HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tappat intresse
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/12/14 :  23:38:26  Show Profile Send gcs a Private Message
De allra flesta på en konsert har bara två öron och dessutom sitter öronen på ganska så långt håll från scenen. När man spelar in en livekonsert brukar man ha ett par huvudmikrofoner som ska vara placerade på ett lämpligt avstånd från musikerna så att det råder en balans mellan det direkta ljudet och rummets akustik. På detta kan man sedan micka upp med stödmikrofoner för instrument som är tonsvaga och instrument som annars kommer att fångas upp alldeles för försvagt av huvudmikrofonerna. När man sitter och lyssnar på en konsert och samtidigt ser scenen framför sig. Då har man lättare att svälja eventuella skavanker än om man bara har en ljudvägg.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/12/15 :  00:25:22  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Ja, det är en intressant vinkel, att man kan optimera de akustiska förutsättningarna med mickpositionerna, jag tänker främst då på utomhuskonserter i obegränsat fält och med långt avstånd till publik, att detta är användbart.
Men för absolut närhet och musikalisk kontakt är nog en studiolokal utan förstärkning väldigt svårt att toppa i något hänseende.
Då har man ju 100% kontakt med originalet, bara musikerna som bestämmer.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2012/12/15 01:29:21
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/12/15 :  08:56:06  Show Profile Send e-robban a Private Message
Asså är det ingen mer än jag som tycker det är kul att byta grejor? (Fast nu är det ett tag sen jag gjorde det). Även om det låter bra. Är det inte det som kallas ljudintresse? Hålla på att leta efter "det perfekta det ljudet"? Goodluck med det, preferenserna ändras ju med tiden.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

Balthazar
Member

157 Posts

Posted - 2012/12/15 :  10:17:29  Show Profile Send Balthazar a Private Message
Jag måste säga att jag tror det är helt fel väg att gå att spekulera kring att uppnå "exakt reproduktion" om man tappat intresset och glädjen i att lyssna på musik oavsett om det nu skulle handla om reproduktionen av det som spelats in eller rent av en "orginalhändelse" hur det nu skulle gå till.

Färga på säger jag. Låter den gamla inspelningen kasst och oengagerat för att basen är väldigt låg (oavsett anledning) EQa basen så det blir roligt att lyssna. Är diskanten sådan på inspelningen att den skär i dina öron och plattan blir liggandes ospelad. Färga den så du kan ha roligt igen om det är vad som krävs!

Ut ur sweetspot och ta en vända i Low-Fi för att bli påmind om att det är nöjet i musiklyssnandet som är det väsentliga kan nog vara bra och det är ju precis vad trådskaparen gör. När man låtit öronen åter bli annat än mätinstrument så kan nog glädjen i att söka optimera utrustning och andra förutsättningar för musikavnjutandet komma igen.

Edited by - Balthazar on 2012/12/15 10:18:07
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2012/12/15 :  11:02:01  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Jag håller med Balthazar.

Det ska vara kul att lyssna. Lite prylbytarmani är ju kul men det ebbar ut i längden tycker jag. Kanske skulle jag "nedgradera" helt till aktivt och köpa det bästa ljudkort jag kan förmå mig att hitta. Då blir det mindre prylar och mer musik. Och då kan jag koncentrera mig på att köpa nya fälgar till bågen eller trimma gräsklipparen under sommaren om jag tvunget vill pilla lite.

Kanske vore något..

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/12/15 :  11:54:16  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Njutning är för mig att ha maximal insyn i materialet jag spelar, oavsett inspelningskvalitet.
För mig hör det liksom till själva verket.
Jag vill tex höra Beatles precis som det reproducerades på -70 talet, det är en del av musiken.
Därför är jag inte intresserad av att medvetet lägga på något "icke tillhörande" till inspelningen.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2012/12/15 :  11:58:55  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Om du tänker att en förstärkare är en transmissionslänk som i bästa fall kan låta signalen passera oförstörd, då blir det ganska tydligt att en sådan förstärkare i det fall de finns, inte kan subtrahera något från signalen, de är bara genom en färgning du kan förlora information (avd maskeringseffekter].


