Author |
Topic |
|
Io
Member
473 Posts |
Posted - 2013/01/18 : 13:46:18
|
Jag tillhör den tannoyska bekännelsereligionen och funderar på det där med att de har fem högtalarterminaler numera - fyra till plus minus biwiring och en till jord. De menar att det ger bättre ljud om elemeten är jordade.
Vill också minnas att High Fidelity (RIP) skrev om det som ett billigt & bra tweek.
Vad har ni för erfarenheter av att jorda högtalare? |
- Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2
- Pioneer 668, PC, Chord Qutest
- Bladelius Saga MkII
- Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode
- Tannoy Arden
- Supra Sword & LoRad
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2013/01/18 : 13:58:38
|
Svalander jordade sina element i sitt stora bygge / anläggning som han hade tidigare. Har sjölv aldrig testat. Men tanken är skyddsjord till väggen alltså ? Jag tänker på skalet på en del förstärkare plockar upp spänningar från trafarna o ripplet som en datornätdel ger till jord. Man kanske tom kan göra saken sämre ? Ska mn jorda högtalarkabeln också kanske ? Obs bara en teoretisk tanke. Har alltså inte testat själv. |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2013/01/18 : 21:07:26
|
Om jag ska vara ärlig tror jag att det är lika effektivt som detta:
Om det nu inte handlar om RF då det ibland var nödvändigt för att inte självsvänga när högtalaren var inbyggd i radion.
Strömmarna är nog alldeles för svaga för att göra någon skillnad i ljudspektrat och spänningen som byggs upp är nog så liten att du får problem att upptäcka den. Samt att induktansen i jordkabeln förmodligen minskar effektiviteten.
Men med 90dB feedback och högtalatkablar som agerar antenner så är det inte omöjligt att det skulle förbättra situationen om man jordar "buren" runt talspolen, å andra sidan har man nog större problem om detta påverkar stabiliteten nämnvärt.
Ett par små kondensatorer från var ledare till högtalarens chassis och sen ner till jord kanske? Har vi någon RF ingenjör i närheten? |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
|
Topic |
|
|
|