HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Spotify-USB DAC+Digital förstärkning-Högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2012/12/05 :  15:13:38  Show Profile Send madjong a Private Message
Längesen jag skrev nåt här! Men jag har funderat en del på vad den allmäna åsikten, gällande detta koncept, är?

Nu snackar jag förvisso om Hi-Fi snarare än Hi-End.

Anläggningar under 50k, signalkälla borträknat. (dator)

Stora tillverkare så som Pioneer, NAD, Onkyo och Yamaha bl.a. verkar haka på idén med integrerad USB/hdmi/optisk DAC och klass D-förstärkning. Framtiden, tar jag för givet!?

Längesen jag plockade bort min CD-spelare. Rippat alla mina CD-skivor i förlustfritt format till extern HDD.

Visst hör man klar skillnad mellan FLAC o.s.v. jämfört med Spotify's "High quality streaming".

Men uppenbarligen finner jag mig själv, endast, lyssnandes på musik genom Spotify. "Allt!" finns där, det är billigt! och mycket användarvänligt!

Det jag undrar är alltså hur fint detta anses inom jakten på välljud?

Är inte alls speciellt världsvan, utan har mest mindre erfarenheter från korta demos i butiker när det gäller dyrare prylar.

Vart är den generella flaskhalsen i prisklassen? Den digitala förstärkaren med integrerad DAC, högtalarna eller spotify?

(Antar att vi får bortse från fysisk samt elektronisk rumskorrigering.
Btw, så borde väl rumskorrigering i försteget komma mer och mer?)

Eller är det helt sonika "okej" att köra spotify även i ännu dyrare anläggnignar?




Edited by - madjong on 2012/12/05 15:25:28

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2012/12/05 :  16:55:43  Show Profile Send sopwith a Private Message
min mest använda anläggning är den till datorn, Dator--Argon DA2 med inbyggd DAC--DLS stativare.
Denna lilla digitala stärkare är sjukt grym med kraft, klart ljud och har en metallklädd fjärr som får många dyrmärkens fjärrar att skämmas i skamvråm.
Mina 5 cent i frågan är att Spotify är den svaga länken iaf i min kedja (kör gratisSpotify med reklam).
Funderar nu på att ställa ut min nya Denon biostärkare i snön och skaffa en DA2:a till att använda till mina stora QLN612:or.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/12/05 :  18:37:54  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag är inte säker på om jag förstod frågan riktigt?
Om det är "fint nog" med Spotify?

Jag tycker att Spotify bara duger som ett komplement till riktiga skivor.
Men så tycker jag ju också att ägandet av fysiska skivor är lika viktigt som själva musiken, så där är vi nog lite olika...
Jag använder Spotify som familjeunderhållning och för att hitta ny musik som sedan köps på skiva.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/12/05 :  18:44:23  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jag fattar inte heller riktigt frågan?
Om Spotify får dig att skratta, gråta, skaka rumpan, sjunga, mysa eller vad du nu efterträvar så är det väl fullt tillräckligt bra?
Jag lyssnade på musik via Spotify i en anläggning till nypris runt 2Mille för inte så länge sedan, och det lät inte alls illa! En bra inspelning via Spotify krossar en medioker inspelning på CD varenda gång!
VH
//Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2012/12/05 :  20:24:08  Show Profile Send HerrD a Private Message
DSP-monitorer! Perfekt till dator och ger sjukt bra prestanda för pengarna. Själv kör jag Genelec 8250a med dator och M2Tech evo (USB->AES/EBU). Genelec GLM mjukvara och mic för rumskorrigering. Har förvisso också en 7270a dsp sub. Värt att kolla upp om du vill tänka utanför de vanliga hifiramarna.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2012/12/05 :  20:27:07  Show Profile Send HerrD a Private Message
Flaskhalsen tycker jag är inspelningen/mixningen tillsammans med rummets påverkan. Tar hellre en bra mixad mp3 än en dålig flac... (duckar!)

(edit, la till rummet.)

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2012/12/05 20:30:22
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2012/12/05 :  23:14:31  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Hm...Spotify Premium är bra nog om du får ut den ur datorn på ett bra sätt och in i en bra dac. Själv kör jag ett program som heter fidelizer, vilket optimerar datorn, strömmar från datorn med en M2Tech hiface och in i en bra DAC och det låter faktiskt riktigt bra! Visst sjutton räcker det för musiknöje i massor!

Flaskhalsen är nog datorn och överföringen till en DAC. Transporten så att säga. Många har nog inte hört hur bra spotify kan låta...

Att bitar är bitar är den största lögnen inom audio...
Go to Top of Page

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2012/12/06 :  01:43:22  Show Profile Send madjong a Private Message
Jag är väldigt nöjd med alla svar, faktiskt! :)
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2012/12/06 :  10:52:39  Show Profile Send markusA a Private Message
Mina $0.02...
Spotify är väl knappast ansett som någon superbra källa men det handlar ju om musiken och inte om ett prestigeräjs. Bara du själv kan avgöra om det är bra nog.
Bättre att lyssna på musik i tillräckligt bra kvalitet än att inte orka/kunna lyssna.
Och nu för lite tankar kring hårdvaran.
Klass-D är INTE digitalt. Det är en analog förstärkare med hög switchfrekvens som liknar ett switchande nätagg på många vis.
Ljudmässigt så finns det väl både bra och mindre bra implementationer som med all annan hifi.
I prisklassen 50k så tror jag definitivt man kan få väldigt mycket välljud ur den typen av kombo. Själv så gillar jag att ha separata komponenter men jag har ändå ganska mycket samma koncept.
Dator -> klämbox -> Dac -> Slutsteg -> Högtalare.
Den integrerade enheten ersätter ju bara Dac och slutsteg med en låda istället.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000