Hmm, varför skulle en förstärkare inte kunna subtrahera något från signalen? Det måste väl ändå vara möjligt att exempelvis basen blir tunnare än vad som är på inspelningen.....men "i de fall de finns" kanske skall tolkas som att inga helt transparenta förstärkare existerar
Vad gäller färgning så är ju även rummet en bov i sammanhanget. Om man lyssnar i ett Svanå Level-3 rum är det många som tycker att basen är för tunn när den i själva verket är korrekt beroende på att man har en färgande, bumlig bas som referens.
Strunt samma, det är som sagt viktigast att lyssningen är engagerande och rolig
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2012/12/15 :  12:09:43  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Jag vill tex höra Beatles precis som det reproducerades på -70 talet, det är en del av musiken.


Tror du verkligen någon anläggning är kapabel till det?
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/12/15 :  17:38:50  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Med risk för att trampa på ömma tår - Varför denna strävan att uppnå något som "exakt/naturlig återgivning"?

Det är praktiskt omöjligt att uppnå.
De anläggningar jag har hört som varit ens i närheten av målet har varit:
Äckligt dyra.
Tråkigt omusikaliska.
= "Pengarna i sjön"
Jag gissar på att de som hamnat i High-End fällan och sedan tröttnat troligen varit lite väl intresserad av prylarna och tyvärr glömt bort musiken på vägen.

Mitt "tips" är:
Glöm den där ouppnåeliga superanläggningen, nöj dig med något som är "tillräckligt bra" (inget fel att det blir billigare heller va?)
Stora, högeffektiva PRO-element låter mycket roligare och livligare än små drögdrivna hifi-element.



Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/12/15 :  18:35:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Nu har jag slarvläst mig genom ditt första inlägg EuphoniC och jag har väl bara en kommentar: livet blir lättare om man har mer än en hobby. När man känner sig övermätt på musiken och ljudprylarna tar man en lång och välbehövlig paus och utvecklar sina andra intressen vare det att putsa på ånglok, skjuta armborst, sy korsetter eller spela boule.
Det kommer förr eller senare en impuls att gå tillbaka och då har man ofta nya synvinklar och angreppspunkter samt ny energi.
Det finns annat än MOSFETar och direktupphettade trioder här i livet.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/12/15 :  20:19:46  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Med risk för att trampa på ömma tår - Varför denna strävan att uppnå något som "exakt/naturlig återgivning"?
Det är praktiskt omöjligt att uppnå.


Man kan sträva efter att komma så nära som möjligt och se till att undvika grova systemfel, det behöver inte kosta mycket att göra.
quote:

De anläggningar jag har hört som varit ens i närheten av målet har varit:
Äckligt dyra.
Tråkigt omusikaliska.
= "Pengarna i sjön"
Jag gissar på att de som hamnat i High-End fällan och sedan tröttnat troligen varit lite väl intresserad av prylarna och tyvärr glömt bort musiken på vägen.


Vad får dig att tro att de ens varit nära att vara sanningsenliga de systemen du nämner?
Vad får dig att tro att låg förvrängning är detsamma som låg musikalitet?

Jag ser ingen rimlighet i detta, kan du beskriva hur du tänker?
Var har ni fått allt det här ifrån ni som påstår att återgivning med relativt liten färgning är tråkig?

Värt att nämna så lyssnade jag på en orkester i ett köpcentra idag, den bestod av fioler, basfiol och blås, helt utan förstärkning och på en jätteyta.
Dynamiken var magnifik, ingen kompression, fasfel eller annan distorsion som en uppspelningskedja med förstärkare och högtalare kan bidra med.

Att stå sådär framför orkestern är ju det närmaste man någonsin kommer musiken.

Är det då fel att sträva efter ett system som förstör denna upplevelse så lite som möjligt genom att addera en så låg andel egenljud (läs distorsion)som möjligt?

