HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bakåtriktad diskant?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/11/15 :  09:29:32  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag undrar lite kring det här med bakåtriktade diskanter som man kan se att vissa högtalare är utrustade med.

Vad är vitsen med detta?
Finns det några nackdelar?
Spelar de exakt samma frekvenser som den framåtriktade diskanten, med samma känslighet/verkningsgrad?

Jag har aldrig hört sådana högtalare, men jag kan tänka mig att spridningen ökar och att ljudet upplevs som större och luftigare.
Men samtidigt så vill man ju undvika tidiga reflexer, hur hänger det här ihop?


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/11/15 :  09:39:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Man vill - så som du själv är inne på - skapa en större och "luftigare" färgning av ljudet.

Ofta är det mycket tilltalande, lite som panelhögtalare.

Nackdelen skulle jag säga är att allt blir för stort och diffust.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2012/11/15 :  11:05:50  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag vet ju inte vad alla vill med sina konstruktioner med bakåtriktad diskant men jag håller inte med om ovanstående.

Huvudskälet borde vara att ändra klangbalansen på efterklangen i rummet. "Normala" högtalare sprider högre frekvenser sämre än lägre och det ger en dov efterklang som inte stämmer med det som örat förväntar sig från en livesituation. Då skall efterklangen mer likna direktljudet klangmässigt. I ett konserthus t.ex är det ljud man lyssnar på i stort sett bara efterklang och direktljudet bidrar mer eller mindre bara med riktningsinformation och om man vill ha liknande upplevelse hemma gäller det att ha en vettig efterklangsbalans.

Att ett sådant ljud upplevs som luftigare är en bieffekt egentligen.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/11/15 :  12:28:25  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Hmm...

Anledningen till min frågeställning var bla. att jag funderar på att testa bakåtriktad diskant till mina DIY-högtalare.

Jag har ett par diskanter ligger som ska testas, från ett par Audio Pro A3.36
Ska de fasvändas tro?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/11/15 :  12:37:55  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Jag håller fullständigt med MatsT här. Vitsen med det hela är att få en mer konsertsalsliknande ljudbild. En fuskvariant kan vara att göra baffeln snedställd både uppåt och åt sidorna med endast en diskant, som jag gjorde med min Halv Carlsson. När jag lyssnade på den vid konstruerandet, tyckte jag mig i vissa lägen nästan få det som stereo med bara ena högtalaren inkopplad. Det lät alltså som att det var 2 fast det bara var en som var igång. Men Bernt har inte fel han heller. Det blir lite diffust på ett sätt, doch vill jag nog säga att det är just det stora, som iallafall jag är ute efter.

Jag har emellertid gjort ganska många prov med 2 diskanter. Då har jag haft den ena uppåtriktad.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2012/11/15 :  12:48:35  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Du kanske kommer ihåg att de första högtalarna du lyssnade på ute i min musikstuga var ett par Von Schweikert VR-2? De hade bakåtriktad diskant med en volymratt. I alla rum jag hade dessa högtalare så kunde jag dock aldrig komma fram till själv om det var bäst med eller utan dessa ikopplade. Ju mer de fick framträda så försvann skärpan i stereobilden, på blussidan fanns att man fick fram en känsla något mer "stort ljud".

Så här skriver VS själv om tankarna bakom att han körde med bakåtriktad diskant:
quote:
While at CAL-TECH in the #8217;70s, Albert delved into computer-based development of speaker design and psychoacoustics, where he gained new understandings of sound radiation and how this was perceived by the listening audience. Original research led him to discover that the goal of a loudspeaker was to reproduce what the omni-directional microphones picked up, using the microphone pickup patterns and transient response as his design goal. Thus, Albert;s ;speaker as mic in reverse; design was called Acoustic Inverse Reproduction. Using a rear-firing midrange/treble driver to replicate the radiation pattern of omni mics, the Von Schweikert Ambience Retrieval System illuminates the room with spherical sound waves, enabling each listener in the room to perceive the live sound field embedded in the original recording. Ordinary speakers beam the sound waves, creating poor off-axis sound to listeners who are not seated in the sweet spot. Albert felt that the beaming effect was psychologically detrimental to the illusion of a live performance, and his research proved to be visionary.

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2012/11/15 12:51:35
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8518 Posts

Posted - 2012/11/15 :  12:56:23  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Jag har emellertid gjort ganska många prov med 2 diskanter. Då har jag haft den ena uppåtriktad.


