pop är fortfarande usel. Ytterst få svenska utgivningar tycker jag håller rimlig kvalitet och tycker faktiskt att det är lite märkligt med tanke på vårt historiskt sett relativt stora intresse för välljud.

Avslutningsvis vill jag bara påpeka att min åsikt när det gäller ljudkvalitet är att den är relativ och rätt så beroende på lyssnare och lyssningsvanor. Detta gör att vi väljer avspelningsutrustningar som kan se ganska olika ut beroende på vilka kvaliteter vi prioriterar.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/03/24 :  11:11:22  Show Profile Send paradigm a Private Message
När argumenten tryter kommer personangreppen i dagen, heter det.. och så tycks det även vara här..

@MatsT
Jag håller med om att bekvämlighet och mobilitet också bidragit till kräftgången. Men sen kan jag svårligen se hur jag kan ha skrivit folk på näsan vad de ska välja. Jag bara opponerar mig mot tesen att små högtalare kan ge ett fullödigt ljud och att enbart små högtalare kan prestera välljud. Om du läst hela tråden ser du också att jag endast beklagat mig över att det generellt sett är svårt idag att hitta stora fullödiga och välljudande högtalare till överkomligt pris. Jag menar, små element kostar ju ofta mer pengar än stora pro element.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/03/24 :  11:37:22  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Två saker som bidrar till "hifi-döden", dvs. Svenssons ointresse för hihi - som jag ser det:

1. Allt ska vara digitalt o mobilt numera.

2. Inredningsmodet tillåter inga vettiga prylar i vardagsrum.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2013/03/24 :  12:10:59  Show Profile Send gcs a Private Message
Paradigm, du ska komma hem till mig under våren eller när du nästa gång kommer till stan. Då ska du få lyssna på mina aktiva trevägs stativare med koaxialelement från Genelec. Jag tror att dom just nu är ett undantag när det gäller stativare. Naturligtvis inte i samma klass som mina 300-liters av "bänkmodell" som du vet. Vi hörs om det senare.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2013/03/24 :  12:21:00  Show Profile Send gcs a Private Message
Opethic, Jag kan helt hålla med om dina två exempel. Redan på 60&70-talet var det så att högtalare inte skulle synas, och därför satte man upp dom högt upp i en bokhylla. Nu är det design som gäller men inte allt för dominant. En sak där jag ändå tycker att intresset idag har ökat. Det beror på att de flesta yngre är intresserade av att se på film, och då helst i 5.1 eller högre.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/03/24 :  13:45:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det var bra skrivet MatsT. Jag tror du har ringat in problemet helt och hållet.
Jag skulle också vilja koppla det också lite till dagens musik som ju inte är speciellt högkvalitativ. Dessutom är det inte musiker längre på låtarna utan en sångerska/sångare och så något som väsnas i bakgrunden. Vem spelar gitarr? Vem är trummisen och vem spelar kornett? Nja, det är en MIDI-styrd Yamahasynt ...
Många av oss som gillar dåtidens musik har ofta bra kläm på artisterna bakom. Vi följer bandmedlemmar när de lämnar en grupp och dyker upp någon annanstans. Det är viktigt att få med oss deras spelstil oavsett var de spelar. Musiken är plötsligt ingen färskvara utan vi lyssnar på våra favoriter år efter år och då är det ädelstenar som ska vårdas ömt eller fina viner som ska lagras förnuftigt. Att "hafslyssna" på våra musikpärlor gör vi nog bara i nödfall - se trådar om stora musikupplevelser.
Precis som Bradburys bokläsare som gömmer sig för etablissemanget och dela med sig av det som en gång skrevs med bokstäver på papper, kommer musikentusiaster alltid att se till att det finns media och apparater att tillgå. Jag tror det dels kommer att finnas firmor som säljer mycket exklusiva apparater men också många entusiastiska DIYare som glatt delar med sig av sina idéer och kunskaper.

HiFin är inte död.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/03/24 :  14:23:01  Show Profile Send paradigm a Private Message
@opethic
Håller helt med dig om det och inte blir det bättre av att Svensson inte hittar nåt annat att köpa och dessutom blir vilseledd av marknadsföringen som lovar Nirvana från upponervända kocktailtilltuggsliknande högtalare..

Om andra får likna mina högtalare vid bajamajor, kan väl jag också få raljera lite, eller!?

@gcs
HerrD har planerat utflykt till oss båda den 20 April och tänker sig att jag följer med upp till sthlm då. Har du inte fått PM om det?

Genelec'en verkar vara välbestyckad med lättdrivna element som dessutom tål ordentligt med effekt och det är ju liksom förutsättningen för att kunna prestera den sortens obesvärade upplösning och tryck som vi uppskattar. Har man en gång höjt ribban, vill man ju ogärna flytta ner den igen.
Genelec'en har ju också vad jag förstår, blivit mkt omtyckt i studiosammanhang runt om i världen. JBL har ju mer eller mindre lämnat walk over där.. Det är mkt som gått snett där sen Harman tog över skutan..

