HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mirage M5
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

forzell
Member

59 Posts

Posted - 2012/12/29 :  21:47:23  Show Profile Send forzell a Private Message
Hej sitter och funderar över denna högtalaren.
Ägde en gång ett par Dahlquist DQ-8 och en sak imponerade mig med dem var sättet de spred ljudet på.
Goolglat runt en del och läst på om just Mirage M5 och funderar på om det kanske kunde vara något för mig ?

Någon som har några erfarenheter av dessa högtalare el kanske har ett par ? Hade varit kul att få lyssna på ett par, Bor 5 mil norr om GBG.

Läst att de vill ha en del effekt, Har en integrerad Pioneer A-91D och undrar om det kan lira tillsammans 120 watt , men misstänker att den är hyfsat strömstark då den väger nästan 30 kilo ..

MH Roger

// Roger

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2012/12/30 :  00:04:10  Show Profile Send Larsen a Private Message
Tänk på att dessa har några år på nacken och jag har för mig att jag läst en tråd (här eller annat forum) där de förgäves försökte få tag på reservdelselement.
Jag kan ha fel...

Iaf har jag för länge sedan lyssnat på M5, då de var nya i butik, och gillade de skarpt. Idag minns jag inte mer och kan inte utveckla omdömet.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2012/12/30 :  00:45:42  Show Profile Send jonasz a Private Message
Dahlquist är dipoler i mellanregistret medans M5 är bipoler, är det rätt högtalare jag tänker på då? Det borde isf betyda olika spridning och olika ljudkaraktär.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

forzell
Member

59 Posts

Posted - 2012/12/30 :  10:20:49  Show Profile Send forzell a Private Message
Samma ljudkaraktär har de säkert inte helt , Men jag tror att de delar det där "luftiga" mellanregistret som jag blivit så förälskad i hos Dahlquist.

Intressant det där med svår tillgång på element då jag har en liten son på 1.5 år... Det måste nog undersökas närmare på isf.

// Roger
Go to Top of Page

forzell
Member

59 Posts

Posted - 2012/12/30 :  10:23:01  Show Profile Send forzell a Private Message
Kanske är ute och cyklar helt , Men har svårt att hitta en traditionellt byggd högtalare som vill spela allt det jag vill lyssna på.

// Roger
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2012/12/30 :  15:01:28  Show Profile Send jonasz a Private Message
Du kan ju alltid bygga något?

Dessa är konstruerade av en väldigt duktig designer och har ett "öppet" mellanregister, de skulle kanske passa?

http://speakerdesignworks.com/Finalists_1.html

Vill du gå ett steg längre så ligger de här bra till.

http://www.musicanddesign.com/NaO_Note_II_RS.html


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2012/12/30 :  15:21:01  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Jag har för mig att Metal här på forumet har haft ett par mirage m5
även användaren med nicket Mirage har haft ett par. så testa med att kontakta någon av dem.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2012/12/30 :  16:21:06  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Jag har aldrig hört högtalare från Dahlquist så jag kan inte uttala mig om ev. likheter, men Mirage M-5 har jag ju spelat några timmar....

Köpte ett par begagnade M-5 1995 och behöll dem till 2001, då jag bytte till ett par M-1si; som jag har kvar än. Jag gillar det "stora" ljudet man får med Mirage bipolära högtalare. En del tycker att de är "mörka" i tonen, men med rätt förstärkare tycker jag att det inte stämmer. Röster är tydliga och vackra, piano låter fantastiskt.
Högtalarna går djupt i basen, men element på 6,5" gör att man kanske inte får värsta trycket i basen. Vill man spela Infected Mushrom på full volym så ska man kanske välja något annat, men vid lite lägre ljudtryck låter även sådan musik riktigt bra.

Modeller med si efter siffran är nyare, har bl.a. andra element. Ska man köpa ett par begagnade M-5 så tycker jag man ska lyfta på locket och dra ner strumpan för att titta på elementen. En av mina basar släppte i upphängningen och det var även sprickor i den. Jag fick dock fyra nya helt gratis, trots att det var länge sen garantin gått ut. De element jag fick då var de som sitter i si-modellen. I dag är det som sagt sämre med reservdelsförsörjningen.

Samtliga modeller i M-serien kräver en del av förstärkaren. Jag hade först ett slutsteg från Sony på 2x80 W (TA-N55ES) och visst lät det bra på lägre volym, men inte om man försökte spela högt. Bytte till ett h/k PA2400 på 2x120 W och då lät det riktigt bra, det första steget är dock inte särskilt strömstarkt; men det är det andra.
Bytte senare till ett ännu större steg, men det gjorde inte någon större skillnad. Det bytet var mer för att förbereda för kommande större högtalare.
Så om din Pioneer är strömstark borde det kunna funka bra, annars så behövs det inte något jättedyrt slutsteg. Ett äldre h/k, Adcom, Rotel, Anthem eller liknande tror jag skulle funka bra.

Min gamla M-5 har en kompis nu och om jag inte minns fel är det en Yamaha DSP-A1 som han driver dem med, låter bra det med. En annan kompis har ett par M-5si som han driver med två kanaler från ett äldre femkanalssteg från Rotel (RB-985?), även det funkar utmärkt.

Till de priser som begärs för högtalare ur Mirage M- resp. OM-serie i dag kan jag inte se dessa som annat än fynd. Jag tycker att de låter väldigt bra än och det är sällan jag hör något jag hellre vill ha, i alla fall inte utan att det kostar väldigt mycket mer.

Nu bor jag visserligen 27 mil norr om GBG, men tycker du att det är värt att åka så långt kan jag nog fixa provlyssning av M-5:orna nämnda ovan, samt kanske ett par storebröder då.

Erik Nyström
Mitt system eller här

Edited by - Mirage on 2012/12/30 16:41:50
Go to Top of Page

forzell
Member

59 Posts

Posted - 2012/12/30 :  20:21:24  Show Profile Send forzell a Private Message
Tack för intresset !

Jag får väl bara hålla ett öga öppet på annonser och se om jag finner några som inte är allt för långt borta, Ser att det finns ett par hos Rehifi för 7500 men det är ju också lite för långt att åka..
OM serien ser ju också lite intressant ut också , Även min fru tyckte kanske att de såg lite bättre ut iaf :)

Men som sagt känns som ganska mycket högtalare för pengarna ..


// Roger
Go to Top of Page

Metal
Member

285 Posts

Posted - 2012/12/31 :  14:03:57  Show Profile Send Metal a Private Message
Jag köpte mina m5si -92 och spelade med dem tills i höstas när 2 baselement gav upp. Att jag behöll dem i 20 år säger väl allt om hur nöjd jag var, hade det funnits reservdelar så hade jag haft dem än.

Det enda som talar emot ett köp skulle väl vara bristen på reservdelar, det är trots allt gamla högtalare.

/F
Go to Top of Page

forzell
Member

59 Posts

Posted - 2012/12/31 :  14:58:58  Show Profile Send forzell a Private Message
Trist att det är så svårt att få tag på ersättningselement till dessa högtalare.

Vad gör man om man om elementerna börjar vittra i sönder ? finns det inga egenskaper för elementet att tillgå så man kanske kan finna något annat som kanske passar?

Kanske ska kika lite på OM-serien lite nyare.. Någon som vet vad ett par OM-6 kan kosta idag ?

MH

// Roger
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000