Håller på och pular med ett stativhögtalarbygge. Funderar på att sätta diskanten så att den är förskjuten en bit ut mot sidan, typ som ProAc. Vad är för och nackdelarna med en sådan placering? Själv tycker jag att symetrisk placering är snyggare...
"Håller på och pular med ett stativhögtalarbygge."
Med vilka element?
"Funderar på att sätta diskanten så att den är förskjuten en bit ut mot sidan, typ som ProAc. Vad är för och nackdelarna med en sådan placering?"
En asymetrisk elementplacering gör att kantreflexioner från baffeln och dess påverkan på tonkurvan sprids ut över ett större frekvensområde, man kan alltså optimera placeringen så att peakar och dippar på tonkurvan inte blir så kraftiga. Generelt ger en 1/3 placering en ganska jämn tonkurva.
"Själv tycker jag att symetrisk placering är snyggare..."
Och då blir ju också spridningsegenskaperna symetriska, vilket kan vara bra.
Ska vara enklare att få till det med symetrisk placering vad jag hört (men ej vet då). Luta låd sidorna innåt på "wilson" maner så blir du ju av med en del kantrefexioner och kan ha symetri
"Lutan låd sidorna inåt på "wilson" maner så blir du ju av med en del kantrefexioner och kan ha symetri"
Du får inte mindre diffraktion med "Wilson-lådor", möjligen får du kanske jämnare tonkurva för att du sprider ut reflexionerna över en större bandbredd!