HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 försteg med HT passthrough
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FetMule
Starting Member

40 Posts

Posted - 2012/11/25 :  16:13:26  Show Profile Send FetMule a Private Message
Någon som vet några försteg (gärna rör) med HT passthrough funktion i prisklassen 5-15000?

Har en tanke att köpa en Anthem MRX-300/MRX-500/Arcam AVR400 och använda som bioreciever. Även om jag vet att de ska låta bra i 2-kanalslyssning funderar jag ändå på om inte en förförstärkare med HT passthrough skulle höja 2-kanalslyssningen ännu ett snäpp. Jag lyssnar väldigt mycket på vinyl och har mycket musik på datorn i FLAC. Har sett en lista här på forumet men den har en del år på nacken.

Jag vill väldigt gärna introduceras till "rör-världen" då jag anser att rörförstärkare rent estetiskt är bland det vackraste som finns :)

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2012/11/26 :  04:04:25  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Emotiva USP-1 och XSP-1 men de saknar rör...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

FetMule
Starting Member

40 Posts

Posted - 2012/11/26 :  20:10:05  Show Profile Send FetMule a Private Message
Jag såg ett begagnat Prima Luna Prologue som ligger inom min budget. Frågan är om det ger ett klart hörbart lyft om jag kopplar in skivspelare och dator till det försteget kopplat, först till nuvarande AV/Reciever i mellanklass, och senare till Anthem Reciever? Jag har tyvärr ingen möjlighet att låna hem för att provlyssna. Bioljudet jag har nu kan jag leva med ett tag, men 2-kanal är jag inte helt nöjd med.

Jag antar att jag har tre val: köpa Anthem Reciever först, köpa bra 2-kanals förförstärkare med HT passthrough först, satsa på en dac (kanske hegel Hd11) och koppla mellan dator-nuvarande reciever.
Tankar kring detta?

Jag har legat i HiFi dvala några år pga alla nya format, sålde min Arcam-rigg och ersatte med mellanprisutrustning, så utgå från att jag kommer byta nuvarande grejor (dvd, Av-reciever, LP, RIAA, högtalare) under en tvåårsperiod. TV'n var först ut nu och är uppgraderad till en ny Panasonic Viera plasma.

Edit: Läste någonstans att Anthem omvandlar alla analoga in till digitalt vilket bland annat borde motverka extern dac. Jag har inte riktigt koll på vad det innebär, någon som kan förklara? Vad händer med signalen från en förförstärkare eller skivspelare?

Edited by - FetMule on 2012/11/26 21:09:54
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/11/28 :  23:47:12  Show Profile Send RobertH a Private Message
Annars går det ju lätt att lösa själv, dvs modifiera dit egen passthrough.
Du behöver borrmaskin, två RCA-kontakter, ett 12v/5v-relä samt lite kopplingstråd.

Borra hål för RCA.
Anslut reläets spole till 12v eller 5v (beroende på vilket du har), anslut förstegets "gamla" RCA-output på två mittpinnarna på reläet.
Anslut dina nya RCA till två pinnarna som blir "aktiva" när spänningen är av.
Anslut kablarna som tidigare gick till Output till två sista lediga polerna på reläet.
Och sist ansluter du de nya RCA-kontakterna till förstärkarens jord. Och se till att du inte kortsluter RCA-kontakterna i chassit så det blir nån jordslinga.

Svårare än så behöver det inte vara, och det gör då så att du får passthrough när försteget är avstängt, medans det fungerar som vanligt när försteget är på. :-)

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA

Edited by - RobertH on 2012/11/28 23:48:52
Go to Top of Page

FetMule
Starting Member

40 Posts

Posted - 2012/11/29 :  22:27:23  Show Profile Send FetMule a Private Message
Så kan man ju göra RobertH :)

Jag är dock inte så jättehändig och tyvärr bekväm i detta fallet ^^
Är inte ens säker att det är en smart lösning/värt pengarna med försteg och HT passthrough, men jag har inte rum för två anläggningar. Är säkert hyfsat nöjd med 2-kanalsljudet från en Anthem men sen var det ju det där med rör... ;)
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2012/12/02 :  03:46:09  Show Profile Send NewMount a Private Message
Odyssey Candela eller Odyssey Tempest (med phono-steg). Har inte hört dem men hört mycket gott om dem.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo

Edited by - NewMount on 2012/12/02 03:52:47
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/12/03 :  02:03:49  Show Profile Send lennartj a Private Message
Ett försteg som har HT-passthru och där all spänningsförstärkning sker med rör, utom första steget på MC-ingången är McIntosh C2300.
Jag har ett själv sedan 4 år, då det var alldels nytt och såldes parallellt med föregångaren C2200 som var ett mer "renlärigt" rörförsteg. C2300 har halvledarbaserade fasvändare och buffertar men trots eller tack vare dem föredrar jag återgivningen hos detta framför det gamla som dessutom saknar MC-ingång och fullständig fjärrkontrollmanövrering.
Två nackdelar kan jag komma på,
det är fysiskt stort, som en fet hembioreciever och
kostar ganska mycket.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

FetMule
Starting Member

40 Posts

Posted - 2012/12/03 :  08:23:05  Show Profile Send FetMule a Private Message
McIntosh C2300 ligger tyvärr ovanför min budget. McIntosh har dock alltid varit en dröm :)
Odyssey hittar jag inte i sverige?

