Author |
Topic |
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2013/02/06 : 16:05:31
|
Fick ett mail med reklam från iTunes. Där har de lagt en blänkare att det nu finns "a must-have" med Classical music mastered for iTunes. Herre min tid, det där är något som får mig att defintivt inte köpa med tanke på hur all annan special-mastrad musik brukar låta. Tänker mig klassisk musik med +20dB på allt under 100Hz och allt över 5kHz, plus användande av limiter för att begränsa till 5dB total dynamik. Varför kan de inte istället lägga ut "mastered to sound very very good with maintained dynamics and minimized compression" eller något istället? Fast det kanske är det de gjort, vad vet jag. Vill jag lyssna på klassiskt skulle jag nog inte köpa det här i alla fall. |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2013/02/06 : 22:58:24
|
Här skriver Apple om vad detta innebär: http://images.apple.com/itunes/mastered-for-itunes/docs/mastered_for_itunes.pdf När det gäller dynamikbegränsning så anser de att det är upp till de som producerar musiken att avgöra, deskriver så här:
Many artists and producers feel that louder is better. The trend for louder music has resulted in both ardent fans of high volumes and backlash from audiophiles, a controversy known as #8220;the loudness wars.#8221; This is solely an issue with music. Movies, for example, have very detailed standards for the final mastering volume of a film#8217;s soundtrack. The music world doesn#8217;t have any such standard, and in recent years the de facto process has been to make masters as loud as possible. While some feel that overly loud mastering ruins music by not giving it room to breathe, others feel that the aesthetic of loudness can be an appropriate artistic choice for particular songs or albums.
Whatever you decide#8212;exquisitely overdriven and loud, or exquisitely nuanced and tasteful#8212;we will be sure to encode it and reproduce it accurately. We only ask that you avoid clipping the signal.
Själv, så skulle jag aldrig köpa klassisk musik från Apple, det är sekunda vara, nu när man kan köpa musik i 24-bitarsformat. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
jonny99
Member
432 Posts |
Posted - 2013/02/07 : 09:38:23
|
Hela den här "mastered for i tunes" grejen handlar ju om att få en (lossy)komprimerad fil att låta så bra som möjligt. Om du gör det med lite handpåläggning och moderna verktyg så låter det säkert bättre än nåt som gjordes med vänsterhanden för 10-15 år sedan, speciellt för klassisk musik. Den stora frågan är ju varför Apple väljer det här istället för att satsa på lossless komprimerade filer i sin i-affär. De har ju ett alldeles eget lossless ljudformat, dessutom kan det kanske få folk att köpa 64gb ifånar. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/02/07 : 10:01:00
|
Det är väl ren marknadsföring. Ungefär som man satte ordet "digital" på allsköns skräp förr i världen för att få det lite mer hip.
quote: Om du gör det med lite handpåläggning och moderna verktyg så låter det säkert bättre än nåt som gjordes med vänsterhanden för 10-15 år sedan, speciellt för klassisk musik.
Är klassisk musik taskigt gjord generellt eller vadå? Jag vill nog hävda att det är precis tvärtom. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
jonny99
Member
432 Posts |
Posted - 2013/02/08 : 11:02:52
|
quote: Är klassisk musik taskigt gjord generellt eller vadå?
Överföringen från masterband till en 256 kbps AAC fil kan göras på olika sätt, jämför med de olika MP3 enkoders som finns tex, kvalitetsskillnaden lär vara lättare att höra på Berlioz musik än på Brittney Spears musik. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/02/08 : 13:03:44
|
Aha, är det MP3 då och nu som jämförs? Då förstår jag nog bättre. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
|
Topic |
|