Author |
Topic |
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/03/20 : 22:13:07
|
Överallt ser jag tecken på att HIFI intresset håller på att tyna bort och det förvånar mig dessvärre inte det minsta!
Det var länge sedan som jag hörde nyinspelad musik som fortfarande har ett hyfsat dynamikomfång, undantaget möjligen, en del filmmusik på DVD. Däremot dräller det av inspelningar där alla reglar på mixerbordet körts i botten, där ändå ingen verkar bry sig att allt är streamat i mp3 och där det värsta av allt tycker jag, är att man i reklamen, såväl som i många forumdiskussioner höjer små fjuttiga högtalare, if you pardon my french, till skyarna och lovar att storleken inte längre betyder nåt..
Är det då konstigt att de unga, som ju mest lyssnar på mp3 och datorhögtalare, inte längre intresserar sig för HIFI, när de aldrig får tillfälle att lyssna på riktigt inspelad musik som inte är sönderkomprimerad och på riktiga högtalare med lågt WAF. För om man vill ha stort ljud, måste man ha välproducerad musik och stora högtalare!!!
Det finns inga genvägar förbi fysikens lagar!!!
Därmed inte sagt att alla stora högtalare är bra. ;-) Det finns förstås dåliga element i alla storlekar.
Vill man ha en realistisk, fullödig återgivning med kraft och dynamik, ner till den lägsta oktaven, måste man kunna förflytta stora mängder luft och detta kan ENDAST göras på två sätt. Antingen med konarea, eller slaglängd. Redan där förlorar små element mot ett större element pga högre distorsion och därtill kommer att små element som tvingas jobba sig blåa, snabbt mattas pga kompression/värmeutveckling, som ytterligare försämrar resultatet. Något som de flesta tillverkare försöker dölja genom att inte låta baselementen gå lika djupt och inte heller spela så högt. Då passar det ju också bra med sönderkomprimerad musik i mp3. ;-)
Detta till trots, är det många tillverkare som ändå lovar teoretisk fantastisk frekvensomfång, men då förstås på bekostnad av ljudnivån och den dynamiska förmågan. Vän av ordning säger då att man kan komplettera med subwoofer och visst kan man till viss del kompensera det, men även många stora och dyra subbar, brukar sällan gå djupare än 30/40 Hz och som börjas svettas vid någotsånär realistiska nivåer och en subb råder ju ändå inte bot på de små topphögtalarnas övriga begränsningar.
Många äldre audiofiler kan säkert instämma i att det finns väldigt många (äldre) inspelningar med musik ner till under 20 Hz men har man aldrig hört musiken återges med full kraft och dynamik över HELA det hörbara registret, är det inte konstigt att HIFI intresset sakta tynar bort, när man blir snuvad på riktig umpf och live-känsla, samtidigt som musiken idag ofta är samplad, själlös och platt.. Det blir ju som att gå på restaurang och ständigt bli snuvad på kryddorna.. till slut tröttnar man på att gå ut..
Börjar det således, inte bli dags snart att se sanningen i vitögat och författa en dödsruna över HIFI och högkvalitativ inspelad musik?
Bara mina två cent.
|
Edited by - paradigm on 2013/03/20 22:36:51 |
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/03/21 : 08:11:13
|
Jag har länge känt mig snuvad på någonting i återgivningen. En trovärdighet och direkthet som finns på konserter. Trots att mitt Genelec dsp system låter bättre än något jag känner till så kan det vara så att den typ av system du förordar har vad jag saknar. Kan det vara den minskade/obefintliga exponeringen av dylika system som gjort att ingen vet hur det kan låta längre?
Ett intressant alternativ skulle vara att någon med ett kapabelt system ställer upp det på en hifimässa och håller "väckelsemöte"! Jag skulle definitivt åka dit. Man kan lägga ett frivilligt bidrag till lokalhyran/arbetet i en låda vid utgången, så blir det ingen direkt kostnad för systemägaren. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/03/21 : 09:16:19
|
Vi har alla lite olika ideal, tror jag! Jag har personligen bevistat väldigt få konserter där jag tyckt ljudet varit bättre än hemma, jo förresten... Vid ett tillfälle i Prag lyssnade jag till en liten klassisk ensemble i en mindre sal och det var en fantastisk upplevelse. Givetvis 100% akustiskt, ingen elektronik... Generellt tycker jag förstärkta konserter/framträdanden låter rätt anskrämligt, men oftast kompenserar de med volym så man behöver öronproppar för att inte riskera hörseln, och visst, en massa folk som avhandlar sina liv, nyser, hostar och brölar. (Jag är nog helt enkelt lite folkskygg ) Nä, jag avnjuter gärna min musik med en liten whisky i handen i hemmets tysta, lugna vrå och låter den massera mina sinnen.