Ett problemet tror jag är att många verkligen är övertygade om att svindyra system är de mest ärliga, så behöver det definitivt inte vara.

Det finns oerhört många exempel på sk mångvägs high-end system som är rent usla återgivare, konstruktörerna har lagt ribban på en nivå de inte ror iland med, det är ju inte sällan välbyggda tvåvägsstativare är betydligt mera musikengagerande än än dylika high-end monster.

Jag har själv gått den vägen, från att ha trott att dyrare är en säker väg till ökad musikalitet och prestanda till att gå tillbaka till prismässigt betydligt måttligare saker men med fokus på konstruktion och vad ingående delar gör med signalen och åtgärda problemen där de finns, problem som man ingalunda kan vara säker på att bli kvitt bara för att man byter hela enheter och hoppas att man träffar rätt.

Självklart finns dyra system som är bra, men det varierar å det grövsta.
Alla kan ta betalt men långt ifrån alla kan bygga högtalare som lever upp till sin prislapp.






Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2012/12/15 22:17:19
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2012/12/15 :  21:19:15  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
quote:
Asså är det ingen mer än jag som tycker det är kul att byta grejor? (Fast nu är det ett tag sen jag gjorde det). Även om det låter bra. Är det inte det som kallas ljudintresse?


JO! För fasi**n. Det är hur skoj som helst. Tyvärr är det inte alltid helt förenligt med ekonomin att byta för ofta.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/12/15 :  21:59:53  Show Profile Send e-robban a Private Message
Beat: nä, självklart finns det sådana begränsningar att ta hänsyn till. Tid och pengar. Och som trådskaparen belyser: intresse. Apropå det kan man ju fundera över nedgraderingar är lika med "tappat intresse" eller bara förändrade ideal. Å andra sidan, om någon säger att den förlorat intresset så får man väl lita på det.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2012/12/16 :  00:21:47  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Att stå sådär framför orkestern är ju det närmaste man någonsin kommer musiken.

Är det då fel att sträva efter ett system som förstör denna upplevelse så lite som möjligt genom att addera en så låg andel egenljud (läs distorsion)som möjligt?

Ett problemet tror jag är att många verkligen är övertygade om att svindyra system är de mest ärliga, så behöver det definitivt inte vara.


Det är väl vad vi alla strävar efter men om man tror att en transparent förstärkare skulle vara svaret så förenklar man nog det hela. Är sedan en neutral förstärkare en Spectral, Soulution, Bryston? Alla räknas till "de ofärgades" skara, men de låter naturligtvis inte lika, eller kanske t.o.m en NAD 208 som åtminstone några stycken räknar dit?
När det gäller svindyra system så är det ju naturligtvis inte så att de per automatik är de mest ärliga. Jag tycker exempelvis mina MG3.7 är mer ärliga än många högtalare för tre gånger pengarna men det är väl en smaksak... och gäller inte för de som mestadels lyssnar på orgelmusik .
Låg förvrängning är naturligtvis inte detsamma som låg musikalitet men det är heller ingen garanti för det motsatta.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/12/16 :  01:13:00  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Det är väl vad vi alla strävar efter men om man tror att en transparent förstärkare skulle vara svaret så förenklar man nog det hela. Är sedan en neutral förstärkare en Spectral, Soulution, Bryston? Alla räknas till "de ofärgades" skara, men de låter naturligtvis inte lika, eller kanske t.o.m en NAD 208 som åtminstone några stycken räknar dit?


Just det, det är svårare i praktiken att efterfölja.
Somliga litar till resultat av F/E lyssningar, själv försöker jag förstå konsekvenser av olika systemfel och hur man känner igen dessa via lyssning (diy projekt ger en hel del input här), det intressantaste är högtalare för de är mycket svårare att få ett bra beteende på än tex en förstärkare.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2012/12/16 01:14:29
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2012/12/16 :  09:48:21  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
Jag håller med soundbrigade
quote:
livet blir lättare om man har mer än en hobby

Att fastna i en hobby gör att man lätt blir insnöad och tappar fotfästet. Det är bara bra att ta ett steg tillbaka ibland för att få lite distans.

