Author |
Topic |
|
Parasite
Member
734 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 17:43:37
|
1 Finns det några direkt ljudmässiga nackdelar med en isobarklösning? Om man använder detta till en sub?
2. Det här frågan är lite svår att förklara, men ska försöka. Finns det nått värde eller riktlinjer för vilken förstärkareffekt man bör använda till vissa baselemet? Menar att ett litet element t.ex en 6,5 " med liten magnet brukar vara ganska lättdriven alltså man kan använda vilken skitförstärkare som helst, med om man jämför detta element med en 18" med samma känslighet så tror jag inte en liten kompaktstereo kan få ett vettigt pip ur det elementet. Så frågan oigen, finns det nått värde eller riktmärke man kan gå efter? |
Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P http://w1.381.telia.com/~u38109144/ |
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 17:51:19
|
"Menar att ett litet element t.ex en 6,5 " med liten magnet brukar vara ganska lättdriven"
Oftast är det tvärtom! Ett litet element brukar ha lägre känslighet. |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 18:00:58
|
quote: Originally posted by Parasite
1 Finns det några direkt ljudmässiga nackdelar med en isobarklösning? Om man använder detta till en sub?
2. Det här frågan är lite svår att förklara, men ska försöka. Finns det nått värde eller riktlinjer för vilken förstärkareffekt man bör använda till vissa baselemet? Menar att ett litet element t.ex en 6,5 " med liten magnet brukar vara ganska lättdriven alltså man kan använda vilken skitförstärkare som helst, med om man jämför detta element med en 18" med samma känslighet så tror jag inte en liten kompaktstereo kan få ett vettigt pip ur det elementet. Så frågan oigen, finns det nått värde eller riktmärke man kan gå efter?
1. Nej inte ljudmässigt på speciellt. Fördelen är i stort sett bara att man kan använda en lådvolym som är hälften. Nackedeln är istället förstärkarmässig, de drar dubble effekten eftersom impedansen halveras (man brukar koppla dem paralellt, känsligheten blir då samma som med ett element)
2. en 6,5" brukar sällan tåla mer än typ 100 watt om du kör den fullrange och kontinuerligt driven, men det beror också på hur du stämt av lådan. Om du istället bara kör den som mellanregister, kan det i gynnsammafall tåla kortvariga pulser på runt 1000 watt. Kontinuerligt 100 watt så smälter den förstås. Vissa stora baselement kan klara runt 400 watt eller mer, kontinuerligt.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Parasite
Member
734 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 18:07:12
|
Lägre känslighet ja, men som jag sa, jag har svårigheter att förklara. Försöker igen och nu bör du förstå chrille en högtalare med känsligheten 90 db som är gjord för att drivas med en liten tattig kompaktstereo funkar utmärkt att driva med en liten tattig kompaktstereo, men kopplar du in en diskolåda med en 18" med känsligheten 100 db så lär du inte kunna spela högre eller fördmodligen ens vettigt med den om du försöker driva den med den lilla tattiga förstärkaren.
Funderar på detta när man ska bygga högtalare till vanliga hemmaförstärkare av sämmre kvalite... |
Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P http://w1.381.telia.com/~u38109144/ |
Edited by - Parasite on 2003/02/06 18:08:56 |
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 18:21:05
|
quote: Originally posted by Parasite
Lägre känslighet ja, men som jag sa, jag har svårigheter att förklara. Försöker igen och nu bör du förstå chrille en högtalare med känsligheten 90 db som är gjord för att drivas med en liten tattig kompaktstereo funkar utmärkt att driva med en liten tattig kompaktstereo, men kopplar du in en diskolåda med en 18" med känsligheten 100 db så lär du inte kunna spela högre eller fördmodligen ens vettigt med den om du försöker driva den med den lilla tattiga förstärkaren.
Funderar på detta när man ska bygga högtalare till vanliga hemmaförstärkare av sämmre kvalite...
Ger den där tattiga kompaktstereon ut 10w spelar den "lilla" 90db högtalaren 100dB medans den "stora" 100dB högtalaren ger 110db med samma tattiga kompaktstereo. Dubbelt upp... |
|
|
Parasite
Member
734 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 19:00:07
|
Är det verkligen så, det är det jag frågar? Jag tror på något sätt att man måste ha en viss "grundstyrka" i förstärkaren. Ett visst wattantal (eller spänning(detaljer detaljer)) för att ha kontroll över den stora konen. I alla fall när det kommer till basregionen. Självklart kan jag ha fel.
För att ta ett exempel: En 10 watts förstärkare tror jag inte kommer spela särskilt snyggt om man försöker driva denna högtalare http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=48 (Känslighet (dB/SPL) 103 ) men skulle kunna spela http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=62 (Känslighet (dB/SPL) 90 ) med bibehållen ljudkvalite.
Finns det nån logik i det jag säger, eller är jag bara ute och cyklar? |
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 19:26:41
|
Nääe ingen logik. Klarar den lilla tattiga stereon 4 ohms last, så kommmer den att spela 13 dB högre med stora lådan, men med samma tattiga ljud i bägge. |
Hellre ledlös än lödless |
|
|
|
Topic |
|