Vad gäller HiFi'ns död, tror jag ryktet är kraftigt överdrivet för att parafrasera Mark Twain(?).. Personligen ser jag tecken på att intresset ökar för välljud och fler och fler väljer bort dessa anskrämliga hemmabio-lösningar och istället lägger krut på en välljudande tvåkanalare, med eller utan subba (åsyftar bashögtalare, inte ev. sambo, hustru, käring etc)
Och! Loudness Wars verkar äntligen ha avtagit! Modern musik med dynamik existerar faktiskt! Även utanför audiofilträsket! (Du bör ju fortsättningsvis undvika den typ av musik som spelas på våra kommersiella radiokanaler dock...)
Se bara på hur mycket relativt välljudande hörlurar som säljs till de unga! Dessa väcker intresset för att de ska låta bra också, inte bara ha grälla färger...
Vänliga hälsningar /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
Edited by - AlfaGTV on 2013/03/21 09:18:26 |
|
|
Johan4130
Member
469 Posts |
Posted - 2013/03/21 : 09:26:54
|
Den här sidan är ju intressant när man talar dynamik. http://www.dr.loudness-war.info/
Jag har börjat köra ett insticksprogram i Foobar för att kolla på mina egna rippade skivor och det är rätt sällsynt att man är uppe på mer än 10 på skalan som ovanstående sida använder.
Tom. köpt högupplöst från hdtracks visar rätt måttlig dynamik.
Tråkigt! |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2013/03/21 : 11:00:12
|
Det tog mig inte lång tid att komma på. Efter att ha haft relativt stora högtalare av olika slag, olika slutsteg, DACar och försteg så kom jag fram till att då majoriteten av musiken som skapas låter skit på dessa system ändå så är det inte lönt att bry sig och slösa på pengarna, så ALLT såldes. Nu har jag istället Sonys vid inköp näst minsta hembioförstärkare, 5st 3" tangbandare i 1L sluten låda utan filter och en hemmasnickrad baslåda. All musik är konverterad till FLAC och tjejen kör spotify.
Slutsatsen då? Det bästa jag gjort, musik är roligt igen då allt numera låter "skit". Jag lyssnar på musiken istället för hur musiken låter, jag tycker det duger och tjejen tycker det låter skitbra. Visst, jag ska trots detta sätta ihop ett billigt vintagesystem för vinylbruk men tanken är att ha det i det framtida hobbyrummet.
Så, är HIFIn död? Men, men den har en fot och fyra tår i graven. |
.....where the music comes to die. |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/03/21 : 12:08:32
|
Nog tycker iaf jag att HiFi butiksdöden, kan liknas vid bensinmacksdöden och det vore ju en sak om verksamheten togs över av de stora kedjorna i alla köpcentra, men så är det ju inte heller, för de hänger ju också på fallrepet allihop.
Visst det kan finnas många uppfattningar om orsaken till det, men jag kan lätt identifiera några faktorer. Om jag börjar med en hastig titt på utbudet, blir jag snabbt förskräckt, för där finns nästan bara hembioanläggningar med högt WAF, d v s en massa plattskärmar som ska vara stora, men högtalare som är skrämmande små och det säger sig ju självt att om man ska lyckas sälja dessa, måste man ju försöka inbilla kunderna att storleken inte längre spelar någon roll. Sen tror jag också att de medvetna begränsningar i hållbarheten man bygger in i nästan allt som produceras, också bidrar till det falnande intresset, för idag vet vi alla att det mesta SKA gå sönder när garantitiden gått ut. Den företeelsen har ju också fått ett namn, Planned obsolescense! Dessa dumheter började för hundra år sedan med glödlampskartellen och har sen dess spridit sig som en löpeld på senare år.
Om man sen behöver prata med någon, så hittar man i bästa fall en fjunig tonåring som inte kan ett jota om någonting, men väl lärt sig rablba en massa floskler och vilseledande säljargument!
Men visst, sen finns det ju olika filosofier och olika ljudideal, men att såga en potent och baskapabel anläggning som utformats med stor omsorg och kvalitet i yppersta klass, med motiveringen att livekonserters speciella problematik och många gånger medelmåttiga och dåligt anpassade PA skulle vara jämförbar, tycker jag är djupt orättvist och missvisande!