Musik konsumerar jag nästan dagligen, men hårdvaran som krävs för det, får fokus med några års mellanrum.
Jag har precis gjort en närmast total uppgradering av hårdvaran, vilket var 6-8 år sedan sist. Det kommer nog att dröja några år till nästa gång, så nu lägger jag pengarna på mer musik (skivor och konserter) i stället.

Jag har köpt det mesta begagnat, då behöver det inte bli så dyrt.

När jag befinner mig i "uppgraderingsfasen" tar tyvärr ofta apparaterna överhand över musiken, jag lyssnar mer på hur det låter än på musiken i sig, men det går snabbt över. Musiken är målet, apparaterna är verktyget.

Vad gäller frågan om att uppnå det perfekta ljudet eller "exakt/naturlig återgivning" som opethic beskriver det, är det inte det som begreppet HIFI innebär?
Sist jag kollade så var detta (åtminstone enligt namnet) ett hififorum, så frågan borde kanske vara hur man når så långt som möjligt i den strävan, inte hur lågt kan man gå och ändå stå ut.

Saxat från Wikipedia under HiFi.
"Hi-fi är en beteckning som står för high fidelity vilket betyder hög trohet till originalet eller i detta fall när ljud avses högkvalitativ ljudåtergivning, audio. Detta åstadkommes med teknisk utrustning såsom högtalare, förstärkare, skivspelare, kablar mm av jämn och god kvalitet."


En gammal skolkamrat använde ketchup till all mat, från kokt torsk till ärtsoppa och pannkakor. Fortfarande i vuxen ålder dränker han all mat i ketchup.
På frågan varför, svarade han, Jag tycker om smaken av ketchup, jag har vant mig vid den och tycker maten smakar konstigt utan.
Kocken som tillagat maten har lagt ner sin själ i kryddningen så att alla smaker ska passa ihop och ge en fantastisk upplevelse, men kompisen dränker även den finaste söndagsstek i ketchup.

Vart vill jag komma med denna story?
Jo, jag ser kraftigt färgande apparater, DSP, EQ och andra liknande signalförvrängare som ketchup. Jag vill hellre uppleva vad kocken/artisten/ljudteknikern försöker förmedla.

Alla prylar i ljudkedjan färgar antagligen på något sätt, men det gäller att få dem att lira ihop så att slutresultatet inte blir förstört.

Gillar man ketchup, så varför inte, men kalla det inte för Hifi.
Hade all musik som jag spelar smakat ketchup, så hade jag tröttnat för länge sedan.

Att få fram de nyanser som skiljer olika inspelningarna åt, att varje skiva låter på sitt sätt är för mig en stor del av upplevelsen.

Jag fortsätter att citera Wikipedia
"Många "audiofiler" lägger ner stora summor pengar på sin tekniska apparatur, inte sällan med enheter som förvränger det inspelade originalljudet som t.ex equalizers och reverb, men saknar i större eller mindre grad uppfattning om själva musiken."

Givetvis ställer jag inte samma krav vid alla tillfällen. Det kan vara gott med en hamburgare i gatuköket på väg hem från festen. På samma sätt är musiken som strömmar ut från lågbudgetanläggningen i garaget fullt tillräcklig när man mekar med hojen.

Musik, precis som mat ska vara trevligt att avnjuta. Vi ställer givetvis olika krav, ofta beroende på tidigare erfarenheter/referenser, men att medvetet förstöra det som någon annan har skapat, känns fel för mig.

Vist tappar även jag intresset periodvis, men då handlar det om apparaterna, inte musiken.

Musiken idag är väldigt lättillgänglig, många har 100-tals album med sig i telefonen och spelar så fort tillfälle ges.
Jag spelar också "skvalmusik" i vissa lägen, radio, MP3, Spotify och liknade är smidigt när man bara vill ha bakgrundsmusik, men när jag ska lyssna på musik (inte bara spela den) vill jag att det ska vara både så kul och så njutbart som möjligt.

