Author |
Topic |
|
eive
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2013/01/19 : 07:48:34
|
Hej! Jag skall bygga nytt hus under våren. Jag skall då ha en egen säkring och strömförsörjning till stereoanläggningen.` Är det någon som är kunnig inom området och kan ge mig några goda råd?
Vad skall jag ha för säkringshållare och säkring i elcentralen?
Vad skall jag ha för elkablar från elcentralen till vägguttaget?
Vad skall jag ha för vägguttag?
Är det något mer jag behöver tänka på?
Tackar på förhand! /Eive |
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2013/01/19 : 09:50:45
|
Säkringhållare och säkring väljer du lika som övriga säkringar.. Antagligen då dvärgbrytare(automatsäkringar) då det är ytterst få som använder gängsäkringscentraler vid nybyggen..
Vanliga B eller C-säkringar funkar utmärkt. Det finns även specialsäkringar för audio. Har dock ingen erfarenhet av dessa och tror inte att dom är värda pengarna om dom gör någon märkbar skillnad. Detta går ju såklart att byta i efterhand också..
Då det blir en nyinstallation antar jag att det blir infälld el, då är det lite sämre med skärmade kablar och liknande. Man kan använd sig av skärmade rör i väggen, samma som används hos elallergiker .. Du kan även använda lös FK(som man brukar vid infällt) och trä en metallstrumpa över.. Lämpligtvis använder du 2.5mm2 area på trådarna och säkrar med 16A då får du mindre spänningsfall, klarar större peakbelastningar utan att säkringen bromsar och du kan stoppa dit ganska många apparater utan att säkringen går. Se bara till att uttaget/en är gjorda för 16A.
Vägguttag finns det en hel uppsjö och antingen väljer du samma som resten av huset annars finns det skärmade uttag, s.k. emc-godkända annars finns det hifi-uttag..
Tänk igenom noga vart du placerar uttagen och kom ihåg att många uttag är bra för att slippa grendosor, men om man inte använder grendosor blir det väldigt många kablar att stoppa i och ur när åskan går..
Jag själv drog skärmad kabel och satte nya uttag så jag fick 8 platser bakom stereon. Blev supernöjd men svär som en tok varje gång åskan går då det är ganska bökigt att komma åt kablarna bakom stereobänken..
Det kan även vara brukligt att fundera över åskskydd i centralen.. Det är en förhållandevis stor kostnad och det är inget 100%igt skydd, men den dan åskan går och man inte är hemma eller man glömmer så kan det spara in tusentals kronor.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2013/01/19 : 10:25:57
|
Håller med Rune. Har själv dragit ny el till stereon hela vägen från skåpet utanför tomten. |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
|
bebop
Member
226 Posts |
Posted - 2013/01/19 : 10:27:53
|
När jag byggde mitt hus drogs 2,5 mm2 FK från egen 16 A säkring till 4 uttag dit hifin skulle placeras. Ännu viktigare är diskussionen med elektrikern hur de tre faserna skall delas upp så att du får så störningsfri el som möjligt på den fas du skall använda för musik. Helt egen fas går normalt inte i ett hem. Man måste fördela husets strömbehov över alla faser.
Några tips på elprylar som du skall hålla utanför "hifi-fasen": - Dimmers, tyristorer och liknande - Kylskåp och frys - Alla andra vägguttag (där du använder TV, laddare till mobiler, laptoppar mm). - Om diskmaskinen, tvättmaskinen och torktumlare går ofta så kanske det finns utrymme att exkludera en av dem (den som går mest frekvent under lyssningstid).
Spisen är inget problem. Det som oftast stör mest är motorer, relätillslag, laddare och liknande. I en familj av idag är det många laddare igång alltid så håll de uttagen borta från hifin. Om du t ex använder laptop som musikkälla med en DAC som matas med ström från en liten batterieliminator så kopplar du in dessa utanför hifinätet. Skivspelare, försteg, slutsteg, CD-spelare och radiodel är de enheter jag kör på hifinätet. Allt annat ligger utanför.
Skärmade kablar i väggarna tror jag inte på. Billigare och viktigare att hålla en fas så ren man bara kan. Om man lagt t ex kyl & frys, dimmers och mobilladdare på samma fas som stereon så hjälper det inte med skärmad kabel.
Lycka till! |
"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein |
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2013/01/19 : 10:45:10
|
Japp. Håller med här oxå... |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2013/01/19 : 12:43:33
|
Separat åskskydd till stereon med rejäl jordkabel inbyggd i skåpet kan vara en bra investering. Kolla med försäkringsbolaget då man ibland kan få reducerad/borttagen självrisk eller bidrag till installation. Störskyddsfilter är nog ingen dum idé heller så man minskar RF skräp från elnätet.
quote: Spisen är inget problem.