Jag förstår att det finns de som mest bara lyssnar på kammarmusik och då klarar sig med små stativare på dan och ett par fina hörlurar på kvällen för att inte störa familj och grannar. Missförstå mig rätt, jag kan också uppskatta det ibland. Men jag kräver också av min anläggning att den ska kunna spela ALLT som finns på skivan och jag kräver att den ska kunna återge ALLA nyanser som finns på skivan med full kraft och med alla dynamiska utbrott i behåll. Jag vill kunna blunda och bli övertygad om att jag sitter på första parkett vid ett live framträdande, jag vill känna kraften av baskaggen i bröstkorgen, jag vill känna den totala närvaron, oavsett vilken musik som än spelas. Jag nöjer mig inte med mindre än det! Ena stunden vill jag t ex höra syrsan i bakgrunden i vä. kanal i första låten på skivan Roadhouses & automobiles av Chris Jones för att i nästa stund känna brutala hästsparkar i bröstkorgen.
När jag frågar mina musikintresserade gäster om de har hört skivan AMAROK av Mike Oldfield, brukar de som hört den, inte tycka att den är nåt märkvärdigt bra, men jag lovar att de mkt snabbt ändrar uppfattning efter några dynamiska utbrott som fått dom att nästan lyfta ur fåtöljen och därefter sitter spänt lyssnande till varje liten detalj som tidigare gått dem spårlöst förbi, bara för att ta ett annat exempel och jag kan försäkra att min anläggning inte kan jämföras med ett halvpissigt PA.
Skulle det sen vara så att loudness kriget är på tillbakagång, så är väl det jättebra om det verkligen är så, men vad hjälper det när intresset för HiFi falnar för att det blir allt svårare att, kunna lyssna på okomprimerad musik och riktiga referenser och då menar jag baskapabla och dynamiska högtalare i butikerna, eller hitta personal som kan nåt utöver de inövade, men ack så vilseledande säljargumenten, i de stora kedjornas butiker.
Har ju också märkt att utbudet av begagnat på t ex Hifimagasinet, på bara några år förändrats och tunnats ut ganska påtagligt. Idag är det mest mångkanals anläggningar som säljs, men vem vågar köpa beggade grejor idag, med tanke på den allt sämre hållbarheten? Själv har jag fem hembioförstärkare, med bara ett par tre år på nacken i High end klassen, varav fyra är trasiga! Det är H/K, Marantz, NAD, DENON, och Sony.
Men det bara vad jag tycker. |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/03/21 : 12:25:42
|
quote: Men visst, sen finns det ju olika filosofier och olika ljudideal, men att såga en potent och baskapabel anläggning som utformats med stor omsorg och kvalitet i yppersta klass, med motiveringen att livekonserters speciella problematik och många gånger medelmåttiga och dåligt anpassade PA skulle vara jämförbar, tycker jag är djupt orättvist och missvisande!
Oj, nu missförstod du mig (eller så tror jag bara det)! Jag håller till fullo med dig om att högtalare behöver ha både verkningsgrad och membranyta/slaglängd för att levandegöra musik, intet tu tal om detta! Mitt tankar om PA var snarare en kommentar till HerrD's avsaknad av livekänsla i hemmet. Jag uppskattar också den härliga närvarokänsla som en väl komponerad hemmaanläggning kan ge, speciellt med högtalare av kraftigare dimension och rejäla slutsteg. (Jojje66, du är utpekad! ) Som live, fast med bra ljud!
VH //Micke
|
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/03/21 : 12:41:41
|
Tack Johan 4130, för länken. Den bekräftar mkt väl, min uppfattning. I den uppställningen är det bara undantaget som bekräftar regeln. Tendensen är tydlig och jag ser ingenting som tyder på en återgång till mer dynamik.
Jag tror dessvärre att vi fortfarande befinner oss i en nedåtgående spiral som förebådar HiFi'ns snara död om ingenting görs snart.. I takt med att högtalare blir allt mindre och allt sämre på att kunna hantera dynamik och låga frekvenser, inte minst pga WAF, blir musiken allt mer komprimerad och anpassad för mp3, (bil)radio och TV, så fortsätter högtalarna att krympa, för att musiken ställer allt lägre krav på högtalarna, und so weiter.. |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/03/21 : 13:00:07
|
Ska kanske förtydliga att jag hänvisar till live musik på mindre jazzklubb. Mest direktljud från instrumenten och inte så mycket PA. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2013/03/21 : 14:46:33
|
Ibland känns det lite som att många hifientusiaster drivs av en oro som för mig är en aning främmande. Det finns inte ont om väderkvarnar att slåss emot om man söker, det är allt ifrån skivbolag, artister, elektronikkedjor, den breda allmänheten som "inte fattar sitt eget bästa", tillverkare som prioriterar marknadsaspekter som design och jagar billiga lösningar osv osv...
