HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifiångest blev Hifieufori - Jordade uttag??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2012/11/12 :  09:31:11  Show Profile Send Mahler a Private Message
Kan knappast undgå att inse att det nu är ett antal år sen man skrev här senast.. Anledningen är hifi-trädan man gick in i då man köpte hus och fick miljoner andra prylar att tänka på och prioritera.
Hemmabioprojj och 106 tum duk införskaffades för lata biokvällar och finfina high-end riggen såldes med stor sorg i hjärtat och ersattes av en gammal DVD (Pioneer 989AV-I) som CD-spelare och en Yamaha RX-V2067 receiver som förstärkeri. Istället för Advantage S250 monoblock plus Advantage S1 CD/Försteg

Och istället för Marten Design Duke Special Edition hittade ett par Elac FS137-JET in i huset som kopplades upp med kola-snören (49 kr/meter) från Euronics som kopplades in istället för Purist Audio Venustas Bi-wire......

Ja det krävs inga längre utsvävningar för att beskriva det monumentala hifi-mörker som infann sig i stugan. All tillstymmelse till dynamik försvann över en natt. Ljudbilden klappade ihop som ett korthus och den mjuka vackra diskanten ersattes med sylar och vassa knivar som skar i öronen från banddiskanterna..

Ja skillnaden var så dramatisk att jag faktiskt knappt lyssnat på en enda CD-skiva sen jag sålde min gamla rigg.. Dvs på ca 3 år!!
Hifiångesten var total och loppet kändes kört!!

Till slut för en månad sedan fick jag för mig att göra en höst/vinter "service" av befintlig anläggning och lyssningsrummet. För att se om man iallafall kunde göra ljudet något mera uthärdligt.. Några pengar till finare pryttlar finns liksom inte så här gällde att försöka göra det bästa möjliga av en mörk situation.

Sagt och gjort, från ord till handling köptes en hög trave rå-spont som väggarna under snedtaken framför och bakom lyssningsposition kläddes in med. Möbleringen roterades 180 grader men framförallt så ersattes kolasnörena av 15 meter Supra Rondo bi-wire/bi-amp version (4 x 4.0) Och ett gäng nya bananer inköptes för att göra inkoppling enklare och smidigare.

Högtalarna bi-ampades från receivern men i övrigt är min gamla DVD-spelare kvar som cd-rigg. Så förutom bananer och Supra Rondo och rå-spont på väggarna har inget annat bytts.

I helgen kopplades allt in, högtalarna måttades in ca 85 cm från bakvägg och rumpan parkerades i soffan..

Haksläppet därefter var knackade hål i parketten när jag petade in första skivan i DVD-spelaren!! Dynamiken var tillbaka och kicken, stunsen i basen likaså.. Den där sköna bottensparken på bra inspelningar där basen bara känns definierad, muskulös och fast utan att bli svampig.. Helt plötsligt infann sig ochså ett helt mellanregister som inte upplevts på åratal. Värme, själ och liv i musiken.. Och all tillstymmelse till vasshet från band-diskanterna var som bortblåst..

Jag har alltså alltid varit en förespråkare för fina kablar och de ljudskillnader som kan uppnås, och jag har haft mina duster här på forumet med icke-troende, men aldrig förrut har det varit så här tydlig och dramatisk skillnad. Och då pratar vi ett hopp från 49 kr/meter till 105 kr/meter.. Inget jättehopp alltså.

Ärligt blev jag chockad av förändringen som bara lite pyssel med möblering, trä-panel på väggarna samt bananer och lite ny högtalarkabel kunde åstadkomma! Och det fick mig att tänka på hur många gånger de sista 3 åren jag övervägt att köpa nya högtalare!! För att slippa vassheten och bristen på dynamik o värme. Men det behovet
är liksom borta nu.

Nu är det naturligtvis fortfarande en stor skillnad från ens finfina rigg. Det är uppenbart att varken DVD eller receiver mäktar med att separera och skapa det totala lugn i musiken, pondusen och den självklarhet i presentationen man hade förrut..
Men nu har jag iallafall ett ljud hemma som faktiskt gör det värt att sätta sig med en skiva och en kopp nymald kaffe i soffan. Det är helt enkelt acceptabelt som en lägsta nivå och inte så jäkla tokigt med det!!

Det var lääänge sen jag kände så! Det ville jag dela med mig till er alla som sitter o förfasas över ert ljud där hemma!!

