HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Daruma 3-II flytande vibrationsdämpning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/27 :  19:06:13  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag skrev detta för ett tag för ett hörlursforum men hoppas att det kan vara intressant här också. Enligt min erfarenhet är Daruma effektiv under CD-spelare men tror att man inte får samma effekt under t.ex. förstärkare. Texten är på engelska.

Vibration damping is mostly relevant when you use speakers and the sound induces vibration in other components, especially source components as CD players and turntables. It should have very marginal importance for headphone only users.

I will here give my first, positive impressions of a medium expensive vibration device, the Final Daruma 3-II (about $100). I have tested it on a system with a Krell KAV-250cd, Krell 300i integrated amp and Revel Performa M20 stand-mounted speakers; with Synergistic and Nordost cables and medium-prize powercords. Components are placed on steady rack between the speakers. The rack was good looking and reasonably prized and I didn’t think about the glass shelves then, but have later understood that hard tree or fiberboard may be better. Glass is said to give a little bright sound.

There are several types of vibration damping devices. Soft shoes and hard cones or spikes are most common. The Daruma is entirely different and consists of two metal cups with a metal ball between. Three such devices are placed under the component that then floats in the horizontal direction, moving with the sound rather than absorbing vibration. In this aspect it is similar to much more expensive alternatives as Aurios and Rollerblocks.

It was easy to place the Daruma’s under the CD player. It is said that the surface must not be absolutely level and my rack tilts slightly (one degree or so). One has to be a little careful when touching the CD player, no heavy punches, but this is easy to adjust to. Earlier I had some cheap soft shoes under the player that made a slight improvement. After replacing them with Daruma, I listen to three selected CDs that I had heard recently. Testing was at a normal to high level.

1. Messiaen: Turangalila Symphony (good performance and recording on a 2 CD Naxos). This is a very rhythmic and intense piece with frequent crescendos. Sounds probably terrible on equipment that cannot handle it. It sounded quite good before the Daruma but I had problems with some brightness and the coherency tended to break up in crescendos. With the Darumas, brightness was reduced and instrumental timbre cleaner and with better texture. The soundstage deepened. The total improvement was more than marginal.
2. Rage against the machine: Rage against the machine. This CD sounded good before and I had nothing to complain about. With the Daruma it sounded as half an octave was added in the bass. I don’t think the actual volume changed, but the usable, good and well defined bass extended while resonances and soft, free-floating bass decreased. Cymbals sounded both somewhat more metallic (meant positively) and with more refined shimmer and ambience.
3. Björk: Post. A listened primarily to the second track with very high bass output. This previously flabby bass was now clearly tighter. What previously sounded overlaid on the music (cheap trick?) was now much more integrated with the music.

I didn’t feel any need for A-B testing as the differences were so obvious and easily could be analyzed, but not always easy to describe accurately in a foreign language. It was not the “it just sounds better experience” you can have on a good day.
The effect is not less, rather more than changing to a good IC or power cord. I believe it is replicable in most systems because of the principle of damping. Soft shoes and cones, what I understand, mainly works by changing the resonance to a less disturbing frequency and hard to predict (there is an interesting article about this in the Stereophile online archive, but I can’t remember the title just now). I don’t compare it to alternative damping devices, but for me the Daruma was a very good value.

You can find more information and reviews on www.finallab.com




Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/27 :  22:45:04  Show Profile Send Timbre a Private Message
Ja, nu e´ jag med...
Fascinerande hur många olika dämpningstweaks det egentligen finns!
Håller med dig om att utslaget är stort på CD-spelare. När jag har flyttat omkring koner under bottenplåten har det varit med just lurar som lyssningsredskap...
Man skalar liksom bort allt annat och kan helt koncentrera sig på själva CD-spelaren. När sedan dom luftburna vibrationerna släpps på känns det ändå som att konplaceringen varit rätt okey.
Fördjupar man sig alltför mycket är det lätt att tappa fotfästet...
Slutade det inte med en Daruma under trafon, en under drivenheten och den tredje för balansen?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/27 :  23:05:42  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Intressant det du säger om hörlurar. Jag testade inte med hörlurar utifrån ett möjligen felaktigt antagande att det är den luftburna återkopplingen från högtalarna som är huvudproblemet.
Sedan har jag av olika anledningar inte lyssnat mycket på hörlurar på senaste tiden. Jag flyttade en fåtölj som stod i vägen för högtalarna men där jag satt när jag lyssnade på lurar. Sedan har jag vistats mycket på annan ort senaste tiden och inte haft riktig ork att lösa det problemet.
Men jag gjorde en kort tid efter att jag fått Daruma en lyssning med hörlurar. Jag vill inte säga något definitivt om detta men blev förvånad över att jag tyckte det lät bättre även med hörlurar. Skulle detta kunna bero på dämpning av interna vibrationer i spelaren?
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/27 :  23:33:10  Show Profile Send Timbre a Private Message