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/03/24 :  14:39:39  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
@opethic
Håller helt med dig om det och inte blir det bättre av att Svensson inte hittar nåt annat att köpa och dessutom blir vilseledd av marknadsföringen som lovar Nirvana från upponervända kocktailtilltuggsliknande högtalare..

Om andra får likna mina högtalare vid bajamajor, kan väl jag också få raljera lite, eller!?

Fast gillar man musik så borde ju inte steget till att skaffa en vettig anläggning vara såå stort och svårt.

Jag fick ett telefonsamtal från en kompis igår:
"Jag vill köpa nya högtalare, de jag har låter okej men det måste vara lite mer tryck när man lyssnar på Hårdrock, det här är bara fjös"
Jag svarade "Ska du köpa nytt och inte vill lägga ut mer än typ 8 lax så är det Cervin Vega som gäller, annars kanskeKlipsch eller JBL - men det blir stort o klumpigt"
"Det skiter jag i, det ska låta bra!" svarade han, imorgon ska han kolla in CV VF-12F och jag tror han blir nöjd

Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/03/24 :  15:37:31  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag skulle kanske föreslå att han håller utkik efter vissa av JBL's studio monitorer som, L80t, L96, L112, 4313b, eller 4411, som man kan komma över till ett hyggligt pris. Har han stor plånbok, skulle jag rekommendera ett par 4344, eller 4345. Dom kan han spela på hur länge som helst och bara kolla så att skumkanterna är ok och vid behov byta för några hundringar, sen går de 15 år till och behåller sitt värde. Det man ska undvika är JBL's LX modeller, som blev resultatet av Harmans mindre lyckade insats.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/03/24 :  16:35:09  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
tror plånboken är ca 5-10 lusentappar, han vill helst köpa nytt.
Annars hade ett par beggade JBL, Klipsch eller äldre Cerwin funkat bra, men han vill handla nytt inte begagnat eller DIY...

En annan kompis med liknande musiksmak köpte ett par Cerwin Vega VF-8F, de låter kalasbra (kostade endast 2500! superfynd) hos henne men hon har ett mindre rum.

Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/03/24 :  16:53:35  Show Profile Send paradigm a Private Message
Skillnaden, bortsett från ljudkvalitet och hållbarhet, är att CV sjunker som en sten i andrahandsvärde, medan gamla JBL studiomonitorer bara ökar i värde. För tjugo år sedan sålde jag t ex ett par JBL L300 för 8000 till en kompis.. Vad tror du de står i idag?
Men det är ju självklart att din kompis ska göra med sina pengar, som känns rätt för honom.
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2013/03/24 :  17:18:43  Show Profile Send nikwal a Private Message
På senare år har jag börjat irritera mig på dåliga inspelningar.Lite drygt att man ska behöva hålla koll på det också.
Det har resulterat i att jag köper mera billiga loppis cd's och så fick jag med mig en bunt klart prisvärda skivor från senaste hifimässan jag var på.
Jag kan ganska lätt konstarera att tidigare system i detta hem har helt enkelt inte varit bra nog.
Hmm När det gäller high end prylar så har det aldrig egentligen för mig funnits pengar att köpa det som jag egentligen vill ha. Det är där DIY kommer in, som det är nu anser jag inte alls att anläggningen är perfekt men bäst hittils och fantastiskt prisvärd.

Edited by - nikwal on 2013/03/24 17:21:48
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2013/03/24 :  20:25:15  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jag vill flika in att jag tycker det är en myt att inspelningarna alltid var bättre förr. Det produceras en enormt mycket större volym musik nuförtiden, och mycket är så klart av tvivelaktig kvalitet. Men det finns mycket bra också. Och ljudidealet förändras dessutom ovanpå det.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/03/24 :  20:53:23  Show Profile Send paradigm a Private Message
I mataffären är det självklart med innehållsförteckning och varudeklaration. På systemet får vi t ex veta sötma och beska på ölen. I vitvarubutiken har det blivit lag på energideklaration av alla vitvaror.

Som Nikwal antydde, kanske det vore på sin plats, att med en enkel symbol, frekvens och dynamik deklarera musiken, så får var och en välja det som passar en bäst. Förr höll vi ju koll på vem som pressade skivorna.

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/03/24 :  21:16:35  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
kanske det vore på sin plats, att med en enkel symbol, frekvens och dynamik deklarera musiken, så får var och en välja det som passar en bäst
Hmm, man väljer väl först och främst skivor efter musiksmak? Bra ljud är mer "en bonus".
Dessutom så är vi en försvinnande liten del av alla skivköpare som bryr oss, kanske en halv procent eller så...

Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2013/03/24 :  21:30:21  Show Profile Send nikwal a Private Message
sen får man ju komma ihåg att källmaterialet är som det är,man kan tycka saker men det är svårt att kritisera , jag har tex hört "lyssna på hur fattigt trummaskinen låter", jag höll tyst men inombord tänkte jag att den lät nog rätt jävla fattigt i verkligheten på 70talet också och ville vangelis att det skulle vara så är det så, det är för mig ändå fantastisk musik till stora delar..
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/03/24 :  22:12:33  Show Profile Send paradigm a Private Message
Naturligtvis skulle jag först och främst hålla utkik efter artisten, men sen skulle iaf jag upskatta om det på skivan framgår om man lagt någon omsorg vid tekniska kvalitén.. Har tillräckligt många skitinspelningar som förmodligen aldrig hamnar i spelaren igen, eftersom jag också har tillräckligt många skivor som det är en ren njutning att lyssna på.

