HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 5 minuter i stort media - vad skulle ni säga?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2012/12/03 :  12:50:45  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej på er!

Om ni skulle få 5-10 minuter i radio eller tv, att framföra vår hobby - vad skulle ni säga?

Vilka punkter skulle ni lyfta fram? Några enkla argument?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/12/03 :  13:20:42  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Skulle lyfta fram problematiken kring källmaterialet och dess förstörelse - the loudness war.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2012/12/03 :  13:38:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ok...i syfte att...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2012/12/03 :  14:05:08  Show Profile Send svejk a Private Message
Skulle berätta hur stort och kul det var på 70-talet med stereo. På så sätt skulle förhoppningsvis yngre hoppa på tåget (retro är på tapeten)och äldre skulle tända till och ta upp hobbyn igen.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Improved Audio
Member

316 Posts

Posted - 2012/12/03 :  14:32:42  Show Profile  Visit Improved Audio's Homepage Send Improved Audio a Private Message
"Skulle lyfta fram problematiken kring källmaterialet och dess förstörelse - the loudness war"

HELT FEL

Det gagnar inte alls vår sak, vi skulle bara framstå som riktiga nördar.

Jag tror snarare på möjligheten att förklara skillnaden på att höra respektive lyssna.
Musik hör vi på när vi egentligen gör något annat, lagar mat, springer, kör bil o s v.
Upplevelsen av musik blir så mycket större när vi lyssnar och ger den får fulla uppmärksamhet.
Musik bör ges kvalitetstid, balsam för själen.

IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av hifi och musikevents
http://www.sweetspotevents.se
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2012/12/03 :  14:40:57  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag håller med de senare inläggen, jag skulle försöka förmedla glädjen som infinner sig då musik återges på ett bra sätt i hemmet och även snegla lite bakåt mot HiFi'ns guldålder (70-talet).
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2012/12/03 :  15:27:41  Show Profile Send Io a Private Message
Musik som livskvalitet - mental slow-food.

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/12/03 :  15:29:21  Show Profile Send Rydberg a Private Message
IA> Vi är riktiga nördar, har du missat det? ;)

EA> I syfte att göra något åt det och göra folk medvetna om hur musik kan låta om den inte är förstörd, en uppmaning att undersöka saken kanske. Får tänka mer på saken men jag tror det är ett stort problem. Vem behöver bra återgivning när allt källmaterial är kass? Det är ju inte någon mening att ha en hifiutrustning när det inte finns något bra att återge. Klart folk inte är intresserade.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2012/12/03 :  15:34:46  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
IO: Klockrent! Du har inte copyright på den, va? Får jag använda?
Svejk: Retro kan nog vara ett argument som biter på några! Tack!

Rydberg: Jag håller med dig i sak ang källmaterialet, men är tveksam till om det ger önskat resultat?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/12/03 :  16:07:02  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Det är nog en fråga som inte har något enkelt svar. Även om man lär folk skillnaden mellan att lyssna och höra som IA säger så blir ju inte det någon vidare framgång om man "lyssnar" med förstört material. Jag tror vidare frågan är för komplicerad att avhandlas på fem minuter så frågan är om man kan åstadkomma så mycket inom den ramen.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2012/12/03 :  16:11:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Fler ideer på hur vi kan väcka intresset hos fler att lyssna mer aktivt, att bli mer kvalitetsmedvetna?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2012/12/03 :  16:26:15  Show Profile Send sopwith a Private Message
Det talas ofta här om att lyfta fram hobbyn, vad är egentligen problemet eller är det ens ett problem, handlar det om att några de få handlare som finns kvar inte lyckas sälja dyra apparater i tillräcklig mängd längre, eller är det för dålig kvalite på musiken idag.
Går man på en mässa så är det oftast knökfullt så intresset är det nog inget fel på, eller?, eller är det så att folks sätt att konsumera musik har ändrats och att branschen inte har hängt med i svängarna?, vill man se det senaste i produktväg så skall man ju iaf inte gå på High-End mässa..vinyl och rör när det finns dator, nätverk, digitala steg, totalkontroll via padda.., retro tror iaf inte jag är rätt väg att gå.
Mina 5 minuter i etern skulle ägnats åt att spela en låt och inte krångla till det så mycket.
Go to Top of Page

Mats h
Member

561 Posts

Posted - 2012/12/03 :  16:27:54  Show Profile Send Mats h a Private Message
När andrar frågar säger jag också det är stor skillnad på att sitta ner o lyssna eller göra något annat och "höra". Lägga ner 100'-200'på segel/motorbåt/MC/Resor är helt OK intresse i mångas ögon, men 10' eller 100' för ett par högtalare!! Du är sjuk i huvudet får man ofta till svar innan de har "lyssnat" på anläggningen. Att den dessutom kan utnyttjas ofta åter runt och kanske dygnet runt än många andra intressen i många år gör att det ofta är en billig investering i förhållande till utnyttjandet!
Brukar ibland jämföra med stereon i bilen som många betalar 5-10' extra för de köper. Den ska "fylla" ca 2 m3 luft i kupe'n med ljud. I ett vardagsrum är det kanske 50-100 m3 som ska fyllas med ljud- kanske behöver då lägga lite mer på en sådan anläggning!

