HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Recension Sennheiser HD-490
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/02/05 :  11:49:23  Show Profile Send dax a Private Message
Min dam behövde ett par nya lurar till sin portabla MD. Det är en Sony med radio (modellbeteckning 750...). De medföljande lurarna ser ok ut kvalitetsmässigt. Ljudmässigt känns de detaljerade och spelar OK, men detta gäller endast om man inte jämför med något! I verkligheten låter de något så in i helvetet illa! Skarpt, påfrestande, obefintlig bas... Det borde vara kriminellt att skicka med något så ludermässigt i hörlursväg!

Jag hittade ett par obetydligt begagnade Sennheiser Hd-490 för ett par hundringar (nypriset låg väl på ca 500 kr). När man inspekterar dessa känns det som riktigt smäck. Oerhört plastigt och väldigt bräckligt. När man väl får på sig lurarna märker man dock att de är ganska bekväma. Ett annat plus är den avtagbara kabeln! En stor nackdel för portabelt ljud är att dessa lurar inte är särskilt hopfällbara, inte alls faktiskt. Dessutom är det en öppen lur, så yttre oljud dämpas inte så bra samtidigt som man lätt kan irritera gnälliga människor på bussar och dylikt!

Så till ljudet. De låter helt ok. Så länge man inte spelar väldigt högt/starkt spelar de avslappnat, men kan bli lite skrikiga och allmänt påfrestande när man "drar på" (högre än vad jag klarar av). Något som är mindre kul med ljudåtergivning med dessa lurar eller lurar i allmänhet är att sångaren verkar sitta mitt på huvudet och skråla, ibland även någonstans över hjärnstammen! De låter naturligtvis mer instängt jämfört med en ordimär stereo, men man kan enklare förnimma mikrodetaljer när rummet inte påverkar återgivningen.

Resultatet blir ändå att de är värda de få kronor jag spenderade även om damen inte var lika imponerad!

Do not stagedive at home alone!

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/02/05 :  19:53:58  Show Profile Send marcus a Private Message
hehe, kul recension.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000