Beror på, induktionsspis är ju switchad med hög frekvens. Vet inte hur bra störfilter det sitter i dessa men helt störfritt lär det inte bli. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
bebop
Member
226 Posts |
Posted - 2013/01/19 : 13:08:03
|
Jag tänkte mig en vanlig spis och en sådan är inga problem, vilket är tur det eftersom de flesta spisar behöver matning från alla tre faserna. |
"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein |
|
|
octavia rs
Member
338 Posts |
Posted - 2013/01/19 : 16:07:26
|
Elrond har ett kombinerat grov/mellan och finskydd som jag uteslutande använder som åskskydd i diverse elanläggningar, smidigt när allt e kombinerat i samma skydd.
http://www.elrond.se/overspanningsskydd-askskydd/overspanningsskydd-grov-finskydd-ed250/
Innan dessa kom fick man montera separata mellan o finskydd, där det behövde vara ett vist antal meter kabel mellan dem. Ute på landet med friledning kan man använda sig av ett grovskydd innan då risken för ett åsknedslag är betydligt större och då tar det den värsta smällen.
Åskskyddet ska monteras i mätarskåpet då det ska vara så nära den inkommande punkten i huset som möjligt och då mätarskåpet är i plåt riskerar man ingen brand om skyddet skulle skadas av ett blixtnedslag, montera det inne i centralen i huset speciellt om man har en plastkapsling är väldigt fel. Jag är av den åsikten att alla kapslingar oavsett var de monteras ska vara av plåt för att minimera risken för brand, eller av brandklassat plastmaterial.
Jag byggde själv hus för 2 år sedan och har dragit en egen grupp till stereon, använder mig av en vanlig 16A C-automat och drog ett 20mm rör i betongplattan upp till steroracket som är inbyggt i en garderob. Jag valde att inte använda mig av en skärmad kabel utan drog i en EXK light 3G2.5mm2, om en skärmad kabel skulle påverka resultatet vet jag inte. Använder mig av vanliga Elko 4vägs uttag inne i racket, jag har dock valt skärmad ölflex till apparaterna då de ligger nära signalkablar o liknande på baksidan av racket. |
Main system TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2 Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)
Second system Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree |
|
|
eive
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2013/01/19 : 17:09:29
|
Tack för alla tips. Det där med åskskydd hade jag helt missat. På Onsala som jag skall bygga åskar det ofta.Hur mycket ungefär kostar ett sådant? /Eive |
|
|
octavia rs
Member
338 Posts |
Posted - 2013/01/19 : 19:12:28
|
Kan inte riktigt säga exakt vad de kostar just nu men runt 2500kr + moms på ett ungefär. Ett åskskydd av bra kvalite och potential utjämning av plattan ger ett bra skydd mot åskan då hela huset antar samma potential och förhoppningsvis håller skyddet ute eventuell överspänning. |
Main system TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2 Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)
Second system Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2013/01/19 : 20:58:16
|
Varför inte installera en "hifi-säkring" (Klang modul har jag för mig att det finns någon variant som heter) när du ändå håller på? Merkostnaden är försumbar i sammanhanget och det kommer definitivt inte att låta sämre. Det vet jag av egen erfarenhet. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2013/01/19 : 22:15:00
|
quote: Elrond har ett kombinerat grov/mellan och finskydd som jag uteslutande använder som åskskydd i diverse elanläggningar,
Octavia rs: upplever du att det begränsar dynamiken på något sätt ? Diskussionerna brukar vara att dynamiken blir påverkad å dylika tingest. Det låter plattare och tristare påstås det |
|
|
octavia rs
Member
338 Posts |
Posted - 2013/01/19 : 22:35:11
|
Då skyddet ligger parallellt över faserna så begränsar det inte strömmen på något vis i fasledaren, endast eventuell överspäning leds ut till jord. Så någon påverkan på dynamiken kan knappast uppstå.
quote: Varför inte installera en "hifi-säkring" (Klang modul har jag för mig att det finns någon variant som heter) när du ändå håller på? Merkostnaden är försumbar i sammanhanget och det kommer definitivt inte att låta sämre. Det vet jag av egen erfarenhet.