För min del känner följande: Lugn, bara lugn...
-Är det egentligen viktigt att alla har samma intresse som jag? Nej, jag tycker inte det. Om jag vore den siste på planeten med ett musikintresse så är det ok för mig. Det finns tillräckligt med redan (väl)producerad musik där ute - så mycket att jag inte hinner utforska/köpa allt under min livstid. Jag sitter med mina cd-skivor och lyssnar hemma i lugn och ro oavsett om resten av världen "utanför" gör det eller ej. - Det samma gäller själva utrustningen. Det finns tillräckligt med prylar att köpa på sig begagnat eller hålla liv i befintliga för att det ska räcka under min livstid. Det skulle egentligen inte göra mig något om den sista högtalaren blev producerad imorgon.
Varför orka "frälsa" den oförstående omvärlden med en hobby som ter sig märklig och ålderdomlig i de flestas ögon? Måste alla spela golf eller hålla på med surdeg? Måste alla förstå den innersta essensen i trovärdig musikåtergivning ner till sista oktaven? Jag tycker inte det. |
Min anläggningstråd |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2013/03/21 : 14:58:57
|
Sista man släcker rören! |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
Johan4130
Member
469 Posts |
Posted - 2013/03/21 : 15:09:04
|
@guy gadbois Visst finns det musik som är välinspelad men den får man nog av på mässor tycker jag. Hissmusik och annat.. ;)
Skämt åsido. Jag tycker det är riktigt drygt att musiken jag själv gillar sällan är välmastrad. När reggae lägger djupaste basen på 60 hz och torskblocksmastrar så man har djupaste tonerna även i bilstereon..då är det illa. ;) |
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2013/03/21 : 15:10:03
|
Dynamik är skitjobbigt!
Sitter ofta på kvällarna och har en förhållandevis låg nivå på ljudstyrkan för att inte väcka mina två små flickor med följande bekymmer med att få dem att somna igen.
Men i de flesta andra situationer håller jag med trådskaparen. ;) |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2013/03/21 : 15:31:26
|
Man kan inte tvinga på en ny generation något de inte vill ha Det bästa vi kan göra är att bjuda in denna generation, och försöka förmedla varför vi uppskattar välljud /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2013/03/21 : 16:09:10
|
Problemet stavas inte MP3, det är inte den komprimeringen som är skit. Jag kan lyssna på Pink Floyd högt så det slår i bröstet, men ta ex.vis en låt från stefan sundströms Fabler från bällingebro.... båda MP3, men Stefans skiva vrider jag ner och stänger av efter en, max 2 låtar pga det jobbiga skitljudet. Skall det låta högt lägger man helt enkelt energin mellan 100 och 3000Hz, allt annat är ointressant. Typ. Det här problemet har alltid funnits skulle jag tro, man får väl hoppas att det kommer en motreaktion. Vinylen gjorde ju det? Där var det endast fanatiker som pressade till fanatiker tills skivindustrin trodde sig se en nostalgi-reaktion. De missade helt enkelt varför folk började köpa vinyl igen. Själv har jag slutat köpa nya vinyler, det är ju samma skit på dem som på CD. Men jag tror och hoppas att det kommer någon "underground" rörelse med musik som av och till folk som bryr sig om kvalitet på samma sätt som vinyl-revivalen började. |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/03/21 : 17:17:43
|
Det gör mig ingenting att bli liknad vid Don Quijote, jag kan göra det själv ibland, hehe. Men jag ser det inte som min uppgift att frälsa världen med LF och dynamik. Nån skrev att man inte kan sälja nåt till ungdomen som de inte vill ha. Hur vet vi att de inte vill ha både LF och dynamik? Dom har ju för bövelen aldrig hört vad det är vi pratar om. I bästa fall har dom The Plug kopplat till sin Iphone.. Hur kan dom veta vad det är de går miste om? Mina barn och deras kompisar som varit här vet vad det är och dom vill ha det... |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2013/03/21 : 18:14:47
|
quote: Det gör mig ingenting att bli liknad vid Don Quijote, jag kan göra det själv ibland, hehe.