BÖRJA med att se över rummet!! Sen köper ni BÄTTRE kablar!! Har ni möjlighet att bi-ampa eller skaffa lite mer muskler till högtalarna GÖR DET!!! O funkar inte det heller får ni väl uppgradera!!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2012/11/27 11:38:47

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2012/11/12 :  10:31:51  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Mahler-mannen! Gott att se att intresset iaf behållit viss glöd. Också gott att läsa att "hifi-kicken" inte ligger så långt borta man skulle kunna tro.

Em uppdatering av medlemstråden?
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2012/11/12 :  10:49:02  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tjäääänare Ranne-mannen!!

Hur leker livet med dig nuförtiden??

Jo, intresset har allt legat och puttrat lite i smyg dom här åren. En del erfarenhet har man ju ackumulerat under många års jakt på det "perfekta ljudet" och i denna fix utnyttja jag dom kunskaperna till max..

Känslan när musiken plötsligt engagerar igen, när musiken tränger in i hjärtat.. Ja ärligt var det en smått "religiös" upplevelse nu i helgen.. Att inte ha lyssnat en hel CD på 3 år för att det låtit fasansfullt till att få smärre hjärtklappning av den.. Var inte långt från tårarna i helgen faktiskt.. Jag hade hittat vägen "hem" igen!! Helskön upplevelse!

Det jag nu har funderar på för att gå vidare är faktiskt inspirerat av dig!! "Singel-EL" Alltså dra egen strömlina till anläggningen från propp-skåpet!!

Ja kanske är läge att uppdatera din medlems-tråd med lite nya bilder!!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2012/11/12 10:53:38
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2012/11/12 :  22:43:28  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Slutet gott, allting gott. Som man säger. Kul att du hittat hem igen.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2012/11/13 :  21:26:57  Show Profile Send mangs a Private Message
Kul historia och välkommen tillbaka.

Får man vara så ofin at tfråga hur du vet at tdet var ffa kablarna som gav dig denna skillnad. jag skulle spontant tippa på att en 180graders snurr på stereon samt att du ändrade ytskikt på sidoväggarna borde spelat betydligt mer in. Har du provat ändringarna var för sig?
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2012/11/14 :  09:55:14  Show Profile Send Mahler a Private Message
Så ofin var inte frågan!!

Klart du skall fråga om du undrar!

Tills jag fick leverans av de nya kablarna, och satte på bananer, hade jag högtalarna inkopplad tillfälligt med mina gamla kablar.

Detta var ochså efter 180 snurren och efter nytt ytskikt var på plats.. Och även då hade jag bi-ampat högtalarna från receivern. Ljudet var ändå vasst, platt, odynamiskt och själlöst.

Så skillnaden är faktiskt inte annat än något dyrare kablar, bananer på alla ändtåtar. Jo förresten!! Ochså att jag numera har exakt lika långa kablar till båda högtalarna.. Förrut skiljde det någon liten meter i längderna.

Trodde faktiskt själv knappt det var sant!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/11/14 :  10:25:50  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag är i princip 110% säker på att skillnaden inte berodde på kabelbytet i alla fall. Det som kan ha hänt däremot (om det nu inte var rummet) kan vara kabelrelaterat och det är kontaktdistorsion, den kommer smygande och man märker den inte. Sen gör man ett byte och vips har man god kontakt och det såklart det blir en stor skillnad då.

Testa att skala om din gamla kabel och sätt i den igen nu när det låter bra och se om du kommer tillbaka till det tråkiga hårda ljudet igen. Kommer det hårda tråkiga ljudet tillbaka lovar jag att äta upp min hatt (eller hur är det man säger)

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2012/11/14 :  20:56:40  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jag ger dig både poäng och poängavdrag Rydberg!

Först och främst poängterar jag redan i mitt första inlägg att ljudet "över en natt" blev nästintill outhärdligt.. Alltså redan när jag kopplade in nyinköpta Elac med nyinköpta receivern Yamaha med nyinköpta kolasnören..

Kontaktdistorsion i det läget när allt var nytt känns tyvärr lite långsökt faktiskt.. Dessutom har jag sedan dess och fram tills nu dubbel och trippelkollat alla kopplingar både en och tjugo gånger utan att det påverkat ljudet alls!! Ljudet har varit helt platt, själlöst, vasst, och skrikigt!!