Jag kan helt klart köpa det att man får en större kontakt yta i en sådan säkring men man ska inte glömma att man inte kommer undan det som finns i kedjan redan där strömmen kommer in i ditt hus, det kan man inte påverka nämnvärt med större kontakt ytor. Mätarskåpet har vanliga diazed säkringar och en huvudbrytare, centralen i huset har ytterligare en huvudbrytare och en jordfelsbrytare med helt ordinära kontaktytor. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2013/01/20 : 09:27:29
|
Octavia: Men alla steg för åskskydd ligger väl inte parallellt ? Nu var det iofs ett tag sen jag va i det men man brukar väl benämna det som 3 steg, grov, mellan och finskydd. med varistorer, gasurladdningspatroner och potentialutjämning. |
|
|
octavia rs
Member
338 Posts |
Posted - 2013/01/20 : 10:11:57
|
Alla steg i detta skyddet ifrån Elrond ligger parallellt över faserna, hur det är uppbyggt har jag ingen aning om men då det uppfyller de krav som finns vid installation av åskskydd idag så bör det inte vara några problem.
http://www.elrond.se/sitespecific/elrond/files/ed250_inst_anvisn_vers2.pdf
Vi har kanske kommit lite off topic med detta då åskskydd är så mycket mer än att bara skydda stereon, detta är ju till för hela huset. Man ska kanske satsa på en kombination med detta och någon variant på ett bra skydd för enbart stereon så man har både hängslen o livrem så att säga om man nu vill det.
|
|
|
eive
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2013/01/20 : 10:32:10
|
Hej!
Jag tycker inte att ni kommit utanför ämnet. Jag suger i mig och lär. Skulle vara intressant med en diskussion hur mycket kabeln mellan elcentralen och vägguttaget påverkar. Ölflex har varit ett tips. Vilken modell skall det vara? Det finns ju många varianter? /Eive |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2013/01/20 : 10:46:45
|
quote: Vi har kanske kommit lite off topic med detta då åskskydd är så mycket mer än att bara skydda stereon,
Nja, tycker jag inte då tråden gällde en nyinstallation av elen.. Det är intressant huruvida olika skydd kan påverka ljudet negativt.. Dom du länkat till verkar alla sitta parallellt och bör inte påverka något men det finns ju andra skydd som kan påverka..
quote: Skulle vara intressant med en diskussion hur mycket kabeln mellan elcentralen och vägguttaget påverkar.
Tja om kabel ändå ska dras så är det ju inte en extremt mycket större kostnad att dra en ordentligt skärmad kabel.. Visst är Ölflexen dyrare men pratar vi rimliga längder så behöver man ju knappast öka på lånet bara för att råd med kabeln..
Jag gjorde ju flera uppgraderingar i samma veva så jag kan inte säga hur mycket bara kabeln gjorde men om man ändå håller på så är den som sagt inte så mycket dyrare..
Oavsett om den är i väggen eller utanpå så blir det ju känslig för störningar och börjar man mäta störfält i ett rum så vill man nog själv bli skärmad..
Ölflex är ett alternativ, Draka och Nexans har några varianter.. http://www.draka.se/Portals/0/EMC%20folder.pdf http://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv_SE/navigate_219042/FXQJ_EMC_1_kV_.html#description http://www.lappkabel.com/company/brand-philosophy/oelflex.html |
|
|
octavia rs
Member
338 Posts |
Posted - 2013/01/20 : 11:39:57
|
Hur vida den biten kabel mellan central o hifi utrustning påverkar det slutliga resultatet kan man nog diskutera i oändlighet.
Jag tror ju att det största skillnaden blir om man har en helt egen grupp och inga andra belastningar på den matningen, man kanske kollar lite extra på vilken av faserna man lägger den i centralen och undviker de största störningskällorna.
Fast idag är det ju näst intill omöjligt att inte få några andra elapparater på samma fas i huset, om man ska uppnå detta måste alla andra enfasbelastningar läggas på 2 av faserna och stereon på den 3:e. Detta går säkert att lösa men blir svårt att genomföra då dagens vitvaror kräver mer o mer ström och nästan allt går på 230V. I dagens hus är det nästan uteslutande enbart spishäll som oftast behöver 2fas + nolla och uppvärmningen är 3fas. Uppvärmningen säger många att man inte behöver fundera på men jag själv har en 3 fas inverter styrd värmepump och jag kan tänka mig hur mycket skit den kan åstadkomma, där sitter ju givetvis EMC skydd i den men en del kommer säkert ut baklänges på matningen.
