HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudspråk...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2012/12/17 :  23:49:16  Show Profile Send svanbo a Private Message
Lyssnade på ett program på P1 som heter Språket, mycket intressant och underhållande om man är språkintresserad. De pratade då om matspråk, att det håller på att utvecklas och sneglar på vinspråket, som ju är väldigt utvecklat och mångfacetterat. Det finns ju en del mat som har ett utvecklat språk (t.ex. ost) men för det mesta säger man ju bara att mat smakar "gott" när man egentligen kan säga så mycket mer. Det görs försök nu med bl.a. potatis, där man försöker lyfta den till nya höjder genom att beskriva olika beståndsdelar i smaker och konsistenser hos olika potatissorter (nötig, krämig, syrlig o.s.v.) Intressant, tycker jag, för när man t.ex. börjar "känna efter" i ett vin efter citrus, gröna äpplen eller jord, så kan man ju faktiskt förnimma just de smakerna. Jag tror att det finns ett egenvärde i att ha ett rikt språk för olika smaker, och lära sig identifiera olika smaker och delar av själva upplevelsen av mat, då jag tror att detta kan höja njutningen av att äta mat.

Ni förstår nog vart jag vill komma. Jag tycker att språket för ljud är tämligen torftigt och behöver utvecklas!

Vad säger vi när vi ska beskriva ett ljud? Jag tycker själv det är jättesvårt, för att inte säga omöjligt. Många pratar om varmt/kallt, vasst, mjukt, hårt, murrigt, krispigt, klart, distinkt, tydligt, fylligt, tunt o.s.v. Jag tycker alla dessa är luddiga, då jag inte vet vad någon menar när man säger att ljudet är "varmt". Om någon dricker ett vin och säger att det finns en ton av grönt äpple, då vet jag exakt vad hen menar eftersom jag vet hur ett grönt äpple smakar.

Jag har själv inga bra förslag på ljudord men jag efterlyser hur som helst ett bättre vokabulär för ljud!! Jag tror att det måste vara beskrivningar som man kan relatera till på något sätt.

Tycker också det är intressant hur vi kan beskriva vissa sinnesintryck väldigt detaljerat och bra (smak, syn, känsel), men vissa är vi nästan helt handfallna när vi ska beskriva (lukt, ljud).

En kanske något snurrig fundering på måndagskvällen

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/12/18 :  07:58:04  Show Profile Send mostlydiy a Private Message
Rådrag tycker jag är ett bra adjektiv :)

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/12/18 :  08:05:24  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Mycket intressant tanke..
Stampa-takten-faktor är ett ord
Nä men du tar upp ett vanligt problem som man borde försöka få bukt med..
Det är som du skriver väldigt svårt att läsa andras recensioner när alla använder olika ord för att beskriva ljudet..
Man kanske skulle försöka införa någon sorts standard, ett referensverk att gå efter...

Kanske vi här och våra kollegor på grannforat kunde få fram en gemensam ordlista..
Vet inte om vi har tillräckligt stor påverkan på hela hifi-Sverige men 2 stora forum som samarbetar kan ju inte gå omärkt förbi

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2012/12/18 :  09:21:30  Show Profile Send svanbo a Private Message
Stampa-takten-faktor är faktiskt inte så dumt, det är något som alla förstår och kan relatera till! Det är den typen av beskrivningar jag fiskar efter

Rådrag... tja, varför inte

fler förslag??
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2012/12/18 :  10:48:19  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Språk är nåt jag själv tycker är mycket intressant. När jag läste psykologi så kommer jag ihåg att just språket är intimt förknippat med vår tankeverksamhet och förmåga att uppleva. Dvs, språket är inte bara "ord" som vi använder för att kommunicera med, utan vi använder delvis också språket för att beskriva och "sätta ord" på upplevelser för oss själva också. Hur vet vi annars vad vi upplever, om vi inte kan sätta ord på det? Om vi bara har orden "bra" eller "dåligt" så är det inte tillräckligt nyanserat eller preciserat för att på riktigt beskriva någonting.

