HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 GALTIS - Det börjar likna högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/07/22 :  14:27:45  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message

Skickar en liten bild på dagsläget i bygget. Nu återstår bara lite liack och lite håltagning. Sedan kan man börja testa filter. Då det gäller filter så hoppas jag få ta del av forumets samlade expertis eftersom det säkert inte blir det enklaste att lösa. Fär er som redan nu vill börja fundera så sitter det Vifa XT 25 diskant i en sluten låda tillsammans med en Scanspeak 18W/8542. I en basreflexlåda under detta sitter sedan ytterligare en Scanspeak 18W/8542. Basreflexröret sitter på framsidan av lådan.

Det skall bi VÖLDIGT kul att börja testa lite snart.

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/22 :  14:46:07  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Stefan du är ju en GUD på fanering! Visst va det du som
postade "faneringsguiden" på hififorum? Vore ju trevligt
om du dokumenterade förfarandet med din digitalkamera..

och fixade en websida..

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/22 :  14:50:55  Show Profile Send Nagref a Private Message
Varför vill du ha en sluten låda och en basreflex med samma typ av element?

-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/07/22 :  14:53:42  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Därför de spelar olika frekvenser såklart

---------
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/22 :  15:00:35  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Just det Nagref!!

Mvh A
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/22 :  17:02:25  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jaha.

Att de skulle spela olika frekvenser kunde jag nästan räkna ut men varför i hela världen vill man göra något så oekonomiskt?
Finns det några principiella fördelar med förfarandet?

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/22 :  21:56:57  Show Profile Send matson a Private Message
Tjusigt!
Hur blir man så bra på att fanéra?
Vad är det för fanér?

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

macke
Member

161 Posts

Posted - 2002/07/22 :  23:06:46  Show Profile Send macke a Private Message
det är väl sådan där faner som det redan sitter lim/klister på?
fungerar som vinylfaner tror jag.

har för mig att du skrev att du skulle använda detta i fanertråden.

/Marku
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/22 :  23:11:01  Show Profile Send Nagref a Private Message
Hello all!

Kände att jag kanske blev lite gnällig men vill ändå fråga varför man vill använda två identiska element och dela mellan dessa där det ena sitter i en sluten låda och det andra sitter i en basreflexdito.
Jag känner mig Lutheransk och tycker att det verkar väldigt onödigt....

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/22 :  23:52:33  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Hello all!

Kände att jag kanske blev lite gnällig men vill ändå fråga varför man vill använda två identiska element och dela mellan dessa där det ena sitter i en sluten låda och det andra sitter i en basreflexdito.
Jag känner mig Lutheransk och tycker att det verkar väldigt onödigt....

-The world is my oyster...-

Tror att Stefan gör en variant av "Reference Plus" som finns här

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/22 :  23:52:42  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Snyggt Stefan!

Är det björkfanér eller vad är det för något?

/Erik
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22011 Posts

Posted - 2002/07/23 :  00:10:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej gott folk,

Stefan och jag har gjort detta ihop och eftersom Stefan sitter uppe i Smögen och njuter av sommaren i några dagar tänkte jag hjälpa honom lite med svaren. F.ö. är det min dammsugare, vattenslang och föresten hela huset i bakgrunden är ju mitt också...

Tack för de vänliga orden, de värmer efter det långa, precisionskrävande arbetet.

Fane'ren som använts är en förstaklassens fane'r som sitter på en papperbas. Det betyder att man slipper skarva ihop fane'r bitarna(vilket är ett mycket tidskrävande och svårt jobb om man inte har specialverktyg) men man måste i övrigt behandla den som all annan fane'r. Dvs det är putshyvel och en mycket försiktig slipning som gäller.
Vi har använt kontaktlim(Biltema's) och en mycket simpel press för att få dit fane'ren.

Tja, mer än så är det faktiskt inte med det, förutom att man måste ha ett tålamod.....

Vänligen,
Per Adelsson

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22011 Posts

Posted - 2002/07/23 :  00:12:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Även om den ser ljus ut så är det Amerikansk körsbärsfane'r.
/Per
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/07/23 :  00:14:40  Show Profile Send n/a a Private Message
Vart köper du sådan faner någonstans?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/23 :  00:20:24  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Tror att Stefan gör en variant av "Reference Plus" som finns här

Hmm länken säger inte så mycket om varför de gör som de gör. Kul att den är på Nederlänska - det känns ju nästan som hemma trots att jag inte förstår så mycket.

Jag måste trots min lilla kritiska fråga naturligtvis berömma Stefan och Per för det fantastiskt snygga lådan!

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22011 Posts

Posted - 2002/07/23 :  00:20:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det enda stället jag känner till som för det är "Trä & Fane'r" i GBG.

/Per

P.S. Hur gör man "quote" på detta forumet?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/23 :  00:22:48  Show Profile Send Nagref a Private Message

Man trycker på

och lägger in den text man vill 'quote'ra mellan de två 'taggarna'.

