HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Test, Holfi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/12/03 :  23:03:56  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Test av Holfi Integra 88, Integrerad fjärrkontrollerad förstärkare och Xarus NFB REX

Jag har sedan en tid tillbaka haft Holfi-elektronik ståendes i lyssningsrummet. Dom har varit inkopplade på sammataget 3 olika högtalare; Sensitiva, Entro och Alutopparna med T&P element (Dawn från Golden Age).

CD'n är den som är mest inspelad men förstärkaren har nog fått stadiga 100 timmar.

Tekniken är "rätt-fram" samt med en del egna lösningar. Den torra faktan är
Integra 88
En transistorförstärkare med endast lokal motkoppling och på 2*100watt vid 8 ohm (180 vid 4 ohm har jag för mig). Maskinen är fjärrkontrollerad vad gäller volymen. Mitt exempelar är med körsbärsfront vilket tilltalar undertecknad. Två ingångar är prioriterade och av (WBT's) finare RCA-typ. CD och Phono är det som det lyxat för. CD ingången är på 800 ohm's ingångsimpedans, vilket är väldigt lågt mot normalt ett anntal 1000 ohm. Holfi hävdar att det blir bäst så! Självklart utför Holfi modifikation till mer normala inpedanser när kunden så kräver.

Xarus NFB REX
En cd spelare. Självklart fjärrkontrollerad och en synnerligen lyckad sådan! Mer om det nedan. Holfi har en ide om "grönt ljus" och jag rekommenderar den nyfikne till att läsa mer på deras hemsida...

Integra 88 och Xarus NFB REX kostar straxt under 30'000 kr per apparat, väger en bit över 10 kg per enhet.

Handhavande
Komma igång, packa upp, koppla in och starta är enkelt. Enda problemet var att min cd spelare inte startade! Frustrerande för en maskin för ca 29'000kr tänkte jag. Det visade sig emellertid att jag bara behövde trycka på PLAY för att maskinen skulle aktiveras ordentligt.
Kontakterna är av riktigt bra kvalite. Vet inte om det finns anledning att kräva mer. WBT, gott om plats och dom sitter självklart (!) ordentligt FAST.
Jag har dessutom Holfi's egna fötter under apparaterna, vilka har visat sig fungera finfint i kombination med min rätt tunga stenbänk.
CD-fjärren är bra. Nära nog full pott. Funktionellt en 4'a och ergonomiskt en 5'a. Funktionellt kan det alltid bli bättre - riktningskänsligheten är OK, mer är bättre på radiostyrda dito's. Holfi hade förut en egen ide om hur framspårning, hopp mellan låtar osv skulle fungera. Nu fungrear det inte så längre. Nu fungerar det som jag vill.
Integra's fjärr är enkel. Två knappar. Upp och ner för volymen. That's it! Och det räcker för mig. Däremot är riktningskänsligheten lite väl känslig - dvs jag måste träna min prickskytte lite mer än vanligt. Dock OK att leva med, men nått att förbättra, Holfi.

Integra'n har en standby på fronten som jag (tror) släcker utgångssteget och på så sätt sparar på strömmen. Fördröjningen är rätt lång från Stanby till "operational". Jag klickar hit och dit rätt mkt iom högtalarutvärderingar, kablar hit och dit samt alla andra tester som hör min vardag till...CD'n har även den en Standby vilken jag ännu ej nyttjat.

Jag har endast bedömt dessa maskiner tillsammans.

Intryck, lyssning
Det har snurrat Front 242, Kari Bremnes, Pablo de Sarasate; Cencert Fantasy on Carmen 1 mov, Dilerium, Dick Hyman, Eric Bibb, Diana Krall, Sophie Zelmani, Dire S, Norah Jones (så klart), High Fidelitys Ref skivor mfl mfl mfl mfl. Jag tycker att jag har klarat av många, men inte alla, genres.
Skall jag börja med att sammanfatta ljudet blir nog ordet "musik" väldigt lättvalt. Holfi mäter inte perfekt, är inte superupplösta etc. Holfi spelar musik, och där ligger det ett bra fokus. Det finns en viss förlåtande tendens mot musikmaterialet, men ändå vill jag påstå att goda inspelningar resulterar i välförtjänt välljud! Musiken leveras som en helhet, väl sammanhållen och fint avvägd. Mina tre högtalare som jag testat med är i stort sett 3 olika typer; hög känslighet och låg impedans, normal last med enklare element samt slutligen en riktig analytiker i form av...ja, Thiel & Partner element.
Förstärkaren sätts på prov och klarar det hela mycket bra. Trots en känslighet på endast ~86dB och ca 6ohm impedans så levereras fullt ös med Robert Cray, Dire S, Ben Harper "and you name it".
Ljudbilden är finfin. Höjd och djup är verkligt bra, medan jag inte har fått ut bredden till max.
Basåtergivningen är bra. Kontroll och definition utan att bli tråkig. Jag har numera ett par "nya" favoriter: Paganini Violin Concerto in D, 3 mov. En stor inspelning som jag har fallit pladask för, en del tack var Holfi'sarna! Åter till basen - i detta stycke (som finns på HF Ref #19 spår 15) finns det stora rummet med, stora trummor etc. Med Holfi går det mycket lätt att följa med i att det rent faktiskt handlar om flera, individuella, slag på stortrumman och inte, som med sämre förstärkare, ett konstant muller.