Det var inte alls min mening och jag riktade inte det mot dig personligen, sorry om det blev så i text. Det jag i huvudsak var ute efter var nog bara att jag själv "gett upp" om att hifi eller musik skulle vara en hobby/intresse på frammarsch... snarare tvärtom.
quote: @guy gadbois Visst finns det musik som är välinspelad men den får man nog av på mässor tycker jag. Hissmusik och annat.. ;)
Jag hatar "hifi-demo-musik", meningslös pling-plong som inte ger mig något. Det jag menar är att (i mitt fall) så finns det så oerhört mycket musik jag ännu inte upptäckt som är inspelad och utgiven innan musiken blev så himla komprimerad. Den går fortfarande att få tag på. Jag upptäcker nytt "gammalt" hela tiden, vilket håller mitt intresse och humör på topp. |
Min anläggningstråd |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/03/21 : 19:08:56
|
Det är lugnt. Att beskriva HiFi, som en företeelse i kräftgång, är ju knappast en överdrift och CD skivan sägs ju också snart vara död.. Återstår streamat och mp3 låtar på några Kb.. Halleluja.. Om vi alla bara sitter still i båten och inte bråkar, så lär det ju bli sant fort nog.. |
|
|
everwake
Member
268 Posts |
Posted - 2013/03/21 : 19:23:48
|
hifi-intresse är eg. för självplågare, det är dyrt och tar enorm plats, 3/4-delar av det material man lägger ner tid på visar sig vara skräp, och där sitter man med sin 100.000kr anläggning och antingen letar gles-jazz för att det är dem enda musikerna som bryr sig om ljudkvalitet, eller så lyssnar man på sin metallica-inspelning som e.g. låter vidrigt oavsett uppspelningsteknik...
|
|
|
Johan4130
Member
469 Posts |
Posted - 2013/03/21 : 19:36:11
|
@everwake Eller ännu värre så hittar man en Metallica-rip från Guitar Hero tv-spel som låter bättre än släppt skiva ... En release som inte ens går att köpa om man skulle vilja. Om det ändå fanns ett val att göra rätt för sig .. |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/03/21 : 20:30:45
|
Som väl är, har jag en hyfsad vinylsamling som sträcker sig från femtitalet, så jag klarar mig livet ut. Men kan ju inte låta bli tycka synd om dagens unga som inte nödvändigtvis gillar musik som är äldre än dom själva, utan får hålla tillgodo med dagens komprimeringsorgier.
Jag hittar den inte just nu, men jag är säker på att DVD vesrsionen av Mama Mia har väldigt mkt mer umpf och kraft än CD versionen. Märker ju också att det ofta är väldigt mkt mer umpf i filmmusik. Vilket visar att det faktiskt går, om man bara vill och väljer ljudtekniker som är torra bakom öronen och faktiskt vet vad de håller på med..
|
|
|
everwake
Member
268 Posts |
Posted - 2013/03/21 : 21:07:30
|
@johan, har faktiskt jämfört, och guitar hero-version är lyssningsbar...nu råkar jag tycka den skivan är ganska medioker så det är ingen förlust för mig, men för egen del är det nästan tur att jag börjat intressera mig för jazz och blues, för annars hade jag ledsnat för länge sedan, det produceras fortfarande bra musik, men ganska liten del av den håller rimlig inspelningskvalitet tyvärr... |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/03/22 : 09:33:41
|
quote: Mina barn och deras kompisar som varit här vet vad det är och dom vill ha det...
Här med!
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/03/22 : 10:15:56
|
Holy crap! Jag trodde jag hade en stor sub... Ska visa för frun så tycker hon nog att min sub är liten igen. |
Richard P. Feynman |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/03/22 : 10:29:36
|
Imperial!!! RESPECT!!!
Jag har lyssnat på såna och det blir ju skapligt med umpf i dom, hehe! Men vad har du för WAF faktor på dom? ;-) Har du bestyckat dom med D130?
Mina första JBL jag byggde var 2 st. 4530 kloner (scoop. eller rutsch kana) för dom som inte känner till JBL's beteckningar. Dessa bestyckade jag med K145'or. Ovanpå hade jag ett par LE85'or och 075'or. Hade inte råd då med 375'or. Dessa drevs av en Luxman 5M21 på 2x110W i 8 Ohm. Grejor som då i början på -70 talet frälste mig för tid och evighet och det märkliga är ju, att en sådan rigg står sig väl i konkurrensen än idag... |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/03/22 : 10:33:43
|
Nja, stort visserligen men nån regelrätt sub är bashornen på bilden inte. De går med full och okomprimerad kraft ner till ca 40Hz, känsligheten ligger på ca 102-103 dB. Volymen på systemet ca 3800 liter och vikt drygt 500 kg. Ska man göra samma sak i suboktaven ner till 16Hz eller så får man tänka lite till. Murat horn i källare, kanske väggmonterade basar. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2013/03/22 10:40:52 |
|
|
Topic |
|