Kontentan, att något skall "ha kommit smygande" är uteslutet!! Det lät helt enkelt kråka från dag 1 och tills idag nästan 3 år senare!! Under 3 år lät det ALDRIG bra.. Inte förrän nu.. Och skillnaden är dramatisk..

MEN!! Till viss del ger jag dig ändå en liten poäng.. För jag har kört in kablarna skalat direkt i skruvterminalerna vilket jag iofs gjort många gånger tidigare utan motsvarande problem i tidigare anläggningar. Nu har jag bananer monterade vilket jag faktiskt tror är en stor anledning. Håller med om att bättre kontakt ger bättre förutsättningar..

Däremot är det otvetydigt att ljudkaraktären i Supra Rondo är avsevärt mjukare och rundare och dynamiskt än mina tidigare kolasnören.. Mina banddiskanter låter avsevärt mjukare och behagligare nu.

Ja rummet påverkar säkert ochså , det poängterar jag i mina råd ochså!! :-) Poängen med inlägget var att man med förhållandevis billiga medel kan förbättra sin anläggning dramatiskt.. Innan man slänger tiotusentals kronor på bättre prylar.


D

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/11/14 :  21:22:00  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Att det lät apa från början kanske hängde ihop med att högtalarna inte var inspelade och kontaktdistorsion i slutet? Nu har ju du ändrat en himla massa på en gång dessutom så man kanske inte kan dra så långtgående slutsatser om vad som gjorde vad. Nåväl, det viktiga är att det har blivit bättre och framförallt kul att läsa att du spisar musik igen! :)

Du har även rätt i att skruva högtalarkabeln direkt i terminalerna är en väldigt dålig lösning, det slutar aldrig bra. Att tänka på är att det blir samma dåliga lösning med bananer man skruvar kabeln i om man inte crimpat den innan (som ex Jorma gör). Själv kör jag med enkardelig högtalarkabel och knivbananer som ger en mycket god terminering som är långtidsstabil.

Edit: Inser att det kan missförstås som det var skrivet: Jorma crimpar alltså sina kablar vilket är en utmärkt metod

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2012/11/14 21:23:34
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2012/11/19 :  17:01:01  Show Profile Send poppop a Private Message
Kan du posta en bild på hur du satte råspont på väggarna? Har fundrat på samma sak nämligen.

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2012/11/22 :  12:44:05  Show Profile Send NJR a Private Message
Jag håller mahlers linje då jag varit med om samma sak. Kom hem med mina första högtalare för en 15 år sedan. Ställdes provisoriskt på farsans golvare och kopplades in med medföljande snören från butiken. Lät hårt, basfattigt och med en extremt otrevlig diskant. Inte alls vad vi hörde i butiken. Pappa tittade medlidsamt på mig och kunde inte ens med att uttala sig om ljudet...
Kopplade dagen efter ur pappa högtalare och kopplade in hans skalade 80kr kablar. Hade stått oterminerade oförtennade i ett par år, men nu lät mina högtalare som jag mindes.
Har aldrig lagt några fantasisummor på kablar men är och då bestämde jag mig för att kosta på mig ett par supraply-snören. Upplevde en liknande men mindre skillnad när rca kablarna byttes till något seriösare.

Niklas

NJR
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2012/11/25 :  15:10:03  Show Profile Send Mahler a Private Message
Njaaa igen Rydberg.. Återigen kom den enorma förändringen först EFTER att jag kopplat in nya Rondo 4x4.0 med nya bananer på den nya platsen i hifi/biorummet!!

Notera att jag då redan provat ljudet på samma plats och konfiguration fast utan bananer med det gamla kablaget!! Även då var anläggningen bi-ampad. Ljudmässigt var det dock hårt, kallt, kroppslöst och tunnt!
Jag vill dock betona BÄTTRE än på föregående placering i hifirummet. Men långt ifrån "njutbart på riktigt".

Idag har jag fläskat på så det ryker från stärkaren med Blue Man group, Eric Bibb, Melissa Auf den Mauer, och stora orkesterverk och även om det fortfarande finns gott om energi kvar i toppregistret är den där olidliga vassheten, hårdheten och kylan faktiskt borta. Förrut kunde jag inte ens ha låg volym utan att banddiskanterna skar i öronen som sylar!! Olidligt!! Nu är dom dompterade duktigt utan att för den sakens skull tappa detalj eller annat.

