HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Triod/pentod?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2012/12/11 :  17:49:10  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Vad är skillnaden mellan dessa två lägen igentligen? Man kan läsa på vissa rörförstärkare att man kan växla mellan lägena och då får man mer effekt vid pentod läget?

/kristofer

Musik är livet

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/12/11 :  22:14:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Som du skriver, du får högre effekt i pentodläget. Jag vill minnas att trioder och pentoder distar lite olika - harmonisk/ickeharmonisk distortion, där trioden, rätta mig om jag har fel, distar mindre elakt. Och så kan man ta massa extra betalt genom att montera en omkopplare ....<visslar>
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2012/12/12 :  07:42:11  Show Profile Send pix a Private Message
Kristofer,
Om du vill veta mer om varför en pentod kan leverera mer effekt än en triod så kan man se detta i rörens anoddiagram (databladet)

Jag har skrivit några rader om arbetslinje i anoddiagramet och lite rörtyper i denna tråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82276

Triodens kurvor är J-formade medan Pentodens kurvor stiger brant upp, och viker sedan av horisontellt.

Arbetslinjen kan då göras längre på en Pentod än en Triod, dvs ett större spänningsving, dvs högre uteffekt (förutsatt att röret klarar effekten)

Baksidan med en pentod är som SB säger (ett elakare distorsions mönster), men även högre brus, vilket gör att man är försiktig med pentoder i t.ex gramofonsteg (där bruset skulle förstärkas upp rejält)

Hoppas jag inte rörde till det hela
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/12/12 08:03:20
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2012/12/12 :  13:11:31  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Okej då vet jag. Ska läsa igenom länken pix som du gav mig.
En annan fråga då. Slits rören mer i pentod läget i och med den högre effekten dvs, livslängden minskar?

Musik är livet
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2012/12/12 :  15:15:26  Show Profile Send pix a Private Message
Jag hoppas jag inte tänker knasigt nu.
Sen eftermiddag och kaffebrist, dessutom har jag liten erfarenhet av pentoder....

Jag skulle säga nej på den frågan (rätta mig im jag har fel här )
Förutsatt att tomgångsströmmen är densamma, så utökas enbart maximalt möjligt spänningssving i pentodläget.
/Pix

Edit, funderade lite till...
Ovanst resonemang gälller för single end (dvs klass A)
Vid push-pull (i klass B) så borde effektuttaget bli högre i pentod-läge, när förstärkaren styrs ut maximalt




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/12/12 16:31:03
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/12/12 :  17:13:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Slits rören mer i pentod läget i och med den högre effekten dvs, livslängden minskar?

Om man läser ett rörs datablad ser man (nästan) alltid först uppgifter om (tillåtna) maxvärden på anodspänning, anodströmmar, gallerspänningar osv. Om man ser till att hålla sig VÄL inom gränserna ska rören hålla (minst ungefär) de uppgivna tider som finns uppgivna.
Det kan ju t ex vara lätt att missa att t ex maxspänning på skärmgallret (eller var det bromsgallret) kan vara väsentligt lägre än tillåten anodspänning och att man alltid, oavsett vad, sätter ett motstånd till detta galler för att begränsa ström/spänning.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2012/12/12 :  17:26:51  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Jag kan nästan ingenting om rör men har börjat få upp intresse för det med tanke på att inom en snar framtid så kommer jag ha högtalare med 105 dB känslighet och då tycker jag att en fin liten rörförstärkare kommer räcka alldeles utmärkt. Så nu om dagarna surfar jag runt och tittar på olika rörförstärkare och läser om uppbyggnad. Där finns så många olika typer och annat skoj så sitter nu och suger in all information om det.

Musik är livet

Edited by - Wing Zero on 2012/12/12 17:28:27
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2012/12/12 :  19:32:07  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message
Med 105dB talare skulle jag köra med ett Triodsteg PP eller SE helst med DHTrör Å utan motkoppling Bra kvalite på utgångstranformatorerna är åxå viktigt.Enkla kopplingar med bra kvalite på komponenterna Rekomenderar att kolla in på Erik Anderssons hemsida.Lite OT från tråa

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340

Edited by - Jazzskägg on 2012/12/12 20:00:57
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/12/12 :  20:14:34  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Tackar,Tackar Jag vet att jag borde ta mig i kragen och uppdatera hemsidan. Det blir mitt nyårslöfte.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7835 Posts

Posted - 2012/12/12 :  23:09:51  Show Profile Send Fuling a Private Message
Återkopplingsfria trioder är en väg att gå och kan lira sjukt vackert ihop med rätt högtalare, men det finns annat spännande man kan göra med rör också. Själv hamnade jag för ett tag sedan i en situation med ett par bashorn som krävde lite muskler i drivningen och av ren vrånghet bestämde jag mig för att göra att försök med rör.