Rega P9/Linn Majik CD/Musical Fidelity M3 Nu-Vista/Respons Grand
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2012/12/03 :  16:37:45  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Bra!

Mer!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/12/03 :  17:00:44  Show Profile Send Joda a Private Message
Guldörat hade en del bra punkter.

"Frågetecknet är hur många egentligen som vet hur man njuter utav livet."

"Ja det är sant, det gör lika ont i huvudet som det gör i mellangärdet."

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2012/12/03 :  17:16:32  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag gillar också entusiasmen som visas i "Guldörat". Det har gått en del program på TV om andra hobbyister också som håller på med gamla bilar och träbåtar. Den milda galenskapen som alla nämnda visar kombinerad med en stor entusiasm och skaparglädje är smittsam på något sätt. Jag får lite lust att skaffa en gammal segelskuta när jag ser hur entusiasterna håller på, det enda som egentligen hindrar mig är brist på tid. HiFi har en fördel jämfört med många adra hobbies, den går att utöva i hemmet.

För min del är spridandet av HiFi-entusiasm inte kopplat till något behov av konsumtion av nya apparater utan mer att sprida kunskap om vad man kan få ut av det och vad man kan göra. Konsumtionen kommer säkert ändå i kölvattnet om intresset ökas och på sikt är det naturligtvis önskvärt att producenterna av HiFi kan överleva.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2012/12/03 :  20:13:47  Show Profile Send svanbo a Private Message
Mitt tips är att försöka förmedla GLÄDJEN med musiken! Skit i apparaterna, fokusera på hur kul och givande det kan vara att lyssna på musik! Att stå och mässa över hur mycket bättre det var förr, och att musikkvaliteten är på väg åt fel håll, alla stormarknadsanläggningar är skit o.s.v. o.s.v. spär bara på fördomarna om hur en audiofil är. Försök förklara hur fantastiskt det kan vara att slå sig ner i en skön fåtölj och bara låta musiken ta iväg en till andra världar och får en att uppleva fantastiska saker - hemifrån vardagsrummet

Men EngelholmAudio, nu har du sagt A, nu får du säga B: Var ska du framträda och när???
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/12/04 :  05:15:41  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Mitt tips är att försöka förmedla GLÄDJEN med musiken! Skit i apparaterna, fokusera på hur kul och givande det kan vara att lyssna på musik! Att stå och mässa över hur mycket bättre det var förr, och att musikkvaliteten är på väg åt fel håll, alla stormarknadsanläggningar är skit o.s.v. o.s.v. spär bara på fördomarna om hur en audiofil är. Försök förklara hur fantastiskt det kan vara att slå sig ner i en skön fåtölj och bara låta musiken ta iväg en till andra världar och får en att uppleva fantastiska saker - hemifrån vardagsrummet
+1 på den!

Att mässa om Loudness War och dyra apparater är fruktlöst, men att påpeka den själsliga nyttan och glädjen med att koppla av och verkligen lyssna på musik kan vara något.
Folk är stressade, men vill ändå unna sig att "relaxa" emellanåt och då är det viktigt att påpeka att det kanske finns andra sätt att göra det på än genom TV-tittande och bubbelbadande...

Många man möter påstår att de är intresserade av musik, kanske det är dags att ta ett litet steg uppåt/framåt och verkligen ge musiken en ärlig chans?


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2012/12/04 :  07:28:43  Show Profile Send sopwith a Private Message
vadå skit i apparaterna??, är inte en "audiofil" bara en täckmantel för att få handla nya maskiner ett par ggr om året..?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2012/12/04 :  10:01:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Inte en enda bransch-kollega som har nått tips hur vi kan nå ut till massorna?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/12/04 :  10:02:58  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Mitt tips är att försöka förmedla GLÄDJEN med musiken! Skit i apparaterna, fokusera på hur kul och givande det kan vara att lyssna på musik! Att stå och mässa över hur mycket bättre det var förr, och att musikkvaliteten är på väg åt fel håll, alla stormarknadsanläggningar är skit o.s.v. o.s.v. spär bara på fördomarna om hur en audiofil är. Försök förklara hur fantastiskt det kan vara att slå sig ner i en skön fåtölj och bara låta musiken ta iväg en till andra världar och får en att uppleva fantastiska saker - hemifrån vardagsrummet

+ 1 (+ massor egentligen).