Basen då är ett helt kapitel för sig själv.. Fantastiskt myndig och muskulös.. Finns inte någonstans i min högtalares bottenregister där basen skenar iväg eller brölar.. Okay, soffan studsar på golvet men det kan man leva med!! Men dom där 35 hz som mina högtalare når i botten både hörs med kristallklar skärpa och KÄNNS!!

Som jag skrev i mitt första inlägg är kontentan att man kan komma vansinnigt långt med sin "billiga" anläggning bara genom att först se över kontakter, kablar och akustik!!

Min medlemstråd uppdateras under dagen!! Lite bilder

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34042

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2012/11/25 15:34:33
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/11/25 :  17:46:17  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag gissar att du tycker det är vansinne att som jag köra EKK som ht-kabel till 160 000 förstärkare?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2012/11/25 :  21:56:31  Show Profile Send Mahler a Private Message
hehe

Dömmer inte Rydberg! Sålänge du är nöjd är
det ju huvudsaken!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2012/11/25 22:08:19
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/11/25 :  23:17:40  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Tack! Jag har absolut inga problem att lägga pengar på hifigrejor men jag vill ju ha valuta för pengarna. Har ägt ht-kablar för 40-50kkr och en ganska stort gäng signalkablar för +20kkr och tycker att man kan få samma prestanda till en spottstyver. Fanken, man blir lite sugen att låna hem nån dyrsnok för att testa igen

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2012/11/26 :  10:28:22  Show Profile Send Mahler a Private Message
Farligt det där!!

Minns jag rätt så undrar jag om inte du och jag hade en livlig diskussion för ett typ 5-6 år sedan angående signalkablar?? Jag ägde AZ Silver Reference xlr som jag var helt lyrisk över men du menade att det var dom sämsta kablar du haft!

Har för mig att du förespråkade Cardas Golden Ref. då!!

Eller så blandar jag ihop dig med någon annan? Knappast omöjligt!

Ja jag försöker vara pragmatisk i frågan kablar!! Och jag vet att ljudintryck är farligt subjektivt!! Men samtidigt känner jag att med drygt 4 års nästan total avhållsamhet från musiklyssning hemma har jag fått distans till frågan kablar..

Men nu med ett par smarta ändringar, och nya kablar har all vasshet och hårdhet försvunnit nästan.. O basen och dynamiken är tillbaka!
Så återigen är det som att en helt ny värld öppnat upp sig!!

Min poäng med första inlägget var i huvudsak att poängera att med små enkla smarta lösningar kan man nå mycket mycket långt med sin stående anläggning.. Istället för att köpa nya ännu dyrare högtalare och förstärkare etc räcker det gott med en rotation av möbleringen ibland, lite akustikfix och lite bättre kablage!!

I mitt fall är akustiken såklart bättre på nuvarande placering. Har ochså flyttat apparatparken så den inte längre står mellan högtalarna.. Så högtalarna har mycket mer luft omkring sig nu vilket såklart påverkar..

Men fasiken ta mig att kablarna ochså påverkat mycket!! Har ju som sagt ochså provat i nuvarande placering med de gamla kablarna och då lät det klart sämre.

Jaja!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2012/11/26 10:32:20
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/11/26 :  11:15:41  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Det stämmer ganska bra, AZ Silver Reference xlr var ju förfärligt dålig, hade Cardas samtidigt och den upplevde jag klart bättre. Cardas var dock ganska kass den också och allt slutade med Nordost Quattro Fil XLR (de slog bland annat AudioQuest Anaconda, WireWorld Gold Eclipse III+, Kimber Kable KS-1130). Sen fick jag en kabel som Anders Eriksson aka Naqref hade slängt ihop och den spelade jämt med Quattro Fil Sedan dess har jag egenhändigtgjorda kablar gjorda med samma ursprungskabel som Naqref använde. Att jag använder EKK i den läng och den dimension som jag gör är pga att dess serieimpedans är medräknad i konstruktionen och kabelns påverkan ska där med vara "elliminerad".

Fråga om dina Rondo, hur har du kopplat dem?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2012/11/26 :  11:21:53  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hehehe!! Minnet är intakt alltså!!

Håller inte med om AZ i min anläggning var den ren magi jfr med nästan allt annat jag testat förut!! Nåja.. vatten under bron eller nått sånt!

Har korskopplat Rondon!! Hittade någon info om att det vara att föredra!!

Hurså förresten?