Har alltid utgått från att det i första hand handlar om internt uppkomna vibrationer och avkoppling från golvburen energi, men jag kan ha helt fel.
Förändringarna hörs i varje fall minst lika tydligt i lurar som med högtalare och det talar ju för internvibrationer. Många lägger ju tyngder ovanpå chassit dessutom. Ett enkelt sätt är att knacka i topplåten och höra efter hur lådan "sjunger".
Man kan bli överraskad över hur det kan låta även långt upp i prisklasserna. Mark Levinson-produkter brukar vara rejält dämpade.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/03 :  19:02:35  Show Profile Send ekman a Private Message
quote:
Mark Levinson-produkter brukar vara rejält dämpade


både ljud och byggkvalitetsmässigt =)
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/01/05 :  18:04:03  Show Profile Send B Peter a Private Message
Tack för beskrivningenn Anders47. Hur länge har du haft Darumorna hemma, är det dessa vi talade lite om när vi diskuterade strömsladdar i höstas? Själv så har jag testat olika "fötter" under cd-spelaren (Karik) som väger 5,2 kg:
a) Inga extra fötter alls
b) SD-fötter för upp till 5 kg
c) SD-fötter för upp till 9 kg
d) Samma som ovan (c) men med extra vikt (böcker) på cd-spelaren
e) Soundcare superspikes, varianten med dubbelhäftande tejp.

Försöken har varit väldigt frustrerande! b) gav ett ljud som till att börja med imponerade för att det lät så mjukt men efter ett tag så fick det mig att bokstavligen somna i soffan. Samma sak upplevdes med d). Båda två varianterna, b och d, har uppenbarligen en effekt på ljudet men effekten är för stor, musiken "flyter ut" på något sätt och blir rejält oengagerande (= sövande). e) var aningen bättre än a) men bäst är c), den lyckas ge ett renare ljud utan att det blir tråkigt.
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/01/05 :  18:08:18  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag kan tillägga att b och d-varianterna gav en effekt väldigt lik den som fås om mjuka fötter placeras under en skivspelare som har fjädrande upphängning (typ Thorens 166). Det får mig att fundera om Linn Kariks upphängning av mekaniskmen på något sätt är fjädrande. I så fall borde väl e), dvs superspikes, ha låtit bäst?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/05 :  18:46:07  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Hej, ja det var de fötterna vi pratade om. Det är oklart vad det beror på, yttre eller inre vibrationer etc., liksom om effekten är systemberoende. Det är dock fler än jag som uppfattat effekten, se t.ex. recensionerna i Hifi+ och Soundstage som finns på Finallabs hemsida. Jag har gjort en omfattande sökning på internet och inte hittat några negativa recensioner online.
Intressant med dina observationer av SD-fötterna. Med Darumorna blev ljudet också mjukare men jag upplevde det också som bättre i detaljer och mikrodynamik, vilket naturligtvis gjorde det behagligare men inte så att man somnade. Snarare så att vissa skivor som man tidigare ville stänga av halvvägs nu gick bra att lyssna på hela vägen, och ibland så att skivan fick köra ett varv till direkt eftersom det lät så bra. I andra fall handlar det mer om att man hör basgångarna tydligare, t.ex. Rage against the machine.

Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/01/19 :  19:58:57  Show Profile Send n/a a Private Message
Intressant det där... Base-Technology anser att en av de stora bovarna i dramat "Vibrationer" är jordens egen 1-hz svängning...

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/20 :  13:53:00  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jordens egensvängning har jag inte hört talas om förr, men om en sådan finns tror jag att Darumorna klarar att dämpa den.
Markku presenterade nyligen mätningar av vibrationer i CD spelare och hur de dämpades med t.ex. Baseplattan som verkade att fungera. Om jag förstod mätningarna rätt så uppstod vibrationerna dels internt i CD-spelaren och dels från akustisk återkoppling.
Det skulle vara intressant att jämföra Daruma och Base.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/01/20 :  18:50:57  Show Profile Send lindvall a Private Message
quote:
Originally posted by Anders47


Det skulle vara intressant att jämföra Daruma och Base.




Om vi slänger med Relaxa i jämförelsen skulle det bli ännu intressantare!

http://www.sap-highend.com/relaxa.htm

Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/01/22 :  19:08:51  Show Profile Send n/a a Private Message
Jo, det skulle vara verligt intressant!

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/01/22 :  19:20:38  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by X-ray

Intressant det där... Base-Technology anser att en av de stora bovarna i dramat "Vibrationer" är jordens egen 1-hz svängning...



Jordens egensvängning skrev jag om på hifimagasinet, som en av störkällorna till spelare och elektronik, och blev rejält utskrattad av "vetbästgänget". Jag kommer inte idag ihåg var jag läste om det, men det var trevligt att höra att Base har uppmärksammat detta.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Explora
Member

65 Posts

Posted - 2003/02/09 :  10:10:24  Show Profile Send Explora a Private Message
Har just monterat baseplattor under högtalarna oxå....Jättelyft!
Faktiskt större förbättring än under cd'n
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000