HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stax lurar i Sthlm?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/10/24 :  11:55:56  Show Profile Send Lovan a Private Message
Hej

Finns det Stax hörlurar att lyssna på i Sthlm? Är eventuellt intresserad av att köpa ett par lurar och undrar om dessa finns att lyssna på?

Mvh
Niclas

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/10/24 :  17:18:31  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har STAX som går att lyssna på men som inte är till salu. Modellen heter SR #955; Signature.
Go to Top of Page

plundin
Member

60 Posts

Posted - 2012/10/24 :  20:14:11  Show Profile Send plundin a Private Message
Hifibörsen i Kungsängen skall enligt Importörens annonser vara butik i Stockholmsområdet!

http://www.hifiborsen.se/

/ptr

arbetar hos Akkelis Audio
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/11/14 :  16:22:45  Show Profile Send Lovan a Private Message
Tänkte göra en liten update här. Jag var iväg till Hifibörsen och lyssnade på SRS-4170 systemet(SR-407+SRM-006t). Det lät bra, det fanns mycket potential i ljudet även om jag kände att det inte var helt neutralt. Jag lyssnade även på HD800 inne på AudioConcept men det föll mig inte i smaken alls efter att ha lyssnat på stax. På många sätt så tyckte jag att HD6X0 var bättre(om inte annat bekvämare!).

Den här veckan är jag i Berlin och under gårdagen hade jag möjligheten att få besöka Hifi-im-Interhof som har hela serien av Stax-lurar. De hade även alla modeller av förstärkare.
Några kombinationer som jag lyssnade på var:
SR-407+006t(som tidigare på hifibörsen)
SR-507+006t
SR-507+727
SR-009+727
SR-009+252

Generellt känner jag 006t(som hade rör därav t) var rundare och luddigare i presentationen. För min del kändes den rentav malplacerad till dessa hörlurar. SS förstärkarna höll måttet däremot och kontrollen mycket bättre och kändes mindre jobbiga att lyssna på.
Priserna var väldigt bra också.

Vi får se om jag har möjlighet att åka dit och lyssna lite mer. Jag kan ge en hint om att jag hittade ett Lynx L22 ljudkort på hifimagasinet som jag slog till på
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/11/16 :  14:53:54  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag fick en möjlighet att åka och lyssna lite mer. Den här gången fokuserade jag på 007mk2 lurarna och SRM-323 förstärkaren.

Jag började med att lyssna på 007 och 009 lurarna i SRM-323 förstärkaren. Jag blev inte jätteimponerad av 007-lurarna och 009 kändes inte som att de kom till sin rätta heller. 007 har ett betydligt basrikare ljud än de andra modellerna. Den har också något dämpad diskant vilket ger känslan av att den inte har fullt lika mycket detaljer.
När 007 kopplades in i den stora 727 förstärkaren började det hända saker! Fortfarande väldigt basrika och lite avrundad diskant men nu hördes tydligt att det fanns mycket mera detaljer i dessa som de mindre modellerna inte hade. Hörlursgurun sa att när han hade fått in 727-förstärkaren så började han helt plötsligt att sälja 007:or och det förstår jag. Den behövde absolut användas tillsammans med den kraftfullare förstärkaren. Den kraftfullare förstärkaren lyfte upp diskanten lite och jämnade till basen något. Helt plötsligt lät inte 007-lurarna så bastunga längre utan något mera balanserade.

I samma veva testade jag även att börja använda den betydligt mindre 252-förstärkaren till 009-lurarna och här försvann den vassa diskanten och den vassa basen. Kvar fanns det mjuka mellanregistret och en hel del av detaljerna kom fram på ett nytt sätt, kanske delvis för att man inte ville sänka volymen hela tiden.

Efter en stunds lyssnande så fastnade jag för kombinationerna 007mk2+727 och 009+252. Det var förvånandsvärt lika ljud i dem. 007+727 har något rundare och klarare ljud pga 727 och en del mera bas även om 727 stramade upp det en hel del.
009+252 kombinationen tycker jag fungerar förvånandsvärt bra. Saknar lite av detaljerna i toppen(jämfört med 727). Hade jag inte lyssnat på den kombinationen innan så hade jag nog inte märkt att det saknades. Basen är inte riktigt lika kontrollerad men jag tror inte någon skulle säga att den är okontrollerad

Jag skiftade flera gånger mellan dessa två kombinationer på olika musikstycken. 007 gav ett något mera fokus på det lägre mellanregistret medan 009 inte la fokus på något område alls. Lyssnade jag på ett stycke i 007 så kunde jag höra vissa detaljer som jag inte märkt på 009 innan pga dess fokusering. Skiftade jag tillbaka till 009 så märkte jag att det hörs minst lika tydligt på dessa lurar men mitt huvud har fokuserat på andra saker och missat dem. Samma sak hände även tvärtom.

Jag skulle inte påstå att någon av dessa lurar är svåra eller jobbiga att lyssna på. Båda plockar fram väldigt mycket detaljer och båda är otroligt bekväma att ha på sig. 009 är något större runt öronen medans 007 har man möjligheten att vrida de D-formade öronmuffarna för att passa öronen. 007 har även en trevlig finess att man kan vrida så att man kan ha kablarna stickandes ut framåt eller bakåt(eller uppåt om man skulle vilja det).
Båda har frångått den gamla brun-beige färgen för svart istället. 007mk2 var den helsvarta varianten och var något mera estetiskt snygga än 009.

Om jag fick välja kombination av dessa skulle jag dock välja 009+252 kombinationen. Dels för att det är enklare att byta upp ett steg i förstärkarskalan(DIY kanske ) och för att de hade ett något neutralare ljud som passar mig bättre. Portabiliteten med 252 är också klart intressant(batteridrift kanske? 4w förbrukning och 12VDC matning).
Men basen i den andra kombinationen var otroligt kraftfull. Bådas bas går lika djupt i frekvens men 007+252 var något roligare när det var bastung musik som Rammstein och Björk. Även Eagles Hell freezes over skivan drog nytta av det.
Ingen av kombinationerna har någon direkt svaghet att prata om dock

Nu är bara frågan var man ska hitta dessa ¤5000 som kombinationerna kostar...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000