Om vi också kan sätta ord på det vi upplever så blir upplevelsen rikare och tvärtom, ju fler upplevelser (erfarenheter) vi samlar på oss desto mer har vi att nyansera och bygga vår beskrivning på. Det är svårt för människan att riktigt veta vad den upplever om det inte står i relation till förmågan att beskriva det.

Det här är egentligen inte raketkirurgi eller nåt konstigt, det mesta av samtalsterapi bygger på detta, liksom allt ifrån vin- whisky eller chokladprovning - eller varför inte hifi.

Men det kan också ta sig ett annat uttryck. Språket kan också användas som ett sätt att distansera sig, särskilja sig, från "den breda massan". Dvs människor använder också ord för att demonstrera för omgivningen att man är "lite bättre" eller duktig på något. Man skulle kunna säga att det inte alltid handlar om att sätta ord på erfarenheter och upplevelser som ovan - utan helt enkelt bara att samla på svåra ord för att göra sig viktig...

Edit; läs tex kultursidorna i någon dagstidning så tycker jag att det finns gott om exempel på det senare...

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2012/12/18 10:50:53
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2012/12/18 :  10:57:12  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:

Språk är nåt jag själv tycker är mycket intressant. När jag läste psykologi så kommer jag ihåg att just språket är intimt förknippat med vår tankeverksamhet och förmåga att uppleva. Dvs, språket är inte bara "ord" som vi använder för att kommunicera med, utan vi använder delvis också språket för att beskriva och "sätta ord" på upplevelser för oss själva också. Hur vet vi annars vad vi upplever, om vi inte kan sätta ord på det? Om vi bara har orden "bra" eller "dåligt" så är det inte tillräckligt nyanserat eller preciserat för att på riktigt beskriva någonting.

Om vi också kan sätta ord på det vi upplever så blir upplevelsen rikare och tvärtom, ju fler upplevelser (erfarenheter) vi samlar på oss desto mer har vi att nyansera och bygga vår beskrivning på. Det är svårt för människan att riktigt veta vad den upplever om det inte står i relation till förmågan att beskriva det.


EXAKT min poäng. Du uttrycker dig och det väldigt väl.

quote:
Men det kan också ta sig ett annat uttryck. Språket kan också användas som ett sätt att distansera sig, särskilja sig, från "den breda massan". Dvs människor använder också ord för att demonstrera för omgivningen att man är "lite bättre" eller duktig på något. Man skulle kunna säga att det inte alltid handlar om att sätta ord på erfarenheter och upplevelser som ovan - utan helt enkelt bara att samla på svåra ord för att göra sig viktig...


Detta var de också inne på i det avsnitt av Språket jag lyssnade på. Ett sätt att markera grupptillhörighet. Det är jag INTE ute efter i det här fallet. Jag vill att det ska vara ord som ALLA kan förstå och relatera till (som stampa-takten-faktor).

Började också intressera mig för språk när jag pluggade psykologi och filosofi, framför allt i filosofin så är ju språket den första barriären man stöter på när man börjar plugga, det är helt enkelt väldigt många begrepp och uttryck som man måste lära sig. Till en början tycker man det är bajsnödigt, onödigt och snobbigt, men efter ett tag inser man att man BEHÖVER en helt ny begreppsvärld för att kunna förstå och diskutera fenomen och tankar. Det är en väldigt central komponent i filosofin (och de flesta andra ämnen).

Edited by - svanbo on 2012/12/18 10:58:20
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2012/12/18 :  17:30:01  Show Profile Send Zombie a Private Message
Balkanröj?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/12/18 :  22:28:46  Show Profile Send e-robban a Private Message
Skitbra initiativ, en subjektiv hifiordlista. Det måste vi fixa! Hur ska människor annars lära sig att uppskatta vad vi får ut av detta! Vad som börjar som en sticky kanske kan bli en riktig bok sen?