Delade du båda vid samma frekvens då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/11/15 :  13:03:36  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Ja samma frekvens. Hur det blir annars har jag inte testat.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/11/15 :  13:05:04  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Du kanske kommer ihåg att de första högtalarna du lyssnade på ute i min musikstuga var ett par Von Schweikert VR-2? De hade bakåtriktad diskant med en volymratt.
Jajustdetja, de hade jag glömt.
quote:
Jag har emellertid gjort ganska många prov med 2 diskanter. Då har jag haft den ena uppåtriktad.
Uppåtriktad kan ju såklart vara ett alternativ, tack det tipset.
Men hur dela, fasvända osv...?

Jag gillar ljudet från mina ELAC Jet III, men de sprider uselt och låter bara bra i sweetspot.
Min tanke var att ev. få en "större" ljudbild i diskanten, men samtidigt vill jag ju inte att det ska låta för luddigt...

Vilken typ av diskant passar bäst tro - dome, ringradiator, papperskon...?




Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2012/11/15 :  13:29:11  Show Profile Send MatsT a Private Message
Ambiens-diskanten skall spela i fas med de övriga.

Visst kan man få en något diffusare ljudbild när det strålar mer runtom och det finns 2 skäl.

Det första är att det kan finnas reflexer som stör riktningsintrycket som skall komma från det direktriktade ljudet, det kan man ta bort med dämpning eller diffusion utan att fördelarna med bättre ljudspridning försvinner. Det är samma fenomen som direktstuds i sidovägg t.ex.

Det andra är att andelen efterklang i förhållande till direktljudet ökar och det ger "släpp" på bekostnad av "fokus". Mer livekänsla beskrivs det ofta som och som jag skrev tidigare är konsertsituationen nog mer lik detta. Mängden efterklang kan också påverkas genom dämpning i rummets hörn t.ex.

Det är rätt kul att experimentera med sånt här, jag har hållit på med det en hel del.

Edit.
Fasen på ambiensdiskanten är knappast kritisk och har man dipol skall den i utgångsläget spela i fas med bakåtstrålningen. Det reflekterade ljudet som man vill uppnå saknar egentligen fasinformation så anledningen till att man i utgångsläget sätter extradiskanten i fas är att utstrålningsmönstret från högtalaren påverkas mest positivt då. (Lite förenklat men förhoppningsvis förståeligt)

Edited by - MatsT on 2012/11/15 13:33:24
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/11/15 :  14:16:11  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Ska se om jag om jag har tid o ork att testa ikväll.
Förstärkaren (vintage H/K 430 receiver) som jag använder till diskanterna har omkopplare för speakers A & B så det blir nog ganska lätt att utvärdera.

Men Eriksson och MatsT, ni som testat en del - Vilken typ av diskant är mest lämplig att använda i en sådan applikation?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2012/11/15 :  15:19:37  Show Profile Send bearwik a Private Message
quote:
Jag gillar ljudet från mina ELAC Jet III, men de sprider uselt och låter bara bra i sweetspot.
Min tanke var att ev. få en "större" ljudbild i diskanten, men samtidigt vill jag ju inte att det ska låta för luddigt...


Vore det inte bättre att låta dem spela framåt i så fall?
Bara en fundering från min sida.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/11/15 :  15:37:17  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
quote:
Jag gillar ljudet från mina ELAC Jet III, men de sprider uselt och låter bara bra i sweetspot.
Min tanke var att ev. få en "större" ljudbild i diskanten, men samtidigt vill jag ju inte att det ska låta för luddigt...

Vore det inte bättre att låta dem spela framåt i så fall?
Bara en fundering från min sida.

Och ha två olika framåtriktade diskanter?
Eller missförstod du mig nu Bearwik? jag har Jet-diskanterna framåtriktade idag, men är inte helt nöjd med spridningen och funderar på om ett par extra bakåt/uppåt-riktade diskanter kan vara lösningen på detta lilla problem.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2012/11/15 :  17:04:32  Show Profile Send bearwik a Private Message
quote:
Och ha två olika framåtriktade diskanter?