Sen skulle jag nog vilja försöka få fram att vad många gör för fel är att skaffa
en för dålig musikanläggning. Då låter det inte bra och det blir inget kul.
Anläggningen blir oanvänd och plötsligt blev det en väldigt dyr pryl fast den var
billig i inköp.
Fast detta är ju väldigt svårt att lyckas säga utan att medelsvensson kommer tycka att
det är väl mycket pekpinne och förebråelse över det.
Sen implicerar det att det plötsligt blev svårt och dyrt att skaffa en stereo och
så skrämmer man plötsligt bort de som skulle fås att skaffa en fin stereo och börja
lyssna mycket.

Glöm inte att utanför vår lilla nördkrets här, dvs mer än 99% av befolkningen så ses
det här som lite lätt puckat, och i vilket fall som rätt svårt och dyrt. Så av den
anledningen ska man nog hålla ifrån sig allt snack om olika medier, söndermastrat materiel
och själva utrustningen i sig självt.

Eller åtminstone prata försiktigt om'et och med stor hänsyn taget till mottagaren.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/12/04 :  10:14:41  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jag kan tänka på min mamma.
Hon känner jag ganska bra, och jag vet att hon verkligen inte skulle vara lätt
att förmås att skaffa en stereo nu när hon till sist kastat ut allt som heter stereo
därhemma. Hon har en liten kompakt radio av något slag kvar i köket.

Kan jag inte förklara så hon förstår eller blir sugen på att återigen köpa en
stereo så har jag nog valt fel strategi för att nå vanliga svenssons.

Och ändå hade min mamma, då jag var liten, en helt hygglig stereo och säkert nästan 200 LP-skivor.
I hennes skivsamling fanns bl.a. att återfinna Pink Floyd DSOTM, vilken jag minns
att jag beundrade omslaget på som mycket liten.

Sen när tiderna förändrades så skaffade sig mamma en hifi-skorsten och jag övertog
den gamla stereon så mitt musikintresse kunde starta.

Medan musikintresset ökade för mig så minskade det för mamma.
I typ slutet av 80-talet början av 90 så slängde hon bort alla LP - utan att fråga mig !
Hon hade ändå inte spelat en enda LP-skiva under flera år.
Sen åkte stereostapeln ut till förmån för en liten kompaktanläggning, allt för att
spara plats.
Och till sist åkte alla CD-skivor och kompaktstereon ut.
Och alla böcker for i samma veva, för hon insåg att hon heller aldrig läser de där
gamla böckerna.

Hon har handlat helt rationellt hela tiden.
Gör sig av med det som belastar och tar plats, och ändå inte används.

Så den frågan vi ska ställa oss är varför det inte används.
Och kommer vi på svaret på detta så är det detta som ska framföras.

Edited by - Mickel-mackel on 2012/12/04 10:15:55
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/12/04 :  10:41:00  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Ett problem är ju att nuförtiden så får inget ta plats, helst inte synas alls.
Inga skivor inga högtalare eller andra prylar, helst ska ju vardagsrummet vara vitt och helt tomt sånär som på en soffa och en stor platt-TV...

Detta mode är en av musiken och hifins största fiender.
Man undrar ju hur det kommer sig att folk som påstår att de är musikintresserade inte låter något så viktigt som skivor och musikanläggning få ta lite plats?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2012/12/04 :  11:57:18  Show Profile Send Jojje66 a Private Message
En del saker måste nog upplevas för att man skall kunna förstå dem. Tänker på min bekanskapskrets där de allra flesta har mediokra anläggningar, ofta standardstaplar införskaffade någon gång på 80talet. Från att mer eller mindre idiotförklarat denna hobby hittats gästerna senare under kvällen i bästa soffan med ett leende på läpparna, entusiastiskt letande på surfplattan efter favoritspår. Tom. farsan som tidigare saknat all form av förståelse hittas allt oftare där med en kaffe i handen. Då kommer det uppskattande omdömmen i stället för att idiotförklara investeringen. Det tolkar jag som att man uppnått förståelse för vad detta handlar om.

Mvh Johan
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/12/04 :  17:20:02  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Nu har jag funderat lite och jag tror att det nog är två fenomen som måste förändras för att få "Svenssons" att få upp ögonen/öronen för hifi och ett mer aktivt sätt att lyssna på musik.

Dels så måste folk inse eller minnas hur undebart det är att sitta still och bara lyssna på musik i lugn o ro.

Och så måste branschen anpassa sig till verkligeten, folk vill tyvärr inte ha en massa tekniska apparater och skivor. De vill streama spotify på sin mobil/dator/surfplatta och den ska anslutas enkelt billigt och trådlöst.
Allt-i-ett anläggningar med bluetooth eller liknande finns redan, men de flesta låter riktigt illa - Men om det fanns sådana prylar i olika prisklasser så tror jag att folk skulle vakna.

Men hur man ska få fram det på 5 min vete tusan...


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/12/04 :  17:59:47  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Göra folk nyfikna på att prova att lyssna på musik, endast lyssna helt avslappnat utan
att hålla på med något något annat samtidigt.

Jämställa det med att ta in på spa, en skön vilostund på en fjälltopp, eller något annat
meditativt och välgörande för själen.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000