Hade jag som egenskap av elinstallatör fått i uppgift av en kund att han ville ha separat matning till sin hifi i ett nybygge hade jag nog satsat på vanlig EKLK 3G2,5 dragen i antingen 20 eller 25mm rör beroende på sträckan ifrån central (EKLK kan vara rent ut sagt för jävlig att få i rör/slang med några böjar). Kanske dragit matningen direkt ifrån mätarskåpet med en separat personskyddsautomat (endast en kontaktpunkt till skillnad från 2 med separat JFB/säkring) på C16/30mA, då har man ju kopplingen direkt mot elverkets inkommande kabel vilket oftast är 10-16mm koppar eller 25-50mm alu beroende på var huset befinner sig i förhållande till kabelskåp/nätstation. Valet av säkring måste göras med lite beaktning av en del värden, valet av B eller C automat hänger samman med förimpedans och kabellängd efter säkringen. Bara för att man lägger en 2.5mm2 betyder inte direkt att man kan ha 16A på en infälld installation. Oftast e de mer problem på landsbyggden med långa kabellängder och hög impedans/låg kortslutning i nätet. Bor man i ett samhälle eller för den delen ett nybyggt område så är det oftast lugnt, elverken har bra koll på detta idag vilket man inte kan säga att de hade förr i tiden.
Sen är jag av den uppfattningen att tror man att de åtgärder man gör ska göra nytta så kommer man säkert till att tycka att de gjort det också, om du väljer att lägga dessa extra pengar vilket i det stora hela är en väldigt liten del i ett husbygge så kommer du säkert inte att ångra dig.
-Potential utjämning av betongplattan. -Åskskydd i mätarskåp. -Egen JFB/säkring eller personskyddsautomat i central eller mätarskåp. -Skärmad kabel typ EKLK eller annan likvärdig kabel (kolla med din elektriker innan så att han går med på att installera den och är införstådd med vad du vill åstadkomma, alla elektriker är ju inte hifi intresserade ) -Skärmen kopplas endast in i matande ända (centralen). -Uttag av bra kvalite, här är det väl mest pengarna som styr vad man vill ha, finns ju en uppsjö av modeller. -Bra kablar ifrån uttag till apparater, här är det ju åter igen pengarna som styr vad man vill ha.
Mycket text blev det, hoppas att du finner något som kan vara av nytta.
|
Edited by - octavia rs on 2013/01/20 11:52:24 |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2013/01/20 : 12:12:41
|
quote: Hade jag som egenskap av elinstallatör fått i uppgift av en kund att han ville ha separat matning till sin hifi i ett nybygge hade jag nog satsat på vanlig EKLK 3G2,5 dragen i antingen 20 eller 25mm rör
EKLK är inte en godkänd EMC-kabel.. Bara så det blir klargjort.. Huruvida man behöver en EMC-godkänd kabel är nog upp till var och en.. Självklart går det att mäta sig till men det blir väldigt kostsamt om man inte har den nödvändiga utrustningen själv...
quote: -Skärmen kopplas endast in i matande ända (centralen).
Varför ? Har du några belägg för att det ska vara så eller gör du som dom flesta andra i branschen och kör på det dom lärde sig förr ? |
|
|
octavia rs
Member
338 Posts |
Posted - 2013/01/20 : 12:30:40
|
Jag vet mycket väl att EKLK inte är en EMC godkännd kabel. Jag har dock mycket svårt att se meningen med att lägga de extra pengar på en EMC kabel då den primärt är gjord för att störningar i kabeln inte ska sprida sig till andra kablar och inte att de ska kunna ta sig in i den, jag tror att i 99 fall av 100 så är EKLK fullt tillräcklig för att skärma ute störningar.
När man installerar EKLK eller annan skärmad kabel vid tex elöverkännslighet ska skärmen kopplas endast i matande ände för att leda bort fältet ifrån kabeln, jag installerar efter de gällande krav som finns idag, detta är inget som jag lärde mig "förr" så gammal är jag inte. I vanliga installationer kopplar jag in biledaren i varje punkt då det är jordningen av skärmen som är det primära.
Jag vill inte att detta ska spåra ur i en debatt om vad som är rätt o fel, jag följer gällande föreskrifter när jag installerar. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2013/01/20 : 12:55:17
|
Jag tror helt säkert att du är medveten om kablarnas funktion.. Förtydligandet var för att alla som inte är insatt i elinstallationer ska veta så att dom lättare kan ta egna beslut i vilken kabel dom ska välja...
quote: När man installerar EKLK eller annan skärmad kabel vid tex elöverkännslighet ska skärmen kopplas endast i matande ände för att leda bort fältet ifrån kabeln, jag installerar efter de gällande krav som finns idag, detta är inget som jag lärde mig "förr" så gammal är jag inte. I vanliga installationer kopplar jag in biledaren i varje punkt då det är jordningen av skärmen som är det primära.
