HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Amerikansk vs Europeisk ström
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/11/23 :  20:45:13  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Det där var onekligen en fet sak, den duger!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2012/11/23 :  20:58:26  Show Profile Send svejk a Private Message
En störskyddstrafo går ibland att koppla om, ok alla gillar inte detta på slutsteg.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

TuneTrippin
Member

59 Posts

Posted - 2012/11/25 :  10:35:47  Show Profile Send TuneTrippin a Private Message
Ah, jag ber om ursäkt för det, jag kan som sagt minimalt om el och tänkte inte på att färgerna kunde ha universala betydelser, två sladdar skiljer sig mycket riktigt åt jämfört med bilden.


Men ni säger att de step-down transformatorerna jag länkade var för klena, hur räknar jag ut hur kraftiga de måste vara?

Lounge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/11/25 :  15:11:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
De där apparaterna från Kjells och liknande du länkade till i början är inga transformatorer utan switchande omvandlare som gör om 230V AC till 115V fyrkantvåg. Fyrkantvåden består av 50Hz grundton och sedan massa udda övertoner vilka har en egenartad förmåga att rusa förbi allt som skiljer elektroniken från nätspänningen utanför och i bästa fall leda till missljud och värsta fall rensa rent i IC-socklarna.
Du måste ha en RIKTIG transformator där, typ något sådant här:
http://www.tramoetv.se/Transformatorer/OFS%20230-24.htm
Go to Top of Page

TuneTrippin
Member

59 Posts

Posted - 2012/11/25 :  16:47:27  Show Profile Send TuneTrippin a Private Message
Säkringen var på 2A, 250V.

Lounge.
Go to Top of Page

TuneTrippin
Member

59 Posts

Posted - 2012/11/25 :  21:30:40  Show Profile Send TuneTrippin a Private Message
quote:
De där apparaterna från Kjells och liknande du länkade till i början är inga transformatorer utan switchande omvandlare som gör om 230V AC till 115V fyrkantvåg. Fyrkantvåden består av 50Hz grundton och sedan massa udda övertoner vilka har en egenartad förmåga att rusa förbi allt som skiljer elektroniken från nätspänningen utanför och i bästa fall leda till missljud och värsta fall rensa rent i IC-socklarna.
Du måste ha en RIKTIG transformator där, typ något sådant här:
http://www.tramoetv.se/Transformatorer/OFS%20230-24.htm


Ah, tackar, då förstår jag. :)

Lounge.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2012/12/07 :  15:57:36  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det skall vara 230 volt och 115 volt.Inget annat.Man bygger slutsteg i grundutförandet 230 volt som man sedan halverar spänningen på.Efter det så byter man kontakter för de som skall vara till den amerikanska marknaden. Det är mest kostnadseffektivt men framförallt tidssparande att göra på detta sätt. Och tid är som inom allt annat pengar.MvhKristofer
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/12/07 :  16:33:50  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Vadå inget annat? Låt mig få anmäla en avvikande uppfattning. En modern transformator kan man ofta ställa till 100, 120, 220, 230 samt 240v. Har själv kopplat om dylika vid flera tillfällen.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/12/07 :  17:20:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, det finns en del olika nätspänningar i världen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektriska_standarder_i_v%C3%A4rlden

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2012/12/08 :  11:42:52  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jo men det är inte 117 volt som det stod i det första inlägget här.För hur man får en dubblering av spänningen 117 volt att bli 230 volt är för mig ett mysterium.

Sedan kommer det upp det vanliga när gäller Bernt,s länkning. Dvs eftersom det är växelspänning så kan man uppge det på tre olika sätt där vi inom EU uppger medelvärdet medan man inom andra delar av världen har andra sätt att uppge värdet.

MvhKristofer

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/12/08 :  11:47:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tre olika sätt? Medelvärdet? Hur menar du nu? Alla multimetrar som jag vet mäter AC RMS.

Att 2 x 117 inte blir 230 är ju inget mysterium.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2012/12/08 11:49:10
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/12/08 :  12:26:12  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Bernt har helt rätt och vill man uttrycka det på svenska så är det spänningens effektivvärde man talar om vilket för en sinus är toppspänningen dividerat med roten ur två.

Edit: stavning

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2012/12/08 15:42:51
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2012/12/08 :  15:30:59  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Har man jobbat på Lab-gruppen så vet man. Själv vet jag mycket lite om ämnet, därför uttalar jag mig inte..
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2012/12/10 :  19:00:01  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Har man jobbat på Lab-gruppen så vet man"


Nej så är det inte alls.Men jag tolkar uppgiften om de olika spänningarna som just uppgifter inte minst eftersom vi ju talar om växelspänning här. Eller med andra ord en spänning som varierar mellan i fallet 230, 220 till 240 och i fallet 115, 110 till 120 volt.

Men det kan givetvis ha uppkommit flera olika spänningar sedan jag jobbade med att sluttesta steg innan kund så jag kan ju ha fel här.

"Att 2 x 117 inte blir 230 är ju inget mysterium." Nej men motsatsen är det. Åtminstone från min sida.MvhKristofer

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/12/10 :  21:28:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Men jag tolkar uppgiften om de olika spänningarna som just uppgifter inte minst eftersom vi ju talar om växelspänning här. Eller med andra ord en spänning som varierar mellan i fallet 230, 220 till 240 och i fallet 115, 110 till 120 volt.
Vad menar du egentligen?

Hela tabellen är standarden i olika länder. I t.ex Japan har man 100 volt växelspänning i väggen. Det är standarden där. Sen varierar ju spänningen under dagen beroende på belastning, geografisk position osv. Men tabellens siffror är vad elbolaget försöker leverera i de olika länderna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2012/12/12 18:02:30
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/12/11 :  08:57:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Men jag tolkar uppgiften om de olika spänningarna som just uppgifter inte minst eftersom vi ju talar om växelspänning här. Eller med andra ord en spänning som varierar mellan i fallet 230, 220 till 240 och i fallet 115, 110 till 120 volt.

Bara så att definitionen på växelspänning är klar:
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xelsp%C3%A4nning

Studera schemat till höger i länken, för 230 volt växelspänning är toppvärdet ca 325 volt i varje period, både plus och minus. Spänningen växlar alltså 650 volt upp och ner hela tiden. Effektiva spänningen som man beräknar allt annat på är RMS, dvs toppspänningen dividerat med roten ur två precis som Rydberg skrev. (RMS=root-mean-square)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2012/12/11 09:20:09
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000