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2012/12/18 :  23:15:15  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message
Robert Harley har en i sin bok The Complete Guide to High End Audio: Sonic Descriptions and their meaning.
Hittade en tråd där han förklarar sig lite.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2012/12/18 23:21:48
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/12/18 :  23:17:42  Show Profile Send Snutten a Private Message
"Krämig bas" kanske?
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2012/12/19 :  00:12:15  Show Profile Send Zombie a Private Message
Tycker hifikretsar kan bullshitta rätt bra dom med...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/12/19 :  00:23:21  Show Profile Send e-robban a Private Message
Solhaga: Kanontips! Intressanta diskussioner där att spinna vidare på. Jag undrar om man skulle kunna göra något mer lättsamt kring det hela, det ska inte vara en bibel utan mer en "hifi for dummies" grej fast utan anspråk på att vara jätteinformativt, mer som en Coffee table book. Ordförklaringar blandat med lite roliga, filosofiska funderingar typ över poängen med "det hela"; de upplevelser som kommer fram i ordförklaringarna. Men det är ett hobbyprojekt som ligger långt fram i tiden...och om nån annan är på.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2012/12/19 :  08:55:34  Show Profile Send svanbo a Private Message
Tack för länken solhaga, här är länken till själva ordlistan:

http://www.stereophile.com/content/sounds-audio-glossary-glossary

...men det är inte helt det jag är ute efter här

I den ordlistan beskrivs klassiska hifi-ord såsom luftighet, fyllighet o.s.v. Jag tänker mig att det går att använda mer handfasta beskrivningar, som man kan relatera till. Jag vet t.ex. inte vad luftigt betyder, inte ens efter att ha läst förklaringen:

quote:
airy Pertaining to treble which sounds light, delicate, open, and seemingly unrestricted in upper extension. A quality of reproducing systems having very smooth and very extended HF response


Jämför återigen med vin. Visst kan många beskrivningar vara svårtolkade men ofta hör man ju ord som jord, bränd lera, apelsiner, citrus, bergamott, blommigt... det är smaker som de allra flesta har smakat och således kan relatera till (kanske med undantag för bränd lera). Vad kan vi hitta för ljudord som man kan relatera till..??

Ju mer jag tänker på det, desto mer inser jag att detta är en signifikant språklig lucka! Vi har helt enkelt väldigt få ord för att beskriva ljud! Kan det ha med evolutionen att göra, vi har helt enkelt inte behövt beskriva ljud särskilt noggrant för att det inte har hjälpt oss att överleva..? Jämför med smak, det kan ju vara livsavgörande om något är giftigt eller ej. Eller
tänk vad många ord vi har för att beskriva hur någonting känns - strävt, torrt, kladdigt, vasst, hårt, mjukt, slätt, o.s.v. o.s.v....

Edited by - svanbo on 2012/12/19 08:57:15
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2012/12/19 :  15:04:44  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Jämför återigen med vin. Visst kan många beskrivningar vara svårtolkade men ofta hör man ju ord som jord, bränd lera, apelsiner, citrus, bergamott, blommigt... det är smaker som de allra flesta har smakat och således kan relatera till (kanske med undantag för bränd lera). Vad kan vi hitta för ljudord som man kan relatera till..??
För att kunna relatera till orden behöver man, som du exemplifierar med smaker, utsättas för dem. Dvs hör du en anläggning som återger ett 'platt' ljud kan du använda den relationen när du hör en anläggning med ett 'tredimensionellt' ljud och vice versa. Det handlar om referensramar. De två hifiorden jag nämner är inte svåra att greppa om man hört exempel för bäggedera, och det tror jag de flesta har. Jag tror också att det finns en uppsjö bra förklarande ord för ljudåtergivning, men en del kan säkert tillkomma. Det svåra är att enas om deras exakta betydelse, så vida de inte är tämligen självklara (dvs alla har med detta i sina referensramar alt. beskrivningen bygger på en inbyggd lättförståelig förklaring).

Intressant tråd.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2012/12/19 :  21:51:45  Show Profile Send svanbo a Private Message
rannagarden: Visst är det så. Det jag efterlyser är beskrivningar på ljud som alla kan relatera till, utan att vara hifi-insatta! Kanske en tung uppgift då det som sagt finns så pass få "ljud-ord" Vad finns det egentligen för ljud-ord som "alla" kan relatera till?

