HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Intryck av Living Voice OBX-R
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bubbas
Member

57 Posts

Posted - 2003/01/06 :  18:39:45  Show Profile Send bubbas a Private Message

Tjenare! Jag har haft ett par Living Voice Avatar OBX-R i drygt tre månader och tänkte summera mina intryck.

De kostade drygt 60.000 men ändå var det nästan ett impuls-köp (jag är inte rik!) Blev rätt tagen av dem direkt.

Så vad gillade jag? Dom är rätt torra i sin karaktär och lika ofärgade som t.ex. Audio Physic Avatar III, men med lite mer botten. Den verkliga styrkan är röster, akustiska intrument, orkesterverk osv. Ingen annan högtalare jag har hört har förmåga att återge karaktär så bra som OBX. Jag menar, jag här inte bara att det är en gitarr, jag hör en individuell gitarr med ett eget ljud! På den punkten är de helt otroliga.

Något som jag också tycker är unikt eller mycket bra är förmågan till nivååtergiving (det måste jag kanske förklara...) Högtalarna är frimodiga på något sätt. Jag blir själv förvånad hur starkt (volymmässigt) som vissa partier återges. De sjunger ut när materialet ger möjlighet till det.

OBX är lättdrivna, 94 db, och jag tycker de är intressanta om man har en rörförstärkare eller en högkvalitativ SS-förstärkare med låg uteffekt. Och om man lyssnar mest på klassiskt/jazz/folkmusik/liveinspelningar. Är det mest pop/house/techno etc tror jag man kan komma billigare undan. Man kan förstås använda en kraftig förstärkare, men det kan vara bortkastade pengar. Högtalaren behöver inte det.

Högtalaren är ganska välutvecklad i basen och mellanregistret. Ingen chans till skrikig diskant. Har aldrigt blivit lyssningstrött sedan de blev inspelade.

Negativa upplevelser eller nackdelar? Ja, inspelningen var fruktansvärd. Vanligen är högtalarna för vassa, men OBX saknade i stort sett diskant. Trodde det var fel på den. Otroligt burkig i början. Som en 70-tals transistorradio i en trälåda. Väl inspelad låter den radikalt annorlunda.

En nackdel är de externa passiva filtren. Det gör kablaget dyrare, du måste i princip ha två uppsättningar kabel, varav en med biamp-konfiguration.

Högtalarna passar enligt min uppfattning inte i små rum. Risken är att basen blir för kraftig. Jag har 40 kvm och 4 m till tak med tre stora dörrar i rummet. Har provat i mindre rum med lägre takhöjd, det var inte lika lyckat.

OBX är sofistikerad på många sätt, den har ingen avancerad design och ser inte dyr ut. Det är bara i ljudet den avslöjar sin kapacitet. Diskretion är ordet.

Tja, det var nog allt. Tack för att du läste.


linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/01/06 :  20:41:48  Show Profile Send linkan a Private Message
Kul att du har dessa lite udda högtalare, vad driver du dessa med? Rör?


Linkan

Go to Top of Page

bubbas
Member

57 Posts

Posted - 2003/01/06 :  21:35:22  Show Profile Send bubbas a Private Message
quote:
Originally posted by linkan

Kul att du har dessa lite udda högtalare, vad driver du dessa med? Rör?





Ja, jag har en liten rörförstärkare, minsta Audio Research, 45W. Mer än tillräckligt för att driva OBX.

Living Voice rekommenderar sjäva en amerikansk rörförstärkare som jag tror mycket på: Canary. Låg uteffekt, så man låser sig till lättdriva högtalare.

Jag skulle gärna prova en accuphase-förstärkare till OBX-en. Ett framtida projekt. Men jag har lyssnat via Sim Audio-förstärkare. Det lät skitbra också.

Mvh
Go to Top of Page

bubbas
Member

57 Posts

Posted - 2003/01/06 :  21:43:39  Show Profile Send bubbas a Private Message



Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/01/07 :  12:52:49  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jo, dina högtalare skulle jag gärna ha hemma. Typ 8 db högre känslighet än de jag idag har till min 15W förstärkare. Fast det är klart, 7 ggr dyrare också. Hmmm, vad skulle (hifi-ointresserade)sambon tycka om det priset...

Grattis, det är rätt att skaffa det man vill ha om man kan.
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/02/02 :  09:05:06  Show Profile Send Brosk a Private Message
"Något som jag också tycker är unikt eller mycket bra är förmågan till nivååtergiving (det måste jag kanske förklara...) Högtalarna är frimodiga på något sätt. Jag blir själv förvånad hur starkt (volymmässigt) som vissa partier återges. De sjunger ut när materialet ger möjlighet till det."


Det är väl Dynamik det? En underskattad parameter tycker jag.
Dessa har ju fått ngn rave-recension ngn gång som gjort att jag lagt dem på minnet. Kult-märke är det ju också förstås.
Tack för fin recension
Go to Top of Page

hanis
Member

163 Posts

Posted - 2003/02/05 :  23:27:12  Show Profile Send hanis a Private Message
Var inte det samma modell som demades på mässan



eller?
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/02/06 :  14:27:20  Show Profile Send Jadde a Private Message
Vifa-basar med scanspeak-diskant.


Edited by - Jadde on 2003/02/06 14:29:27
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000