HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 sjupolig Din till RCA?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2013/03/10 :  11:57:33  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Hittade en gammal B&O förstärkare och två högtalare på vinden hos mina föräldrar. Tänkte använda den till Tv'n. Men det var gammal sjupolig Din kontakt, och sånt har man ju inte liggandes.

Tips på lösning?

Kjell & co hade bara fempolig Din till RCA..., men det kanske funkar det med??

Edit: stavfel

Artphotography

Edited by - Burmäster on 2013/03/10 11:58:13

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2013/03/10 :  13:00:30  Show Profile Send goodsound a Private Message
Köp en färdig kabel från B&O alt köp en kontakt från en B&O butik. Jag köpte iaf lösa kontakter(sjupolig) hos en återförsäljare. Färdig kabel kostar bara ett par hundralappar.

Kolla in: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=32157

Edited by - goodsound on 2013/03/10 13:02:49
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2013/03/11 :  09:43:40  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Här kan dun även köpa kabel som passar, fraktfritt och smidigt. Fungerade mycket bra för mig. Bra kvalitet på kablarna.

http://www.soundsheavenly.co.uk/bando.htm

/Kareem

Edited by - Wilderwein on 2013/03/11 09:44:03
Go to Top of Page

iMac
Member

477 Posts

Posted - 2013/03/11 :  10:25:01  Show Profile Send iMac a Private Message
Passar inte en vanlig 5 polig DIN? Del (alla?) 7 poliga DIN BO kontakter så kan man skruva ur två stift (Datalink). Har inte testat men borde funka..

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2013/03/11 :  11:54:33  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Jo 5 poler räcker..

/Kareem
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2013/03/11 :  16:05:21  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tack!

Jo det funkade med Kjell & Co fempoliga Din - RCA adapter.

Jag kopplade in en Cd spelare och det spelar på finfint. Inga problem alls.

MEN!! Det kommer inget ljud när jag kopplar till TV'n. Vad har jag missat!!?? Har gått igenom menun på TV'n men hittar inte att man måste ändra något. Jag har aldrig haft någon form av externt ljud till TV'n förr (mossigt, men sant...)

Så, vad har jag missat

Artphotography
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6799 Posts

Posted - 2013/03/11 :  18:31:53  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
MEN!! Det kommer inget ljud när jag kopplar till TV'n. Vad har jag missat!!?? Har gått igenom menun på TV'n men hittar inte att man måste ändra något. Jag har aldrig haft någon form av externt ljud till TV'n förr (mossigt, men sant...)

Så, vad har jag missat

Höja volymen på TV:n

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2013/03/11 :  20:37:09  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
quote:
Höja volymen på TV:n

det kan man ju, men inte vad jag ville...hehe

Provade att koppla signalkablarna direkt till digitalboxen och det fungerar utmärkt! Men jag hade helst sett att jag kopplade till TVn för då får jag ljud från playstation också vilket jag annars missar. Vi ser även DVD via playstation....

Dock är det tvärtyst om jag kopplar in på TVn. Undrar varför?

Artphotography
Go to Top of Page

iMac
Member

477 Posts

Posted - 2013/03/11 :  22:09:51  Show Profile Send iMac a Private Message
Har du kollat så det verkligen är en utgång/output så det inte är en ingång ihop med en "gul" för video?

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2013/03/14 :  15:43:16  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
quote:
Har du kollat så det verkligen är en utgång/output så det inte är en ingång ihop med en "gul" för video?

Du har givetvis helt rätt. Det har inte hjälpt med snälla klappningar och små försiktiga dunkar på TVn för att få ljud när jag kopplade in kablarna till en ingång.....

Nu låter det.

Artphotography
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000