Author |
Topic |
|
swingpjatt
Member
338 Posts |
Posted - 2013/01/24 : 12:05:55
|
Är det någon / några här som har erfarenhet att dessa nya spelare som bara är för musik typ pro-ject, Marantz, pioneer, mfl, så dela gärna med er av både ros och ris. |
Handla nu! svepningen har inga fickor. |
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
|
swingpjatt
Member
338 Posts |
Posted - 2013/02/03 : 15:12:15
|
Det bidde en Naim UnitiQute, den har de funktioner jag behöver, digital ut till Dac(8)en + lite till, som tex förstärkare 2x30 watt som går att spela med när man inte vill " nöta " på RöRen på fin stereon när man äter sin morgon gröt. |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2013/02/05 : 15:26:57
|
swingpjatt, tittade också på Naim för ett tag sen, och den lät riktigt bra, blev sugen på slänga ut hela anläggningen förutom högtalare och skivspelaren. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/02/05 : 18:05:35
|
Strålande swingpjatt! Då vet jag en lämplig kandidat att skriva lite till den digitala kokboken! Låt oss läsa hur det funkar och låter när du är redo va? Med vänlig hälsning, Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
swingpjatt
Member
338 Posts |
Posted - 2013/02/06 : 20:34:51
|
Då jag saknar kunskap och intresse för datorer / nätverk så var ju denna Naim som hand i handsken, då jag lyckades koppla in den via Wi-Fi till nätverket ( utan en enda svordom ), så nästa investering blir väl en " I-pad mini " för att ha som fjärrkontoll, dock fungerar den medföljande utmärkt, för navigering mellan artister / album, som listas på displayen, spelar musiken via USB-sticka, då tanken är att jag skall ha olika stickor för pop, rock, jazz, svenskt osv osv, som då ska förvaras i ett ställ av egen design.
Hur den låter då, maken till så välljudande 2x30 watt har jag inte hört på år och dag, så vore jag inte " Hi-Fi nörd " så skulle denna vara fullt tillräckligt då den spelar otroligt, rytmiskt, med bra upplösning och en för den lilla förstärkaren till trots, bra bas botten, sen så har den en ANALOG ingång där tex vinylen kan inkopplas, förutom flera digitala ingångar. Den har även en PRE-OUT.
Naim UnitiQute rekomender jag för alla oss som vill börja med nätverks-musikavspelning men som kanske saknar kunskapen / intresset och tiden, då detta verkligen bara är att plugga in och spela.
(Exemplaret är en butiksdemo, så den är väl redan inspelad, därav välljudet direkt ur kartongen).
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2013/02/07 : 08:21:47
|
Vad är definitionen av en "nätverksspelare"? |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
DavidS
Member
390 Posts |
Posted - 2013/02/07 : 10:12:14
|
Vox, jag tror att nätverksspelare kan spela upp musik som ligger på ett nätverk. :-)
Strömma musik trådlöst eller trådbundet ifrån tex. en NAS (network attached storage). |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2013/02/07 : 12:25:46
|
Tack DavidS, då är det som jag trodde. Då vill jag slå ett slag för Slim Device/Logitechs Transporter. Även om den har några år på nacken så leker den ljudmässigt med många av dagens produkter. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Egill
Member
376 Posts |
Posted - 2013/02/08 : 00:44:16
|
Logitech har lagt ner tillverkningen av sina squeezeboxar tyvärr och de finns knappt att få tag på nya idag. Jag antar att de egentligen inte behövs längre eftersom allt fler styr spelandet med mobiltelefoner/surfplattor och har datorn direkt inkopplad till dac:en via usb. Spelare byggs också in i flera apparater, som blurayspelare och tv-apparater mm. |
Vituð ér enn, eða hvað? |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2013/02/08 : 07:48:08
|
quote: Logitech har lagt ner tillverkningen av sina squeezeboxar tyvärr och de finns knappt att få tag på nya idag.
Vad spelar det för roll att de lagt ner tillverkningen när det finns gott om begagnade på marknaden och då till bra priser. Trots allt så påverkas inte ljudet för att tillverkningen är nedlagd. |
|
|
Egill
Member
376 Posts |
Posted - 2013/02/09 : 00:49:15
|
Lite roll kan det nog spela för den som vill köpa nytt eller oroar sig för framtida support av mjuk- och hårdvara. Men många klämboxar har sålts genom åren så det lär finnas beg. en lång tid framöver. Jag har själv både en touch och en classsic v. 3 squeezebox och är i stort sett nöjd med dem. Jag tycker skärmen på touchen och dess layout är för liten för att man ska kunna se nå't vettigt på 2,5-3 m avstånd, därför kommer jag nog gå över till att köra med en surfplatta och styra touchen via den istället och stänga av wifidelen och skärmen på touchen (sägs ge ljudförbättringar http://soundcheck-audio.blogspot.se/2011/11/touch-toolbox-30.html#more ). Touchen blir då bara en länk/mottagare mellan datorn som streamar och dacen, så jag kan förstå att de som får in ljudet i sin dac på annat sätt tycker den är överflödig. Kör man utan separat dac är det en annan sak. |
Vituð ér enn, eða hvað? |
|
|
|
Topic |
|