Author |
Topic |
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2013/01/13 : 17:06:25
|
Med inspiration av nätkontakttråden så undrar jag lite hur ni testar nya saker och mer specifikt huruvida om ni några åtgärder för att eliminera/förminska förväntans-/suggestionseffekter? Är snacket om dylika effekter överdrivna kanske?
Själv har jag ibland tagit hjälp av kompisar som fått koppla om så att jag lyssnat blint och därmed bara haft min hörsel att lita på. För det mesta har det dock varit "lyssna och tyck", korttids och långtidstester.
Diskussionen är fri |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2013/01/13 : 17:59:48
|
Jag köper oftast det jag är sugen på,utan att pröva ut först.-mest av det skälet att det inte är så enkelt att låna hem när man inte har butiker runt hörnet. Vissa saker kopplar jag in och tänker inte mer på det om det blir till det bättre. Andra saker blir man skeptisk till på grund av att det blir ovant.-Då får det sitta i över en period för att sen koppla tillbaka och höra vad man egentligen tyckte bäst om. Snabba kopplingar och tester blir bara fel och stressande för mina sinnen. Vissa saker bör man vänja sig med för att sen höra hur bra det gamla egentligen var. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2013/01/13 : 18:24:11
|
Jag gör alltid långtidstester. Kopplar in, värmer upp, spelar som vanligt ett antal dagar/veckor innan jag lyssnar kritiskt. Kollar sedan tillbaka till föregångaren om det nu fanns en sådan och lyssnar och avgör sedan vilket som låter bäst. Korta blindtester använder jag inte utan låter "laget" spela ihop sig ordentligt innan utvärdering. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2013/01/13 : 19:52:32
|
Jag drar mig för att kalla något för test, då man gör betydligt mer än att lyssnar. Lyssnandet är för subjektivt. Däremot bygger jag ihop mina förstärkare och högtalare, sätter igång saker och spelar musik. Om jag tycker att det låter bra, är det väl bra. Det är bara högtalare och förstärkare samt i förekommande fall "uppspelare" jag lyssnar på. |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2013/01/13 : 21:12:15
|
soundbrigade> Byt ut "testa" till "utvärdera" istället så är vi på banan igen |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2013/01/13 : 22:24:33
|
Har läst lite trådar om tex F/E tester o det verkar avancerat i all sin enkelhet. alltså tråden har blivit mer komplicerad än själva metoden :-) Så jag tror vi hoppar över det ämnet, jag själv har aldrig kommit så långt. Jag är glad om jag ska utvärdera något om det inte tar allt för lång tid mellan bytena utan bara kan trycka på en knapp så "hoppar" det över till testobjekt "B". Gärna samma musikstycke osv. Men tyvärr så blir det sällan, inte så ofta som det finns möjlighet till ens det. Dvs man kanske gör om lite i slutsteget och det är ju sällan man har två likadan liggandes :-). Så det blir mest långtidstester för min del. skruvar lite, utvärderar, justerar lite till o sen är jag nog nöjd, .... för en tid :-) Det är alltså svårt att minska förväntans/suggestionseffekten. Men jag får för mig att man lär sig lyssna genom sin anläggning i den vanliga miljön o kan då detektera förändringar på ett "greppbart" sätt. Dvs man lyssnar inte på anläggningen utan på musiken och hur den förmedlas och hör då förändringarna. Jag tror det beror lite på hur stora ingreppen är. Har meckat med en nätdel till en D-A omvandlare i flera timmar o lagt på extrakondingar över OP-ampen osv osv. Ärligt vet i sjutton om det blev skillnad. Men jag kanske kan tycka att det blev lite bättre. Du är ju inne på en intressant del med suggestionseffekten, när man tvättat bilen in och utvändigt, polerat panelen och vaxat den,, visst går det lite lugnare o behagligare då :-)
bara mina tankar om detta... |
Edited by - Stormen on 2013/01/13 22:27:06 |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2013/01/13 : 22:45:00
|
Det gäller att känna sin anläggning väl, vid tester upplever man lätt en förändring men man måste lyssna längre stunder och i flera omgångar för att kunna höra om det blivit bättre eller sämre.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
StefanL
Member
1020 Posts |
Posted - 2013/01/14 : 11:44:31
|
Tidigare utvärderade jag alltid öppet. Jag har utvärderat blint en gång (i min egen takt).
Många har en väldigt snygg anläggning och då är det estetiska (som Stormen skriver) en likaså viktig del av utvärderingen som omedvetet påverkar sinnet åt antingen ena eller andra hållet.
F/E är effektivt, men lite för krångligt att genomföra för gemene man.
Tycker jag. |
Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2013/01/14 : 16:52:21
|
Jag lyssnar efter olika former av distorsionsfenomen och väljer det alternativ som jag upplever komma närmast det inspelade materialet (största variationerna). Tror jag har lärt mig att inte gå i de största fällorna vid det här laget, tex skilja på detaljrikedom och upplösning. Största faran för mig har jag upptäckt vara då man vänjer sig, då kan det faktiskt vara bra att sticka mellan med något annat, för ibland får man faktiskt tänka om.
Jag har också gått bet vid filterjusteringar, det är så många parametrar att labba med där så det är i princip omöjligt att få det riktigt bra utan att se vad man håller på med. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
Edited by - Goldfinger on 2013/01/14 18:22:26 |
|
|
nikwal
Member
126 Posts |
Posted - 2013/01/20 : 12:57:42
|
flera omgångar här också , för vissa dagar låter allt skit för mig oavsett hur bra det är :-), hmm jag kan eventuellt gå iväg till ett ställe långt bort för att se om ljudet fortfarande är tydligt. (nåt jag lärde mig i somras, när en mycket dyr högtalare fortfarande lät okej när man stod i köket i rummet bredvid).
|
Edited by - nikwal on 2013/01/20 12:58:35 |
|
|
kalenen
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2013/01/21 : 22:04:28
|
Det absolut bästa för mig är långtidstest, det där med att koppla mellan A&B och göra snabba jämförelser är en resa i sig. Det blir väldigt specifikt korta stycken som man jämför hit och dit och det kan vara nog så svårt, man kan föredra den ena framför den andra men så funderar man på vad som egentligen är korrekt och hur det ska låta. Ja hur ska de låta då, den frågan får man nog aldrig svar på men därav så säger jag långtidstest så man lär sig anläggningen och dess återgivning. Mycket har jag börjat gå på helhetskänslan man får vid lyssning utan att haka upp mig på enstaka detaljer. Musik ska beröra och när det berör mer så är det väl bättre och förhoppningsvis närmare verkligheten då musik live berör mest =) |
Väljud, ja tack
MYC
|
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2013/01/21 : 23:42:31
|
quote: när man tvättat bilen in och utvändigt, polerat panelen och vaxat den,, visst går det lite lugnare o behagligare då :-)
intressant poäng!
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2013/01/23 : 00:08:15
|
På senare tid lyssnar jag bara utan att fundera, försöker ta in helheten och inte tänka. Därefter kan man snöa in lite om det är något som inte låter rätt och försöka jämföra. |
|
|
|
Topic |
|