Mellanregister och diskant är kort och gott "varmt, 'akustiskt' och lättlyssnat".

Sammanfattning
Tummen upp! Lättskött, enkelt, stilrent och självklart också välljudande!
Nackdelar som bör tas upp är att cd'ns släda inte är den stabilaste, fjärrarna är lite riktningskänsliga, vissa högtalare nöjer sig inte med 100 watt.
Kan man leva med det så får man "musikalisk nirvana" för de absolut flesta musikgenres!



// Pär Engelholm
// HifiForum.nu

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/12/04 :  22:51:59  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Bara 70 som läst?

Glömde få med länken:
http://www.holfi.com

// Pär Engelholm
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/12/04 :  22:56:02  Show Profile Send Neodynium a Private Message
quote:
Originally posted by epkpeng

Bara 70 som läst?

Glömde få med länken:
http://www.holfi.com

// Pär Engelholm



Tar nog en stund för folk att hitta hit... inte alltid vi får nya posts i Hårdvara..

Tack för en bra recension!

Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2002/12/05 :  22:11:07  Show Profile Send poman a Private Message
Hej Pär!

Det verkar vara en trevlig kombination och dessutom snygg och se på,
det är inte så ibland.
Men det är alltid ljudet som räknas men ser den bra ut också är det ett stort plus. Det var en bra recension du har gjort lycka till med ditt köp.

mvh/PO
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/01/01 :  19:18:46  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag lysssnar just nu på en äldre (-97) Holfi Integra. Det finns mycket som jag tycker om i ljudet från den förstärkaren men jag har även lite problem... "toppen" kan bli väl påfrestande ibland tycker jag. Har du tidigare erfarenheter av Holfis integra, var de äldre modellerna sämre i toppen än dagens modeller?

Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2003/01/01 19:20:02
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/01/07 :  22:22:00  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Kan hålla med dig i viss mån, i synnerhet när förstärkarna pressas och man driver ut dom lite för hårt (högtalaranpassningsfråga?).

Med min nuvarande förstärkare har jag inga sånna tendenser. Nätdelen är rejält uppbiffad.

// Pär E
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/02/02 :  08:58:50  Show Profile Send Brosk a Private Message
Tack för fin recension ekpeng.
Jag har haft en gammal Integra och håller också med i ovanstående. Samtidigt fanns musikaliska kvaliteter (med SF minima amator) som gör att jag fortfarande sneglar på märket.
Nu ska de visst sluta med Holfi på Lars Bengtsson i Sthlm.
Det bar sig inte. Väldigt synd på så rara ärtor.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/02/02 :  11:29:09  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Mycket ström har flytit genom talspolarna sen denna recension. Intryck består. Det är härliga produkter som man på sätt och vis bara kan glömma.

Nu har det spelats på än fler olika högtalare och viss fasiken är det bekymmerfritt! Musikaliskt i kvadrat.



Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/02/04 :  23:11:42  Show Profile Send Dimitri a Private Message
TNT har just nu en fin recension på integran.
http://www.tnt-audio.com/ampli/holfi-integra88_e.html
Dimitri
edit: Vad är det för grammofon som står överst epkpeng?

Edited by - Dimitri on 2003/02/04 23:13:16
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/02/05 :  10:46:19  Show Profile Send Jadde a Private Message
Snyggt med kopparkablarna, not...


Edited by - Jadde on 2003/02/05 10:47:43
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/02/05 :  11:50:20  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Nej, inte så snyggt, men helt klart fördelar;
* tål värme
* lät inte smälta
* håller sig på plats

Men självklart har jag varit sugen på att testa med min egna högtalarkabel; Intendo Musica Wire Two...

Nåväl, Holfiapparaterna låter verkligt fint, och ägandet är bekymmerslöst; fjärr, snygga, tillräckliga effektreserver, låter underbart mm mm.

// Pär Engelholm
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/02/05 :  12:15:15  Show Profile Send Jadde a Private Message
Är dom prisvärda?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/02/05 :  12:33:40  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
JAdde:
En svår fråga. Jag skulle behövt jämföra med fler apparater i denna prisklassen för att kunna ge ett 100% rättvist uttalande.

Men säg så här: Jag skulle inte köpt dom om dom inte fallit i smak...


// Pär E
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000