Just så; a la Dali, två diskanter som kompletterar varandra.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2012/11/15 :  19:13:42  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag skulle tro att de här fungerar bra, de är ju faktiskt avsedda att vara ambiensdiskanter.
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/hifi/diskant/t22-oa

Kika på gamla Carlssonhögtalare för att få lite kläm på lämpliga vinklar.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2012/11/15 :  19:32:03  Show Profile Send pak a Private Message
Jag tyckte att bakdiskanten på mina förra von schweikert vr5 gjorde ljudbilden bättre faktiskt.
Kändes mera som att artisten blev mer närvarande i rummet och inte bara som en klar och fin 2d bild.
3d känslan infann sig markant i mina öron. Nästan kusligt när allt klaffade...

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7835 Posts

Posted - 2012/11/15 :  19:33:21  Show Profile Send Fuling a Private Message
Kan en bakåtriktad diskant vara lösningen för att få upp nivån i toppen så att den matchar övriga register? I min hornanläggningar är känsligheten helt enkelt så hög att jag har problem att hitta diskantdrivers som når upp till i alla fall 15khz med någorlunda nivå. Två framåtriktade diskanthorn känns inte som någon bra idé så jag har lekt med tanken på att addera ett par bakåtriktade som spelar rant in i någon sorts diffusor eller spridningslins.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2012/11/15 :  21:19:19  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Klart nöjd med mina ESS diskanter som skickar lika mycket ljud fram som bak, dock har ja aldrig testat täcka för baksidan och se om det blir bättre eller sämre, kanske nått man skulle hinna med här i jul :)
http://www.essspeakersusa.com/Products.html
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/11/15 :  23:31:41  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har närt den här idén sedan flera år om bakåt riktade diskanter. Jag har ett par 1":s horn stående och tanken flyger i mig att man skulle kunna använda dom. Jag har ett trevägs BSS filter stående som inte är fullt utnyttjat. Man skulle kunna använda ett av passbanden i filtret till dom bakåtriktade hornen. En annan grej är att helt enkelt använda ett vanligt enkelt aktivt delningsfilter utan eq. Det viktiga som jag förstår måste man bara kunna justera nivån. Vad tror och tycker ni själva? Ni får gärna spåna lite och peppa mig.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2012/11/16 :  09:24:30  Show Profile Send dwain a Private Message
Mina infinity har bakåtriktade diskanter. Det låter väldigt luftigt och fint. Dock krävs det lite pillande med placeringen för att få optimal ljudbild. Men när man väl får det så står Anna-lotta larsson framför en och sjunger.

En fördel som jag ser det med bakåtriktade diskanter är att oavsett vart jag befinner mig så låter det sjukt bra. Även om jag går ett par rum bort så låter det klart njutningsbart
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/11/16 :  11:05:09  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Men när man väl får det så står Anna-lotta larsson framför en och sjunger.
Ja precis så känns redan.
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/11/16 :  11:24:40  Show Profile Send mostlydiy a Private Message
Fuling; att dämpa övriga register är inte ett alternativ som är tillräckligt attraktivt? Hur gick det med det passiva filtret förresten?
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/11/16 :  11:37:43  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Det hade varit kul att leka med en bakåtriktad diskant med en minidsp
inkopplad. Sitta i sweetspoot och sänka/höja volym, ändra delningsfrekvenser
och eq#180;a helt vilt Alternativt en diskant riktad uppåt.

Drömmer om bra ljud...

Edited by - sladdbarn on 2012/11/16 11:38:27
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/11/16 :  12:51:17  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Alternativt en diskant riktad uppåt.

Det är den enda möjligheten som jag har. Jag tänkte börja med att inte använda DSP. Jag har ju DSP för allt annat. Jag tror inte heller att det är så nödvändigt med DSP på dom uppåt riktade diskanterna eftersom det handlar om diffusljud.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/11/16 :  13:27:05  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Ska se om jag om jag har tid o ork att testa ikväll.
Förstärkaren (vintage H/K 430 receiver) som jag använder till diskanterna har omkopplare för speakers A & B så det blir nog ganska lätt att utvärdera.
Blev inget av det, jag somnade i den förbaskade TV-soffan.
quote:
Det hade varit kul att leka med en bakåtriktad diskant med en minidsp
inkopplad. Sitta i sweetspoot och sänka/höja volym, ändra delningsfrekvenser
och eq'a helt vilt Alternativt en diskant riktad uppåt
Hehe, det kan jag göra - fast då behöver jag ett slutsteg till...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2012/11/16 :  13:51:05  Show Profile Send svejk a Private Message
Hade ett par Snell E3 som hade bakåtriktad diskant, lät tristare när jag testade att tejpa över den.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000