HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En fråga om rör till McIntosh?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/10/08 :  17:06:14  Show Profile Send byZan a Private Message
Genalex gold lions 12ax7 is the best much better then the original tubes for the C1000T

Läste jag på nätet någonstans och nu undrar jag va f'n menar dom med bättre? Annorlunda eller?

Som ni förstår så är min rörförståelse lika med zero

Kan någon kunna vara bussig att förklara skillnaderna i de olika rören. Jag har tydligen samma rör även på phonosidan, 2 för MC och två för MM och fyra för försteget. Kan man bara byta de 4 eftersom jag inte använder phono ingångarna eller måste man byta alla samtidigt?

Frågorna är många men eftersom jag är i tweakstagen med små justeringar så kanske jag även skulle pröva mig på ett rörbyte om det nu gör någon skillnad?

/byZan


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2012/10/08 20:23:12

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/10/08 :  20:57:13  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Rör har olika egenskaper: brus, toleranser, mikrofoni, överföringsfunktion etc etc, vissa är helt enkelt bättre gjorda än andra. Sen beträffande 12AX7 finns det många versioner, 12AX7A, 12AX7WA, ECC83, E83CC, CV492, CV4004, M8137, ECC803s för att nämna några jag kan komma på ur huvudet. Jag sålde rör förut och då enbart NOS, dvs New Old Stock. Enligt många rörförståsigpåare så har dagens rör inte alls samma kvalitet som den äkta vara från back in the days. Hur det är med den saken låter jag var osagt men de rör som är ekvivalenter med 12AX7 och som sålde bra var Telefunken ECC83, Siemens E83CC (ett longlife rör) och Mullard CV4004/M8137. Det är en djungel!

Du kan med största sannolikhet byta de fyra i försteget separat.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/10/08 :  21:00:16  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Bytte själv rör i min MF XCANv2 från originalrören till Telefunken och det vart påtagligt bättre. Lånade en andra Xcan med originalrör så kunde lyssna fram och tillbaka.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2012/10/08 :  21:01:15  Show Profile Send svejk a Private Message
Olika fabrikat av rör låter lite annorlunda en annan beteckning på dina rör är Ecc 83. Googla lite på detta så får du upp hur mycket info så du blir yr i huvudet. Många tycker gamla rör NOS new old stock är bäst. Detta är inget direkt dyrt rör köp/låna några och testa..


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/10/08 :  21:05:20  Show Profile Send byZan a Private Message
Jaha, var det så enkelt Tack för info

Jag jag ska väl inte behöva testa alla dessa för att eventuellt få till ett bättre ljud, eller?

Vad kostar rören 12ax7 i Sverige? Är det billigt så kan man ju testa, är det dyrt så måste jag införskaffa mer info.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/10/08 :  21:07:40  Show Profile Send byZan a Private Message
Oj, det ramlade in fler svar under tiden jag svarade Rydberg
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/10/08 :  21:10:28  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Vad som är dyrt för dig är billigt för andra så svår fråga att svara på. När jag sålde så tog jag typ 150kr styck för de billigaste NOS men priserna har gått upp sedan dess. Helt nya Telefunken ECC803s kan kosta 5000 kr STYCK!

Kolla in http://www.tangotubes.com/ , killen hänger nog här på HF har jag för mig

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2012/10/08 :  21:24:08  Show Profile Send svejk a Private Message
Har själv köpt NOS Philips för under 200 till mitt Air Thight försteg.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4455 Posts

Posted - 2012/10/08 :  23:36:56  Show Profile Send jari a Private Message

Annorlunda var ordet sa Bull,jo så är det.
Jag har provat många olika 12ax7,och har min uppfattning klar,
om vilket rör jag föredrar till min förstärkare.


/jari

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/10/09 :  12:26:58  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Annorlunda var ordet sa Bull,jo så är det.
Jag har provat många olika 12ax7,och har min uppfattning klar,
om vilket rör jag föredrar till min förstärkare.


Och?
Go to Top of Page

wakkz
Starting Member

9 Posts

Posted - 2012/10/14 :  17:19:57  Show Profile Send wakkz a Private Message
Byzan: Jag har själv funderat på att uppgradera till Gold Lions. Hittat denna sida som säljer ett komplett "paket" efter förstegsmodell :P
http://thetubestore.com/mcintosh-amps.html
Bara välj c2300 då den har samma konfiguration som c1000

Går köpa lösa med. Bland annat här. http://tubedepot.com/gl.html

Ej hittat dessa i Sverige.