Därför skulle iaf jag uppskatta möjligheten att sålla bort skräpet, redan innan köpet..
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2013/03/25 :  01:26:56  Show Profile Send Nightx a Private Message
vi får hoppas att vi snart får slut på detta elände med söndermastrade plattor i alla fall.

har ofta ställt mig frågan hur svårt kan det vara för skivbolagen egentligen, släpp ut söndermastrat material på itunes
men låt cd-versionen låta bra

är väl rätt logiskt egentligen att man lyssnar på en cd i stereon och mp3 på datorn, ipod iphone osv
dom skulle ju faktiskt fått sållt otroligt mycket fler plattor på detta vis.

och folk i allmänhet vet om hur dåligt plattorna låter idag, även vanligt folk.. det snackas ju hej vilt på nätet
metallica fick ju tillbaka sin death magnetic där ett tag till och med :)

jag tror tvärt emot många andra att fler och fler börjar få upp ögonen för väljud igen, har märkt detta omkring mig i allafall
och angående små högtalare, det är väl bättre man spelar på stativhögtalare än integrerade förstärkar/dvd/hemmabioskräp med högtalare smala som ljusstakar :)

själv spelar jag på stora högtalare och för mig passar det bäst.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2013/03/25 :  08:32:46  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Jag tycker att hifi är för dyrt.
För 8000:- får du en 60 tums fullhd TV, hur mycket hifi får du för de pengarna?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

387 Posts

Posted - 2013/03/25 :  09:05:18  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message
Jag startade den här tråden hos Euphonia häromdagen (innan jag hittade denna). Kom gärna med inspel! Mycket intressanta frågeställningar värda diskussion.

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=10453&hl=framtiden

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/03/25 :  09:22:38  Show Profile Send HerrD a Private Message
sladdbarn: Hifi har aldrig handlat om mest prestanda för pengarna. Det är en lyxprodukt, kolla på studioprylar om du vill ha max prestanda för pengarna. Har själv bytt till studiomonitorer och det ger en helt ny kvot på pris/prestanda.

Jämförelsen med TV-apparater blir nog lite skev oavsett vad du jämför med, vilken annan branch kan uppvisa den prispressen som förmodligen har kapat priserna till ca en tiondel på tio år? Vad skulle en bil kosta? Ett hus? Som konsument kan jag förstås önska att den utvecklingen fanns i alla brancher, men då skulle nog allt tillverkas i Kina.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2013/03/25 :  10:22:41  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det är ju upp till var och en att avgöra om HiFi-anläggningar är värda pengarna. Att alltför få anser att det är så förklarar utvecklingen. Jag är väl en utdöende sort som är beredd att betala för hem-HiFi.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/03/25 :  10:30:56  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag tror dessvärre att det ligger ett avsiktligt spel bakom skivbolagens allt mer styvmoderliga behandling av CD skivan, som främst tar sig uttryck i suboptimala musik produkter, med den outtalade förhoppningen att CD skivan ska självdö så fort som möjligt.
Att det som då blir kvar är streamad mp3 och betaltjänster via nätet..tycks inte bekymra en del.

Det är möjligt att jag är väl cynisk nu, men efter att ha ägnat mig åt Hiffi sen slutet på -60 talet, så tror jag att det iaf ligger nåt i det jag säger..

Apropå frågan om hönan eller ägget..
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/03/25 :  11:20:41  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
quote:
Jag tror dessvärre att det ligger ett avsiktligt spel bakom skivbolagens allt mer styvmoderliga behandling av CD skivan, som främst tar sig uttryck i suboptimala musik produkter, med den outtalade förhoppningen att CD skivan ska självdö så fort som möjligt.
Att det som då blir kvar är streamad mp3 och betaltjänster via nätet..tycks inte bekymra en del.

För egen del uppfattar jag det som att konsumenterna inte gör medvetna val utan alltid strävar efter lägre priser och högre bekvämlighet, oftast på bekostnad av kvaliteten.

Rent krasst; nog är det väl en väldigt liten kvalitetssänkning du måste acceptera för att ha tillgång till ett helt enormt musikbibliotek från t.ex. Spotify för sketen hundring i månaden?
Alltså, jämfört med att köpa alla de skivor du vill kunna höra.

Och hur gärna vi ljudintresserade vill ha bättre dynamik, kompetent mastering och mixning och fysiskt media till vår musik, så är vi en försvinnande liten del av marknaden...

Kort sagt, det är vi konsumenter som skickar CD-skivan i graven, och då menar jag inte er som läser detta. Snarare de som läser tester av ljudanläggningar i Aftonbladet...

Vänliga hälsningar Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000