Author |
Topic |
|
Slinger
Member
50 Posts |
Posted - 2013/01/24 : 08:57:10
|
Jag har blivit lite intresserad av ett par Dynaudio Focus 140. Jag har nu en Marantz 7100 Ki Signature som lämnar 2x70w, kablaget är Chord Carnival Silverscreen och musiken är i Flac från en Cambridge Stream Magic 6 och högtalarna ett par Quad 12L. Ljudet just nu tycker jag är varmt och gosigt och jag saknar lite diskant, jag vill gärna ha diskanten krispig och jag gillar detaljer.
Det jag nu undrar är om Dynaudio Focus 140 kan ge mig det jag söker eller om det istället blir ännu varmare och gosigare ljud med lite avrullad diskant. Hur låter Focus 140 och tror ni att det kommer att lyfta min anläggning?
|
www.kanonfilm.se |
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2013/01/24 : 11:58:58
|
Jag har ägt ett par Dynaudio Focus 140 som var en mycket bra högtalare! Men krispig/väldigt detaljerad diskant vill jag verkligen inte påstå att dom hade. Deras största styrka var framförallt mellanregistret och till viss del även midbasen. |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
Slinger
Member
50 Posts |
Posted - 2013/01/24 : 12:08:30
|
Ooof, då undrar jag hur de kommer att funka i min anläggning... jag har ju varmt ljud som det är just nu.. |
www.kanonfilm.se |
|
|
Slinger
Member
50 Posts |
Posted - 2013/01/24 : 12:13:16
|
Hur hanterar de rockmusik är en annan fråga |
www.kanonfilm.se |
|
|
Sten
1033 Posts |
Posted - 2013/01/24 : 17:54:10
|
Funkar kanon till rockmusik, speciellt om du har en bra subbas från ca 80hz och neråt. |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
Slinger
Member
50 Posts |
Posted - 2013/01/24 : 18:12:53
|
Vad bra tack Sten för snabba svar!
|
www.kanonfilm.se |
|
|
Sten
1033 Posts |
Posted - 2013/01/25 : 16:56:54
|
Kan ju även tillägga att jag inte sålde mina Focus 140 för att jag var missnöjd med dom, utan enbart för att jag behövde pengarna.
|
|
|
bebop
Member
226 Posts |
Posted - 2013/01/25 : 21:02:28
|
Dynaudio kan låta detaljerade och krispiga men även varma och gosiga. Det är de inte ensamma om. Högtalare liksom annan utrustning är en del av ett system där det är helheten som ger slutresultatet. Även rum och högtalarplacering har betydelse. Att hitta rätt tonal klang går att få med Dynaudio, Sonus faber, B&W med flera. Själv har jag uppnått mina mål mef just Dynaudio men det hade jag nog klarat med övriga exempel. Däremot är jag inte så säker på att övrig utrustning sett ut på samma sätt då.
En hifi-resa är en lång resa vilket gör den så intressant. |
"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein |
|
|
30Hzbone
Member
227 Posts |
Posted - 2013/01/26 : 09:59:44
|
I mitt sovrum har jag ett par Focus 140.
Elektroniken är Cambridge 840 A och C. Helnöjd med återgivningen, inget register "sticker ut" och jag upplever återgivningen som "upplöst" utan att låta kallt/analystiskt. |
I'm only in it for the music. |
|
|
gorkamorka
Member
136 Posts |
Posted - 2013/02/05 : 20:54:57
|
Ja, de kommer göra underverk jämfört med dina quad. De quad högtalarna har fått mycket fina recensioner i framförallt engelsk press så jag köpte ett par ohört. De har varit de högtalarna som stannat kortast tid hos mej. Kan inte förstå hur man kan skriva upp de högtalarna! Har inte ägt focus 140 men ett par exite16, ganska trevlig men saknar lite detaljer i diskant o framförallt luftighet i ljudbilden. Tror focus är bättre men drar nog åt samma håll.. Men ett helt annat djur än 12l är dom hus som helst. Men lyssna vidare... |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2013/02/06 : 11:03:29
|
Varför inte skutta iväg och lyssna, alla har olika smak och uppfattar ljud olika. Om du frågar mig hade jag lagt pengarna på ett par beg Sonus Faber Cremona Auditor. Var inne på köpa Dynadio fast golvare men det blev ett par AAD 2002 istället. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
|
|
Topic |
|