Mcintosh C500T, MC501(2), MCD500 - ClearAudio Concept - MIT Powerbar-Z - B&W 803 Signature
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/10/15 :  16:24:17  Show Profile Send byZan a Private Message
Jag blir inte klok på alla bokstavskombinationer, jag kanske har en själv

Vad har alla dessa för betydelse och kan man utläsa olika karaktärer vad gäller ljud? Samma kombination XX####?? men olika tillverkare, är det så?
När jag läser bl.a. länkade sidor så vet jag ju inte vad dom menar med varmare o s v?
Är matchade rör att föredra? Är det värt pengarna? Är skillnaderna hörbara?

You talk to a dummie, tänk på det när ni svarar
Men jag är otroligt glad för er hjälp

/byZan
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/10/15 :  17:09:20  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Du kan nog inte få ett enkelt tumregelsvar på dina frågor tyvärr.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2012/10/15 :  17:17:39  Show Profile Send Imperial a Private Message
Jag har ett gäng olika ECC83/12AX7 liggandes såm du kan få prova.

Det är enklast om jag kommer över med några st så du får prova direkt i din stärkare.
Jag vet vilka jag gillar och det är inte säkert att dom passar i din stärkare.

Hade en Mc240 på bänken för ett tag sedan och petade i 6L6GC RCA med Svarta Anodplattor och det spelade väl!?
Bytte sedan till GE 6L6GC med grå Anod plattor och det lirade enl mig bättre och ägaren av steget tyckte samma sak så dom blidde det.

Vissa rör har en specifik karaktär i många (för vårat fall) audio koplingar och det ska även stämma med det övriga systemet å som det blir i detta fallet den subjektiva upplevelsen.

Jag säger inte att ett rör är bättre än ett annat om man utgår ifrån högkvalitativa rör.
Det är en system anpassning å en subjektiv bedömning från fall till fall.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/10/15 :  17:54:34  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Du kan nog inte få ett enkelt tumregelsvar på dina frågor tyvärr.

De va som jag trodde, hmmm?
Men några förklaringar kanske skulle kunna gå att få på mina frågor
quote:
Det är en system anpassning å en subjektiv bedömning från fall till fall.

Som vanligt alltså

Jag har en eventuell order på G, min ena vän i frågan om rör håller sina korpgluggar öppna för min skull

Återkommer till dig Imperial om det blir aktuellt, tackar för erbjudandet

/byZan
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/10/15 :  19:32:13  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Visst kan du få vissa svar. Det finns bland annat rör som har en betydligt längre livstid än andra (bla 12AXWA, E83CC, ECC803s). Det finns versioner med lägre brus där sådant är viktigt etc.

Hur ett visst rör presterar beror ju inte enbart på röret som sådant utan hur det är implementerat i kretsdesignen.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2012/10/15 :  19:58:00  Show Profile Send Imperial a Private Message
RCA 7025 är en lågbrusigare variant på ECC83 som har samma värden.
5751 är åxå lågbrusig men har något lägre förstärkning än ECC83.
I slutsteg så brukar den skillnaden vara liten mellan dessa två men i Riaa så kan det bli problem.

Jag har ett gäng med Kina ECC803S som McIntosh folk brukar gilla.
Dom har inget med Telefunkens orginal å göra varken i uförande eller pris men ljudmässigt så är många nöjda med dom.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/10/15 :  20:02:08  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Gjorde inte även Tesla ECC803s?

Ett varningens finger ska väl lyftas att det ofta cirkulerar kopior och fake-rör av de dyrbarare varianterna.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2012/10/15 :  20:37:34  Show Profile Send Imperial a Private Message
Jo!

Tesla gjorde ECC803S åt Telefunken ett tag liksom RFT men ingen av dom klarade av qualitäts kraven (egen stavning).
Däremot så har JJ gjort en ECC803 som inte har nåt å göra med TFK's variant medans deras ECC83S påminner i utsendet väldigt mycket om TFK ECC803S.

Kollar man på övriga rörmärken så står ett s för Special eller liknande men i TFK's fall på ECC81/82/83 så står det för att dom har ramgaller (spannung gxxxx eller liknande)kommer inte ihåg vad det heter på Tyska nu.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2012/10/15 :  22:46:19  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Helt nya Telefunken ECC803s kan kosta 5000 kr STYCK!



Jag har fem st som jag har fått någonstans ifrån som skall användas till något..

Det finns mängder av info på nätet men man skall inte gräva ned sig för mycket för det är lätt att man blir nojig.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2012/10/15 :  22:46:43  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Helt nya Telefunken ECC803s kan kosta 5000 kr STYCK!



Jag har fem st som jag har fått någonstans ifrån som skall användas till något..

Det finns mängder av info på nätet men man skall inte gräva ned sig för mycket för det är lätt att man blir nojig.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/12/16 :  14:02:16  Show Profile Send byZan a Private Message
Tack alla för era inputs

Det blev 4st beg. matchade och uppmätta Telefunken ECC83 som jari hjälpte mig att hitta någonstans ute i världen, TACK jari

/byZan


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000