HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 PA-steg till basar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/11/13 :  16:29:28  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Funderar på att köra mina basar som subbar till hemmabion under en period och tänkte att ett pa-steg får räcka!

Jag väljer bla mellan Alto Mac 2.4, Alto Mac 2.2 och Behringer EP-4000.
Är det nån som har nån koll på dessa steg och kan komma med lite input.
Basarna är på 4 ohm.

ombud för Intelligent Sound

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/11/13 :  19:32:02  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Jag har alla 3 stegen..
Alto är väldigt prisvärda..
dom har jag testat till både basar och fullsystem.. Funkar helt ok..
Dock inte riktigt snälla i diskanthorn..

Behringer har jag bara testat till basar än så länge och där funkar dom kalasbra.. Svårt att säga vilket som är bäst. Dock tror jag behringer vinner då det är något billigare..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2012/11/13 :  20:14:29  Show Profile Send tian a Private Message
Kör själv med Behringer EPX 3000 fungerar kalas bra !!!!!!!!
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2012/11/13 :  21:18:55  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message
Jag har 2st Alto Macro 2400 som driver subwoofrar, varav det ena driver 2st Monacor SPH380TC med dubbelspole i paralell neråt 2 ohm.
De funkar utmärkt men fläktarna störde (ljudliga eller slitna?) men de byttes till de tystaste jag fann på ELFA. Nu hörs de knappt :)

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/11/13 :  21:35:44  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Det är fläktljudet som oroar mig mest.

Priserna är inte så farliga tycker jag.
Alto 2.2 1300:-
Alto 2.4 2000:-
Behringer 1500:-

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/11/13 :  21:59:38  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
vart i fan köper du steg ?

Jag gav nog 3,5 för Alto 2.4 och 2.8 för Behringer.
Alto köpte jag för 6-7 år sedan medans Behringer blev inhandlat i somras.

Fördelen du har med Behringer, förutom att det är billigare är att det är hårdtestat på faktiskt.se samt att dom moddat det(föregående modell dock, men enligt utsago ska det vara i princip lika invändigt) både med ny fläkt samt höjd biasström så där finns mycket info om hur du går tillväga..


"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/11/13 :  22:02:53  Show Profile Send Joda a Private Message
Som vanligt tipsar jag om detta steg.
http://www.thomann.de/se/yamaha_p3500s_endstufe.htm
Fläktarna startat inte innan steget blir varmt.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/11/13 :  22:35:14  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Priserna är begpriser..

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2012/11/13 :  22:47:34  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message
Har haft funderingar på att temperaturstyra fläktarna (de skall visst redan vara det) genom att koppla från de främre vid låg temp
men jag är inte tillräckligt svängd på att konstruera kretsar för att få till det, tyvärr :(

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/11/13 :  23:00:50  Show Profile Send Joda a Private Message
http://www.blocket.se/ostergotland/Yamaha_slutsteg_42787804.htm?ca=17&w=3&last=1

Tänk på att steget måste vara byggt för det. Det är inte bara utgångssteget som blir varmt och kan behöva kylas.
Litar man på ett konstant flöde för att hålla signaltrissor och motstång svala kan det gå illa.

Billigare att ha en fläkt som blåser konstant än massa kylflänsar eller att gå upp i komponentstorlek.

tex Peavy IPR 1600 börjar ryka väldigt snabbt utan luftkylning och utan last/signal (tror det var någon på speakerplans.com som testat)

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/11/13 :  23:08:49  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Tack för tipset om Yamaha-steget.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/11/14 :  06:48:50  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag skulle leta efter QSC PLX2402 (den första PLX serien), utan tvekan ett av de bästa slutsteg jag hört hittills, i med en tyst fläkt och avnjut i både hifi och proffs sammanhang.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2012/11/14 :  08:26:00  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Joda - varför tipsar du om detta steg?

Är det kvalitet, prestanda, pris som gör detta extra bra? Jag frågar för att jag har inte råd med 6-8 kanaler med HIFI steg och jag börjar behöva några. Det är ju lite av en djungel med PA steg - utbudet är enormt.

/pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/11/14 :  09:04:32  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Sen är ju behovet av effekt olika.

the t.amp s-100 eller s-150 är billiga välbyggda steg som kan bryggas och skrämmas upp i lite mera effekt.
Jag kommer att köra 3 såna till min front och aktiva högtalare bak.

Men till basarna vill jag ha lite mer pulver.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/11/14 :  13:13:01  Show Profile Send Joda a Private Message
Vi har använt dessa steg i 10 år daglig drift utan problem, så kvalité är det.
Som nämnt är det tyst tills det blir varmt vilket nästan aldrig händer.
Min erfarenhet är att de låter väldigt bra och jag har läst att det använts som steg till audiofilanläggningar med gott resultat.
Skyddskretsar och specifikationer som man kan lita på.

S-100 och S150 är dyrare per watt (om man nu vill räkna så)

Fick jag välja fritt skulle jag ta ett Yamaha P2001n (eller kraftigare) men det kostar lite mer.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/11/16 :  11:43:32  Show Profile Send mostlydiy a Private Message
Jag har hört mycket gott om labgruppen. Osäker på hur fläktarna beter sig men det går nog att modda om man skulle tycka att det lever om för mycket.

http://vend.se/ad.php?138646

Surrat en del med den här killen och det finns lite prutmån. (Om dom nu finns kvar)
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/11/16 :  13:14:18  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ett (eller många) alternativ har uppenbarat sig eller snarare grävts fram ;).

Jag har möjlighet att köpa 2 eller flera JBL Cinema bestyckade med 15"-element, och sen har jag funderat på att dissa dom Audio Pro blue diamond med tillhörande center jag köpte för att istället köra på 3 aktiva monitorer som frontar.

Dom aktiva monitorer jag tittat på är alla bestyckade med 8" element och kommer från Yamaha, Fostex och Mackie.

Fan va svårt det blir när man börjar vela

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/11/16 :  13:34:54  Show Profile Send mostlydiy a Private Message
Inte för att öka på beslutsångesten men här finns lite till... 18" kanske

http://www.blocket.se/stockholm/JBL_hogtalare_och_element_43025202.htm?ca=11&w=1

http://www.blocket.se/stockholm/ALTO_PA_hogtalare_reservdelar_eller_DYI___JBL_43025192.htm?ca=11&w=1

(kanske är de som du kolla på?)
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/11/16 :  13:40:28  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
18" sålda men det är samma säljare.
Vad tror ni om cinema-lådorna?
Det ska bara användas till film.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/11/16 :  14:27:06  Show Profile Send mostlydiy a Private Message
Det är ju 2226or och det är ju bra grejer. Ska just inhandla ett gäng sånna till ett "slutet" projekt. De kommer flytta mycket luft och låta bra men mycket ultradjupbas kommer det nog inte att vara. Tror de är -10db vid 30db så lite låter det förstås. Jag byggde ett subprojekt med en 2226 förut men med lite annan avstämning än de lådorna och den kunde spela lågt. Men när man tvingar elementet att spela frekvenser den inte gillar så kommer Xmax att säga sitt och då kan man inte lira så högt.

http://www.minhembio.com/mostlydiy/218775/
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/11/16 :  17:41:39  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Nääää...
Men man kan ju komplettera med en sub för <35Hz.
Flytta luft är ju skoj.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000