Author |
Topic |
|
Saim
Member
464 Posts |
Posted - 2013/03/08 : 11:26:53
|
Hej! Jag har campat på hifisidan rätt många år, men nyligen fått ett ryck och slagit till på en benchmark DAC1 HDR och nyss ett par B&W 803D, som jag ska hämta om 1 vecka. Det dubblar ungefär värdet på min anläggning (kör Nautilus 804 idag). Med en 1åring i huset och det finns ju alltid risk för inbrott, så funderar man lite på försäkring... Vi har idag "IF villa stor" samt allrisk. Ringde försäkringsbolaget, och de sa att det täckte prylar upp till 50000, så det är ju tillräckligt då, men det var fall till fall om det var oaktsamhet eller om allrisk skulle täcka. Jag kommer såklart att göra vad jag kan för att skydda prylarna, men man vet ju aldrig vad som händer.
Hur gör ni? Har ni någon speciell försäkring för er hifi?
Det som var bra med IF var att de räknade marknadsvärdet på "riktig" hifi, dvs inte sånt man köper på elgiganten där viss avskrivning sker per år...
/Simon
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2013/03/08 : 12:38:08
|
Jag har ett tillägg till min hemförsäkring. Fick utnyttjat hemförsäkringen nu förra året pga det som hände på Hurtigruten. Jag hade ju tur som har Folksam som försäkringsbolag i just det fallet.MvhKristofer |
|
|
Saim
Member
464 Posts |
Posted - 2013/03/08 : 13:32:15
|
Vad är det för tilllägg? Vad täcker det som inte allrisk/drulle täcker?
Vet inte vad som hände på hurtigruten, men bra att det löste sig ivf
Mvh Simon |
|
|
bebop
Member
226 Posts |
Posted - 2013/03/09 : 17:15:14
|
Jag hade mitt försäkringsbolag hemma i somras för en genomgång av vårt hus och fick då följande krav:
Om lösöret inklusive hifi/skivor ligger inom 1 miljon krävs inget speciellt.Om det ligger över krävs följande:
1. Godkänt larm 2. Godkända lås på dörrar. Om inte så krävs brytskydd. 3. Fönster lägre än 4 meter skall ha individuella nyckellås. 4. Eventuell altandörr skall ha godkänt lås (med krokformad kolv så att dörren inte kan öppnas utan att den lyfts lite mer än en cm). Om inte så skall den ha brytjärn.
För att även täcka olycksfall typ att man häller grogg i förstärkaren krävs allriskförsäkring (tidigare drulleförsäkring).
Som vid alla försäkringsärende skrivs värdet ner med åldern. Eventuella samlingar med särskilda ekonomiska värden skall dokumenteras och verifieras. För att underlätta skadeprocess rekomenderas att kopiera/fotografera anläggning, kvitton och liknande som bevaras på annat ställe än i hemmet. |
"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2013/03/10 : 10:02:40
|
Jo jag har ett tillägg på upp till 1 miljon om jag inte misstar mig. Dvs hemförsäkringen täckte i mitt tidigare fall endast upp till 250 000:-.Jo det kan ju vara fel att kalla det för tillägg men eftersom grundförsäkringen låg på 250 000:-.
Det som hände på Hurtigruten var att vi blev akut sjuka och fick avbryta resan. Jag fick ut på Folksam medan de andra som var med på resan inte fick ut något på sin hemförsäkring.Dvs de bytte till samma bolag som mig efter det. MvhKristofer |
Edited by - whiskyman on 2013/03/10 10:17:16 |
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2013/03/12 : 07:40:12
|
Jag har en försäkring som gör att mina pryttlar inte räknas ned i värde som de hade gjorts om jag hade en vanlig, jag har också högre lösöresförsäkring samt drulledito som täcker upp till 30000 för saker jag tappar eller drullar med. |
|
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2013/03/12 : 10:49:48
|
Så här ligger det till.
Så länge man inte tar med sig prylarna utanför hemmet omfattas sakerna av det normala lösöresbeloppet för standardhändelser som exempelvis stöld och brand. Se bara till att detta lösöresbelopp är väl tilltaget. Det gäller alla hemförsäkringar. Doch kan vissa bolag (LF och Folksam i en del fall åtminstone) ha begränsningar för stöldbegärlig egendom som kan vara väsentligt lägre. Ingen höjdare för er med dyra anläggningar.
Det är när man tar sakerna UTANFÖR hemmet som det finns en begränsning på 50000 kr i fallet Ifs Stor Hemförsäkring. Vill man försäkra sig för ett högre belopp än detta tecknar man ett specialtillägg för specifika objekt. I normalfallet är det inte så många som har detta utökade specialbehov. |
Never trust someone who claims to be God. |
|
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2013/03/16 : 09:31:39
|
Jag har ingen speciell försäkring, utan en vanlig hemförsäkring hos Trygg Hansa. Jag har kontaktat dom flera gånger och dubbelkollat, och man behöver ingen extra försäkring om det ryms inom lösöret. Däremot har jag tillägget Hem Plus, vilket räddade mig när jag sabbade en nästan ny PU, ca 18 mån), jag förberedde mig på en lång och krånglig förklaring för skaderegleraren om hur en Vinyl PU kan kosta 12.000! Men kommentaren från skaderegleraren var "Vad kul att någon håller på med detta". Skaderegleraren ringde Mirre på Veteran HiFi för att kolla hur stort åldersavdraget skulle vara! Mirre hade sagt till henne att en PU klara flera tusen timmar. Resultatet blev att jag mot kvittokopia fick pengar till ny PU utan åldersavdrag, självrisk 1500 blev min kostnad. Det finns hopp! |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
|
|
|
Topic |
|