Att plocka fram en vinylskiva, damma av den, lägga ner nålen i startspåret och sätta sig i sweetspot tar sig nästan religiösa former för mig, men kul är det och bra låter det.

Många som jag har pratat med säger att de inte har tid att sitta stilla och lyssna på det sättet, de "startar stereon" när de kommer hem för att det inte ska vara tyst. När dagens alla "måsten" är avklarade, stänger man av stereon och startar TV'n istället.
Givetvis speglar användandet vilka krav man ställer, det finns ingen anledning för dem att testa olika högtalarkablar eller apparatfötter. Valet är fritt, det handlar om intresse och prioriteringar.

Äta för att leva, eller leva för att äta.

/Tomas


Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här

Edited by - Tomas.PEO on 2012/12/16 09:52:07
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/12/16 :  10:41:29  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
+1

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2012/12/16 :  11:19:12  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Jo, jag ser kraftigt färgande apparater, DSP, EQ och andra liknande signalförvrängare som ketchup. Jag vill hellre uppleva vad kocken/artisten/ljudteknikern försöker förmedla.
Alla prylar i ljudkedjan färgar antagligen på något sätt, men det gäller att få dem att lira ihop så att slutresultatet inte blir förstört.
Gillar man ketchup, så varför inte, men kalla det inte för Hifi.
Hade all musik som jag spelar smakat ketchup, så hade jag tröttnat för länge sedan.

Att få fram de nyanser som skiljer olika inspelningarna åt, att varje skiva låter på sitt sätt är för mig en stor del av upplevelsen.



Håller med om att man bör undvika kraftigt färgande apparater. Det jag vänder mig mot är när man liknar ett par ARC REF250 vid ketchup och menar att Bryston 28B SST2 skulle förmedla verkligheten .
Bägge är bra steg men det viktiga är som sagt att elektroniken spelar bra ihop med högtalarna som åtminstone enligt mig är det som påverkar ljudet absolut mest.
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2012/12/16 :  14:27:17  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
quote:
Det jag vänder mig mot är när man liknar ett par ARC REF250 vid ketchup

Vem har gjort det?

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2012/12/16 :  15:08:51  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Det var inte riktat till dig men det finns ju de som liknar allt rörljud vid ketchup.
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2012/12/16 :  15:36:22  Show Profile Send bebop a Private Message
Jag tycker ni glömmer bort rummet. Ett som är säkert är att ljud påverkas av rummets styrkor och svagheter. Detta gäller även inspelningslokaler. Ljudet påverkas också av var vi sitter och hur högtalare placeras samt av hur hela anläggningen spelar tillsammans. Att utse en enskild komponent till Messias och tro att den löser allt är befängt.

För egen del har jag satt samman en anläggning som jag tycker låter alldeles utmärkt. Jag kan inte peka ut en parameter och säga att det är tack vare den som gör helheten. Världen är full av imperfektioner och kompromisser, så även en hifi-upplevelse. Det gäller att hitta det som ger en upplevelse som vi känner talar till våra känslor. Eftersom känslor är orationella så finns det inte en sanning som ger svar på frågan. Att ljud färgas av de komponenter och rum vi har är för mig en självklarhet. Trixet är att hitta en färg jag kan leva med och som ger mig den "rätta" upplevelsen. Det kan bara jag avgöra.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/12/16 :  17:55:05  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Vad får dig att tro att de ens varit nära att vara sanningsenliga de systemen du nämner?
Vad får dig att tro att låg förvrängning är detsamma som låg musikalitet?

