Har funderingar på att bygga golvhögtalare med helst ett 8 eller möjligtvis 10 tums element. Delningen uppåt hamnar på ungefär 300-350 Hz. Den behöver inte gå extremt djupt men minst till 50-60 Hz ( men gärna lägre ) innan den börjar falla av. Den skall passa i lådor <30 liter ( ungefär ). Verkningsgraden skall vara minst 90 dB, gärna uppåt 95 dB. Och framförallt priset skall inte vara för högt, runt 1000 kr är ok. Har tittat lite på Peerless HDS-205 i portad låda. Är det någon som har bättre förslag?
Nej inga större dippar eller peakar. Om du coatar 1/3 med damarfernissa/balsamterpentin 3 ggr. som jag och en kompis gjort på våra projekt så minskar du eventuella ojämnheter också. 250-550 Hz ligger 2-3 dB lägre i nivå. Däröver håller sig frekvensgången +-3dB som om du lätt berusad men koncentrerad sakta skulle dra ett rakt streck på fri hand med vänster hand. :-) Att dämpa chassit på resonanser är inte heller helt fel. Detta sagt med reservation för att de kan variera en hel del, från element till element i avseende på känslighet, f0 etc. Selektering/matchning av elementen bör göras.
Har kört i basreflexlåda på 60 liter, det går relativt bra, liksom sluten på 30 liter.
Fast det blir slutet om dom ska gå in i en låda med normala mått. Känsligheten. Ja den är väl inte så hög men jag har inte hört en känslig högtalare >90dB som låter riktigt bra.
HDS 205 är väl inte ett så dåligt bud (för rimliga pengar). Basreflex 30 liter avstämt till ca 40 Hz skulle jag prova. Önskas högre känslighet så ta två .