Kanske finns det ett annat sätt men så gör jag.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22011 Posts

Posted - 2002/07/23 :  00:28:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:

Man trycker på
<http://www.hififorum.nu/icon_editor_quote.gif>
och lägger in den text man vill 'quote'ra mellan de två 'taggarna'.

Kanske finns det ett annat sätt men så gör jag.

Tack, både för tipset och kommentaren om lådan.

Vänligen,Per
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/23 :  04:47:53  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Även om den ser ljus ut så är det Amerikansk körsbärsfane'r.
/Per

Hur mycket kostar Artdec i Amerikansk körsbärs varianten? Har velat ha körsbär på mina AKKELIS men inte inte hittat någon som inte är jättemörk (nästan som mahogny).

/Erik
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/07/23 :  09:16:51  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jag gissar bara

Därför man slipper blanda in extra typ av element
med anourlunda klang.

man vill hålla det simpelt

snyggt

det är ett förbannad bra element som man vill använda
både till bas och mellanregister.

man vill inte spela bägge elementen till bas, man vill avlasta
mellanregistret från djupaste basen för att få en mjukare ljudbild.

kanske?
MD har juh gjort precis samma sak i deras största gamla högtalare..

quote:

Varför vill du ha en sluten låda och en basreflex med samma typ av element?

---------
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22011 Posts

Posted - 2002/07/23 :  14:29:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:

Hur mycket kostar Artdec i Amerikansk körsbärs varianten? Har velat ha körsbär på mina AKKELIS men inte inte hittat någon som inte är jättemörk (nästan som mahogny).

/Erik

Hej Erik,
man får betala ganska dyrt för att slippa skarva....... Räkna med runt tusenlappen för ett Deco-ark.

Vänligen, Per
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/23 :  18:05:59  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Hej Erik,
man får betala ganska dyrt för att slippa skarva....... Räkna med runt tusenlappen för ett Deco-ark.

Vänligen, Per

OK. Känns ändå som att det absolut är värt det till ett project som mina AKKELIS (ska vi kalla dom Mk1.5? 4mm bitumen och extra dämpning men originaldiskanterna).

Av de cirka 20 timmar jag lade ner på fanéringen av min stereobänk så var minst 10-12 timmar skarvnings-/tillskärning.

Jag kommer ge det en chans till att skarva (på mina extrem-budget högtalare) men på mina AKKELIS kommer det att bli Art-Dec (troligtvis den där amerikansk körsbär, jag får se när Stefan lackat sina Galtis). Ett ark räcker till ett par AKKELIS antar jag?

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2002/07/23 19:53:0
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/07/25 :  10:18:26  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Kom över en dator här på Smögen och kan ge lite svar på en del funderingar.

Ett ark ArtDek räcker till ett par Galtis eller Akkelis, det blir dock inte särskillt mycket över och det är ett rätt dyrt sätt att fanera på. Men eftersom det är så lättarbetat och resultatet blir så bra så tycker jag att det är värt merkostnaden.

En stor del av hremligheten till mitt lyckade resultat ligger hos hjälpen av Per (PAC) och hans magiska handhyvel. Med denna hyvel kan han utföra mirakel. Det svåraste är hörn/kant skarvarna. Där fanerar jag som vanligt med kontaktlim och lägger lite i press med tvingar efter faneren är fäst. Efter kanske 30 minuter skär jag bort överflödet. Där tar jag dock lite extramarginal så jag lägger en stållinjal som jag skär efter. Det gör att det blir kvar kanske 2-3 mm och det är här PAC gör mirakel med sin hyvel. Han hyvlar ner överflödet så att det blir exakt rakt. Detta blir mycket bättre än att skära eller slipa ner kanten. Det finns naturligtvis mer att säga också, men detta är en stor del av "hemligheten".

Det finns flera anledningar till att jag använder 2 st likadana Scanspeak basar. Dels vill jag att de skall ha samma klang, både mellanbasen och basen. sedan vill jag ge dem lite bättre arbetsförhållanden och det görs genom att de behöver täcka ett mindre frekvensområde. mellanregisterbasen behöver inte spela djupbas utan kan spela mellanregister och bas. Djupbasen behöver inte spela mellanregister utan kan ägna sig åt att spela djupbas. Detta är ett väldigt vanligt sätt att bygga högtalare på.

Hmm, var det något mer??? Kommer inte på något. Längtar nu till att få provspela mina Galtis.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22011 Posts

Posted - 2002/07/25 :  12:08:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
En stor del av hremligheten till mitt lyckade resultat ligger hos hjälpen av Per (PAC) och hans magiska handhyvel. Med denna hyvel kan han utföra mirakel.

Oj, Oj, Oj! Stefan, jag blir lite av de fina orden. Tack själv!

Vänligen, Per
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000