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2012/11/26 11:26:53
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/11/26 :  11:39:56  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ja det verkar fungera väl!!

Nja, jag tänkte mest att om du parallellkopplat den så innebär det högre induktans jämfört med korskoppling vilket ger mer dämpning mot högre frekvenser vilket borde kunna tämja diskanten en smula. Nu hade du ju väldigt långa kablar (såg jag lite sent ) och med en tunn kabel, som jag får intrycket av att du hade innan, får man ju en serieimpedans som borde ge högst hörbara tonkurveavvikelser (som en konsekvens av spänningsdelning). Att det blir bättre med 4*4mm2 är ju kanske inte så förvånande trots allt. För att veta exakt hur de borde ändra sig så skulle man behövt se ett impedansförlopp på högtalaren.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2012/11/26 11:41:19
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2012/11/26 :  12:53:51  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jorrå.. Funkar utmärkt!!

Ja diskanten är tämjd väsentligt mer än en smula!! Energin finns kvar men det hör ihop med banddiskanterna och den höga upplösningen.. Men nu kan man safta på duktigt utan att det skär i öronen som det gjorde förrut.

Igår satt jag säkert 3-4 timmar och lyssnade musik på hög volym.. Allt möjligt blandat.. Och vid väldigt få tillfällen blev det påfrestande eller jobbigt! I de fallen på inspelningar med notoriska problem just i övre registrena.

Jo jag har långa kablar då jag flyttat apparatparken så den inte skall stå som en kloss mellan högtalarna. 7,5 meter snabel till vardera högtalare.

Och jag konstaterar att du besitter en teknisk kompetens som vida överstiger min egen!!

Så jag låter öronen avgöra istället!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2012/11/26 :  13:04:22  Show Profile Send Mahler a Private Message
Nästa steg i hifi-fixen blir förmodligen att dra "VIP-ström" till apparatbänken!!

På egen säkring i proppskåpet!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/11/26 :  13:27:25  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Om du vill tämja diskanten än mer så kan du prov att parallellkoppla kabeln, kunde ju vara ett kul test. Btw, är det banddiskant i de där? Jag trodde det var en såndär Oskar Heil - AMT-diskant som även Audiovector använder

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Motion_Transformer

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2012/11/26 :  13:45:43  Show Profile Send Mahler a Private Message
Å det frågar du mig!!

Jag har läst att det skall vara "Jet III Banddiskant" i min modell men nu när jag söker står det på andra sidor "AMT JET III!!" Så va vet jag!! Vad är banddiskanter annars??

http://elac.ro/FS_137jet_main.html

Förresten kom jag tänka på en annan sak jag ju faktiskt gjort i samband med renoveringen uppe.. Men det har inte slagit mig förräns nu
att det faktiskt kan ha påverkat ljudet kanske!! Har dragit jord till samtliga uttag där uppe! Allt var ojordat förut!

D

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/11/26 :  13:59:33  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Banddiskant och AMT är inte exakt samma sak.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tweeter

Jag har ju likadana diskanter som du och jag älskar dom, de har ett väl upplöst ljud men som ändå är lite förlåtande mot mina bristfälligt inspelade skivor med skrammelrock.
Deras svaga punkt anser jag vara spridningen, det låter inte kul utanför sweetspot.


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2012/11/26 :  15:22:52  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tack för intressanta lästips!!

Håller faktiskt med om "nackdelarna".. Satt igår flera gånger och tänkte på att det är ett tydligt "hål" i ljudbilden.. Rösterna ligger inte svävande mellan högtalarna eller kring högtalarna utan "i" högtalarna..

Inte den ljudspridning där ljudet verkligen släpper sådär självklart från högtalarna som man hade förut! Provade att vinkla in högtalarna något men det hjälpte inte särskilt mkt egentligen.

Men jag tror det är mkt en elektronikfråga i mitt fall. Poänterar ochså det i mitt första inlägg i denna tråden!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2012/11/27 :  11:37:49  Show Profile Send Mahler a Private Message
Kom just och tänka på en sak som jag faktiskt inte ens vägt in som en möjlig anledning till
den stora förbättringen!! Slog mig inte förrän nu!

Kan det ha påverkat att jag i sammanhanget ochså jordade hela ovanvåningen och satte nya uttag
på väggarna?? Förut har jag ju haft anläggningen inkopplad i ojordade uttag!

Hmmmm!! Vad säger panelen??

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000