Utkomsten blev ett par ölbacksstora monoblock med pentoder i PP-koppling, låg tomgångsström och generösta mängder lokal och global återkoppling. Raka motsatsen till min vanliga filosofi men det lirar och det lirar bra. Minns att Bernt beskrev ljudet från ett av sina OTL steg "som en bra transistorförstärkare" och jag är benägen att göra samma sak i mitt fall.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2012/12/14 :  17:08:43  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Tack för tipset Jazzskägg men Jag tror att dom förstärkarna ligger långt utanför min budget sen när det är dax. Kan tänka mig att det låter helt underbart men det känns lite overkill. Förstärkaren The Dream får nog förbli en dröm för mig tyvärr även om den är riktigt läcker och låter säkert magiskt.
Det tråkiga nu är att allt får vänta ett tag då jag blev arbetslös nyligen. Mycket tråkigt men förhoppningsvis så dröjer det inte länge innan man hittat något nytt. Ser ändån allt detta som ett långtidsprojekt då jag ska bygga mig en egen cd spelare från grunden nu, sen högtalarna, skivspelare, kablar och en fin rörförstärkare.

Musik är livet
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/12/14 :  18:43:28  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Du kan ju välja lite biffigare pentoder, om du vill prova båda världar, och fixa en omkopplare. Du kan t ex köra EL34 eller 6L6 både som trioder och som pentoder. Det här är ju ganska prisvärda rör.
Tyvärr är det lite problematiskt med dioder av högre effektklasser. Antingen får du köra med självmordstrioder som gladeligt kräver 1000-1200V anodspänning och ett drivsteg lagom för att styra ett RC-lok, eller får du köra med småskit som kanske presterar uppemot 1W i uteffekt. Ett alternativ är 2A3 eller 6B4G, vilka man kan köpa inte alltför dyrt. Många tycker att 300B är överskattat (dyrt och "no bells or whistles").
Sedan finns en rad rör som går att köra som 12B4A, 6AS7G och ett kul rör om du hittar - 5998A (två trioder i ett = 3W/kanal). Du kan ju om du är galen nog, leta reda på udda djäffla rör som knappt går att få tag i som 50CA10 - en 30W-triod som använts i Luxmanstärkare.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2012/12/14 :  19:50:23  Show Profile Send pix a Private Message
Som SB säger så har olika rör lite olika "ton" eller "klang"
Jag vill dock lyfta att utgångsröret bara är en komponent i ett helt system.
Utgångstrtafon och framför allt drivröret anser jag ha minst lika stor inverkan på förstärkarens "klang" som utgångsröret.
Och ingen förstärkare är bättre än dess koppling

När jag började med rör, så ansågs trioder vara lite mer exotiska och magiska än pentoder.
Därav blev det enbart trioder för mig.
Men jag har på senare tid allt mer fått upp ögonen för att även pentoder kan fås att låta magiskt.
Mycket handlar om att använda pentoderna rätt
På senare år har jag inte bara sett många pseudo-kopplade pentoder (pentoder kopplade till trioder) men även rena pentod-kopplingar
Gamla klassiska rörsteg använde ofta en pentod som driv-rör till Triod-utgångsröret (Intet nytt under solen )

Så jag tycker man skall försöka vara lite pragmatisk och inte gå på myter, utan prova och lita på sina öron.
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/12/14 19:51:34
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/12/14 :  20:02:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Fy fan, vad klok och förnuftig du är Pix!
Jag tror det var du som tidigare skrev något om pentoder och effekter och det är värt att repetera; har man trögdrivna högtalare är det biffiga PP-steg med pentoder som gäller.

Om man däremot, som Jazzskägget och jag , har lättdrivna hor är några få watt alldeles lagom och då kan man köra med fjutterör som 1626 och 12B4A ...
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2012/12/14 :  21:16:22  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Även om jag inte är någon hejare på att konstruera rörförstärkare så lånar jag mer gärna men är väldigt förtjust i Pentod drivna sådana jag har även med triod för säkerhets skull. Vid ett tillfälle så kommenterade en av mina kamrater som har ett minimalt musikintresse att pentodförstärkaren lät lite råare än vad trioden gjorde enligt honom svängde det bättre med pentod.

Lite ot.
Jag har starka funderingar på att bygga ett slutsteg med pentodrör hela vägen för att höra hur det låter det gäller bara att hitta något som fungerar bra inte kostar skjortan och lite till, några förslag? PM:a i så fall så slipper vi skräpa ner tråden.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/12/14 :  21:18:33  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
De där tyska Deutche Post-rören C3g och C3m lär väl vara bra rör till drivstegen.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2012/12/14 :  22:24:14  Show Profile Send pix a Private Message
Ja C3m och C3g är mycket spännande pentoder
även D3A skall definitivt räknas till denna skara

Med dessa rör som drivers är det ju ganska enkelt att växla mellan pentod/triod läge efter smak

Man kan även styra en pentod via skärm-gallret (g2) om man vill, vilket kan ge väldigt speciella egenskaper.
Eller som blomman föreslog en gång för länge sedan, använda g2 för att återkoppla en uns av feedback.