Mja.. Fast det där beror på vad för typ störningar man har problem med.. Att ansluta skärmen bara i matande ände tar bort elektriska störfält medan att koppla den i båda ändar tar bort magnetiska fält..
Det är bla. därför dom senare EMC-kablarna har flera skärmar.. Detta kan vara bra att vara medveten om så man inte tror på nån universell sanning.. Har man inte möjlighet att mäta störfälten så kan det vara bra att ha möjlighet att koppla i/ur skärmen i mottagande ände för att testa vilket som blir bäst i varje givet fall..
Det är en konstant debatt om hur man ska koppla skärmen i kablar varvid min gamla chef hävdar att det Alltid skall kopplas bara i 1 ände medan elchefen på en stor industri där vi kopplade mycket hävdade att det Alltid skulle kopplas i båda ändar..
En av dom större tillverkarna för frekvensomvandlare hävdar att man ska ha dubbelskärmad kabel varvid den ena skärmen ska kopplas i båda ända och den andra i ena änden..
Vad man också skall vara medveten om(vilket sällan är ett problem för normal apparatur och aldrig är något som nämns) är att en skärm i en kabel bidrar till kapacitans mellan ledarna och skärmen.. Vid långa sträckor måste man ibland använda filter för att kompensera detta.. Lär nog knappast vara ett problem vid dom korta sträckor man har i ett hus och heller ej med en fast frekvens men det kan vara bra att veta. Kan ju komma att påverka funktionen hos befintliga inbyggda nätfilter.
quote: Jag vill inte att detta ska spåra ur i en debatt om vad som är rätt o fel, jag följer gällande föreskrifter när jag installerar.
Nejdå.. Nog ska vi hålla diskussionen på en proffsig nivå.. det är iaf min tanke. Vad som är rätt och fel gällande störningar är nog svårt att svara på då det finns många olika skolor och varianter på det hela samt att man måste kolla varje enskilt fall för sig..
|
|
|
octavia rs
Member
338 Posts |
Posted - 2013/01/20 : 13:00:11
|
Helt klart är det som du skriver, lika många tillverkare av kablar o frekvens omformar utrustning finns det sätt att göra inkopplingen av skärmen på. Rätt eller fel där tvistar de lärda
Men nu snackar vi ju helt andra förutsättningar än vad som kan uppstå i en vanlig villa, kanske inte så vanligt med en massa frekvensomformare i vardagsrummet
|
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2013/01/20 : 13:02:50
|
Om jag inte har fel så finns det ingen så kallad "EMC-godkänd" kabel då det inte finns något direktiv för hur en sådan ska se ut. Allt beror på vad för utrustning som är kopplad till kabeln och det hela måste ses som ett system.
Däremot finns det EMC-anpassad kabel som är lämplig(framtagen) att använda om man i ett system vill uppfylla EMC kraven om en "vanlig" kabel skulle störa eller bli störd för mycket.
Eller har jag missat något? |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
Tomas.PEO
100.000-klubben
277 Posts |
Posted - 2013/01/20 : 13:47:49
|
Jag jobbar som instrument/system-tekniker på en större industri och vill bara berätta hur vi gör där.
På matningskablar mellan t.ex frekvensomriktare och motorer ansluts skärmen i båda ändar via speciella EMC-förskruvningar. Generellt gäller detta för all installation där målet är att minska utstrålande störningar.
När det gäller instrumentsignaler till och från styrsystem, ansluts endast skärmen i den ena änden (I/O-änden). Detta gäller generellt för de installationer där målet är att skydda sig mot störningar.
Rätt eller fel? vad vet jag....
tips på läsning http://www.leinelinde.se/PageFiles/2266/shielding_connection_sw.pdf
/Tomas
|
Vinyl, one of the four building blocks of the universe.
min anläggning ser du här |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2013/01/20 : 14:09:32
|
quote: Om jag inte har fel så finns det ingen så kallad "EMC-godkänd" kabel då det inte finns något direktiv för hur en sådan ska se ut.
Joda: Är nog helt riktigt..EMC-kabel eller EMC-anpassad kabel är väl kanske mera korrekt..
Tomas.PEO: Mycket bra läsning.. Här finns också mycket matnyttigt för den intresserade: http://www.drivteknik.nu/emc/emc |
|
|
|
Topic |
|