HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 God Jul önskar Elverket.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/12/07 :  18:53:46  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Har haft en tillfällig kabel från markskåpet till min inkommande central då vi(jag och elverket) testat om det varit fel på markkabeln.

Idag kom dom återigen på besök för att ta bort den tillfälliga och koppla tillbaka den befintliga.

Dom bryter strömmen och börjar koppla. Själv befinner jag mig i verkstaden och pillar med annat i skenet av en pannlampa.
En stund senare startar belysningen men verkar lysa ovanligt starkt. Värmefläkten verkar inte vilja komma igång riktigt. Hmm.. 10 sekunder senare är det svart igen varpå det knackar på dörren "vi måste bryta strömmen igen en stund då det skedde en liten olycka så vi måste byta din elmätare"

Jaha, ja det spelar väl ingen roll tänkte jag..
Går ut och tittar hur det går för dom och pratar lite jobb(är själv elektriker till yrket). "ja nollkabeln kom inte in i plinten ordentligt så den gled ur så vi fick en skaplig ljusbåge och så grillade elmätaren".

Nämen så trevligt.. Undra just hur mina apparater inne klarat sig.
Well. Det är bara att gå in och testa det.

Sagt och gjort. Det trasiga är:
1. Surroundprocessorn(Nypris: 35 000:-)
2. Subwoofern(Nypris: 10 000:-)
3. Köksstereon(Nypris: 3 500:-)
4. Laddaren till bärbara datorn(Nypris: runt 600:-)
5. Ev. nätdelen i TVn(den brummar, måste iaf kollas upp)(Nypris 23 000:-)

Slutsumma: 72 100:-

Nu har dom lovat att stå för reparationerna men det är ju ändå ganska besvärligt att behöva lämna in en hel armada av apparater samt att jag blir utan både hemmabioljud och TV.

God Jul önskar Elverket.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2012/12/07 :  19:04:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Puh, det var ingen rolig julklapp!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/12/07 :  19:06:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vilket elände.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/12/07 :  19:09:15  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Nej, fysjutton vilken jäkla otur nu till jul i allt.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2012/12/07 :  19:19:34  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Iiiirrrkk det där var ju inte den roligaste julklappen

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/12/07 :  19:38:20  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
höhö.. e väl sånt som händer. e väl inget att haka upp sig på..
Känns ju lite surt, men jag e rätt glad ändå..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/12/07 :  19:44:09  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Du tar det bra!
Själv är jag rätt bitter då jag glömde stänga av servern när elektrikern var här idag och fimpade strömmen några gånger och nu är servern helt okontaktbar.

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2012/12/07 19:44:36
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2012/12/08 :  09:30:35  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Trots allt elände hade du nog ändå lite tur i oturen ändå, en släkting till mig fick nolledaren i till huset avgrävd å det började pyra å ryka lite här å var i alla möjliga apparater, det var såå nära brand ! Det var ren tur att inte kåken brann ner för dem!
Men hans gamla Edison klarade sig fint ( den har ju strömbtytare som bryter BÅDE fas å nolla )
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2012/12/08 :  12:40:07  Show Profile Send Imperial a Private Message
Suck!

Det låter som en riktig nolla som höll i mejseln

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/12/08 :  18:22:36  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
höhö..

Skulle man ju kunna säga..
Fast just denna man var onekligen väldigt rutinerad och gjorde således bara ett väldigt ödesdigert misstag..

Well.. För att fortsätta på den roliga historien så beslutade vi oss för att avsluta kvällen i sovrummet(nej!) med att se på film där då både TV och försteg i vardagsrummet gått sönder.
Så vi fixar lite mat, kopplar in en DVD(då vi normalt sett bara har en smartbox) som vi haft ståendes i före detta gästrummet. Slår på filmen och tittar en stund(något minut) varpå jag uppmärksammar att det låter väldigt konstigt, lite burkigt och basfattigt.. Vafan, e det mer som är trasigt tänker jag. Mycket riktigt så har även denna subb fått sig en kyss och är tvärdöd(upptäckte inte det tidigare när jag kollade då ON-lampan lyser).. Aja, va ändå en billig skitsubb som jag köpt begagnad. Dock sjunker ju humöret då vi ställt in oss på att se på film, men detta nu blir i princip omöjligt då det är ett väldigt litet surroundsystem som är helt beroende av subb... Jaja.. Nörd som man är springer jag fort ner och sliter med mig en bas, ett slutsteg och ett filter.. Här ska jävlar i mig ses på film!
kopplar in skiten, justerar nivåerna lite grovt och glider sen ner i sängen pånytt för att avnjuta filmen..
Ser 3-4 minuter, ljudet försvinner.. 2 minuter till, ljudet försvinner igen..
Fuck! DVD-helvetet sjunger på sista värsen(inte elverkets fel då den inte varit inkopplad på ett tag)...
Jaha... det är bara att masa sig ur sängen igen! fram med annan DVD, koppla och voila! Nu funkar det äntligen.

Fick se på den där filmen tillslut iaf.. Dock inte i lugn och ro och med varm mat till.. Men men..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/12/08 :  21:18:12  Show Profile Send e-robban a Private Message
Klassiskt exempel på hur den som äger en massa prylar till slut blir ägd av dom. Inte mycket att göra åt, sådant är vårt liv.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2012/12/08 :  21:42:28  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Men klarade sig spis, tvättmaskin och kyl/frys sådär som av ett under?

Waf, Waf!

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/12/08 :  21:44:44  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
jodå. allt sådant oviktigt klara sig

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7834 Posts

Posted - 2012/12/08 :  22:28:02  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tjaaa... Jag har länge hävdat att det var ett misstag att gå över till halvledarbaserad teknik.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/12/09 :  12:18:02  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Tja ...
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2012/12/10 :  13:23:24  Show Profile Send CC a Private Message
Sicken julhistoria....

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

linkan_82
Member

185 Posts

Posted - 2012/12/10 :  20:58:37  Show Profile Send linkan_82 a Private Message
typiskt elektriker????

hyr ut skyliftar till yrke, och jag säger Ingen annan har sönder så mycket el på skyliftarna som just elektriker. (ca 90% av skadorna står elektrikerna för). Tyvärr är det sanningen, inget ont om elektriker

Tråkigt med dina prylar , och allt jobb och tid som går åt, hoppas allt löser sig

linkan_82

Edited by - linkan_82 on 2012/12/10 20:59:47
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2012/12/11 :  13:16:05  Show Profile Send CC a Private Message
Oj... E de så illa..? Tur man kopplar själv ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2012/12/11 :  18:15:09  Show Profile Send mikaels a Private Message
Synd på prylarna, och synd om dig, men kan inte låta bli att tänka lite på att det här gjordes av just de människor som gång på gång snackar om hur viktigt det är att anlita en fackman för minsta lilla koppling man behöver göra, och hur amatörer inte kan byta en lampa, än mindre en kontakt, utan att klanta sig...
'nollkabeln kom inte in i plinten ordentligt', det klarar jag också, det är ju för att slippa det man anlitar en fackman.
Snäppet över våtrumsbehöriga som inte klarar av att fixa fall till brunnen, utan låter vattnet rinna ut i hallen.
'fackmän'

- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed.
David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/12/11 :  18:17:17  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
ja.. eller kanske FuckMen

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2012/12/12 :  13:36:08  Show Profile Send CC a Private Message
Den stora skillnaden är nog att om jag hade "sluntit" med nollan så hade ingen försäkring täckt upp skadorna... :-(

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000