- Dovt
- Skrikigt
- Burkigt
- Klart?
- Gällt?
- Skarpt?
- Metalliskt?
- Träigt?
- Ihåligt?

Bas, mellanregister och diskant vet nog de flesta ungefär vad det är, men börjar vi dela upp det i mellanbas o.s.v. blir det nog knivigare...
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/12/19 :  22:54:30  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Rannagarden har helt rätt... Enda möjligheten att forma ett gemensamt språk är nyttja tydliga referenser. Med andra ord bör vi ta fram en nedladdningsbar referens med en Kjell Stensson-röst "Min röst skall komma från den högra högtalaren. Höger!"
Det kan underlätta, men tyvärr kommer anläggningarna referens-CD'n spelas på att alla ge sin tolkning/färgning av det inspelade materialet.

Chesky har förresten några rätt bra referens CDs med konkreta exempel.
"i am now 15 feet from the microphone" osv.

//Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2013/01/01 :  19:07:26  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Massor i denna tråd av Svanbo som är väldigt förnuftigt. Just därför hoppas jag det är ok med lite problematiseringar?

Zory
Polen
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2013/01/01 :  19:20:29  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Och en stor hjälp med länkar! Tack Solhaga och Svanbo.

Harleys diskussion är under alla omständigheter till hjälp, både normativt och explikativt. Om jag inte hade läst Harley skulle jag till exempel ha förmodat att analytiska högtalare, det är finfint, det.

Vilket KANSKE någon enstaka gång kan vara sant, om detaljupplösningen är hög. Men det måtte väl vara en användbar kunskap, alltså ett faktum, inte en åsikt, att ordet 'analytisk' i ljuddiskussion på engelska INTE är ett honnörsord.

Zory
Polen
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2013/01/01 :  19:38:50  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Allt som uttrycker preferenser, grupptillhörighet och identitet kan naturligtvis användas till att förtrycka andra människor.

Vi "är" den vi uttrycker oss vara i valet av gympadojjor.

Ett problem här är: den som bemödar sig om precision i uttryckssättet möts ofta med samma grad av kärlek som vi en gång hyste till våra svensklärare.

Ett därmed sammanhängande problem har mera direkt relevans för ätandet och njutningen av ost, vin, gröna äpplen och särskilt potatis. Folk har klarat sig i flera hundra år med Bintje, King Edward och mandelpotatis. Nog så informativa begrepp för att plantera i Norrlands inland, eller för att gissa koktiden.

Men: utan den språkliga nyansen "finns" inte heller skillnaderna rent upplevelsemässigt.

Påstår jag. Helt frankt. Inte så mycket som en åsikt, utan som ett kategoriskt uttalande, åtminstone tills vidare.

Zory
Polen
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2013/01/01 :  19:53:29  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Om folk "jag förstår vad du menar"-förstod varandra bättre, skulle antagligen antalet skilsmässor vara lägre.

"Krämig bas" och balkanröj är både innovativa, roliga och klargörande.

Läs gärna artikeln om synestesi på svenska Wikipedia. Den är sådär: Att skriva att något visst på fenomenologisk nivå beror på "extra nervbanor i hjärnan" är ungefär lika vetenskapligt som seanser.

Zory
Polen
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2013/01/01 :  20:13:12  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Mera vardagsspråkligt uttryckt: i en diskussion om upplevelser som bygger på språkliga sinnesanalogier är det troligt att fred råder och att folk håller med varandra i stor utsträckning.

I Sverige råder dessutom en konsensus-idelogi som innefattar i stort sett var och en, infödd eller invandrad.

I t ex Polen grälar folk i enastående hög grad. För att de tycker om det. Den enda gång man håller helt med varandra, är under några ögomblick just efter att man mötts, då man utbyter klagande utsagor om hur eländigt allting är. (Jfr 'polsk riksdag')

Semantiskt oprecisa termer är lättare att instämma i. Med 'balkanröj' är det annorlunda, tror jag. För att kunna skapa det ordet måste man såklart ha hört en hel del musik. När en kille säger så, ja då vet jag, inte att jag nödvändigtvis alltid kommer att hålla med honom, men väl att han har intressanta saker att berätta

Zory
Polen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000