Pentoder skall absolut inte förkastas.
De extra anslutningar ger ju utrymme till lite nytänkande och experiment.
/Pix




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/12/15 :  10:37:00  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Förstärkare med omkopplare Pentod/Triod bör vara av Klass-AB1 eller Klass-A typ dvs försedda med autobias medels katodmotstånd. Med fast bias (Klass AB2) blir det mindre bra resultat i "triodläget". Detta gäller om drivsteget är kopplad som anodföljare (fasvändare eller drivsteg) vilket är vanligast förekommande. Ett flertal fabrikanter har vad jag erfarit inte kunskap om detta.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/12/15 :  13:20:34  Show Profile Send Bardis a Private Message
quote:
De där tyska Deutche Post-rören C3g och C3m lär väl vara bra rör till drivstegen.


De är verkligt intressanta!
Men var får man tag på Loctalsocklar av bra kvalitet
Yamamoto finns ju. Men de är svindyra.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/12/15 :  13:26:50  Show Profile Send Bardis a Private Message
quote:
Förstärkare med omkopplare Pentod/Triod bör vara av Klass-AB1 eller Klass-A typ dvs försedda med autobias medels katodmotstånd. Med fast bias (Klass AB2) blir det mindre bra resultat i "triodläget". Detta gäller om drivsteget är kopplad som anodföljare (fasvändare eller drivsteg) vilket är vanligast förekommande.


Detta vill jag veta mer om för det verkar interessant. Kan du utveckla Erik?

Tänkte ha omkopplingsbart mellan triod/ultralinjär på ett 6550 PP steg för ett tag sedan. Men fick inte i hop det för arbetspunkten i ena läget hamnade konstigt. Borde bytt katodmotstånd med samma brytare för att få det att funka bra.
Finns andra lösninga på detta?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/12/15 :  15:51:54  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
OK då, lite ytligt. När en pentod triodkopplas innebär detta att skärmgallret och helst även bromsgallret (om möjlighet finns) sammankopplas med anoden. Då mister skärmgallret sin avskärmande verkan och röret blir att betrakta som en triod. En triod har den egenskapen att den ändrar sitt inre motstånd relativt till anodströmmen. Om då röret arbetar i Klass-AB2 (fast bias)innebär detta att triodens inre motstånd kommer att variera med gallerströmmen. När detta sker kommer ett högohmigt drivsteg i regel att nedlastas men påföljd att musiken stukas till, främst då de höga amplitudtopparna i musiken. En annan nackdel är att röret vill se en annan belastningsimpedans vid lägre inre motstånd. Ingen höjdare alls! Detta går till viss del att kompensera med rätt motkoppling. En ganska ruffig åtgärd tycker jag.

Om någon önskar locktalrörhållare kontakta mig, jag levererar endast i 10 pack!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2012/12/16 :  00:21:52  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
http://www.jacmusic.com/nos/C3g-C3m-info.html
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2012/12/16 :  01:12:39  Show Profile Send Bubbel a Private Message
De här C3xx rören har jag tittat på men har en känsla att de kommer att bli för dyra framöver och då är det inte roligt att införskaffa nya om man behöver även om det är 10.000 tim minimum på deras livslängd. Några andra pentoder som man kan hålla titta på innan man rusar iväg och köper.

Jag har nämligen en GU50 förstärkare som är kandidaten köpt av en forummedlem.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2012/12/16 01:28:28
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2012/12/16 :  08:00:08  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Mycket spännande läsning det här men jag har lite frågor till er rörkunniga.
Finns det någon bra hemsida där man kan läsa om rörförstärkare och dess uppbyggnad?
Är det svårt/dyrt att bygga sig en egen rörförstärkare?
Finns det någon hemsida där man kan köpa kit eller ritningar till sådana?

Musik är livet
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2012/12/16 :  08:12:26  Show Profile Send pix a Private Message
Anders,
Efter 10000 timmar har du iaf hittat på något nytt projekt att sätta tänderna i
Fö, kan dessa sk "post-rör" ibland vara riktigt billiga på tradera.
Betydligt billigare än på t.ex ebay

För diskussionens skull lägger jag upp en bild på anoddiagramen


Om man gjämför pentod- och triodkurvor så ser man att pentoden klarar betydligt lägre anodspänning utan galler-ström "extended loadline possible with pentodes"
Om man växlar mellan pentod och triod läge bör man vara observant på detta.
/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2012/12/16 :  14:19:24  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Anders,
Efter 10000 timmar har du iaf hittat på något nytt projekt att sätta tänderna i


Må så vara, men jag siktar mot att ha ett system som är grunden och vägen dit är utstakad hur det skall gå till när väl allt är på plats så kan man allt leka inte som nu flyta runt utan mål.

Tack för tipset om tradera.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000