Men tror ni att min tanke är vettig, rörförsteg med HT pass->av/reciever för att höja 2-kanalsljudet något steg?

Som jag nämnde finns ju Primaluna till ett överkomligt pris i så fall.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/12/04 :  01:35:34  Show Profile Send lennartj a Private Message
Tyvärr har de flesta kinesiska försteg och integrerade förstärkare jag råkat höra i lägre prisklass låtit både luddigt och oengagerande. Jag skulle aldrig köpa något sådant på nätet olyssnat oavsett hur attraktivt priset ser ut att vara.
Provlyssning i den egna anläggningen är ett måste, tycker jag.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

FetMule
Starting Member

40 Posts

Posted - 2012/12/04 :  18:38:43  Show Profile Send FetMule a Private Message
Nu vet jag ju inte om man kan räkna PrimaLuna som lägre prisklass direkt, men det försteget är mest ett exempel på ett inom räckhåll. Det jag egentligen undrar är om ett försteg med ht pass kan ge ett bra lyft , eller är kanske en integrerad 2-kanals med ht pass det jag borde kika på?

Edited by - FetMule on 2012/12/04 19:16:51
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/12/05 :  20:08:59  Show Profile Send RobertH a Private Message
FetMule: Jag funderar på exakt hur du igentligen tänkt köra.. har du ett 2-kanals slutsteg som du idag har till dina frontar i surroundsetupen (med hemmabioreceiever som "försteg") och du hade tänkt koppla ett vanligt 2-kanals stereoförsteg däremellan, och när du ser film vill du enkelt kunna växla till HT-bypass-läget på försteget?
Om det är så du tänker så vill jag säga JA, det kommer bli en hörbar förbättring, har du inget vettigt 2-kanalsslutsteg så är svaret nej - och då är det bättre att köpa en integrerad 2-kanalare med ht-bypass.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

FetMule
Starting Member

40 Posts

Posted - 2012/12/05 :  20:25:40  Show Profile Send FetMule a Private Message
Jag har en av-Reciever som jag kan koppla slutsteg eller försteg till. Funkar ok till film men låter platt, vasst och kylig till musik. Alternativen som jag ser det är då: ny av-Reciever som låter bra till 2-kanal, 2-kanals försteg med HT pass och använda nuvarande recieverns slutsteg vid musik, eller en integrerad förstärkare med HT pass och köra den fullt ut vid 2-kanalslyssning och använda den förstärkaren att driva frontarna även vid film.

Av ditt svar robertH så tycks alternativ 2 inte vara ett alternativ längre, vilket jag själv också tänkt på. Det får bli en integrerad förstärkare då jag prioriterar musik för tillfället. Blir även nytt riaa-steg och pickup till skivspelaren. det finns många intressanta alternativ när man närmar sig Hegel H100 och Bladelius prisklass. Men finns det några alternativ steget under dessa? Svårt när tillverkare och säljare inte alltid anger om produkten har HT Pass.

Edited by - FetMule on 2012/12/05 20:29:14
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2012/12/05 :  20:52:36  Show Profile Send Mattias a Private Message

Nu är den inte rörbaserad och över budget, men väl värda att överväga.
Fokus på produkten är inte design utan helt och hållet välljud. Finns massor att läsa... :)
Wyred 4 Sound STP-SE.
Go to Top of Page

FetMule
Starting Member

40 Posts

Posted - 2012/12/05 :  21:07:11  Show Profile Send FetMule a Private Message
Jag kollar givetvis även begagnat om någon nu undrar ;)
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/12/05 :  22:49:38  Show Profile Send RobertH a Private Message
FetMule: nej jag tycker alternativ två inte är bra, då faktiskt slutsteget är den viktigare än försteget. Allt är såklart viktigt i slutändan, men jag vill påstå att mesta ljudet sitter i slutsteget - och är det rätt designat (och gärna med lite mer gain) så behövs igentligen inte någon förstärkning i försteget.
Hur som helst, tycker du ska kolla efter en integrerad (med ht-byass) anternativt en kombo av ex rör-försteg (med ht-bypass) samt ett vettigt slutsteg till detta.
Blir kanske lite mycket burkar då, men vill du ha lite rörsound så kan det vara en bra kombo att köra så!

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

FetMule
Starting Member

40 Posts

Posted - 2012/12/05 :  23:01:53  Show Profile Send FetMule a Private Message
Det finns ju rörförstärkare med HT bypass också, men jag är osäker på hur det funkar till film då det bland annat skiljer en del i effekt. Har försökt googla för att se om någon testat det i praktiken, men tyvärr utan resultat. Blir svårt att låna hem och testa. Rörförsteg/slutsteg är ju en tanke men tror det springer iväg pengamässigt. Jag kan dock leva med en del apparater :)
Go to Top of Page

Bhuset
Member

126 Posts

Posted - 2012/12/05 :  23:25:16  Show Profile Send Bhuset a Private Message
Själv kör jag med arcam avr350 (bra försteg,tycker jag)sedan ett rotel rb1582 2-kanals,puresound p10 rör-riaa,oppo 83se allt analogt kopplat.Funkar mycket bra till både bio och 2-kanal (vinylen spelas mest hos mig)
Go to Top of Page

FetMule
Starting Member

40 Posts

Posted - 2012/12/06 :  10:01:47  Show Profile Send FetMule a Private Message
Bhuset, det påminner om hur jag körde tidigare: Arcam AVR och Arcam 2-kanals slutsteg.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000