Jag ser ingen rimlighet i detta, kan du beskriva hur du tänker?
Var har ni fått allt det här ifrån ni som påstår att återgivning med relativt liten färgning är tråkig?
Hmm, nej jag vet ju förstås inte om de systemen varit sanningsenliga, men de har kostat typ 10-20 ggr. mer än mina egna egna prylar och låtit sanslöst bra med akustisk pling-plonk musik.
Spelar man sedan tex. normalbra inspelad Rock så låter det bara platt och tråkigt, ingen sväng alls.
Jag påstår inte att låg förvrängning = låg musikalitet, men jag har aldrig hört en "dyr" anläggning slå en "budget med Pro-element" anläggning på fingrarna när det gäller att få musiken att kännas levande och engagerande.
Fast det är nog egentligen främst dyra köpehögtalare med små "hifi-element" som jag har svårt för.
quote:
Värt att nämna så lyssnade jag på en orkester i ett köpcentra idag, den bestod av fioler, basfiol och blås, helt utan förstärkning och på en jätteyta.
Dynamiken var magnifik, ingen kompression, fasfel eller annan distorsion som en uppspelningskedja med förstärkare och högtalare kan bidra med.

Att stå sådär framför orkestern är ju det närmaste man någonsin kommer musiken.

Är det då fel att sträva efter ett system som förstör denna upplevelse så lite som möjligt genom att addera en så låg andel egenljud (läs distorsion)som möjligt?
Nej lyssnar man på akustisk musik så eftersträvar man nog ett "transparent ljud" även hemma, fast dynamiken kan ju vara lite svår att reproducera.
Men för oss som främst lyssnar på Pop/Rock/Metal/Reggae och annan "populärmusik" så finns det betydligt trevligare och prisvärdare lösningar än High-End - anser jag.

Vete sjutton hur min anläggning skulle se ut om jag vann 100 miljoner på Lotto...




Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/12/16 :  21:45:59  Show Profile Send e-robban a Private Message
Jag tror att för många, i synnerhet mig personligen, så handlar hifiandet väldigt mycket om verklighetsflykt. Så varför bekymra sig om sanning?
Men det är klart, det är mycket i den gråa vardagen som vi inte kan kontrollera - så mycket lättare då att meka med stereon tills man får till den där perfekta världen vi alla önskar oss (fast hemma i vardags/lyssningsrummet då förstås).
Rent objektivt tror jag dock bara man uppnår illusionen av sanning. om man ser till det stora hela alltså. men det kan kännas nog så bra. Fundera på det ni.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8519 Posts

Posted - 2012/12/17 :  01:17:17  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
i synnerhet mig personligen, så handlar hifiandet väldigt mycket om verklighetsflykt.

Är nog så ja.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/12/17 :  11:49:19  Show Profile Send Adagio a Private Message
Hifiintresset är som många redan varit inne på i ständig förändring. Dvs hur intresserad man är, det går upp o ner, hur mycket tid man har, även det mycket olika. Pengar? Ja, flera faktorer spelar in.
Själv har jag sen många år tillbaka en "rigg" som är tillräckligt bra för mig. Visst dagdrömmer jag om andra apparater och spännande tweaks men just nu får det stå i skuggan för annat i livet. Dock har jag och en grupp andra audiofiler här i Norrköping kommit att bilda en högst informell grupp som mer eller mindre regelbundet träffas hos varandra och diskuterar Hifi lyssnar på nyförvärv såväl hårdvara som mjukvara. Dessa träffar har dock genom åren ändrats till att focusera mer o mer på god mat och gott vin, samt givetvis lite musik. Dessa vänner är numera mer än bara hifibekanta och vi pratar nästan mer om annat och träffas i andra sammanhang än Hifi. Det som är kul är att vi är en så ohomogen grupp, både åldermässigt samt i livet, karriärer mm. Trots det är vi, som många andra audiofiler faktiskt, väldigt trevliga människor med smak på livet vilket gör att vi trivs bra ihop.
Vart vill ja komma med detta? Jo att Hifiintresset inte bör vara det enda man fokuserar på och att det förändras hela livet.
Diy är för mig ett kul sätt att ingjuta vitaminer i intresset, en ny skiva då o då.
Ang rör- har inte själv rör av okänd anledning, ska ha en rör-rigg någon gång när jag inte har småbarn. Tycker att rör är mer som salt eller fett än ketchup. En fantastisk allkrydda som framhäver det goda men om det inte används på rätt sätt och kvantitet blir äckligt. Kan användas på all mat precis som rör på all musik.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000